Atzinums

Projekta ID
25-TA-215
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
18.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību uz nepieciešamību vienlaicīgi ar šiem noteikumu grozījumiem grozīt arī Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumus Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi", kas nosaka finanšu instrumentu pasākumu finansējumu un rādītājus. 
Vienlaicīgi lūgums anotācijā iekļaut informāciju par 1.2.1.2.pasākuma finansējumu un atbilstošajiem intervences kodiem atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam grozījumiem Nr.3. Tāpat lūdzam anotācijā iekļaut informāciju par precizētajiem pasākuma rādītājiem.

Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka saskaņā ar noteikumu projekta 1.1. apakšpunktu tiek svītrota ietvertā informācija par atbalsta programmas finansēšanu no 1.2.3.7. pasākuma, kā arī, ņemot vērā, ka saskaņā ar MK noteikumiem Nr.510 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi” paredzēts finansējuma atbalsts 30 140 237 euro apmērā 1.2.3.7. pasākumam, lūdzam papildus anotācijā ietvert pamatotu skaidrojumu, vai ar šo noteikumu projektu plānots samazināt valsts atbalsta programmas apmēru par minētajiem 30 140 237 euro.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Uzskatām, ka šajā pasākumā finansējums novirzāms ieguldījumiem pētniecībā, attīstībā un inovācijās, tai skaitā īpašos izņēmuma gadījumos laboratorijām, tīrtelpām un testēšanas poligoniem, ja tas nepieciešams projekta pētniecības un attīstības darbībām (vienlaikus tam nevajadzētu būt uzsvērtam pasākuma mērķī). Vienlaikus uzskatām, ka aizdevumi jaunu ēku izbūvei nav pamatoti šajā pasākumā; aicinām skatīties uz citiem specifiskiem atbalsta mērķiem, kur ir plānota ēku būvniecība, līdzīga infrastruktūra.  
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam svītrot  noteikumu 15.punktu, jo sabiedrības "Altum" lēmuma pieņemšana detalizēti minēta 43.punktā, kā arī lūdzam skatīt izvērstu komentāru pie 43.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt 43.punktu ar pēdējo teikumu " Sabiedrības "Altum" lēmums par aizdevuma piešķiršanu, aizdevuma ar kapitāla atlaidi vai paralēlā aizdevuma ar kapitāla atlaidi, t.sk., kapitāla atlaides piešķiršanu un kapitāla atlaides piemērošanu ir uzskatāms par lēmumu, kas ir pieņemts privāttiesību jomā".  Kā arī iekļaut grozījumu anotācijā atbilstošu skaidrojumu, ka noteikumu projekts papildināts ar esošās kārtības precizējumu, lai nodrošinātu pilnīgu normu skaidrību atbalsta saņēmējam, proti,  ka sabiedrības "Altum" lēmums par aizdevuma piešķiršanu, aizdevuma ar kapitāla atlaidi vai paralēlā aizdevuma ar kapitāla atlaidi, t.sk., kapitāla atlaides piešķiršanu un kapitāla atlaides piemērošanu ir uzskatāms par lēmumu, kas ir pieņemts privāttiesību jomā.
Sabiedrība “Altum” ir dibināta ar 2013.gada 17.decembra Ministru kabineta rīkojumu Nr. 643 kā finanšu iestāde Kredītiestāžu likuma izpratnē. Sabiedrības “Altum” darbības principi, tostarp risku izvērtēšana un lēmumu pieņemšana, ir identiski banku darbībai, konkrēti sabiedrība “Altum” apstiprina kredītpolitiku, risku vadības politiku un citus iekšējos regulējošos dokumentus, kas nosaka klientu pieteikumu analīzi un lēmumu pieņemšanu.  Sabiedrība “Altum” pieņem lēmumus, ņemot vērā Ministru kabineta noteikumos noteiktos kritērijus un sabiedrības "Altum" izstrādātos principus, prasības un iekšējos noteikumus. Sabiedrības “Altum” lēmumi netiek uzskatīti par lēmumiem publisko tiesību jomā.
Sabiedrībā “Altum” ir iesaistītas vairākas struktūrvienības, kuru pienākumos ietilpst konkrēti uzdevumi, piemēram, Risku vadības departaments veic risku, tostarp kā Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma subjekts visu risku izvērtējumu, kredītu analītiķi veic iesniegtā biznesa plāna, maksātspējas, finanšu plūsmas un citu rādītāju analīzi, kā arī Ministru kabineta noteikumos noteikto kritēriju pārbaudi un izvērtēšanu. Lēmums par atbalsta piešķiršanu vai atteikumu tiek pieņemts, ņemot vērā iepriekš norādīto visu nosacījumu izpēti un vērtējumu. Lēmumu pieņem profesionāli konkrētajā jomā specializējušies darbinieki uz privātpilnvaru pamata vai kredītkomitejā, vadoties no klienta ekspozīcijas apjoma. Ja tas nav pretrunā ar tiesību aktiem, klientiem vienmēr tiek sniegts skaidrojums, kāpēc konkrētais pieteikums nav bijis atbalstīts.
Pozitīva lēmuma gadījumā par atbalsta piešķiršanu sabiedrība "Altum" slēdz civiltiesisku līgumu ar gala saņēmēju. Līdz ar to sabiedrības “Altum” un gala saņēmēju (atbalsta saņēmēju un atbalsta pretendentu) savstarpējās tiesiskās attiecības, tajā skaitā attiecībā uz sabiedrības “Altum” pieņemtajiem lēmumiem, tiek risinātas vispārējā civiltiesiskā kārtībā, atbilstoši sabiedrības “Altum” izstrādātajai kārtībai, ievērojot piemērojamos normatīvos aktus. Attiecībā uz iespējamām sūdzībām, sabiedrībā “Altum” ir izstrādāta vienota pieeja sūdzību izskatīšanai. Sūdzību un ieteikumu procesa pārvaldībai ir ar rīkojumu noteikts atbildīgais darbinieks, kurš organizē klienta iesniegumu izskatīšanu un atbildes sagatavošanu atbilstoši sabiedrības “Altum” iekšējā procedūrā noteiktajam. Atbildes gatavošanā tiek apkopota nepieciešamā informācija no iesaistītajām struktūrvienībām un darbiniekiem. Ja nepieciešams, specifisku situāciju risināšanā iesaistās arī sabiedrības “Altum” valde. Darbinieku pārkāpumu gadījumā sūdzības izskatīšanā tiek iesaistīta arī sabiedrības “Altum” Personāla daļas izveidota Ētikas komisija.
Papildus, ņemot vērā, ka programmu plānots daļēji līdzfinansēt ar aizņemtajiem resursiem, proti, sabiedrība "Altum" var piesaistīt valsts aizdevumu kredītlīnijas veidā vai piesaistīt finansējumu tirgū (tai skaitā aizņemoties finansējumu no starptautiskajām finanšu institūcijām), jāievēro prasības, ko nosaka ar starptautiskajiem aizdevējiem noslēgtie finansēšanas līgumi.
Piedāvātā redakcija
Gala saņēmējam atbalstu piešķir brīdī, kad sabiedrība "Altum" pieņem lēmumu par aizdevuma, aizdevuma ar kapitāla atlaidi vai paralēlā aizdevuma ar kapitāla atlaidi piešķiršanu, lēmumā nosakot atbalsta maksimālo apjomu, atbalsta intensitāti un maksimālo pieejamo kapitāla atlaidi. Atbalstu piešķir, ja gala saņēmējs atbilst šajos noteikumos minētajām valsts atbalsta saņemšanas prasībām saskaņā ar šo noteikumu 21., 30. vai 38. punktā minēto valsts atbalsta regulējumu. Sabiedrības "Altum" lēmums par aizdevuma piešķiršanu, aizdevuma ar kapitāla atlaidi vai paralēlā aizdevuma ar kapitāla atlaidi, t.sk., kapitāla atlaides piešķiršanu un kapitāla atlaides piemērošanu ir uzskatāms par lēmumu, kas ir pieņemts privāttiesību jomā.
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek apvienoti divi pasākumi, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par pasākuma ietekmi uz visiem horizontālajiem principiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Tā kā atsevišķi integrētie grozījumi noteikumu projektā, kas skar finansējuma avotus, un pasākumu apvienošanu nav saskaņoti ar Eiropas Komisiju, lūdzam papildināt Ministru kabineta protokollēmumu ar punktu par Ekonomikas ministrijas rīcību, gadījumā, ja Eiropas Komisija nesaskaņos Ekonomikas ministrijas piedāvātos grozījumus, atbilstoši anotācijā ietvertajam skaidrojumam.
Piedāvātā redakcija
Ekonomikas ministrijai izstrādāt un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2025. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 24 "Noteikumi par produktivitātes aizdevumiem uzņēmumu inovācijām”, ja Eiropas Komisija nesaskaņo grozījumus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021. – 2027. gadam par 1.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana uzņēmumiem" 1.2.1.2. pasākuma "Produktivitātes aizdevumi uzņēmumu inovācijām" (turpmāk – 1.2.1.2. pasākums) apvienošanu ar 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.7. pasākumu "Atbalsts jaunu darba vietu radīšanai uz eksportu orientētiem komersantiem" (turpmāk – 1.2.3.7. pasākums) un to, ka 1.2.1.2. pasākumā tiek iekļauts 1.2.3.7. pasākuma finansējums un atbalstāmās darbības.
 
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar informāciju par izstrādāto grozījumu ietekmi (nepieciešamajiem grozījumiem) uz īstenoto projektu, gala labuma guvējiem, noslēgto finansēšanas īgumu starp akciju sabiedrību „Attīstības finanšu institūcija Altum” un Centrālā finanšu un līgumu aģentūru, kā arī Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumiem Nr.510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi". 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz 1.2.1.2. pasākumu "Produktivitātes aizdevumi uzņēmumu inovācijām" apvienot ar  1.2.3.7. pasākumu "Atbalsts jaunu darba vietu radīšanai uz eksportu orientētiem komersantiem" un ievērojot Ministru kabineta 2025.gada 7.janvāra noteikumu Nr. 24 "Noteikumi par produktivitātes aizdevumiem uzņēmumu inovācijām" anotācijā sniegto informāciju par 1.2.1.2. un 1.2.3.7. pasākumu kopējo pieejamo finansējumu 98 377 791 euro apmērā, lūdzam attiecīgi anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informāciju” skaidrot vai noteikumu projektā paredzētās izmaiņas ietekmē noteikumu Nr. 24 ietvaros pieejamā finansējuma apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Iepriekš esam vērsuši EM uzmanību uz nekorekti noteikto produktivitātes definīciju:
1) Latvijas produktivitātes ziņojums (2023) skaidri definē nacionālo izmantoto produktivitātes terminu (produktivitāte faktiskajās cenās ir pievienotā vērtība uz nodarbināto);
2) EM izstrādātajā RIS3 monitoringa ziņojumā (2024) ir iekļāvuši analīzi ar secinājumu, ka 'Izmaksu konkurētspējas rādītājiem pēdējos gados ir tendence pasliktināties. Darbaspēka atalgojuma straujāks pieaugums nekā produktivitātei un arvien mērenāks ir eksporta tirgus daļas kāpums.
Nekorekti piemērota produktivitātes definīcija nenodrošina vienotu nacionālo pieeju, kā arī šajā gadījumā radīs maldinošu iespaidu  par labāku situāciju ekonomikā, nekā tā patiesībā ir. Lūdzam pārskatīt! 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām vērtēt iespēju papildināt noteikumus ar pielikumu kredītreitinga noteikšanai, līdzīgi kā 16.06.2020. MK noteikumos Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai" un 05.09.2017. MK noteikumos Nr. 537 "Noteikumi par portfeļgarantijām sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju – juridisko personu – kreditēšanas veicināšanai". 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām EM papildināt MK noteikumu apakšpunktu ar nosacījumu, ka ieguldījumu apjoms P&A ir ticis noziņots CSP (CSP pārskati).
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam saskaņot piedāvātos grozījumus MK noteikumu 35.punktā ar Valsts ieņēmumu dienestu (turpmāk - VID) vai anotācijā sniegt informāciju, ja VID ir informēts par plānotajām izmaiņām.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju apvienot 47.2.2. punktu ar 47.2.3 punktu. 
Piedāvātā redakcija
47.2.2. sabiedrības "Altum" aizdevuma daļai vai sabiedrības "Altum" paralēlā aizdevuma daļai, kas pārsniedz piešķirtās kapitāla atlaides apjomu, subsīdijas ekvivalentu aprēķina kopā par visu atbalsta periodu, faktiski piemērojamo procentu summu atskaitot no procentu summas, kura jāmaksā saskaņā ar Eiropas Komisijas konkrētajam periodam noteikto bāzes likmi (bāzes un risku likmes publicētas Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta tīmekļvietnē) un riska likmi, kuras procentuālais apmērs tiek noteikts atbilstoši sabiedrības "Altum" izsniegtajam aizdevuma saņēmēja reitingam un piedāvātajam nodrošinājumam.
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūgums pārskatīt noteikumu 53.1.apakšpunktā iekļauto NACE klasi.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam EM sniegt skaidrojumu, vai un kā ar finansējuma saņēmēja pienākumu iesniegt RIS3 datus CSP  netiks nodublēta P&A ieguldījumu datu iesniegšana CSP, ņemot vērā to, ka uzņēmumi jau tāpat iesniedz ikgadējās atskaites CSP,  un CSP ir savas atskaišu formas. Tāpat nav skaidrs, kādā formā tas komersantiem ir jādara un vai tam tiks nodrošināta kāda vienota ievades forma.
Vēršam uzmanību, ka RIS3 datu ievākšanas dažādošana starp pasākumiem, vairāk nenodrošina to, ka RIS3 rādītāju dati tiek uzkrāti vienuviet - KPVIS.
Piedāvātā redakcija
-