Atzinums

Projekta ID
21-TA-1152
Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
29.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 27.rindkopā norādīts, ka, balstoties uz pieejamo finansējumu izvērtējumu veikšanai, kopējais pieejamais finansējums institūcijām līdz 2028.gada 31.decembrim ir 3 200 000 EUR, savukārt tabulā Nr.8 ir norādīts finansējuma izvērtējumu veikšanai sadalījums pa institūcijām, kur Satiksmes ministrijai pieejamais finansējums izvērtējumu veikšanai norādīts 200 000 EUR. Vēršam uzmanību, ka, atsaucoties Finanšu ministrijas aicinājumam sniegt informāciju par nepieciešamajiem resursiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam ieviešanai, Satiksmes ministrija sniedza informāciju, ka izvērtējumu veikšanai ir nepieciešami 400 000 EUR. Finansējums tika plānots 6 pētījumiem un izvērtējumiem specifisko atbalsta mērķu un pasākumu īstenošanas uzsākšanai. Izmaksas aprēķinātas, ņemot vērā Satiksmes ministrijā iepriekšējos gados veikto pētījumu vidējās izmaksas 65 000 EUR. Ņemot vērā minēto, lūdzam skaidrot, pēc kādiem principiem tika noteikts pieejamā finansējuma izvērtējumu veikšanai 3 200 000 EUR sadalījums pa institūcijām, kā arī lūdzam pārskatīt finansējuma sadalījumu, ņemot vērā Satiksmes ministrijas sniegto informāciju par Satiksmes ministrijai nepieciešamo finansējumu izvērtējumu veikšanai.
Vienlaikus lūdzam skaidrot, kā 2022.gada sākumā Satiksmes ministrija varēs uzsākt izvērtējumu veikšanu, kas nepieciešami ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda investīciju uzsākšanai, ja TP projekta Nr.11.1.1.0/18/TP/006 “Tehniskā palīdzība Satiksmes ministrijai kā ES fondu atbildīgajai iestādei 2019.-2021.gadā“, kuram paredzēts piešķirt papildu finansējumu tā īstenošanai līdz 2022.gada oktobra beigām, ietvaros izmaksas, kas saistītas ar lietderības, efektivitātes un ietekmes izvērtējumu veikšanu, izvērtējumu ziņojumu sagatavošanu un publiskošanu nav iekļautas attiecināmajās izmaksās saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 4.septembra noteikumiem Nr.562 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 2.10.prioritārā virziena “Tehniskā palīdzība “Eiropas Sociālā fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai””, 2.11.prioritārā virziena “Tehniskā palīdzība “Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai”” un 2.12.prioritārā virziena “Tehniskā palīdzība “Kohēzijas fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai”” projektu iesniegumu atlases otrās kārtas noteikumi”. Savukārt informatīvajā ziņojumā norādītais finansējums izvērtējumu veikšanai Satiksmes ministrijai būs pieejams tikai pēc TP projekta Nr.11.1.1.0/18/TP/006 “Tehniskā palīdzība Satiksmes ministrijai kā ES fondu atbildīgajai iestādei 2019.-2021.gadā“ pabeigšanas, t.i. pēc 2022.gada 31.oktobra.

Vēršam uzmanību, ka Satiksmes ministrijai 2022.gadā jāveic izvērtējumi, kas nepieciešami ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda investīciju uzsākšanai, lai izstrādātu SAM / pasākumu īstenošanas nosacījumus. Taču MK noteikumu grozījumu projektā Satiksmes ministrijai maksimāli pieejamā finansējuma apmērā nav iekļauts 2022.gadā veicamajiem izvērtējumiem nepieciešamais finansējums, jo atbilstoši Ministru kabineta 2018.gada 4.septembra noteikumiem Nr.562 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 2.10.prioritārā virziena “Tehniskā palīdzība “Eiropas Sociālā fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai””, 2.11.prioritārā virziena “Tehniskā palīdzība “Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai”” un 2.12.prioritārā virziena “Tehniskā palīdzība “Kohēzijas fonda atbalsts Kohēzijas politikas fondu ieviešanai un vadībai”” projektu iesniegumu atlases otrās kārtas noteikumi” izmaksas, kas saistītas ar lietderības, efektivitātes un ietekmes izvērtējumu veikšanu, izvērtējumu ziņojumu sagatavošanu un publiskošanu nav iekļautas 11.1.1.specifiskā atbalsta mērķa attiecināmajās izmaksās, kura ietvaros tiek īstenots Satiksmes ministrijas TP projekts Nr.11.1.1.0/18/TP/006 “Tehniskā palīdzība Satiksmes ministrijai kā ES fondu atbildīgajai iestādei 2019.-2021.gadā“.

Tādēļ lūdzam Finanšu ministriju ņemt vērā Satiksmes ministrijas identificēto risku par finansējuma nepieejamību atbildīgo iestāžu veicamajiem ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda izvērtējumiem un MK noteikumu grozījumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) sniegt skaidrojumu, kad un kā  Finanšu ministrija plāno piešķirt finansējumu atbildīgajām iestādēm izvērtējumu veikšanai 2022.gadā, lai nodrošinātu savlaicīgu ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda SAM /pasākumu īstenošanas uzsākšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma tabulā Nr.8 Satiksmes ministrijai norādītais finansējums atlīdzībai no 2022.gada 1.janvāra (Satiksmes ministrijas gadījumā - no 2022.gada 1.novembra, ņemot vērā paredzēto papildu finansējumu projekta Nr.11.1.1.0/18/TP/008 "Tehniskā palīdzība Satiksmes ministrijai kā Eiropas Savienības fondu atbildīgajai iestādei 2019.-2021.gadā" īstenošanai līdz 2022.gada 31.oktobrim) līdz 2028.gada 31.decembrim ir 3 874 547 EUR. Informatīvā ziņojuma tabulā Nr.8 norādītās summas aprēķinātas, balstoties uz institūciju sniegto informāciju par periodu no 2022.gada līdz 2024.gadam. Vēršam uzmanību, ka, nosakot nepieciešamā finansējuma apjomu garākam laika periodam (no 2022.gada līdz 2028.gadam), nepieciešamā finansējuma apjomā būtu jāiekļauj rezerve potenciālajam izmaksu pieaugumam, nodokļu izmaiņām, inflācijai, atalgojuma un citu izmaksu pieaugumam iespējamo normatīvo aktu izmaiņu dēļ.
Turklāt, gatavojot informāciju par nepieciešamajiem resursiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam ieviešanai, Satiksmes ministrija veikusi aprēķinus, pamatojoties uz spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem par atlīdzības politikas īstenošanu. Taču, ņemot vērā 2021.gada 16.novembrī apstiprinātos Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma grozījumus, kas saistīti ar valsts pārvaldes atlīdzības sistēmas reformu un atalgojuma palielināšanu, Satiksmes ministrijai var būt nepieciešams lielāks finansējuma apjoms atbildīgās iestādes funkciju nodrošināšanai 2022.-2028.gadā.
Vēršam uzmanību, ka, samazinot institūciju finansējuma pieprasījumus, ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas periodā atkal veidosies situācija, kas bija vērojama 2021.-2027.gada plānošanas periodā, ka atbildīgās iestādes savas funkcijas veiks ar ierobežotu darbinieku skaitu, jo nepietiekamā finansējuma dēļ nebūs iespējams izveidot jaunas amata vietas, aizpildīt vakantās amata vietas un nodrošināt darbiniekiem konkurētspējīgu atalgojumu un atbilstošus darba apstākļus. Kā rezultātā atbildīgo iestāžu darbinieki atkal ilgstoši veiks papildu pienākumus, tādejādi izraisot šo darbinieku pārslodzi, kas, ieskaitot darba apjomam nesamērīgo atalgojumu, veicinās darbinieku izdegšanas un  turpmākās aizplūšanas uz citiem nodarbinātības sektoriem risku.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 24.rindkopā norādīts, ka, ņemot vērā, ka pieprasītais finansējums mēneša griezumā būtiski pārsniedza maksimāli pieejamo TP finansējumu, un lai nodrošinātu finansējuma sadali indikatīvi pieejamā finansējuma ietvaros līdz 2028. gada 31.decembrim, katrai institūcijai tika atskaitīts finansējuma apjoms 9,5 % apmērā no indikatīvi nepieciešamā finansējuma. Tāpat informatīvā ziņojuma tabulā Nr.6  minēts, ka atlīdzības nodrošināšanai ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda ietvaros tika ņemts vērā katras institūcijas vienas amata vietas aprēķins - vidējais atlīdzības finansējums gada ietvaros, pieskaitot administratīvās gada izmaksas. Savukārt informatīvā ziņojuma 23.rindkopā minēts, ka finansējuma sadale atlīdzībai tiek noteikta kā individuāla vienas amata vietas likme, kurā tiek iekļautas visas izmaksas, kas saistītas ar darbinieku (piemēram - darba vietas ierīkošana, uzturēšana, komandējumi, aprīkojums, kancelejas preces, mācības, semināri u.c. izmaksas). Vienas amata vietas likmes apmēru nosaka katra institūcija individuāli,  atbilstoši normatīvajiem aktiem par atlīdzības politikas īstenošanu. Vēršam uzmanību, ka no Finanšu ministrijas netika saņemti precīzi norādījumi vienas amata vietas likmes aprēķināšanai, piemēram, ar darbinieku saistīto izmaksu noteikšanas pamatprincipi. Līdz ar to Satiksmes ministrijas ieskatā pieprasītā finansējuma samazinājums katrai institūcijai par 9,5%, neņemot vērā ne specifisko atbalsta mērķu  (turpmāk - SAM) skaitu, ne SAM īstenošanai piešķirto finanšu apjomu, kas ES fondu 2021.-2027.gada  plānošanas periodā ir katras atbildīgās iestādes pārraudzībā,  ne SAM ieviešanai nepieciešamā finansējuma un cilvēkresursu apjomu, nenodrošina vienlīdzīgu pieeju pieejamā finansējuma sadalē. Šādā situācijā institūciju, kuras ieplānojušas lielāku finansējumu administratīvajām izmaksām (t.sk. darba vietas ierīkošana, uzturēšana, komandējumi, aprīkojums, kancelejas preces, mācības, semināri u.c. izmaksas), rīcībā pēc pieprasītā finansējuma samazinājuma paliks lielāks finansējuma apjoms, t.sk., darbinieku atlīdzībai, nekā citām institūcijām, kuras jau sākotnēji ieplānojušas mazāku finansējumu administratīvajām izmaksām.
 
Piedāvātā redakcija
-