Projekta ID
25-TA-1247Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
01.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka akumulatoru bateriju elektrovilcieni (turpmāk – BEMU) tiks izmantoti maršrutos Rīga–Cēsis un Rīga–Daugavpils, vienlaikus atzīstot, ka šie maršruti jau ir elektrificēti un tiem jau šobrīd ir nodrošināta vilcienu kustība ar esošajiem elektrovilcieniem.
Ņemot vērā, ka bateriju elektrovilcieni standartā ir paredzēti lietošanai neelektrificētās līnijās, kur nav kontakttīkla (piemēram, lauku un nomaļos reģionos), lūdzam anotācijā izvērsti skaidrot:
1. Kāds ir tehniski-ekonomiskais un stratēģiskais pamatojums izvēlei ieviest BEMU tieši šajos elektrificētajos maršrutos?
2. Kāpēc netiek izmantoti vai paplašināti jau esošie elektrovilcieni, kuru jauda un savietojamība ar šīm līnijām jau ir pārbaudīta?
3. Kāpēc BEMU pielietošana netiek plānota tieši neelektrificētās līnijās, kur šāds tehnoloģiskais risinājums būtu stratēģiski un klimatneitrāli pamatots?
Ņemot vērā, ka bateriju elektrovilcieni standartā ir paredzēti lietošanai neelektrificētās līnijās, kur nav kontakttīkla (piemēram, lauku un nomaļos reģionos), lūdzam anotācijā izvērsti skaidrot:
1. Kāds ir tehniski-ekonomiskais un stratēģiskais pamatojums izvēlei ieviest BEMU tieši šajos elektrificētajos maršrutos?
2. Kāpēc netiek izmantoti vai paplašināti jau esošie elektrovilcieni, kuru jauda un savietojamība ar šīm līnijām jau ir pārbaudīta?
3. Kāpēc BEMU pielietošana netiek plānota tieši neelektrificētās līnijās, kur šāds tehnoloģiskais risinājums būtu stratēģiski un klimatneitrāli pamatots?
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Norādām, ka noteikumu projekta 12.1. apakšpunktā lietotais formulējums “veic Satiksmes ministrijas kā projekta iesniedzējas funkcijas” neatbilst Valsts pārvaldes iekārtas likuma terminoloģijai. Saskaņā ar šā likuma 40. panta pirmo daļu publiskas personas institūcija var deleģēt tikai valsts pārvaldes uzdevumus, nevis funkcijas. Likumā ir skaidri nošķirti jēdzieni “funkcija” un “uzdevums”, un deleģēšana attiecas vienīgi uz konkrēta uzdevuma nodošanu izpildei. Šāda terminoloģijas neprecizitāte var radīt neskaidrības par deleģējuma saturu, līgumisko attiecību raksturu un ietekmēt šādu attiecību juridisko spēkā esamību.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 12.1. apakšpunktu, aizstājot formulējumu “veic Satiksmes ministrijas kā projekta iesniedzējas funkcijas” ar juridiski korektu apzīmējumu, piemēram: “veic Satiksmes ministrijas kā projekta iesniedzējas deleģētos uzdevumus” vai tamlīdzīgi, lai nodrošinātu atbilstību Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40. pantam.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 12.1. apakšpunktu, aizstājot formulējumu “veic Satiksmes ministrijas kā projekta iesniedzējas funkcijas” ar juridiski korektu apzīmējumu, piemēram: “veic Satiksmes ministrijas kā projekta iesniedzējas deleģētos uzdevumus” vai tamlīdzīgi, lai nodrošinātu atbilstību Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40. pantam.
Piedāvātā redakcija
Satiksmes ministrija. Tās vārdā atbilstoši Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 242 "Satiksmes ministrijas nolikums" 5.49. apakšpunktam un Satiksmes ministrijas deleģēšanas līgumam projektu īsteno valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija", kas veic Satiksmes ministrijas kā projekta iesniedzējas deleģētos uzdevumus un nodrošina šo noteikumu 14.1., 14.2. un 14.3. apakšpunktā minētās darbības;
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 29.punktā iekļauto Ministru kabineta 2024.gada 9.janvāra noteikumu Nr.30 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.3.1.specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās" 2.3.1.4.pasākuma "Bezemisiju vilcieni" īstenošanas noteikumi" 24.punktu, jo piedāvātais regulējums ir pretrunā ar Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 28. panta pirmajā daļā paredzēto par termiņiem, proti, šāda norma ir pretrunā ar noteikto tiesību sistēmu un normu hierarhiju.
Piedāvātā redakcija
-
