Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
24-TA-2871
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
31.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Precizēt Projektu atbilstoši Projekta nosaukumam un Projekta 1. punktā noteiktajam, proti Projekta 1. punktā ir noteiks, ka noteikumi nosaka trešo valstu valstspiederīgo vīzu pieteikumu pieņemšanas un ieceļošanas ierobežojumus Latvijas Republikā un šo ierobežojumu termiņu. Projekta divās nodaļās ir noteikta tikai Krievijas Federācijas pilsoņu un Baltkrievijas Republikas pilsoņu vīzu pieteikumu pieņemšanas ierobežojumi. Saskaņā ar Imigrācijas likuma 1. panta 14.prim apakšpunktu, tad trešā valsts — jebkura valsts, izņemot Eiropas Savienības dalībvalsti, Eiropas Ekonomikas zonas valsti un Šveices Konfederāciju. Rezumējot, Projekta 1. punkts un attiecīgi Imigrācijas likuma 4. panta divpadsmitajā daļā sniegtais deleģējums ir plašāks par Projekta nosaukumu un tā 1. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Kompetentās iestādes ir sniegušas informāciju, ka, neskatoties uz personas norādīto ieceļošanas mērķi (piemēram, bēru apmeklējums Latvijas Republikā), personas pēcāk izmanto tām izsniegto vīzu, ceļojot pa citām valstīm, kas piemēro Šengenas aquis noteikumus par personu brīvu pārvietošanos.

Ievērojot minēto, aicinām izvērtēt, vai projektā ietvertais regulējums ir pietiekams, lai novērstu praksē konstatētās situācijas. Proti, izvērtējams, vai projektā ietvertais regulējums nebūtu sašaurināms, paredzot tikai noteiktas kategorijas vīzu izsniegšanu attiecīgajos gadījumos.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Papildināt Projektu atbilstoši Projekta 1. punktā noteiktajam, proti paredzēt trešo valstu valstspiederīgo vīzu pieteikumu pieņemšanas un ieceļošanas ierobežojumu Latvijas Republikā termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinājums precizēt tekstu iekavās, papildinot to ar norādi uz Latvijas Republikas valstspiederīgo laulāto nepilngadīgajiem bērniem un aizbildnībā vai aizgādnībā esošajām personām.
Piedāvātā redakcija
kuri ir Latvijas Republikas valstspiederīgo ģimenes locekļi (laulātie, laulāto nepilngadīgie bērni, vecāki, vecvecāki, bērni, mazbērni, kā arī apgādībā, aizgādnībā vai aizbildnībā esošās personas);
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Svītrot vai precizēt attiecīgo normu, jo atbilstoši Imigrācijas likuma 4. panta pirmās daļas 2. punktam Latvijas Republikā ir tiesīga ieceļot un uzturēties persona, kurai tostarp bez derīga personu apliecinoša dokumenta ir arī derīga uzturēšanās atļauja Latvijas Republikā. Attiecīgi personai, kurai ir derīga Latvijas Republikas izsniegta uzturēšanās atļauja, nolūkā ieceļot un uzturēties Latvijas Republikā papildus nav nepieciešama vīza.

Ja normas mērķis ir regulēt gadījumus, kad attiecībā uz personu ir pieņemts pozitīvs lēmums par uzturēšanās atļaujas piešķiršanu, bet personai vēl ir fiziski nepieciešams saņemt pašu uzturēšanās tiesības apliecinošu dokumentu, tādā gadījumā normu ir nepieciešams attiecīgi redakcionāli precizēt. Vienlaikus skaidrojums ietverams arī projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot, Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regulas (ES) 2016/399 par Savienības Kodeksu par noteikumiem, kas reglamentē personu pārvietošanos pār robežām (Šengenas Robežu kodekss) 6. panta 1. punkta e) apakšpunktu, precizēt projekta 4. punktu, aizstāt vārdus "ļauts ieceļot" ar vārdiem "var atļaut ieceļot".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinājums precizēt tekstu iekavās, papildinot to ar norādi uz Latvijas Republikas valstspiederīgo laulāto nepilngadīgajiem bērniem un aizbildnībā vai aizgādnībā esošajām personām.
Piedāvātā redakcija
kuri ir Latvijas Republikas valstspiederīgo ģimenes locekļi (laulātie, laulāto nepilngadīgie bērni, vecāki, vecvecāki, bērni, mazbērni, kā arī apgādībā, aizgādnībā vai aizbildnībā esošās personas);
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Izteikt Projekta 3.nodaļas nosaukumu jaunā redakcijā saskaņā ar Projekta 1. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
Baltkrievijas Republikas pilsoņu vīzu pieteikumu pieņemšanas 
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinājums precizēt tekstu iekavās, papildinot to ar norādi uz Latvijas Republikas valstspiederīgo laulāto nepilngadīgajiem bērniem un aizbildnībā vai aizgādnībā esošajām personām.
Piedāvātā redakcija
kuri ir Latvijas Republikas valstspiederīgo ģimenes locekļi (laulātie, laulāto nepilngadīgie bērni, vecāki, vecvecāki, bērni, mazbērni, kā arī apgādībā, aizgādnībā vai aizbildnībā esošās personas);
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinājums precizēt tekstu iekavās, papildinot to ar norādi uz Baltkrievijas Republikas valstspiederīgo laulāto nepilngadīgajiem bērniem un aizbildnībā vai aizgādnībā esošajām personām.
Piedāvātā redakcija
kuri ir Baltkrievijas Republikas valstspiederīgo ģimenes locekļi (laulātie, laulāto nepilngadīgie bērni, vecāki, vecvecāki, bērni, mazbērni, kā arī apgādībā, aizgādnībā vai aizbildnībā esošās personas);
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
1) Svītrot norādi projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā):"Papildus norādāms, ka šajā laika periodā iekšlietu ministrs, pamatojoties uz Valsts drošības dienesta sniegtiem atzinumiem, to ārzemnieku sarakstā, kuriem ieceļošana Latvijas Republikā ir aizliegta, iekļāva vairāk nekā 100 trešo valstu pilsoņu (lielākā daļa – Krievijas Federācijas un Baltkrievijas Republikas pilsoņi).".

Vēršama uzmanība, ka atbilstoši Imigrācijas likuma 61. panta pirmajai daļai iekšlietu ministrs lemj par ārzemnieka iekļaušanu sarakstā, pamatojoties tostarp uz kompetentās iestādes atzinumu. Papildus vēršama uzmanība, ka situācija attiecībā uz personu skaitu, kas ietvertas to ārzemnieku sarakstā, kuriem ieceļošana Latvijas Republikā aizliegta, ir mainīga. Līdz ar to attiecīgā anotācijas rindkopa var radīt maldīgu priekšstatu par minētā lēmuma pieņemšanas gaitu un lēmumu skaitu.

2) Aizstāt 1.3. sadaļā (4.lpp.) vārdus "pārsūdzēt augstākai iestādei" ar vārdiem "apstrīdēt augstākā iestādē".

3) Svītrot vai precizēt norādi projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā): "Tiesību akta projekts atvieglos Valsts robežsardzes amatpersonu darbu nosakot, ka nebūtiskiem ceļotājiem, kuri apdraud valsts iekšējo drošību, ieceļošana Latvijas Republikā atsakāma, lai nerastos situācija, kad Krievijas Federācijas pilsoņi var brīvi pārvietoties ES teritorijā un radīt apdraudējumu valsts iekšējai drošībai, šķērsojot Latvijas ārējo robežu.".

Vēršama uzmanība, ka Latvijas Republikas Valsts robežsardze veic personu robežkontroli, individuāli izvērtējot katru gadījumu, atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 9. marta Regulā (ES) 2016/399 par Savienības Kodeksu par noteikumiem, kas reglamentē personu pārvietošanos pār robežām (Šengenas Robežu kodekss) (turpmāk - Regula 2016/399) noteiktajam. Attiecīgi, neskatoties uz projektā ietverto regulējumu, katrs robežšķērsošanas gadījums tiek izvērtēts un ieceļošanas atļauja sniegta individuāli. Līdz ar to projekta regulējumam nav saskatāma citētajā rindkopā minētā ietekme uz Valsts robežsardzes darbu.

 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk