Atzinums

Projekta ID
22-TA-1832
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā iepriekš komersantu sniegtos paskaidrojumus par datu atlases procesu, proti, ka elektronisko sakaru komersantu datu atlases ātrumu ietekmē atlasāmo datu apjoms nevis attiecīgo datu reģistrēšanas datums, kā arī, lai nodrošinātu izmeklēšanas un valsts drošības iestāžu pamatfunkciju izpildei nepieciešamo datu savlaicīgu saņemšanu, nepieciešams apakšpunktā norādīto termiņu piesaistīt noteiktam atlasāmo datu apjomam, nevis datu reģistrēšanas laikam.

Citiem vārdiem, elektronisko sakaru komersanta noslodze, sniedzot informāciju par saglabājamiem datiem, ir atkarīga no apkopojamās informācijas apjoma nevis vēsturiskā laika posma. Piemēram, darba noslodze, ja jāapkopo informācija par vienu mēnesi, būs mazāka nekā gadījumā, ja attiecīgā informācija jāapkopo par septiņiem mēnešiem. Savukārt darba noslodze nemainīsies, ja apkopojamā informācija (piemēram, informācija par izsaucēju tālruņa numuriem vai izsaukto tālruņa numuriem par vienu mēnesi) ir radīta (notikusi saglabājamo datu saglabāšana) pirms diviem mēnešiem vai 14 mēnešiem. Turklāt redakcija pieļauj varbūtību, ka atbilde par mazāku apkopojamās informācijas apjomu jāgaida ilgāk nekā par lielāku apkopojamās informācijas apjomu. Piemēram, informācija par izsaucēju tālruņa numuriem vai izsaukto tālruņa numuriem, kas notikusi pirms 12 mēnešiem, par, piemēram, septiņu dienu laika posmu jāgaida ilgāk (līdz 30 dienām) nekā gadījumā, ja šī informācija pieprasīta par 14 dienu laika posmu pēdējā mēneša laikā (jāgaida līdz 3 dienām).
Piedāvātā redakcija
"12.1. 30 dienu laikā, ja pieprasīti dati par laika periodu, kas ilgāks par sešiem mēnešiem;"
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aizstāt projekta 12.2. apakšpunktā vārdus "kuru saglabāšana notikusi pēdējo sešu mēnešu laikā" ar vārdiem "par laika posmu, kas lielāks par vienu mēnesi, bet nepārsniedz sešus mēnešus", ņemot vērā pirmajā iebildumā ietverto pamatojumu.
 
Piedāvātā redakcija
„12.2. 10 dienu laikā, ja pieprasīti dati par laika posmu, kas lielāks par vienu mēnesi, bet nepārsniedz sešus mēnešus;”
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aizstāt projekta 12.3. apakšpunktā vārdus "kuru saglabāšana notikusi pēdējā mēneša laikā" ar vārdiem "ja pieprasīti dati par laika posmu, kas nepārsniedz vienu mēnesi", ņemot vērā pirmajā iebildumā sniegto pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
"12.3. trīs dienu laikā, ja pieprasīti dati par laika posmu, kas nepārsniedz vienu mēnesi;”
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Redakcionāli precizēt projekta 12.4. apakšpunktu, ņemot vērā, ka saskaņā ar juridiskās tehnikas prasībām punkta ievaddaļai jāveido loģisks teikums ar attiecīgā punkta apakšpunktiem. Turklāt iztrūkst atsauce uz projekta 12.3. apakšpunktu, kurā arī ir norādīts termiņš, kas garāks par trim stundām.

Tāpat aizstāt vārdus „ja pieprasīti dati, kuru saglabāšana notikusi pēdējās diennakts laikā” ar skaitli un vārdiem „ja pieprasīti dati par laika posmu, kas nepārsniedz 24 stundas”, ņemot vērā pirmajā iebildumā minētos apsvērumus.
Piedāvātā redakcija
"12.4. triju stundu laikā, ja pieprasīti dati par laika posmu, kas nepārsniedz 24 stundas, un, ja pieprasīto datu nodošana garākā termiņā var kavēt noziedzīga nodarījuma novēršanu vai atklāšanu, cilvēka dzīvības glābšanu vai valsts un sabiedriskās drošības aizsardzību (turpmāk - neatliekams gadījums);"
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu, ka neatliekamos gadījumos, kas definēti projekta 12.4. apakšpunktā, tiktu saņemts ne tikai atrašanās vietas identifikators, bet arī informācija par šūnas ģeogrāfisko atrašanās vietu atbilstoši šūnas atrašanās identifikatoram un paskaidrojošā informācija, nepieciešams papildināt projekta 12.5. apakšpunktu aiz skaitļa "3.14." ar vārdu un skaitļiem "3.15. un 3.16.".

Vēršama uzmanība, ka atrašanās vietas informācija ir būtiska informācija, kas nepieciešama, lai netiktu kavēta noziedzīga nodarījuma atklāšana vai novēršana.

Vienlaikus nepieciešams redakcionāli precizēt projekta 12.5. apakšpunktu, ņemot vērā, ka saskaņā ar juridiskās tehnikas prasībām punkta ievaddaļai jāveido loģisks teikums ar attiecīgā punkta apakšpunktiem.
Piedāvātā redakcija
12.5. stundas laikā neatliekamos gadījumos un, ja pieprasīti šo noteikumu 1.pielikuma 3.1., 3.2. un 3.3.apakšpunktā, 2.pielikuma 3.1., 3.9., 3.10., 3.14., 3.15. un 3.16. apakšpunktā vai 3.pielikuma 3.1. un 3.3.apakšpunktā minētie dati,"
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Praksē konstatēts, ka gadījumā, ja pieprasījumā par vienu subjektu tiek lūgts sniegt informāciju gan par šā subjekta rīcībā esošajiem visiem objektiem (piemēram, tālruņa numuriem), gan šo objektu saglabājamiem datiem par pieprasījumā norādīto laika posmu, atbildē tiek norādīts tikai objekts (telefona numurus) un pieprasīts, lai par katru objektu (telefona numuru) tiktu iesniegts atsevišķs pieprasījums. Attiecīgajā gadījumā faktiski iztrūkst pilnīga atbildes informācija – gan telefona numuri, gan uz/no šiem telefona numuriem veiktie zvani.
Piedāvātā redakcija
Papildināt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) sadaļu „Risinājuma apraksts” ar 4) punktu šādā redakcijā: „Piemērojot noteikumu projekta 11. punktu, ņemt vērā, ka gadījumos, kad vienā pieprasījumā par vienu subjektu tiek lūgts sniegt informāciju par šā subjekta rīcībā esošajiem visiem objektiem (piemēram, tālruņa numuriem) un saglabātajiem datiem (piemēram, veiktajiem zvaniem), tad atbildē sniedzama informācija gan par visiem objektiem, gan par šo objektu saglabātajiem datiem par pieprasījumā norādīto laika posmu un apjomu.”
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 4.1. apakšpunktā, 4.2. apakšpunkta daļā un 4.3. apakšpunktā ietvertie nosacījumi pretēji Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 3.2. apakšpunktam dublē citos ārējos normatīvajos aktos noteikto.

Līdz ar to izteikt projekta 4. punktu, piemēram, šādā redakcijā:
“4. Institūcijas, prokuratūra un tiesa pieprasījumā norāda konkrētās (krimināllietas vai operatīvās darbības procesa) lietas numuru, kuras ietvaros saglabājamie dati tiek pieprasīti.”.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot konsekvenci terminu lietošanā, aizstāt projekta 8. punktā vārdu "pieteikumam" ar vārdu "pieprasījumam".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 15. punktā aizstāt vārdus “ir saistoši divus mēnešus” ar vārdiem “tiek pabeigti divu mēnešu laikā”.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Likumprojekta "Elektronisko sakaru likums" (Nr. 1216/Lp13) (turpmāk - Likumprojekts) 100. panta otrajā daļā ir noteiktas saglabājamo datu kategorijas, kas jāsaglabā publiskā mobilo elektronisko sakaru tīkla operatoram. Vēršam uzmanību, ka projekta 2. pielikuma 13.4 apakšpunktā norādītā datu kategorija redakcionāli neatbilst Likumprojekta 100. panta otrās daļas 12. punktā norādītajai saglabājamo datu kategorijai.
Lai nodrošinātu, ka projektā ietvertais regulējums atbilst Likumprojektā ietvertajam regulējumam, nepieciešams precizēt projekta 2. pielikuma 13.4. apakšpunktu.
 
Piedāvātā redakcija
13.4. attiecībā uz priekšapmaksas pakalpojuma galalietotāju, kas nav reģistrēts galalietotājs, — sākotnējais pakalpojuma aktivizācijas datums un laiks un aktivizācijas vietas identifikators (piemēram, šūnas ID);
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Precizēt projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā ietverto informāciju, ņemot vērā, ka likumprojekts "Elektronisko sakaru likums" (Nr. 1216/Lp13) tika nodots otreizējai caurlūkošanai.
 
Piedāvātā redakcija
-