Atzinums

Projekta ID
23-TA-1396
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
04.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
2.3. projekta sadarbības partneris – zinātniskā institūcija, cita augstākās izglītības institūcija vai saimnieciskās darbības veicējs, kas sadarbībā ar projekta iesniedzēju īsteno doktora līmeņa studijas;
Iebildums
LDDK ir iepazinusies ar noteikumu projektu un aicina paplašināt projekta sadarbības partneru definīciju, tādējādi dodot iespēju projekta īstenotājiem sadarboties arī ar darba devēju organizācijām. Tas var sekmēt sistēmisku risinājumu veidošanu augstākās izglītības, zinātnes un industrijas sadarbībai, tai skaitā sniegt pievienoto vērtību rīcībpolitikas izstrādē, kā arī praktisku sadarbības mehānismu izveidē.

Saskaņā ar šo punktu visiem sadarbības partneriem, t.sk. saimnieciskās darbības veicējiem, jāpiedalās doktora līmeņa studiju īstenošanā sadarbībā ar augstākās izglītības institūciju.  Augstskolu likums un Ministru kabineta 11.12.2018. noteikumi Nr. 795. “Studiju programmu licencēšanas noteikumi” paredz, ka augstākās izglītības studiju programmas īsteno augstskolas (augstākās izglītības institūcijas). 
Savukārt tiesību akta projekta anotācijā ir norādīts, ka projektu var īstenot sadarbībā ar sadarbības partneriem (citu augstskolu vai zinātnisko institūciju vai saimnieciskās darbības veicēju), nodrošinot iespēju izveidot jaunas darba vietas arī sadarbības partnerinstitūcijās.
Ņemot vērā pasākuma mērķi un to, ka sadarbības partneri var nebūt iesaistīti studiju programmas īstenošanā citādi kā vien nodarbinot doktorantus, iesakām precizēt 2.3.punktu.

 
Piedāvātā redakcija
"projekta sadarbības partneris – zinātniskā institūcija, cita augstākās izglītības institūcija, saimnieciskās darbības veicējs vai darba devēju organizācija, kas nodrošina doktorantu iesaisti studiju vai zinātniski pētnieciskajā darbā;"
2.
Noteikumu projekts
3. Pasākuma mērķis ir stiprināt tautsaimniecības izaugsmei un transformācijai nepieciešamo pētniecības un attīstības cilvēkkapitāla kapacitāti viedās specializācijas jomās.
Priekšlikums
LDDK aicina tiesību akta projekta 3.punktu papildināt  ar tiesību akta anotācijā norādītajām viedās specializācijas jomām, kas tiek atbalstītas šī atbalsta pasākuma “Doktorantūras granti” ietvaros.  
Piedāvātā redakcija
“3. Pasākuma mērķis ir stiprināt tautsaimniecības izaugsmei un transformācijai nepieciešamo pētniecības un attīstības cilvēkkapitāla kapacitāti viedās specializācijas jomās: zināšanu ietilpīga bioekonomika, biomedicīna, medicīnas tehnoloģija, biofarmācija un biotehnoloģija, viedie materiāli, tehnoloģijas un inženiersistēmas, viedā enerģētika un informācijas un komunikācijas tehnoloģijas.”
 
3.
Noteikumu projekts
7. Pasākuma ietvaros finansējuma saņēmējam ir jāuzkrāj RIS3 rādītāji par iesaistīto personālu:
Priekšlikums
Tiesību akta projekta 7.punktā ir noteikta RIS3 rādītāju uzkrāšana par “iesaistīto personālu”:
1) Tiesību akta projektā lūdzam norādīt abriviatūras RIS3 atšifrējumu.
2) Lūdzam precizēt, uz kuru iesaistītā personāla grupu šis punkts attiecas – uz projekta vadības personālu (saskaņā ar 26.1.1. punktu) vai īstenošanas personālu (saskaņā ar 26.1.2. punktu) vai tikai uz doktorantiem. Tā kā MK noteikumu projekta 7.punktā uzskaitāmie rādītāji attiecas uz zinātnes tehnisko un zinātnisko personālu, lūgums precizēt projekta personāla grupas, jo projekta vadības un administratīvais personāls var būt arī zinātniskais personāls augstskolā. Lūgums precizēt MK noteikumu projektā projekta vadības un īstenošanas personāla definējumu (arī atbilstīgi citos MK noteikumu punktos).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
20. Līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzams rezultāta rādītājs "Atbalstītajās struktūrās izveidotās pētniecības darbvietas" pilna laika ekvivalenta izteiksmē:
Priekšlikums
Tiesību akta projekta 20.punktā lūdzam skaidrojumu/precizējumu, vai sasniedzamais rezultāta rādītājs “Atbalstītajās struktūrās izveidotās pētniecības darbvietas pilna laika ekvivalenta izteiksmē” attiecināms uz doktoranta darba vietu arī gadījumā, ja dalība projektā neparedz doktora grāda iegūšanu, bet saņemts atbalsts doktorantūras studiju laikā kā doktorantam, nevis kā zinātniskā doktora grāda pretendentam.  Anotācijā ir norādīts, ka šo rādītāju vērtēs tikai pēc pētniecības amata noslodzes pilna laika izteiksmē. Lai projektu varētu īstenot atbilstoši nosacījumiem, MK noteikumu projektu nepieciešams papildināt ar informāciju no anotācijas par rezultatīvā rādītāja aprēķina nosacījumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
23.4. apstiprinājumu, ka visas tiesības uz projekta īstenošanas rezultātā radušos intelektuālo īpašumu saglabā finansējuma saņēmējs vai sadarbības partneris, pie kura atbalstītais doktorants iegūst doktora grādu;
Priekšlikums
Tiesību akta projekta 23.4.punktā noteiktas intelektuālā īpašuma tiesības. Ja sadarbības partneris ir saimnieciskās darbības veicējs vai zinātniskā institūcija, pie šī sadarbības partnera doktorants neiegūst doktora grādu. Kas 23.4. punkta kontekstā ir sadarbības partneris, vai tā ir augstākās izglītības institūcija (AII), ar kuru tiek slēgts sadarbības līgums, kā arī tā AII, kas minēta MK noteikumu projektā kā definētais sadarbības partneris, vai tas ir arī saimnieciskās darbības veicējs? Vai starp MK noteikumu projekta 17.punktā minētajām AII, ja finansējumu saņem vairāk kā viena augstskola, arī jānoslēdz sadarbības līgums?
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
III. Atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas
Priekšlikums
No tiesību akta projekta nav skaidri saprotams, kas ir projekta īstenošanas personāls, jo tiesību akta projekta 26.1.2. punktā ir teikts, ka projekta īstenošanas personāla izmaksas ir attiecināmas uz 25.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības īstenošanu, kas ir doktorantu iesaiste, bet aktivitāte 25.2. attiecas tikai projekta vadības personālu (26.1.1. punkts).
Savukārt 35.punkts paredz, ka projekta vadības un īstenošanas personāls ir nodarbināts pilnu darba laiku vai nepilnu darba laiku, vai daļlaiku ne mazāk kā 30 procentu apmērā no normālā darba laika, attiecīgi veicot projekta vadības un īstenošanas personāla darba laika uzskaiti par veiktajām funkcijām un nostrādāto laiku. Lūdzam skaidrojumu par to, kas ir projekta īstenošanas personāls.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
25.1. doktorantu iesaiste studiju vai zinātniski pētnieciskajā darbā augstākās izglītības institūcijā vai projekta sadarbības partnera organizācijā vismaz 12 mēnešus projekta ietvaros, nepārsniedzot 50 procentus no pilnas darba slodzes;
Priekšlikums
Tiesību akta projekta 25.1. punktā noteikts doktoranta nodarbinātības ilgums projektā (vismaz 12 mēneši),  savukārt MK noteikumu anotācijā ir noteikts, kādos gadījumos ir iespējams pagarināt dalību projektā un kādi ir pagarinājuma nosacījumi. Lai projektu varētu īstenot atbilstoši nosacījumiem, lūdzam papildināt tiesību aktu, iekļaujot visus īstenošanas nosacījumus, t.sk. nosacījumus un ierobežojumus par doktorantu iesaistes projektā perioda pagarināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
26.1.8. atlīdzība doktorantam par studiju vai zinātniski pētnieciskā darba veikšanu, ievērojot šo noteikumu 25.1. apakšpunktā minētos nosacījumus. Attiecināmais atlīdzības izmaksu apmērs tiek noteikts, atbilstoši vadošās iestādes saskaņotai vienas vienības izmaksu metodikai;
Priekšlikums
Tiesību akta projekta 26.1.8. un 26.1.9. apakšpunktā minētais, attiecināmo izmaksu apmērs tiek noteikts, atbilstoši vadošās iestādes saskaņotai vienas vienības izmaksu metodikai, šie punkti potenciālajam finansējuma saņēmējam nesniedz skaidru informāciju par doktorantam plānotā atbalsta apmēru, kā arī nav norādīts, kur šis aprēķins ir atrodams.
Norādām, ka  tiesību akta anotācijā minētie atbalsta apmēra salīdzinājumi ar Eiropas Komisijas administrēto programmu līdzfinansējuma likmēm nav piemērots korekti un nenodrošina doktorantam konkurētspējīgu, uz izaugsmi vērstu atbalstu.
Lūdzam sniegt skaidrojumu un pamatojumu par tiesību akta anotācijai pievienotajā tabulā “1.1.1.8. pasākuma projektiem plānotā finansējuma un  sasniedzamo rādītāju aprēķins” norādīto datu savstarpējo saikni. Vēršam uzmanību, ka tabulā norādīti neprecīzi dati attiecībā uz Banku augstskolas  “Aizstāvēto doktora darbu skaits 2020., 2021., 2022. gadā (kopā)”. Tabulā norādīts – 3, faktiski ir 5.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
33. Finansējuma saņēmējs novērš dubultā finansējuma risku un nodrošina demarkāciju ar citiem līdzīgiem vai saistītiem projektiem, kā arī valsts budžeta finansējumu doktorantu atalgojumam.
Priekšlikums
Tiesību akta projekta 33.punktu lūdzam papildināt ar informāciju  par dubultā finansējuma riskiem, kas norādīti tiesību akta projekta anotācijā.  Lai informētu projekta īstenotājus par visiem projekta īstenošanas nosacījumiem, lūdzam papildināt 33.punktu ar atbalsta programmām, kurās projekta dalībniekiem ir iespēja secīgi saņemt atbalstu, nodrošinot darbību finansējuma nepārklāšanos.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
47. Finansējuma saņēmējs nodrošina projektā sasniegtā rezultāta ilgtspēju vismaz piecus gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas.
Priekšlikums
Tiesību akta projekta 47.punkta definējums nav skaidrs, jo ir divi sasniedzamie rezultāti programmā. Lūdzam precizēt, papildinot ar informāciju, kurā tiesību akta punktā ir definēts konkrētais rezultāts.
Piedāvātā redakcija
-