Projekta ID
22-TA-2355Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
19.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt rīkojuma projektu ar punktu, kas noteiktu, ka, rīkojuma projekta 7.punktā minētajām iestādēm, veicot ieguldījumu kapitālsabiedrības pamatkapitālā, un, sedzot citus ar akciju sabiedrības dibināšanu saistītus izdevumus, atbalsts jaunajai kapitālsabiedrībai tiek sniegts kā de minimis atbalsts saskaņā ar Komisijas (ES) 2013.gada 18.decembra Regulu Nr. 1407/2013 par līguma par ES darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam (dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013.gada 24.decembris, Nr.L352/1) un normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem. Aicinām noteikt, ka Satiksmes ministrija kā lielākā apmēra ieguldītājs kapitālsabiedrības pamatkapitālā komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā ir uzskatāma par atbalsta sniedzēju attiecībā uz visu rīkojuma projekta 7.punktā minēto iestāžu ieguldījumiem kopā, kura attiecīgi tad pārliecinās par de minimis regulējuma nosacījumu ievērošanu pirms atbalsta piešķiršanas, kā arī nodrošina sniegtā atbalsta reģistrāciju de minimis atbalsta uzskaites sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam labot 1.punktā atsauci uz Ostu likuma 7.panta 11.daļu, ņemot vērā, ka Ostu likuma 7.pantā nav 11. daļas, kā arī Anotācijā ir minēta atsauce tikai uz Ostu likuma 7.pantu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt rīkojuma projekta 7.punktu, norādot katrai iesaistītajai ministrijai programmu/apakšprogrammu, no kurām tiks segti izdevumi, kas saistīti ar minēto ieguldījumu kapitālsabiedrības pamatkapitālā.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Finanšu ministrijas budžetā nav ieplānots finansējums Ministru kabineta rīkojuma projektā paredzētajam mērķim, līdz ar to lūdzam Satiksmes ministrijai kā šī projekta iniciatorei nodrošināt finansējumu arī Finanšu ministrijas ieguldījumam kapitālsabiedrības pamatkapitālā, attiecīgi paredzot uzdevumu Satiksmes ministrijai (rīkojuma projektā vai Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā) sagatavot tiesību akta projektu par apropriācijas pārdali starp ministrijām, lai nodrošinātu Finanšu ministrijai rīkojuma projekta 7.punktā minēto finansējuma apmēru.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Finanšu ministrijas budžetā nav ieplānots finansējums Ministru kabineta rīkojuma projektā paredzētajam mērķim, līdz ar to lūdzam Satiksmes ministrijai kā šī projekta iniciatorei nodrošināt finansējumu arī Finanšu ministrijas ieguldījumam kapitālsabiedrības pamatkapitālā, attiecīgi paredzot uzdevumu Satiksmes ministrijai (rīkojuma projektā vai Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā) sagatavot tiesību akta projektu par apropriācijas pārdali starp ministrijām, lai nodrošinātu Finanšu ministrijai rīkojuma projekta 7.punktā minēto finansējuma apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta otro daļu, publiskajai personai, dibinot kapitālsabiedrību, ir pienākums ievērot komercdarbības atbalsta kontroles jomu regulējošu normatīvo aktu prasības. Ņemot vērā to, ka ieguldījums kapitālsabiedrības pamatkapitālā un citu ar sabiedrības dibināšanu saistīto izdevumu segšana no publiskajiem resursiem ir kvalificējama kā komercdarbības atbalsta piešķiršana, Satiksmes ministrijai uz atbalsta piešķiršanas brīdi ir nepieciešams pārliecināties, ka plānotais atbalsts kapitālsabiedrībai ir atbilstošs nosacījumiem, kas ietverti Komisijas (ES) 2013.gada 18.decembra Regulā Nr. 1407/2013 par līguma par ES darbību 107. un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam un Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem", tādējādi nodrošinot sniegtā atbalsta likumīgu Eiropas Savienības iekšējā tirgus kontekstā. Ievērojot minēto, lūdzam papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka kontekstā ar Ostu likumu vēl pirms likumprojekta izskatīšanas Saeimā tika uzsākta konsultācija ar Eiropas Komisiju, lai novērstu komercdarbības atbalsta kontroles riskus. Ir sniegtas atbildes uz Eiropas Komisijas jautājumiem, taču valsts atbalsta lietā SA.58632 (2020/PN) Reform of the Latvian ports management institutions gala viedoklis no Eiropas Komisijas saņemts vēl nav. Lūdzam ņemt vērā, ka aktīvu ieguldīšana un nodošana nākamajos kapitālsabiedrības izveides posmos jāvērtē komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā un, protams, jauna komercdarbības atbalsta piešķiršanai jāpiemēro atbilstošākais komercdarbības atbalsta regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļā norādīt, ka iesaistītās ministrijas ieguldījumu kapitālsabiedrības pamatkapitālā un ar kapitālsabiedrības reģistrāciju saistītās izmaksas segs no esošajiem budžeta līdzekļiem, norādot ministriju budžeta programmu/apakšprogrammu, no kurām tiks segtas šīs izmaksas, vienlaikus aizpildot atbilstoši 3.sadaļas attiecīgos punktus, kā arī precizējumu veikšanai ņemt vērā izteikto iebildumu pie rīkojuma projekta 7.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Tiesību akta projekta dokumentos nav iekļauta informācija par Rīgas brīvostas pārvaldes (turpmāk – RBP) uzņemtajām saistībām (īstenotiem, īstenošanā esošiem), kā arī vēl plānotiem Eiropas Savienības fondu un citas ārvalstu finanšu palīdzības projektiem, un plānotās RBP juridiskās formas maiņas - akciju sabiedrības “Rīgas osta” dibināšanas – ietekmi uz projektu īstenošanu, t.i., saistību nodošanu, pieņemšanu, finanšu ietekmi un attiecīgi veicamiem pasākumiem, lai nodrošinātu sekmīgu un laicīgu projektu īstenošanu, uzņemto saistību izpildi bez negatīvas ietekmes uz valsts budžetu u.tml. Attiecīgi lūdzam tiesību akta projektā iekļaut aktuālu, pilnvērtīgu informāciju un papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu ar attiecīgiem uzdevumiem:
(1) Satiksmes ministrijai nodrošināt visus nepieciešamos pasākumus, t.sk. nepieciešamības gadījumā virzot Ministru kabineta lēmumiem grozījumus citos saistītos tiesību aktos, un
(2) pienākumu RBP veikt pasākumus saistību, t.sk. Eiropas Savienības fondu un citas ārvalstu finanšu palīdzības projektu, sakārtošanai ar līgumslēdzējiem u.c. darbības saistību korektai izpildei.
(1) Satiksmes ministrijai nodrošināt visus nepieciešamos pasākumus, t.sk. nepieciešamības gadījumā virzot Ministru kabineta lēmumiem grozījumus citos saistītos tiesību aktos, un
(2) pienākumu RBP veikt pasākumus saistību, t.sk. Eiropas Savienības fondu un citas ārvalstu finanšu palīdzības projektu, sakārtošanai ar līgumslēdzējiem u.c. darbības saistību korektai izpildei.
Piedāvātā redakcija
-
