Projekta ID
23-TA-2315Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
31.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai līdzīgi kā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas periodā nebūtu lietderīgi noteikt/definēt, kas un cik lielā apmērā (piemēram, proporcijā 20% pret 80%) ir uzskatāms par jauninājuma elementu, t.sk. pēc analoģijas ar citiem uzņēmējdarbības atbalsta pasākumiem, iekļaut normas MK noteikumu projektā, kas skaidro, piemēram, ka gatavu IT sistēmu un to risinājumu iegāde/pielāgošana klienta vajadzībām nav uzskatāmas par P&A darbībām. Šis iebildums ir vērtējams arī kontekstā ar MK noteikumu projekta 3.punkta iespējamiem precizējumiem, kas neatrunā augstākminētos aspektus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 2.11.6. apakšpunktu paredzot, ka atbalsts netiek sniegts gala saņēmējam, uz kuru attiecas neizpildīts līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Komisijas lēmumu, ar ko atbalsts, kuru piešķīrusi tā pati dalībvalsts, atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar kopējo tirgu, atbilstoši Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014) 1.panta 4.punkta "a" un "b" apakšpunktā noteiktajam un arī paredzot, ka šo nosacījumu vērtē uzņēmuma grupas līmenī. Papildus lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu par šī nosacījuma vērtēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam precizēt noteikumu projekta 10.punktu atbilstoši Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta ceturturtajā daļā noteiktajam, paredzot atmaksātā publiskā finansējuma apmēru. Gadījumā, ja nav iespējams noteikt konkrētu atmaksu summu, lūdzam noteikt līdz kādai summai ir iespējams izmantot atmaksas, piemēram, kā tas ir noteikts Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumu Nr. 463 "Programmas "Iespējkapitāla ieguldījumi" īstenošanas noteikumi" 5.2.apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) 4.panta 3.punkta "a" punktā noteikto, lūdzam noteikumus papildināt ar normu, kas nosaka, ka atbalstu nepiešķir gala labuma guvējiem, kuram lēmuma par atbalsta piešķiršanu brīdī par atbalsta piešķiršanu ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process, ir ierosināts vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai ja gala labuma guvējs atbilst normatīvajos aktos maksātnespējas jomā noteiktajiem kritērijiem, uz kuriem pamatojoties kreditors var pieprasīt maksātnespējas procedūru gala labuma guvējiem, ja tā kredītreitings ir zemāks par "B–".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka atbilstoši Komisijas regulas Nr.2023/2831 noteiktajam, piešķirot de minimis atbalstu, ir jāvērtē informācija par iepriekš saņemto de minimis atbalstu trīs gadu laikposmā un šīs regulas vajadzībām trīs gadu periods ir noteikts kā "slīdošais periods", proti, trīs gadu periods no de minimis atbalsta piešķiršanas lēmuma pieņemšanas dienas, atkārtoti aicinām precizēt noteikumu projekta 28.3.apakšpunktu un dzēst teikuma daļu ar vārdiem ", norādot ziņas par fiskālo gadu un diviem iepriekšējiem fiskālajiem gadiem".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka šīs programmas ietvaros atbalstu pētniecības un attīstības darbībām sniedz kā de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, nav skaidrs, kādēļ noteikumu projekta 30.3.apakšpunktā dotas atsauces uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta punktiem. Lūdzam precizēt attiecīgi noteikumu projekta 30.3.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzam svītrot anotācijas 1.1. sadaļas apakšsadaļā "Apraksts" ietverto norādi uz Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma (turpmāk - Vadības likums) 19. panta 13. punktu, ņemot vērā, ka uz tajā ietvertā deleģējuma pamata noteikumu projekts sagatavots nav.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļā "Problēmas un risinājumi" sniegto informāciju par kapitāla atlaides piešķiršanas nosacījumiem ar skaidrojumu par komersantam pieejamo kapitāla atlaides apmēru, ja atbalsts tiks sniegts ar de minimis regulējumu. Ņemot vērā šobrīd sniegto informāciju, ka komersantam ir pieejams atbalsts ne vairāk kā 2 milj. EUR, kur maksimālā kapitāla atlaide ir ne vairāk par 50%, var maldīgi interpretēt, ka komersants var saņemt kapitāla atlaidi 1 milj. EUR apmērā, bet ņemot vērā, ka sabiedrības "Altum" aizdevums un kapitāla atlaide tiek sniegta ar de minimis regulējumu, tad komersants var saņemt kapitāla atlaidi ne vairāk par 300 000 EUR.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā ietvert termina "Fintech", kas ir minēts noteikumu projekta 44.6.apakšpunktā, skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Ņemot vērā, noteikumu projekta anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļas “Risinājuma apraksts” punkta “Atbalsts un pieejamais finansējums” trešajā rindkopā minēto, ka Ekonomikas ministrija (EM) sadarbībā ar sabiedrību “Altum” sagatavos izvērtējumu programmas rādītāju novērtējumam un iesniegs to Ministru kabinetā kopā ar noteikumu projektu, kā arī EM izziņas 23.punktā sniegto skaidrojumu, ka programmas rādītāju novērtējums tiks pievienots pēc projekta skaņošanas otrā apļa vai protokollēmums tiks papildināts ar nosacījumu, ka mēneša laikā pēc MK noteikumu stāšanās spēkā tiks iesniegts MK, atkārtoti lūdzam pievienot anotācijas pielikumu. Anotācijas pielikumā jāaktualizē dati par esošo programmas īstenošanas gaitu, kā arī jāizvērtē turpmāka programmas ietekme, riski un sagaidāmie zaudējumi, finansiālais rezultāts un programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principi, piemēram, atbilstība segtajam riskam, kredītriskam, izsniegšanas un ilgtermiņa darbības izdevumi, kā arī jāiekļauj informācija par zaudējumu segšanu, kas pārsniedz pirmo zaudējumu noteikto robežu, no piesaistītiem finanšu resursiem, kā arī informācija par maksas par sabiedrības "Altum" noslogoto kapitālu iecenošanu, maksas apmēru, kā arī pamatojumu par vadības izmaksas izmaiņām finanšu instrumentu griezumā, lai ievērotu Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto. Vai arī lūdzam papildināt protokollēmumu ar nosacījumu, ka mēneša laikā pēc MK noteikumu stāšanās spēkā programmas rādītāju novērtējums tiks iesniegts MK.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Ekonomikas ministrijai tika sniegts priekšlikums vienkāršot programmas dizainu, kas gan paātrinātu laiku, kādā programmu būtu iespējams atklāt un padarīt pieejamu gala saņēmējiem, gan mazinātu birokrātisko slogu programmas administrēšanai gan atbalsta sniedzēja, gan gala saņēmēja līmenī, kā arī veicinātu pieprasījumu: “saskatām pārklāšanās MK noteikumu projektā piedāvātajai inovāciju programmas iekārtu sadaļai ar digitalizācijas programmu, t.sk. tām sakrīt regulējums – Komisijas regulas Nr. 651/2014 14.pants un kapitāla atlaides elements (..) Savukārt noteikumu projektā paredzēto aizdevumu (bez kapitāla atlaides) sadaļu, kas plānota pētniecībai kā de minimis atbalsts, iespējams pārcelt uz MK noteikumu Nr.1065 ietvaros īstenoto KP programmas 1.2.3.5. pasākumu "Aizdevumi, produktivitātes kāpināšanai (investīcijas un apgrozāmie līdzekļi)", kuras ietvaros kā de minimis atbalsts jau šobrīd pieejams arī aizdevums pētniecībai, kas nav ierobežota darbība.”
Līdz ar to aicinām Ekonomikas ministriju tomēr izvērtēt, vai izvirzīto mērķu efektīvākais sasniegšanas veids ir izvēle veidot atsevišķu programmu, nevis maksimāli izmantot jau esošām Altum programmām izveidotos ieviešanas dizaina un procesuālos risinājumus, proti, integrēt to esošajās atbalsta programmās, ņemot vērā, ka jau šobrīd sabiedrībā “Altum” tiek īstenotas jau vairāk nekā 40 atbalsta programmas, kas sarežģīs gan ātru atbalsta sniegšanas procesu, gan radīs papildu grūtības klientiem noorientēties piedāvājumā, it īpaši ņemot vērā, ka jau šobrīd sabiedrībā “Altum” ir programmas, kurās ir iespējams sniegt atbalstu gan inovatīvu iekārtu iegādei, tostarp, duālās pielietojamības jomā (t.sk. ar kapitāla atlaidi), piemēram, Uzņēmumu digitalizācijas programmā, gan saņemt aizdevumu pētniecības un attīstības darbībām, piemēram, MVU izaugsmes aizdevumos. Tādu esošo atbalsta programmu uzlabošana vai papildināšana, kurās ļoti daudzi atbalsta elementi jau sakrīt ar to, kas plānots šajā atbalsta programmā, ļautu būtiski samazināt birokrātisko slogu, atbalsta programmas administrēšanas izmaksas, un palīdzētu ātrāk sniegt atbalstu uzņēmumiem, tādējādi efektīvāk izmantojot publisko finansējumu.
Šajā atbalsta programmā, t.sk. attiecībā uz sadaļu par inovatīvu iekārtu iegādi ar kapitāla atlaidi, primāri saistoši ir finanšu instrumentu īstenošanas nosacījumi. Šāds nosacījums izriet no Komisijas regulas Nr. 2021/1060 58. panta 5. punkta, kurā ir noteikts, ka kombinēto finanšu instrumentu gadījumā piemēro finanšu instrumentiem piemērojamos noteikumus. Vēršam uzmanību, ka uzņēmumiem, kuri, uzņemoties saistības pret sabiedrību “Altum” savu attīstības projektu īstenošanai un kuriem būtu pieejama kapitāla atlaide, tiek uzliektas prasības, kuras pēc būtības atbilst grantu nosacījumiem, nevis finanšu instrumentu nosacījumiem. Tas ir īpaši būtiski, ņemot vērā, ka kapitāla atlaide būs pieejama tikai daļējai (maksimāli 50% ) aizdevuma dzēšanai, tāpēc aizņēmējam saistības pret sabiedrību “Altum” joprojām saglabāsies. Aicinām izvērtēt, vai programmas datu vākšanas un analīzes mērķu sasniegšanai būtu iespējams izmantot CSP iespējas.
Detalizētus sabiedrības Altum priekšlikumus konceptuālai atbalsta programmas ieviešanai esam nosūtījuši Ekonomikas ministrijai un lūdzam tos izskatīt pēc būtības, kā arī aicinām Ekonomikas ministriju konceptuāli pārrunāt iecerētās atbalsta programmas dizainu, mērķa grupas, nosacījumu un atbalsta regulējumu ar sabiedrību Altum.
Līdz ar to aicinām Ekonomikas ministriju tomēr izvērtēt, vai izvirzīto mērķu efektīvākais sasniegšanas veids ir izvēle veidot atsevišķu programmu, nevis maksimāli izmantot jau esošām Altum programmām izveidotos ieviešanas dizaina un procesuālos risinājumus, proti, integrēt to esošajās atbalsta programmās, ņemot vērā, ka jau šobrīd sabiedrībā “Altum” tiek īstenotas jau vairāk nekā 40 atbalsta programmas, kas sarežģīs gan ātru atbalsta sniegšanas procesu, gan radīs papildu grūtības klientiem noorientēties piedāvājumā, it īpaši ņemot vērā, ka jau šobrīd sabiedrībā “Altum” ir programmas, kurās ir iespējams sniegt atbalstu gan inovatīvu iekārtu iegādei, tostarp, duālās pielietojamības jomā (t.sk. ar kapitāla atlaidi), piemēram, Uzņēmumu digitalizācijas programmā, gan saņemt aizdevumu pētniecības un attīstības darbībām, piemēram, MVU izaugsmes aizdevumos. Tādu esošo atbalsta programmu uzlabošana vai papildināšana, kurās ļoti daudzi atbalsta elementi jau sakrīt ar to, kas plānots šajā atbalsta programmā, ļautu būtiski samazināt birokrātisko slogu, atbalsta programmas administrēšanas izmaksas, un palīdzētu ātrāk sniegt atbalstu uzņēmumiem, tādējādi efektīvāk izmantojot publisko finansējumu.
Šajā atbalsta programmā, t.sk. attiecībā uz sadaļu par inovatīvu iekārtu iegādi ar kapitāla atlaidi, primāri saistoši ir finanšu instrumentu īstenošanas nosacījumi. Šāds nosacījums izriet no Komisijas regulas Nr. 2021/1060 58. panta 5. punkta, kurā ir noteikts, ka kombinēto finanšu instrumentu gadījumā piemēro finanšu instrumentiem piemērojamos noteikumus. Vēršam uzmanību, ka uzņēmumiem, kuri, uzņemoties saistības pret sabiedrību “Altum” savu attīstības projektu īstenošanai un kuriem būtu pieejama kapitāla atlaide, tiek uzliektas prasības, kuras pēc būtības atbilst grantu nosacījumiem, nevis finanšu instrumentu nosacījumiem. Tas ir īpaši būtiski, ņemot vērā, ka kapitāla atlaide būs pieejama tikai daļējai (maksimāli 50% ) aizdevuma dzēšanai, tāpēc aizņēmējam saistības pret sabiedrību “Altum” joprojām saglabāsies. Aicinām izvērtēt, vai programmas datu vākšanas un analīzes mērķu sasniegšanai būtu iespējams izmantot CSP iespējas.
Detalizētus sabiedrības Altum priekšlikumus konceptuālai atbalsta programmas ieviešanai esam nosūtījuši Ekonomikas ministrijai un lūdzam tos izskatīt pēc būtības, kā arī aicinām Ekonomikas ministriju konceptuāli pārrunāt iecerētās atbalsta programmas dizainu, mērķa grupas, nosacījumu un atbalsta regulējumu ar sabiedrību Altum.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 2.11.3.-2.11.7.apakšpunkts nav uzskatāms par termina “gala saņēmējs” skaidrojumu, bet gala saņēmējiem izvirzāmie nosacījumi atbalsta saņemšanai. Attiecīgi lūdzam minētos punktus pārcelt uz citu šī noteikumu projekta vietu (ārpus noteikumu projekta 2.punkta).
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām savlaicīgi izvērtēt un atbilstoši precizēt MK noteikumu projekta 12.punktā ietverto informāciju par valsts aizdevumu kredītlīnijas vai plānotā finansējuma piesaistes, tai skaitā aizņemoties finansējumu no starptautiskajām finanšu institūcijām, finansējuma apjomu “ne vairāk kā 45 000 000 euro apmērā”.
Vēršam uzmanību, ka situācijā, ja saskaņā ar EM sniegto skaidrojumu izziņas 37.punktā summa tiks precizēta, ņemot vērā ALTUM programmas novērtējumu, un vienlaikus EM izziņas 23.punktā sniegto skaidrojumu, ka potenciāli protokollēmums var tikt papildināts ar nosacījumu, ka mēneša laikā pēc MK noteikumu stāšanās spēkā programmas rādītāju novērtējums tiks iesniegts MK, var rasties situācija, ka MK noteikumu projekta 12.punktā norādītā summa būs atšķirīga no programmas rādītāju novērtējumā ietvertās un pamatotās summas.
Vēršam uzmanību, ka situācijā, ja saskaņā ar EM sniegto skaidrojumu izziņas 37.punktā summa tiks precizēta, ņemot vērā ALTUM programmas novērtējumu, un vienlaikus EM izziņas 23.punktā sniegto skaidrojumu, ka potenciāli protokollēmums var tikt papildināts ar nosacījumu, ka mēneša laikā pēc MK noteikumu stāšanās spēkā programmas rādītāju novērtējums tiks iesniegts MK, var rasties situācija, ka MK noteikumu projekta 12.punktā norādītā summa būs atšķirīga no programmas rādītāju novērtējumā ietvertās un pamatotās summas.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 20.2.apakšpunktu, nodrošinot skaidru un nepārprotamu normu. Tāpat nav skaidrs, vai amata vieta ir jānodrošina nepārtraukti.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot ko nozīmē termins "apgabals", kas tiek lietots šī noteikumu projekta 18.3. un 20.3.apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Rosinām redakcionāli precizēt noteikumu projekta 27.2. apakšpunktu, precīzi norādot projekta īstenošanas rezultātā sasniedzamos rādītājus.
Piedāvātā redakcija
27.2. projekta īstenošanas rezultātā preču vai pakalpojumu eksporta apjoms pieaudzis par vismaz 10 procentiem;
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 2.10.apakšpunktā iekļauto (precizēto) gala saņēmēja definīciju, lūdzam izvērtēt iespēju noteikumu projekta 28.2. apakšpunktā un turpmāk visā noteikumu projekta tekstā izmantot terminu - gala saņēmējs nevis gala labuma guvējs.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidri norādīt noteikumu projekta punktu, no kādām izmaksu pozīcijām tiks aprēķināta vienotā likme.
Piedāvātā redakcija
Netiešās izmaksa plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no šo noteikumu 30.1. apakšpunktā minētajām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām.
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā atbalsta sniedzēja pienākumu nodrošināt dokumentācijas glabāšanu 10 gadus, sākot no dienas, kad ir piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar atbalsta programmu, lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu projekta 46.1.apakšpunktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā izziņas 45. punktā sniegto skaidrojumu par to, ka Ekonomikas ministrija noteikumu projekta ietvaros ir saprotama kā atbildīgā iestāde, kā arī to, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumu Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi" 19. punktu atbildīgās iestādes funkcijas pilda Ekonomikas ministrija, lūdzam aizstāt noteikumu projekta 46.2. apakšpunktā vārdus "Ekonomikas ministrijas" ar vārdiem "atbildīgās iestādes", lai nodrošinātu normas viennozīmīgu interpretāciju un piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā noteikumu projekta 46.2.apakšpunktā veiktos precizējumus, samazinot uzkrājamo datu periodu no pieciem gadiem līdz trīs gadiem, lūdzam atbilstoši precizēt anotācijas 1.3.sadaļā noteikto Eksporta apjoma pieauguma formulu, aizstājot piecus gadus ar trīs gadiem.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.sadaļā ir sniegts skaidrojums, ka Ekonomikas ministrija Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas periodā ieviesa vairākas atbalsta programmas, tai skaitā 1.2.1.4. pasākumu “Atbalsts jaunu produktu ieviešanai ražošanā”.
Aicinām papildināt minēto informāciju, norādot, cik liels privātais līdzfinansējuma tika piesaistīts 1.2.1.4. pasākuma ietvaros eksperimentālu iekārtu izstrādei.
Aicinām papildināt minēto informāciju, norādot, cik liels privātais līdzfinansējuma tika piesaistīts 1.2.1.4. pasākuma ietvaros eksperimentālu iekārtu izstrādei.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijā veikto papildinājumu un izziņas 43. punktā sniegto skaidrojumu, ka starp sabiedrību Altum un potenciālo un esošo Atbalsta saņēmēju savstarpējās tiesiskās attiecības, tajā skaitā attiecībā uz sabiedrības Altum pieņemtajiem lēmumiem, tiek risinātas vispārēja civiltiesiskā kārtībā, ievērojot piemērojamos normatīvos aktus un sabiedrības “Altum” izstrādāti kārtību strīdu risināšanai ar komersantiem, vēršam uzmanību, ka sabiedrības "Altum" izstrādāta kārtība nevar radīt pienākumus trešajām personām, un tā attiecināma tieši uz sabiedrībā "Altum" nodarbinātajiem. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt anotācijā 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" sniegto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-