Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
24-TA-3344
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
16.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir iepazinusies ar Aizsardzības ministrijas izstrādāto informatīvo ziņojumu “Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģija 2025-2036” un izsaka sekojošus iebildumus un priekšlikumus.

Industrija un tautsaimniecība
LTRK aicina izvērt un precizēt informatīvo ziņojumu, ka par aizsardzības industrijas attīstību Latvijā atbildīgā ir Ekonomikas ministrija, kas atbild par tautsaimniecību kopumā. LTRK ieskatā Aizsardzības ministrijas galvenā loma ir saprast galvenās attīstības jomas, lai nodrošinātu valsts aizsardzībai atbilstošāko piegāžu drošības modeli. Līdz šim Aizsardzības ministrija nav bijusi vērsta uz tautsaimniecības nozaru attīstību, tāpēc LTRK ieskatā Ekonomikas ministrija ar pieredzi, līdzekļiem un zināšanām to varētu veikt efektīvāk. Turklāt var vērtēt, vai sadaļa tautsaimniecības noturība pēc būtības nav nodalāma no šīs stratēģijas un jautājums risināms atsevišķi.

Struktūra
LTRK aicina informatīvā ziņojuma struktūru veidot sekojoši:
Ievads, kurā papildus būtu jāapraksta arī stratēģijas īstenošanas aspekti, jānosaka publiskās pārvaldes atbildības sadalījums. Piemēram, kaut arī informatīvajā ziņojumā ir minēta Ekonomikas ministrija, bet sava loma, īpaši attiecībā par eksportu, ir arī Ārlietu ministrijai. Informatīvā ziņojuma ievadā būtu vēl precīzāk jāuzskaita valsts un starptautiskajos politikas plānošanas dokumentos noteiktos mērķus un prioritāros virzienus.
LTRK ieskatā sadaļā pēc ievada ir jānosaka regulatīvā vide, kas nosaka un veicina attiecīgās jomas attīstību. Tāpēc ir jānorāda svarīgākie dokumenti ar īsu to kopsavilkumu, kā arī jānorāda tās jomas, kurām stratēģijas mērķu sasniegšanai būtu jāizstrādā jauni tiesību akti vai jāveic grozījumi esošajos.
Trešajā sadaļā LTRK aicina atspoguļot esošo spēju raksturojumu, norādot, kas tieši tiek Latvijā ražots, kāds ir šo nozaru apgrozījums, nodarbināto skaits, kā arī atsevišķi izdalīt eksistējošos eksporta apjomus. Vienlaikus LTRK atkārtoti aicina ministriju izmantot LTRK biedru tīklu visā Latvijā, lai pilnvērtīgāk apzinātu vietējo uzņēmēju interesi, esošās spējas un nākotnes iespējas visdažādākajās nozarēs.
Ceturtajā sadaļā LTRK ieskatā varētu tikt aprakstīta piegāžu drošība, stratēģiskās partnerības un tām nepieciešamajām kompetencēm. Ir jānosaka projekti un izmērāmi mērķi attiecībā uz vietējo komersantu iesaisti.
 Nākamo sadaļu LTRK ieskatā varētu veltīt inovācijai, vispirms nosakot prioritārās jomas, kas šajā brīdī jāskatās kopsakarā ar uzsāktajiem spēju attīstības projektiem un iespējamo draudu veidam.
Atsevišķā sadaļā būtu vērtīgi apkopot visus komersantiem pieejamos atbalsta mehānismus, norādot, ka prioritāte būs stratēģijā definēto prioritāro jomu projektu īstenošanai.

Papildinājumi
LTRK ieskatā ir svarīgi nepārtraukti izvērtēt valsts dalību komercdarbībā, tāpēc arī nepieciešams informatīvā ziņojuma kontekstā atkārtoti vērtēt SIA “Valsts aizsardzības korporācija”, lai tai izvirzītie uzdevumi un mērķi būtu īstenojami. Turklāt nav skaidra komunikācija sadarbībā ar industriju, proti, dokumentā ir minēta Konsultatīvā padome, ko vajadzēja izveidot, lai arī stratēģijas sagatavošanas procesā jau sākotnēji būtu industrijas viedoklis, kapitālsabiedrība var iesaistīties uzņēmumu veidošanā, taču tas faktiski nenotiek. Kā arī nav saprotama sadarbība ar LIAA un Ekonomikas ministriju, jo nav iesaistes procesā.
Vairākās informatīvā ziņojuma sadaļās tiek minēta integrācija, taču netiek apzināta problēma un piedāvāts risinājums šobrīd pieejamo informāciju un komunikāciju tehnoloģiju (turpmāk - IKT) tehnoloģiskai integrācijai, savietojamībai un sadarbībai. LTRK ieskatā Latvijā esošais militārais IKT nodrošinājums (tostarp ERP, komandvadības, lietvedības sistēmas, kas ir arī atsevišķu ieroču, mezglu IKT atbalsta sistēmas) ne vienmēr darbojas integrēti kā vienota sistēma. Tas nozīmē, ka šobrīd pastāv dažādas savstarpēji nesavietojamas tehnoloģijas un sistēmas. Stratēģijā jāparedz iespēja apzināt un nokartēt šīs dažādās sistēmas un paredzēt nepieciešamās darbības un resursus to integrācijai.
Ņemot vērā minēto, LTRK aicina sadaļā par tehnoloģiskās bāzes attīstības prioritātēm to papildināt, minot tehnoloģisko integrāciju problēmu.
Digitālās komandvadības un kontroles spējas – dažādi informācijas un komunikāciju tehnoloģiju (IKT), komandvadības, ugunsvadības un sakaru risinājumi, kuru funkcionalitāte saistāma ar digitālām tehnoloģijām;
Kaujas atbalsts un nodrošinājums – sauszemes, gaisa, jūras, kā arī apvienotā līmeņa un atbalstošo spēju attīstība, it īpaši apgādes sistēmas pilnveidošana, sniedzot atbalstu NBS kaujas apgādei krīzes un kara situācijā;
Uzturēšana – visa veida NBS kaujas spēju stiprināšanai paredzēto materiāltehnisko līdzekļu remonts, modificēšana, integrācija un modernizācija.
Sadaļā par piegāžu ķēžu noturību aizsardzības industrijas un NBS vajadzībām izveidot vēl vienu rīcības virzienu par jau izmantoto IKT sistēmu sadarbspēju kartēšanu un to integrācijas nodrošināšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk