Atzinums

Projekta ID
23-TA-2791
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt rīkojuma projekta 1.punktu.
​​​​​​​
Rīkojuma projekta 1. punktā paredzēts mainīt tiesisko valdītāju un nodot Zemkopības ministrijas valdījumā divus nekustamos īpašumus.

Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabinets ar savu lēmumu (rīkojumu) nevar uzlikt pienākumu pašvaldībai (šajā gadījumā nodot nekustamos īpašumus Zemkopības ministrijas valdījumā).



 
Piedāvātā redakcija
Piedāvājam rīkojuma projekta 1. punktu izteikt šādi: "Saskaņā ar Zemes pārvaldības likuma 15. panta otro daļu un 16. pantu, kā arī Meliorācijas likuma 3. un 5. pantu, Zemkopības ministrijai pārņemt valdījumā no Ogres novada pašvaldības nekustamos īpašumus: [..]".
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un sniegt skaidrojumu par rīkojuma projekta 2. punkta nepieciešamību. Proti, skaidrot nepieciešamību nekustamos īpašumus ierakstīt zemesgrāmatā.

Rīkojuma projekta 2. punktā paredzēts Zemkopības ministrijai pārņemt valdījumā šos nekustamos īpašumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprināt zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.

Tieslietu ministrijas ieskatā, pirmšķietami nekustamie īpašumi nav ierakstāmi zemesgrāmatā. Tā vietā Zemkopības ministrijai Nekustamo īpašumu valsts kadastra informatīvajā sistēmā (NĪVKIS) reģistrējamas ziņas par valdītāja maiņu, kas arī būtu rīkojuma projekta 2. punktā ietveramā informācija. Zemes pārvaldības likuma 16. panta pirmā un trešā daļa noteic, ka uz likuma pamata pastāvošās īpašuma tiesības uz jūras piekrastes joslu un iekšzemes publiskajiem ūdeņiem ir spēkā arī bez ierakstīšanas zemesgrāmatā. Īpašuma tiesības uz jūras piekrastes joslu un iekšzemes publiskajiem ūdeņiem nenostiprina zemesgrāmatā, ja likumos nav noteikts citādi. Valdījuma tiesības uz jūras piekrastes joslu un iekšzemes publiskajiem ūdeņiem reģistrē Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā atbilstoši šā likuma 15.panta pirmajai un otrajai daļai.

Savukārt rīkojuma projekta anotācijā norādīts šāds pamatojums: "Likuma “Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās” 12.pantā un 36.pantā noteikts, ka ēkas (būves) ierakstāmas zemesgrāmatā vienlaikus ar zemi, uz valsts vārda pamatojoties uz aktu par ēku (būvju) nodošanu ekspluatācijā. Valsts ēkas (būves) ierakstāmas zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgas valsts institūcijas personā atbilstoši likuma "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās" 8.panta noteikumiem. Saskaņā ar šā likuma 19.panta pirmās daļas trešo punktu, zemesgrāmatā kā patstāvīgi īpašuma objekti nav ierakstāmas lineāras inženierbūves, izņemot transporta būves. Tādēļ inženierbūve tiks ierakstīta zemesgrāmatā uz valsts vārda ministrijas personā nekustamā īpašuma “Daugavas Vārti” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 7401 006 0969) sastāvā (aktuālā NĪVKIS informācija pievienota TAP lietai 23-TA-2791 sadaļā “Paskaidrojošie dokumenti”). Saskaņā ar likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8.panta ceturto daļu - uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatās tiek ierakstīta valstij piederošā un piekrītošā zeme, kā arī saskaņā ar attiecīgu Ministru kabineta rīkojumu — cita valstij piederošā un piekrītošā zeme."

Minētais ir pretējs Zemes pārvaldības likuma 16. panta noteikumiem, kas paredz, ka publiskie ūdeņi nav ierakstāmi zemesgrāmatā, līdz ar to atkrīt nepieciešamība ierakstīt zemesgrāmatā būvi vienlaicīgi ar zemi, turklāt, ja likuma "Par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatās” 19. pants noteic, ka lineāras būves zemesgrāmatā nav ierakstāmas.

Tāpat Tieslietu ministrija vērš uzmanību, ka anotācijā minētā tiesību norma (likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 8.panta ceturtā daļa) noteic, ka uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatās tiek ierakstīta valstij piederošā un piekrītošā zeme, ko aizņem valsts selekcijas saimniecības, valsts izmēģinājumu saimniecības, valsts zinātniskās pētniecības saimniecības un valsts lauksaimniecības mācību saimniecības, valstij piederošā un piekrītošā meža zeme, [..], kā arī saskaņā ar attiecīgu Ministru kabineta rīkojumu — cita valstij piederošā un piekrītošā zeme.

Minētajā uzskaitījumā nav minēti iekšējie publiskie ūdeņi. Savukārt attiecībā uz Ministru kabineta rīkojuma pamata veiktai nekustamā īpašuma ierakstīšanai zemesgrāmatā joprojām ir nepieciešams tiesiskais pamatojums. Tieslietu ministrijas ieskatā anotācijā sniegtajā tiesību normu uzskaitījumā nav atrodams pamatojums nekustamo īpašumu ierakstīšanai zemesgrāmatā.

Ja tiesību akta projekta izstrādātājs uzskata, ka nekustamie īpašumi ir ierakstāmi zemesgrāmatā, lūdzam papildināt rīkojuma projekta anotāciju ar papildu skaidrojumu par šādas rīcības nepieciešamību un tiesisko pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Rīkojuma projekta anotācijā izdarīta atsauce uz Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumiem Nr. 109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskas personas manta" 13. punktu.

Lūdzam izvērtēt (nepieciešamības gadījumā precizējot rīkojuma projekta anotāciju) šādas atsauces atbilstību plānotajai rīcībai, ņemot vērā, ka nekustamie īpašumi jau pieder valstij un to atsavināšana netiek plānota (tiek mainīts valdītājs, nemainot īpašuma tiesības).
Piedāvātā redakcija
-