Atzinums

Projekta ID
22-TA-438
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
29.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam investīcijas mērķi formulēt maksimāli tuvu tai redakcijai, kāda iekļauta jau apstiprinātajā ANM plānā (skat. zemāk), lai izvairītos no iespējamiem Eiropas Komisijas komentāriem vēlākā posmā.
Piedāvātā redakcija
Pasākuma mērķis ir palielināt to sabiedrībai paredzēto labklājības nozares publisko pakalpojumu un publisko ēku skaitu, kurās ir nodrošināta vides pieejamība visām sabiedrības grupām, tostarp personām ar invaliditāti.
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 11.punktu, pie attiecināmā finansējuma norādot tikai Atveseļošanās fonda finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam punktu svītrot, jo pašvaldību aizņemšanās iespējas ES fondu līdzfinansēto projektu īstenošanai nosaka valsts budžeta likums kārtējam gadam. Vēlamies paskaidrot, ka, ja pievienotās vērtības nodokļa izmaksas ir iekļautas Atveseļošanas fonda projekta ietvaros,  pašvaldības, nepieciešamības gadījumā  šīm izmaksām varēs saņemt aizņēmumus atbilstoši gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktajiem nosacījumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka šobrīd nav skaidri nosakāms vai viss PVN nebūs atgūstams, lūdzu minēto punktu izteikt šādā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
ja finansējuma saņēmējs – VAS “Valsts nekustamie īpašumi” un VSIA “Šampētera nams” atbilstoši normatīviem aktiem par pievienotās vērtības nodokli nevar atgūt projekta ietvaros samaksāto nodokli, projekta īstenošanai nepieciešamās pievienotas vērtības nodokļa izmaksas sedz no valsts budžeta.
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
No  20.1. punktā iekļautās informācijas nav nolasāms, vai uzaicinājumā būs norādīts nepieciešamais pielāgojuma veids un apjoms katrai ēkai, projektam paredzētais finansējuma apmērs, kā arī minētā informācija nav sniegta Ministru kabineta noteikumu pielikumā.  
Piedāvātā redakcija
Lūdzam 20.1. punktu papildināt ar jaunu apakšpunktu šādā redakcijā:
20.1.6. pielāgojuma veidu un minimālo nepieciešamo pielāgojuma apjomu katrai ēkai.
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt termiņu (60 darbdienu), ņemot vērā, ka normatīvajā aktā ar augstāku spēku nav noteikts izņēmums uz lēmumu pieņemšanas termiņu, tad aicinu precizēt, norādot, ka lēmumu pieņem mēneša laikā. Savukārt anotācijā aicinām norādīt, ka ņemot vērā komplicēto projektu iesniegumu izvērtēšanu, kas ir ilgstošs process, termiņš lēmuma pieņemšanai tiks pagarināts.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Precizēt 20.3.2. apakšpunktu, ņemot vērā, ka  projekta iesniedzēji paredzēti Ministru kabineta noteikumos ( MK noteikumu pielikums). 
Piedāvātā redakcija
20.3.2. informē projekta iesniedzēju par šo noteikumu 22. punktā minētā līguma noslēgšanu, ja tiek izpildītas šo noteikumu 20.3.1. apakšpunkta prasības.
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Precizēt 20.3.4. apakšpunktu, ņemot vērā, ka projekta iesniedzēji paredzēti Ministru kabineta noteikumos, kā arī teikuma daļā "vai arī projekta veidlapa atbilst kādam no izslēgšanas kritērijiem"vārdus "projekta veidlapa"aizstāt ar vārdiem "projekta iesniedzējs", 
Piedāvātā redakcija
2.3.4. informē projekta iesniedzēju par šo noteikumu 22. punktā minētā līguma neslēgšanu, ja projekta iesniedzējs neveic projekta veidlapas precizējumus vai tos neiesniedz aģentūras norādītajā termiņā vai arī projekta iesniedzējs atbilst kādam no izslēgšanas kritērijiem.

 
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka Centrālā finanšu un līgumu aģentūra neveic projektu atlasi, jo projektu iesniedzēji noteikti ar Ministru kabineta noteikumiem (MK noteikumu pielikums), bet gan CFLA pārliecinās par uzaicinājumā minētās informācijas atbilstību, lūdzam svītrot 21.punktu.
Piedāvātā redakcija
Svītrot 21. punktu
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam skaidrot vai ir paredzēts viens avansa maksājums un pārējie būs starpposma maksājumi? Lūdzam norādīt procentuālo apmēru, kuru kopsummu nevar pasniegt attiecīgie maksājumi.
Atbilstoši Finanšu ministrijas vadlīniju Nr. 1 “Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu” 48. punktam avansu plānošanā tiek aicināts neparedzēt lielāku avansa un starpposma maksājumu par 90% no kopējā investīcijas finansējuma.

Lūdzam precizēt avansa apmēru, ņemot vērā, ka atbilstoši Finanšu ministrijas vadlīniju Nr. 1 “Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu” 47. punktam avansa maksājumu var plānot ne lielāku kā 30% no projektā paredzētā AF finansējuma apmēra.

Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam norādīt termiņu uz kādu var pagarināt maksājuma veikšanas termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Anotācijā ir skaidrots, ka tā kā labklājības nozares valsts pakalpojumu nodrošināšana uzskatāma par prerogatīvu valsts vai pašvaldības funkciju, atbalsts pasākuma ietvaros netiek uzskatīts par atbalstu saimnieciskās darbības veikšanai. Lūdzam noteikumus papildināt ar normu, kas nosaka finansējuma saņēmēja pienākumu nodrošināt uzraudzības periodā (piecus gadus pēc šo noteikumu 24.3.2. apakšpunktā minētā noslēguma maksājuma veikšanas datuma) to, ka infrastruktūrā, kurā veikti uzlabojumi, tiek veikta minētā funkcija, kā arī ar normu, kas nosaka rīcību, ja šis noteikums netiek ievērots. Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, ka piecu gadu uzraudzības periods sakrīt ar projekta ietvaros nodrošinātā tehnoloģiju, iekārtu, aprīkojuma un cita materiāltehniskā nodrošinājuma amortizācijas laiku. Gadījumā, ja tehnoloģiju, iekārtu, aprīkojuma un cita materiāltehniskā nodrošinājuma amortizācijas laiks tomēr ir ilgāks par 5 gadiem, arī uzraudzībai jābūt ilgākai, un attiecīgi tad lūdzam precizēt arī noteikumos noteikto uzraudzības periodu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Ņemot vērā, ka VSIA “Šampētera nams” un valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” neatbilst MK 22.03.2022. protokola Nr.17 34.§ 9.punktā norādītajiem nosacījumiem attiecībā uz pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) finansēšanu no valsts budžeta līdzekļiem, taču MK sēdes protokollēmuma projekta 3.punktā un noteikumu projekta 18.3.apakšpunktā paredzēts projekta īstenošanai nepieciešamo PVN ne vairāk kā 326 340 euro apmērā segt no valsts budžeta līdzekļiem, lūdzam precizēt anotāciju, papildinot to ar pamatojumu, kāpēc PVN segšanai ir nepieciešami valsts budžeta līdzekļi. Vienlaikus lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas apakšsadaļu “Cita informācija”, norādot, kā tiks pieprasīti nepieciešamie valsts budžeta līdzekļi PVN segšanai.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā norādīts, ka "Finanšu ministrijas īpašuma pārvaldīšana saskaņā ar MK 1997. gada 6. augusta rīkojumu Nr. 415 “Par valsts nekustamajiem īpašumiem” nodota VAS “Valsts nekustamie īpašumi”". Ņemot vērā, ka ar iepriekš minēto Ministru kabineta rīkojumu ir saglabāti valsts īpašumā un nodoti Latvijas Bankas valdījumā vairāki nekustamie īpašumi, minētā atsauce nav korekta. Līdz ar to lūdzam svītrot iepriekš minēto teikumu un tā vietā iekļaut šādu teikumu:
"Atbilstoši starp Finanšu ministriju un VAS “Valsts nekustamie īpašumi” 2020.gada 18.martā noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu Nr.IEN/2020/364 Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu nodrošina VAS “Valsts nekustamie īpašumi”".
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā iekļaut izvērstu un izsekojamu vienotās likmes aprēķina pamatojumu attiecībā par projekta vadības personāla izmaksu vienotās likmes apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādīto ēku vides pieejamības nodrošināšanai nepieciešamā finansējuma aprēķinu, jo minēto formulu kopsummas neatbilst 6.punktā norādītajam (aprēķins 111 000 euro * 14 ēkas neveido 1 555 556 euro un aprēķins 111 000 euro * 49 ēkas neveido 5 444 444 euro).
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 6.punkta norādīto izmaksu aprēķinu, ņemot vērā, ka, matemātiski aprēķinot norādīto plānoto izdevumu (projekta vadības, vides pieejamības nodrošināšanas un vizuālās identitātes izmaksas) pozīciju kopsummu, tā neatbilst 3.sadaļas 6.punkta norādītajam finansējumam.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 2., 2.1. un attiecīgi 3., 3.1.apakšpunktā norādīto nepieciešamā valsts budžeta finansējuma apmēru 2022., 2023., 2024.gadam (3., 5. un 7.ailē), ņemot vērā, ka norādītā finansiālā ietekme uz valsts budžetu (326 666 euro) neatbilst anotācijas 3.sadaļas 6.punktā noradītam nepieciešamajam valsts budžeta finansējumam 326 340 euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļu, kur 1.3.apakšpunktā nav jānorāda pašvaldību budžetu ieņēmumi, jo viss Atveseļošanās fonda finansējums ir jāuzrāda 1.1.apakšpunktā (pa gadiem). Anotācijas 3.sadaļas 2.3.apakšpunktā ir jāuzrāda tikai pašvaldību budžetu izdevumi, t.i., tikai PVN izmaksas, tādēļ nepieciešams precizēt 2.3.apakšpunktu. Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam precizēt arī anotācijas 3.sadaļas 5.3.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 13.punktu, priekšlikums apsvērt vai nav atbilstošāk 1.4.apakšpunktā "finansējuma saņēmējs" aizstāt ar “projekta iesniedzējs”, Statuss "finansējuma saņēmējs" ir projekta iesnieguma izvērtēšanas procesa rezultāts, kurā pārtop projekta iesniedzējs pēc līguma noslēgšanas. Ierasts, pasākuma īstenošanas noteikumos ir svarīgi definēt projekta iesniedzējus. Finansējuma saņēmēja definīcija visās investīcijās būs vienāda, proti, projekta iesniedzējs, kura projekta iesniegums ir apstiprināts un tiek īstenots.
Piedāvātā redakcija
"1.4. projekta iesniedzēju;"
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums precizēt saīsinājumu uz "līgums par projekta īstenošanu" un lietot šādu saīsinājumu turpmāk noteikumos, jo noteikumu projektā ir minēti citi līgumi un šādi tiktu novērsta vairākkārtējā atsaukšanās uz noteikumu 22.punktu. Noteikumu 31.3. apakšpunktā ir lietots saīsinājums "Līgums par projekta īstenošanu".
Piedāvātā redakcija
1.8. līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu (turpmāk – līgums par projekta īstenošanu) vienpusēja uzteikuma nosacījumus.
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums izvērtēt šāda termina atrunāšanu un lietojumu noteikumos, ja turpmāk noteikumu projektā šāds termins netiek pieminēts. Noteikumu projekta attiecīgajos punktos tiek lietots saīsinājums “projekta veidlapa”.
Lūgums izvērtēt vai  tomēr atsevišķos noteikumu projekta punktos saīsinājuma “projekta veidlapa” vietā nav atbilstošāks termina “projekta iesniegums” lietojums. Skatīt., piemēram, 2.2., 2.3. (CFLA noteikumos noteiktajā kārtībā apstiprina projekta iesniegumu), 20.1., 20.1.4.apakšpunktu.
Vienlaikus priekšlikums saīsinājumu "projekta veidlapa" atrunāt aiz vārda "pielikumi", ņemot vērā, ka projekta iesniegums ir kopums - projekta iesnieguma veidlapa un visi tās pielikumi.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums noteikumos lietoto mērķa grupas nosaukumu salāgot ar šo noteikumu 3.punktu, dzēšot 4.punktā atkārtoti lietoto “personas ar”.
 
Piedāvātā redakcija
"4. Pasākuma mērķa grupa ir personas ar invaliditāti un funkcionālajiem traucējumiem."
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums papildināt ar vārdu “nepārsniedzot" pirms skaitļa "11" un attiecīgi precizēt vārdu "apmērā"
 
Piedāvātā redakcija
16.1. izmaksas šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanai finansējuma saņēmējs plāno kā vienu izmaksu pozīciju nepārsniedzot 11 procentu apmēru no pārējā attiecināmā Atveseļošanas fonda finansējuma apmēra;
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt redakciju, tajā iekļaujot "... un to, ka projekta iesniedzējs neatbilst....".
Piedāvātā redakcija
pārliecinās par projekta veidlapas atbilstību šo noteikumu 20.1. apakšpunktā minētajā uzaicinājumā iekļautajai informācijai, vadības informācijas sistēmā iekļautajiem norādījumiem projekta veidlapas aizpildīšanai, šo noteikumu nosacījumiem un to, ka projekta iesniedzējs neatbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija regulā (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, noteiktiem izslēgšanas kritērijiem (turpmāk - izslēgšanas kritēriji) tik tālu, cik tas attiecināms uz pasākumu;
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, ka arī iepirkumu plāns tiks ievietots Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atzīmējams, ka Vadlīniju informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu 70.punktā ir rekomendācija avansa maksājumu nenoteikt lielāku par 30%. Anotācijā nav ietverts pamatojums, kāpēc ir nosakāms 40% avansa maksājums.
Piedāvātā redakcija
"24.1.1. finansējuma saņēmējs sagatavo pieprasījumu avansa maksājumam, kurā pamato avansa maksājuma nepieciešamību un apmēru. Avansa maksājuma apmērs nevar pārsniegt 30 procentus no projekta Atveseļošanas fonda finansējuma apmēra un tas ir jāapgūst sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros;"
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums papildināt apakšpunktu ar papildu termiņa noteikšanas pamatu, jo aģentūras iebildumi paši par sevi nerada vajadzību pēc papildu termiņa. Vajadzību pēc papildu termiņa ierasti rada, ja nepieciešama papildu informācija, precizējumi esošajā informācijā vai papildu laiks maksājuma pamatojuma izvērtēšanai. 
Līdz ar to priekšlikums dzēst "vai aģentūrai ir iebildumi par avansa maksājuma, starpposma maksājuma vai noslēguma maksājuma pamatojumu" vai ietvert risinājumu šādai situācijai, kas attiecīgi rada pamatu pagarināt termiņu.
Piedāvātā redakcija
24.4. šo noteikumu 24.1.2., 24.2.2. un 24.3.2. apakšpunktā noteiktā maksājuma veikšanas termiņu aģentūra var pagarināt, ja nepieciešama papildu informācija no finansējuma saņēmēja vai avansa maksājuma, starpposma maksājuma vai noslēguma maksājuma pamatojuma izvērtēšanai ir nepieciešams papildu laiks;"
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums dzēst "tai skaitā".
Piedāvātā redakcija
" 25.1. šo noteikumu 14.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros piesaista projekta vadības personālu un nodrošina, ka projekta īstenošanas laikā atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas (ES) Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu (turpmāk – regula Nr. 2021/241), 22. pantā noteiktajam tiek ievēroti interešu konflikta, korupcijas un krāpšanas novēršanas nosacījumi;"
30.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Maksājumu veikšanas kārtība
Pēc līguma noslēgšanas finansējuma saņēmējs atbilstoši noteikumos noteiktajai kārtībai var pieprasīt avansa maksājumus, starpposma maksājumus un gala maksājumu.
Avansa maksājumu var pieprasīt līdz 40 % no projekta kopējā attiecināmā Atveseļošanas fonda finansējuma. Tāpat pēc līguma noslēgšanas finansējuma saņēmējs var iesniegt pieprasījumu starpposma maksājumam izmaksu kompensēšanai, kas radušās no 2022. gada 1. janvāra.

Skatīt komentāru MK noteikumos.
 
Piedāvātā redakcija
-