Projekta ID
25-TA-782Atzinuma sniedzējs
Aizsardzības ministrija
Atzinums iesniegts
30.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūgums ņemt vērā iekļautos precizējumus un precizēt sadaļas " 2) precizēt finanšu pakalpojumu klāstu" otro, trešo, ceturto un piekto rindkopu piedāvātās redakcijas veidā.
Piedāvātā redakcija
2) precizēt finanšu pakalpojumu klāstu
Garantijas, kas šo noteikumu ietvaros tiek piešķirtas investīciju projektiem militārā jomā, kas saņēmuši Aizsardzības ministrijas atzinumu, nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, un tam nav jāpiemēro šajos noteikumos ietvertie Komisijas regulas Nr. 2023/2831 un Komisijas regulas Nr. 1408/2013 nosacījumi.
Attiecīgi, noteikumu projekta 8. punkts nosaka, ka, garantijas, kas šo noteikumu ietvaros tiek piešķirtas militāru projektu īstenošanai, nav kvalificējamas kā komercdarbības atbalsts, un tam nav jāpiemēro šajos noteikumos ietvertie Komisijas regulas Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumi. Tādējādi arī garantijām var pieteikties šīs jomas pārstāvji. Piesakoties atbalstam militāru projektu īstenošanai, būs nepieciešams saņemt atzinumu no Aizsardzības ministrijas par militārā projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu. Lai saņemtu atzinumu, komersantam jāvēršas Aizsardzības ministrijā ar iesniegumu, kuram pievienots apraksts par militārā projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu (turpmāk – apraksts). Aprakstā tiek norādīta sekojoša informācija:
1) Informācija par militārā projekta būtību (kādi produkti tiks ražoti, kāds ir plānotais ražošanas apjoms, jaudas un jebkura cita informācija, kas palīdz izvērtēt produkta pielietojumu, unikalitāti un citus aspektus);
2) Komersanta līdzšinējā pieredze tāda paša vai līdzīga militārā projekta īstenošanā;
3) Saikne ar Latvijas Nacionālo bruņoto spēku ilgtermiņa attīstību (ja attiecināms, norādot informāciju, balstoties uz, piemēram, Nacionālo bruņoto spēku ilgtermiņa attīstības 2025 –2036 kopsavilkumu, Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģiju 2025 – 2036, , Vadlīnijām aizsardzības un drošības industrijas iesaistei aizsardzības spēju stiprināšanā);
4) Sadarbība ar Latvijas un NATO/ES valstu bruņotajiem spēkiem (norādot visas līdzšinējās sadarbības, noslēgtos līgumus, dalību iepirkumos, tirgus izpētēs, testos, mācībās u.c. sadarbības formātos);
5) Plānotais noieta tirgus (potenciālie klienti, tirgus segmenti, ģeogrāfiskās teritorijas);
6) Projekta partneri (norādīt visus projekta īstenošanā iesaistītos partnerus – gan tos, ar kuriem jau ir līgumiskas vienošanās, gan tos, ar kuriem vēl notiek sarunas, gan tos, kurus vēl plānots uzrunāt);
7) Projekta finansētāji, investori (norādīt gan tos, ar kuriem jau ir uzņemtas saistības (hard commitment), gan tos, kuri ir pauduši atbalstu iesaistīties pie noteiktiem apstākļiem (soft commitment).
Aizsardzības ministrija izvērtēs aprakstā iekļauto informāciju un, ja nepieciešams, lūgs papildu informāciju, lai sniegtu atzinumu, vai komersanta pieteiktais militārais projekts ir vai nav uzskatāms par atbilstošu būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu.
Ņemot vērā, ka militāriem projektiem komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi nav jāpiemēro, jo gadījumā, ja publiskā finansējuma piešķiršana (jebkādā formā) saimnieciskās darbības veicējiem ir paredzēta to īstenotajām darbībām vienīgi militārajā jomā (atbilstoši Līguma par Eiropas Savienības darbību 346.panta 1.daļas (b) apakšpunktā noteiktajam), attiecīgi “īstenojot valsts varu” un nodrošinot valsts drošības intereses, šāda publiskā finansējuma piešķiršana (jebkādā formā) nekvalificējas kā atbalsts tā saimnieciskajai darbībai un tādējādi nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi (skat. Komisijas paziņojuma par Līguma ar Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 17.punktu). Līdz ar to finansējumu izsniedz kā atbalstu, kurš ir brīvs no komercdarbības atbalsta, ja tiek īstenots militārais projekts, un šādiem projektiem nav jāpiemēro Komisijas regulas Nr. 651/2014 vai Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi. Savukārt garantijas, ko piešķir divējāda lietojuma produktu un tehnoloģiju jomā, izsniedz atbilstoši noteikumu 5. punktam, kam piemēro šajos noteikumos iekļautos Komisijas regulas Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumus, jo projekts tiek īstenots saimnieciskās darbības nolūkos un to ir iespējams komercializēt gan civilā, gan militārā jomā tādējādi ar projektu netiek īstenota tikai valsts drošības intereses, kas ir valsts ekskluzīva kompetence. Garantijām, ko piešķir divējāda lietojuma produktu un tehnoloģiju jomā Aizsardzības ministrijas atzinums nav nepieciešams. Aizsardzības ministrija sniedz atzinumu tikai par projekta atbilstību militārai specifikai. Ja komersanta projekts netiek atzīts par militāro projektu, kas atbilst būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu, tad atbalstu piešķirs saskaņā ar noteikumu 8. punktu jeb piemēros noteikumos ietvertos Komisijas regulas Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulas Nr.651/2014 komercdarbība atbalsta nosacījumus. Militārajiem projektiem atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Valsts budžetā pieejamo finansējumu.
Garantijas, kas šo noteikumu ietvaros tiek piešķirtas investīciju projektiem militārā jomā, kas saņēmuši Aizsardzības ministrijas atzinumu, nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, un tam nav jāpiemēro šajos noteikumos ietvertie Komisijas regulas Nr. 2023/2831 un Komisijas regulas Nr. 1408/2013 nosacījumi.
Attiecīgi, noteikumu projekta 8. punkts nosaka, ka, garantijas, kas šo noteikumu ietvaros tiek piešķirtas militāru projektu īstenošanai, nav kvalificējamas kā komercdarbības atbalsts, un tam nav jāpiemēro šajos noteikumos ietvertie Komisijas regulas Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumi. Tādējādi arī garantijām var pieteikties šīs jomas pārstāvji. Piesakoties atbalstam militāru projektu īstenošanai, būs nepieciešams saņemt atzinumu no Aizsardzības ministrijas par militārā projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu. Lai saņemtu atzinumu, komersantam jāvēršas Aizsardzības ministrijā ar iesniegumu, kuram pievienots apraksts par militārā projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu (turpmāk – apraksts). Aprakstā tiek norādīta sekojoša informācija:
1) Informācija par militārā projekta būtību (kādi produkti tiks ražoti, kāds ir plānotais ražošanas apjoms, jaudas un jebkura cita informācija, kas palīdz izvērtēt produkta pielietojumu, unikalitāti un citus aspektus);
2) Komersanta līdzšinējā pieredze tāda paša vai līdzīga militārā projekta īstenošanā;
3) Saikne ar Latvijas Nacionālo bruņoto spēku ilgtermiņa attīstību (ja attiecināms, norādot informāciju, balstoties uz, piemēram, Nacionālo bruņoto spēku ilgtermiņa attīstības 2025 –2036 kopsavilkumu, Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģiju 2025 – 2036, , Vadlīnijām aizsardzības un drošības industrijas iesaistei aizsardzības spēju stiprināšanā);
4) Sadarbība ar Latvijas un NATO/ES valstu bruņotajiem spēkiem (norādot visas līdzšinējās sadarbības, noslēgtos līgumus, dalību iepirkumos, tirgus izpētēs, testos, mācībās u.c. sadarbības formātos);
5) Plānotais noieta tirgus (potenciālie klienti, tirgus segmenti, ģeogrāfiskās teritorijas);
6) Projekta partneri (norādīt visus projekta īstenošanā iesaistītos partnerus – gan tos, ar kuriem jau ir līgumiskas vienošanās, gan tos, ar kuriem vēl notiek sarunas, gan tos, kurus vēl plānots uzrunāt);
7) Projekta finansētāji, investori (norādīt gan tos, ar kuriem jau ir uzņemtas saistības (hard commitment), gan tos, kuri ir pauduši atbalstu iesaistīties pie noteiktiem apstākļiem (soft commitment).
Aizsardzības ministrija izvērtēs aprakstā iekļauto informāciju un, ja nepieciešams, lūgs papildu informāciju, lai sniegtu atzinumu, vai komersanta pieteiktais militārais projekts ir vai nav uzskatāms par atbilstošu būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu.
Ņemot vērā, ka militāriem projektiem komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi nav jāpiemēro, jo gadījumā, ja publiskā finansējuma piešķiršana (jebkādā formā) saimnieciskās darbības veicējiem ir paredzēta to īstenotajām darbībām vienīgi militārajā jomā (atbilstoši Līguma par Eiropas Savienības darbību 346.panta 1.daļas (b) apakšpunktā noteiktajam), attiecīgi “īstenojot valsts varu” un nodrošinot valsts drošības intereses, šāda publiskā finansējuma piešķiršana (jebkādā formā) nekvalificējas kā atbalsts tā saimnieciskajai darbībai un tādējādi nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi (skat. Komisijas paziņojuma par Līguma ar Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 17.punktu). Līdz ar to finansējumu izsniedz kā atbalstu, kurš ir brīvs no komercdarbības atbalsta, ja tiek īstenots militārais projekts, un šādiem projektiem nav jāpiemēro Komisijas regulas Nr. 651/2014 vai Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 nosacījumi. Savukārt garantijas, ko piešķir divējāda lietojuma produktu un tehnoloģiju jomā, izsniedz atbilstoši noteikumu 5. punktam, kam piemēro šajos noteikumos iekļautos Komisijas regulas Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumus, jo projekts tiek īstenots saimnieciskās darbības nolūkos un to ir iespējams komercializēt gan civilā, gan militārā jomā tādējādi ar projektu netiek īstenota tikai valsts drošības intereses, kas ir valsts ekskluzīva kompetence. Garantijām, ko piešķir divējāda lietojuma produktu un tehnoloģiju jomā Aizsardzības ministrijas atzinums nav nepieciešams. Aizsardzības ministrija sniedz atzinumu tikai par projekta atbilstību militārai specifikai. Ja komersanta projekts netiek atzīts par militāro projektu, kas atbilst būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu, tad atbalstu piešķirs saskaņā ar noteikumu 8. punktu jeb piemēros noteikumos ietvertos Komisijas regulas Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulas Nr.651/2014 komercdarbība atbalsta nosacījumus. Militārajiem projektiem atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Valsts budžetā pieejamo finansējumu.
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzu precizēt punktu piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Garantiju sniedz kā de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) vai Komisijas Regula 2013.gada 18.decembra Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1408/2013) vai kā garantiju, kas šo noteikumu ietvaros tiek piešķirts militārajiem investīciju projektiem, kas saņēmuši Aizsardzības ministrijas atzinumu, nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, un tam nav jāpiemēro šajos noteikumos ietvertie Komisijas regulas Nr. 2023/2831 un Komisijas regulas Nr. 1408/2013 nosacījumi.
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūgums pārveidot apakšpunktu, ievērojot piedāvāto redakciju, kas atrodama zemāk.
Piedāvātā redakcija
Izteikt šo apakšpunktu šādā redakcijā:
"10.10 garantijas tiek sniegtas militārajiem investīciju projektiem, ja komersants iesniedz sabiedrībai "Altum" Aizsardzības ministrijas atzinumu par komersanta investīciju projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu."
"10.10 garantijas tiek sniegtas militārajiem investīciju projektiem, ja komersants iesniedz sabiedrībai "Altum" Aizsardzības ministrijas atzinumu par komersanta investīciju projekta atbilstību būtiskām drošības interesēm, kas saistītas ar ieroču, munīcijas un militārā aprīkojuma ražošanu."
