Atzinums

Projekta ID
23-TA-3166
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
28.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projekta punktos tiek veikta atsauce uz rīkojuma projekta 1. un 2.pielikumu.
Norādām, ka rīkojuma projektam nav pielikumu. Lūdzam precizēt un pievienot pielikumus.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam rīkojuma projekta 2.punktu papildināt ar informāciju, kādām Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes (turpmāk - LBTU) darbībām paredzēts novirzīt rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu atsavināšanā iegūtos finanšu līdzekļus. 

Tāpat lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par to, vai, atsavinot LBTU piederošos nekustamos īpašumus un to atsavināšanas rezultātā iegūtos finanšu līdzekļus novirzot LBTU pamatdarbības attīstībai un vienotas studiju un zinātniskās darbības infrastruktūras (tostarp nekustamā īpašuma) konsolidācijai un modernizācijai, LBTU kā finansējuma saņēmējs ir kvalificējama kā saimnieciskās darbības veicējs, lai varētu secināt, vai, piešķirot tai atbalstu, uz to būtu attiecināmi komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi. Atbilstoši Eiropas Komisijas dokumenta “Komisijas paziņojums par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu” (2016/C 262/01) (turpmāk – EK paziņojums) 28.punktam valsts izglītības sistēmas ietvaros nodrošināta valsts izglītība, ko finansē un uzrauga valsts, var tikt uzskatīta par nesaimniecisko darbību. Vienlaikus vēršam uzmanību uz EK paziņojuma 29.punktu: gadījumos, ja studējošie sedz daļu (t.i., ne vairāk kā 50% apmērā) no mācību vai uzņemšanas maksas, valsts izglītības pakalpojumi pēc būtības nebūs saimnieciskā darbība. Tāpat lūdzam anotācijā skaidrot, vai atsavināšanas rezultātā iegūtos finanšu līdzekļus plānots novirzīt darbībām bez saimnieciska rakstura, kā tas definēts Komisijas paziņojuma “Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes” (2022/C 414/01) 20.-21.punktā. Ja studiju maksas un citi ieņēmumi no izglītības pakalpojumu sniegšanas pārsniedz 50% robežvērtību un neizpildās iepriekš minētā Eiropas Komisijas paziņojuma 20.-21.punktā izvirzītie nosacījumi, izglītības pakalpojums kvalificējas kā saimnieciskās darbības veikšana. Ja plānotais atbalsts kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, proti, vienlaikus izpildās visas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētās komercdarbības atbalsta pazīmes, lūdzam papildināt rīkojuma projektu un attiecīgi anotāciju ar attiecīgā komercdarbības atbalsta regulējuma prasībām, saskaņā ar kuru tiks nodrošināta piešķiramā komercdarbības atbalsta likumība. Savukārt, ja plānotais atbalsts tiek piešķirts LBTU nesaimnieciskās darbības veikšanai, tad nepieciešams papildināt anotāciju ar atbilstošu, uz finanšu datiem balstītu, pamatojumu, t.sk., par to, kā tiks grāmatvedībā nodalītas saimnieciskās un nesaimnieciskās darbības, lai nodrošinātu, ka atbalsts nesaimnieciskai darbībai netiek novirzīts saimnieciskās darbības veikšanai. Turpretī, ja, balstoties uz finanšu datiem, tiek secināts, ka LBTU plānotais atbalsts tiks piešķirts tās saimnieciskās darbības veikšanai, taču komercdarbības atbalsta esamību potenciāli varētu izslēgt, jo neizpildās komercdarbības atbalsta ceturtā pazīme (Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta 4.punkts), LBTU ir nepieciešams veikt uz objektīvi pamatotiem datiem balstītu izvērtējumu par ietekmi uz konkurenci un tirdzniecību Eiropas Savienības iekšējā tirgū un attiecīgi papildināt anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projekta 4.punkts paredz visus ieņēmumus no šā rīkojuma 1. pielikumā minēto nekustamo īpašumu atsavināšanas pēc Ministru kabineta 2018. gada 10. aprīļa noteikumu Nr. 208 “Valsts augstskolu nekustamā īpašuma attīstības plāna sagatavošanas un valsts augstskolas bez atlīdzības nodotā valsts nekustamā īpašuma atsavināšanas kārtība” 13. punktā noteikto atsavināšanas izdevumu segšanas ieskaitīt valsts budžetā.

Tai pat laikā, rīkojuma projekta 2.punkts paredz saskaņā ar Atsavināšanas likums 5. panta piekto daļu un 42. panta 2.4 daļu atļaut LBTU pārdot izsolē šā rīkojuma 1. pielikumā minētos nekustamos īpašumus un to atsavināšanā iegūtos finanšu līdzekļus novirzīt LBTU valdījumā esošo nekustamo īpašumu attīstībai un modernizācijai atbilstoši plānam. Savukārt, atbilstoši minētā rīkojuma projekta 5.punktam, Zemkopības ministrijai pēc šā rīkojuma 1. pielikumā minēto nekustamo īpašumu atsavināšanas, pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 42. panta 2.4 daļu, sagatavot atbilstošus Ministru kabineta rīkojuma projektus, nosakot, cik lielā apmērā attiecīgie valsts budžetā ieskaitītie līdzekļi novirzāmi citu LBTU valdījumā esošo nekustamo īpašumu attīstībai un modernizācijai.

Atsavināšanas likuma 42.panta 2.4 daļa nosaka, ja valsts nodotais nekustamais īpašums ir kļuvis nepiemērots attiecīgās funkcijas vai deleģētā pārvaldes uzdevuma veikšanai, bet funkcija vai deleģētais pārvaldes uzdevums tiek saglabāts un īpašums nav nepieciešams citai publiskai personai vai tās iestādei, Ministru kabinets pēc motivēta atvasinātas publiskas personas priekšlikuma ar rīkojumu var atļaut šādu nekustamo īpašumu atsavināt šajā likumā noteiktajā kārtībā. Ministru kabineta rīkojumā nosaka institūciju, kura organizē konkrētā nekustamā īpašuma novērtēšanu un atsavināšanu, un publisko personu, kuras budžetā ieskaitāmi atsavināšanas rezultātā iegūtie līdzekļi pēc faktisko atsavināšanas izdevumu segšanas. Ja atsavināšanas rezultātā iegūtie līdzekļi vai to daļa pēc faktisko atsavināšanas izdevumu segšanas ieskaitāmi atvasinātas publiskas personas budžetā, Ministru kabineta rīkojumā nosaka, kādā apjomā, kādam mērķim un kura nekustamā īpašuma un ar to saistītās infrastruktūras attīstībai atsavināšanas rezultātā iegūtie līdzekļi ir piešķirami.
Ievērojot Atsavināšanas likuma 42.panta 2.4 daļā noteikto, norādām, ka ja finansējums ieskaitīts valsts budžetā, tad minētie līdzekļi vairs nav novirzāmi, piemēram, citu nekustamo īpašumu attīstībai un modernizācijai, kā tas ir norādīts rīkojuma projekta 5.punktā.
Tāpat norādām, ka atbilstoši Atsavināšanas likuma 42.panta 2.daļai, kādā apmērā (t.i., cik paliek LBTU un cik ieskaita budžetā) un kam novirzāmi no valsts nodotā nekustamā īpašuma atsavināšanas iegūtais finansējums būtu jau nosakāms šajā rīkojumā. 
Ievērojot minēto, lūdzam attiecīgi precizēt rīkojuma projektu un tā anotāciju (lūdzam, skatīt, piemēram, 23-TA-867).

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projekta 6.punkts paredz saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu un 43. pantu, Augstskolu likuma 76. panta otrās daļas 4. punktu un Meža likuma 44. panta ceturtās daļas 5. punktu nodot bez atlīdzības LBTU īpašumā šā rīkojuma 2. pielikumā minētos valsts nekustamos īpašumus, pirms tam nodalot šo nekustamo īpašumu sastāvā esošo valsts meža zemi, un kā atsevišķas zemes vienības tās attiecīgi pievienot blakus esošajiem valsts meža īpašumiem "Meža pētīšanas stacija" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4625 002 0026) Vecauces pagastā, Dobeles novadā un "Meža pētīšanas stacija" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4676 004 0148) Lielauces pagastā, Dobeles novadā.
Vēršam uzmanību, ka 2.pielikums ietver arī nekustamo īpašumu objektus, kuru sastāvā aptuveni ir 90% lauksaimniecībā izmantojama zeme un nelielas meža platības, kuru nodalīšana nav lietderīga, jo veidojas starpgabals, kā arī norādīts nekustamais īpašums, kas jānodod atpakaļ valstij, jo vairs netiek izmantots izglītības un zinātnes funkciju nodrošināšanai.
Ievērojot iepriekš norādīto un rīkojuma projekta 6.punktā norādīto, lūdzam izvērtēt, vai anotācijā norādītais un 2.pielikumā norādītais atbilst pašreizējai rīkojuma projekta 6.punkta redakcijai (vai rīkojuma projekta 6.punkts paredz nodot bez atlīdzības LBTU īpašumā arī nekustamos īpašumus, kas norādīti 2.pielikuma 2.punktā. Tāpat, vai norādītais 2.pielikums rīkojuma projekta 6.punktā nav pretrunā ar 2.pielikumā 3.punktā norādīto par to, ka nekustamais īpašums "Vecauces meži" nododams atpakaļ valstij). Ievērojot minēto, lūdzam attiecīgi precizēt rīkojuma projekta 6.punktu.
Papildus norādām, ka valsts nekustamā īpašuma nodošanas LBTU īpašumā bez atlīdzības pamatojums nevarētu būtu tā atsavināšanas pamatojums atbildoši Augstskolu likuma 76.panta otrās daļas 4.punktam (piemēram, skatīt attiecībā uz nekustamo īpašumu "Slavietas"). Lūdzam attiecīgi šādus īpašumus izslēgt no 2.pielikuma.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju, vai ir veikts izvērtējums par to, vai atsavināšanai paredzētie nekustamie īpašumi nav nepieciešami citai publiskai personai vai tās iestādei, ņemot vērā, ka šāds nosacījums noteikts Atsavināšanas likuma 42. panta 2.4 daļā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā norādīta informācija par atsavināšanai nodotajiem nekustamajiem īpašumiem, par kuriem iesniegts būvju īpašnieka atsavināšanas ierosinājums (nekustamais īpašums "Pils" un nekustamais īpašums "Pilītes").  Papildus anotācijā norādīts, piemēram, ka 2023.gada 16.oktobrī tika pieņemts LBTU Padomes lēmums Nr. 36 "Par nekustamā īpašuma Pilītes nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā", ar kuru nolemts pēc attiecīga Ministru kabineta rīkojuma stāšanās spēkā nekustamo īpašumu nodot bez atlīdzības valstij Finanšu ministrijas personā. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt rīkojuma projektu ar punktiem, kas paredz pārņemt atpakaļ valsts īpašumā un nodot Finanšu ministrijas valdījumā minētos nekustamos īpašumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Saskaņā ar anotācijas 1.3.sadaļā norādīto informāciju 16.10.2023. pieņemts Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes (turpmāk - LBTU) Padomes lēmums Nr. 35 "Par nekustamā īpašuma Pils nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā", ar kuru nolemts pēc attiecīga Ministru kabineta rīkojuma stāšanās spēkā nekustamo īpašumu "Pils" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4676 004 0194) Lielauces pagastā, Dobeles novadā, nodot bez atlīdzības valstij Finanšu ministrijas personā.
Tai pat laikā LBTU Nekustamā īpašuma attīstības plānā 2023.–2027. gadam (turpmāk - Plāns) par minēto nekustamo īpašumu norādīts, ka to plānots paturēt LBTU tiesiskajā valdījumā LBTU infrastruktūras uzturēšanai.
Saskaņā ar Augstskolu likuma 76.1 panta trešo daļu, ja augstskolas nekustamā īpašuma attīstības plāns paredz nekustamā īpašuma, ko augstskolai bez atlīdzības nodevusi valsts, atsavināšanu, nekustamā īpašuma attīstības plānu iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetam. Ministru kabinets apstiprina nekustamā īpašuma attīstības plānā noteikto rīcību ar nekustamo īpašumu, ko augstskolai bez atlīdzības nodevusi valsts.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt nepieciešamību attiecīgi aktualizēt Plānā par nekustamo īpašumu "Pils", Lielauces pagastā, Lielauces novadā, norādīto informāciju.
Tostarp vēršam uzmanību, ka VAS "Valsts nekustamie īpašumi" (turpmāk - VNĪ) lietvedībā reģistrēta Zemkopības ministrijas 06.09.2023. vēstule Nr. 8.7-6e/1611/2023, kurā norādīts, ka LBTU nekustamos īpašumus "Pils" un "Pilītes", Lielauces pagastā, Dobeles novadā,  vairs neizmanto izglītības un zinātnes funkciju nodrošināšanai un, ievērojot būvju īpašnieka SIA “MUDIA” iesniegtos atsavināšanas ierosinājumus, LBTU neiebilst minēto nekustamo īpašumu nodošanai Finanšu ministrijas valdījumā un VNĪ pārvaldīšanā.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka minētajā vēstulē arī norādīts, ka ievērojot Augstskolu likuma 76. un 761. pantā noteikto, nekustamie īpašumi "Pils" un "Pilītes", Lielauces pagastā, Dobeles novadā, tiks iekļauti ministrijas izstrādātajā Ministru kabineta rīkojuma projektā “Par Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes nekustamā īpašuma attīstības plānu 2023.-2027.gadam”.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Saskaņā ar Augstskolu likuma 76.1 panta trešo daļu, ja augstskolas nekustamā īpašuma attīstības plāns paredz nekustamā īpašuma, ko augstskolai bez atlīdzības nodevusi valsts, atsavināšanu, nekustamā īpašuma attīstības plānu iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetam. Ministru kabinets apstiprina nekustamā īpašuma attīstības plānā noteikto rīcību ar nekustamo īpašumu, ko augstskolai bez atlīdzības nodevusi valsts.

Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes (turpmāk - LBTU) Nekustamo īpašumu attīstības plāna 2023.-2027. gadam (turpmāk - Plāns) , kas apstiprināts ar LBTU Padomes 17.03.2023. lēmumu Nr.17, pielikuma I daļas 2.punktā "Nekustamā īpašuma objekti, kurus plānots atsavināt (īpašumi pārņemti no valsts LBTU īpašumā)" attiecībā par atsavināmo nekustamo īpašumu "Pilītes" (kadastra Nr. 4674 004 0219), Lielauces pagastā, Dobeles novadā (turpmāk - nekustamais īpašums "Pilītes"), kas vairs nav nepieciešams augstskolas funkciju nodrošināšanai, norādīts, ka tā atsavināšanā iegūtie finanšu līdzekļi nepieciešami LBTU infrastruktūras modernizācijai, tai skaitā var tikt ieguldīti tādos nekustamos īpašumos, kuru attīstībā izmantoti, vai tiks izmantoti ES finansēto programmu un projektu vai ārvalstu finanšu palīdzības līdzekļi.
Rīkojuma projekta anotācijas 1.3.sadaļā norādīts, ka 16.10.2023. pieņemts LBTU Padomes lēmums Nr. 36 "Par nekustamā īpašuma Pilītes nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā", ar kuru nolemts pēc attiecīga Ministru kabineta rīkojuma stāšanās spēkā nekustamo īpašumu nodot bez atlīdzības valstij Finanšu ministrijas personā.
Vēršam uzmanību, ka pēc attiecīga MK rīkojuma par nekustamā īpašuma "Pilītes" nodošanas atpakaļ valsts īpašumā Finanšu ministrijas valdījumā, tas tiks nodots VAS "Valsts nekustamie īpašumi" (turpmāk - VNĪ) pārvaldīšanā un tā atsavināšanu atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktajam veiks VNĪ. Saskaņā ar likuma " Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam " (stāsies spēkā 01.01.2024.) 55. pantu VNĪ valsts nekustamā īpašuma atsavināšanas rezultātā iegūtos līdzekļus pēc atsavināšanas izdevumu atskaitīšanas izlieto tās pārvaldīšanā esošo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanai (izņemot netiešo izmaksu segšanai), tajā skaitā valsts nekustamo īpašumu uzlabošanas darbu veikšanai, vidi degradējošo objektu sakārtošanai un energoefektivitātes pasākumu īstenošanai. Minētos līdzekļus, kas 2024. gadā nav izlietoti valsts īpašumā un VNĪ pārvaldīšanā esošo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšanai, līdz 31.12.2024. ieskaita valsts budžetā.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt nepieciešamību precizēt Plānā informāciju par nekustamā īpašuma "Pilītes" atsavināšanu, atsavināšanā  iegūto līdzekļu izmantošanu un attiecīgi precizēt rīkojuma projekta anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ja rīkojuma projektā tiek noteikts, ka nekustamo īpašumu atsavināšanas rezultātā iegūtos līdzekļus ieskaita atvasinātas publiskas personas budžetā, lūdzam anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” norādīt, ka rīkojuma projektam nav ietekme uz valsts budžetu, ņemot vērā, ka atsavināšanā iegūtos finanšu līdzekļus plānots ieskaitīt LBTU budžetā un novirzīt tās valdījumā esošo nekustamo īpašumu attīstībai un modernizācijai.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Atbilstoši Atsavināšanas likuma 42.panta pirmajai daļai, valsts nekustamo īpašumu var nodot bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā.
Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu un, ņemot vērā anotācijā norādīto, proti, ka nekustamie īpašumi ir nepieciešami LBTU funkciju izpildei un ir lietderīgi nodot bez atlīdzības LBTU īpašumā anotācijā un 2.pielikumā norādītos nekustamos īpašumus, lūdzam attiecīgi rīkojuma projekta 7.punktu precizēt atbilstoši vispārpieņemtai praksei šādu rīkojuma projektu pieņemšanā. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Zemesgrāmatu likuma 1.pants nosaka, ka zemesgrāmatās ieraksta nekustamus īpašumus un nostiprina ar tiem saistītās tiesības. Ievērojot minēto, aicinām redakcionāli precizēt rīkojuma projekta 8.punktu (piemēram, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu...{..}).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīta informācija par nekustamajiem īpašumiem, kuri nav nepieciešami LBTU vajadzībām, un tiek izvērtēta to nodošana valstij ministrijas personā un LVM pārvaldīšanā. Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai, aicinām skaidrot, kādēļ ar šo rīkojuma projektu  netiek paredzēts minētos nekustamos īpašumus nodot atpakaļ valstij ministrijas personā un LVM pārvaldīšanā. Nepieciešamības gadījumā, lūdzam attiecīgi precizēt rīkojuma projektu un anotāciju. Piemēram, par nekustamo īpašumu "Viesvecupe" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9050 503 0005) Engures pagastā, Tukuma novadā, norādīts, ka izpildot MK rīkojuma Nr. 363 4. punktā noteikto, nekustamo īpašumu paredzēts bez atlīdzības nodot atpakaļ valstij ministrijas valdījumā un LVM pārvaldīšanā, bet rīkojuma projekts minēto neparedz. Tāpat, piemēram, par nekustamo īpašumu "Mežvecupes" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 9050 003 0093) Engures pagastā, Tukuma novadā, norādīts, ka nekustamais īpašums nav atsavināms, ievērojot aprobežojumu, kas noteikts Meža likuma 44. panta trešajā daļā. Izpildot MK rīkojuma Nr. 363 4. punktā noteikto, nekustamo īpašumu paredzēts bez atlīdzības nodot atpakaļ valstij ministrijas valdījumā un LVM pārvaldīšanā.

Atbilstoši Atsavināšanas likuma 1.panta 1.punktam, atsavināšana ir publiskas personas mantas pārdošana, mainīšana, ieguldīšana kapitālsabiedrībā un nodošana bez atlīdzības, kā rezultātā īpašuma tiesības no mantas atsavinātāja pāriet mantas ieguvējam. Ņemot vērā, ka anotācijā norādīts, ka nekustamo īpašumu paredzēts bez atlīdzības nodot atpakaļ valstij un to, ka atbilstoši Atsavināšanas likumam tā ir atsavināšana, lūdzam attiecīgi precizēt norādīto informāciju.







 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 “Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība” 15.punktu visiem projektiem aizpilda šo noteikumu  14.2. (sabiedrības grupas, kuras ietekmēs projekts, ietekme uz tām, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu, tai skaitā administratīvo izmaksu monetārs novērtējums un atbilstības izmaksu monetārs novērtējums) un 14.7. (projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām) apakšpunktā minēto anotācijas sadaļu. Līdz ar to lūdzam aizpildīt anotācijas 2. un 7.sadaļu.
 
Piedāvātā redakcija
-