Atzinums

Projekta ID
21-TA-712
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 3. punkts ir neskaidrs, jo vairāki no šajā punktā ietvertajiem jautājumiem (piemēram, pieteikšanās kārtība u.c.) noteikumu projektā vispār nav regulēti (tai skaitā salīdzinājumā ar Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumiem Nr. 769 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība vietējo rīcības grupu darbības nodrošināšanai un teritorijas aktivizēšanai 2014.–2020. gada plānošanas periodā" (turpmāk - noteikumi Nr. 769)). Attiecīgi lūdzam:
pirmkārt, atbilstoši precizēt (papildināt) noteikumu projektu, noteikumu projektā ietverot regulējumu, kas atbilst noteikumu projekta izdošanas tiesiskajam pamatam - atbalsta piešķiršanas kārtība, jo šobrīd nav skaidrs, kā atbilstoši noteikumu projektam var saņemt atbalstu (gadījumos, ja projekta iesniegums nav iesniegts);
otrkārt, noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatotu skaidrojumu, kāds regulējums atbilstoši noteikumu projekta 3. punktam ir ietverts noteikumu projektā, bet kāds - citos spēkā esošajos normatīvajos tiesību aktos;
treškārt, noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatotu skaidrojumu, kādā kārtībā tiks administrēti projekta iesniegumi, kas iesniegti atbilstoši noteikumiem Nr. 769, nepieciešamības gadījumā precizējot noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatotu skaidrojumu par visām būtiskajām izmaiņām noteikumu projektā iepretim regulējumam, kas šobrīd ietverts noteikumos Nr. 769. Tai skaitā lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot nepieciešamību un mērķi risinājumam noteikumu projekta 6.1.3. apakšpunktā (arī 6.2.2. apakšpunktu u.c.) neparedzēt ierobežojumu, ka atbalstu nevar piešķirt vairāk nekā pieciem vietējās rīcības grupas deleģētiem pārstāvjiem vienā reizē, ja pasākums notiek citā Eiropas Savienības dalībvalstī (tāpat lūdzam sk. citas izmaiņas, piemēram, noteikumu projekta 12.2. apakšpunktā u.c.).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
No noteikumu projekta 9.1. apakšpunkta izriet, ka minētā apakšpunkta tālākajos apakšpunktos ietvertas tiešās attiecināmās personāla izmaksas. Tomēr vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 9.1.4. un 9.1.5. apakšpunktā ietvertās izmaksas nav tiešās attiecināmajām personāla izmaksas, jo tās attiecīgi nav tieši saistītas ar projekta mērķa sasniegšanu (9.1.4. apakšpunkta gadījumā) vai ir uzskatāmas par ārpakalpojumu (9.1.5. apakšpunkta gadījumā). Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu un precizēt noteikumu projekta anotāciju. Norādām, ka tiešās attiecināmās izmaksas ir projekta īstenošanas izmaksas, kas tieši saistītas ar projekta mērķa sasniegšanu un horizontālo principu nodrošināšanu. Savukārt netiešās attiecināmās izmaksas ir projekta attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus projekta veicamo darbību realizācijai un projekta rezultātu sasniegšanai. Tiešās attiecināmās personāla izmaksas ir projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas, kas rodas, noslēdzot darba līgumu starp darba devēju un darbinieku vai ieceļot pretendentu ierēdņa amatā ar rīkojumu. Tiešās personāla izmaksas ietver darbinieka mēnešalgu (darba algu), valsts likumdošanā noteiktās piemaksas, prēmijas, naudas balvas, pabalstus un atvaļinājuma izmaksas.(sal. Finanšu ministrijas 2017. gada 5. decembra metodika Nr. 4.3. "Metodika par netiešo izmaksu vienotās likmes piemērošanu projekta izmaksu atzīšanā 2014.-2020.gada plānošanas periodā"; pieejama: https://www.esfondi.lv/upload/00-vadlinijas/4.3.-metodika-par-netieso-izmaksu-vienotas-likmes-piemerosanu.pdf).
Piedāvātā redakcija
.
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 9.1.5. apakšpunktu, skaidrojot, uz ko konkrēti attiecināms nosacījums par to, ka pakalpojumu sniedzējs darbu izpildei četrās secīgās nedēļās ir veltījis vismaz 48 stundas (piemēram, vai tas attiecināms gan uz uzņēmuma, gan pakalpojuma līgumiem (šādā gadījumā nav skaidri lietota terminoloģija, jo uzņēmuma līguma gadījumā līguma dalībnieki ir pasūtītājs un uzņēmējs, nevis pakalpojumu sniedzējs)). Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās piemērotājs un lietotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām.
Kā arī lūdzam noteikumu projekta anotāciju papildināt ar atbilstošu skaidrojumu par minētā nosacījuma nepieciešamību un mērķi, ievērojot Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.1. apakšpunktu.
 
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 9.2.7. apakšpunktā izsmeļoši norādīt, kādas ir transporta izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta 9.2.8.3., 9.2.8.5. un 9.2.8.6. apakšpunkta un noteikumu projekta anotācijas neizriet kritēriji, kā precīzi nošķirt kancelejas preču un biroja aprīkojuma, kā arī biroja aprīkojuma un biroja tehnikas izmaksas. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un noteikumu projektā un noteikumu projekta anotācijā skaidrot attiecīgo izmaksu saturu un tvērumu vai alternatīvi - svītrot noteikumu projekta 9.2.8.5. apakšpunktā minētās izmaksas, kuras ietver citu izmaksu elementus,t.i.,- biroja aprīkojuma izmaksas.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 9.2.8.4. apakšpunktā vai noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kādai jābūt publicitātei, piemēram, vai jābūt nodrošinātiem kādiem noteiktiem publicitātes pasākumiem, tādējādi nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 9.2.8.10. un 9.2.13.3. apakšpunktā skaidrot, par kādu pakalpojumu izmaksām minētajos apakšpunktos ir runa, tādējādi nodrošinot skaidras tiesību normas.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā un tā anotācijā skaidrot noteikumu projekta 9.2.8.15. apakšpunktā minēto izmaksu saturu un tvērumu (nepieciešamības gadījumā izdarot atsauces uz citiem normatīvajiem aktiem), ņemot vērā, ka tās nav viennozīmīgi skaidras (tai skaitā nav saprotams, uz kā aizsardzību attiecīgajām izmaksām jābūt vērstām), kā arī lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatojumu attiecīgo izmaksu sasaistei ar 6.1.1. apakšpunktā minētajām darbībām. Ja atbilstošu pamatojumu nav iespējams sniegt lūdzam 9.2.8.15. apakšpunktu svītrot.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 9.2.10. apakšpunktā izsmeļoši norādīt izmaksas šo noteikumu 6.1.3. apakšpunktā minētajai darbībai vai alternatīvi - svītrot vārdus "tai skaitā".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.1. apakšpunktu lūdzam noteikumu projekta anotāciju papildināt ar pamatotu skaidrojumu, kādēļ ar noteikumu projektu tiek sašaurināts neattiecināmo izmaksu uzskaitījums iepretim noteikumiem Nr. 769.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 10.2. apakšpunktu ar konkrētām regulas Nr. 1303/2013 un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1305/2013 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1698/2006, un Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 15. maija Regulu (ES) Nr. 508/2014 par Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un ar ko atceļ Padomes Regulas (EK) Nr. 2328/2003, (EK) Nr. 861/2006, (EK) Nr. 1198/2006 un (EK) Nr. 791/2007 un Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1255/2011, vienībām, kas paredz izmaksas, kuras nav attiecināmas, tādējādi atvieglojot noteikumu projekta piemērošanu praksē. Attiecīgi lūdzam papildināt arī noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam norādi par to, ka iesniedzamas ir dokumentu kopijas, nevis oriģināli, ietvert vienīgi noteikumu projekta 11. punkta ievaddaļā vai alternatīvi vienīgi 11. punkta tālākos apakšpunktos, kur tas ir attiecināms, jo pretējā gadījumā (ja šī norāde ir 11. punkta ievaddaļā un pie noteiktiem 11. punkta tālākiem apakšpunktiem), nav skaidrs, vai dokumentu kopijas ir iesniedzamas visos 11. punkta gadījumos.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
 Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta un tā anotācijas nav skaidrs pamatojums Lauku atbalsta dienesta rīcībai vienpusēji pieņemt lēmumu par atbalsta palielināšanu bez vietējās rīcības grupas aktīvas darbības. Norādām, ka šobrīd paredzēts, ka vietējās rīcības grupai ir jāiesniedz Lauku atbalsta dienestā precizēts projekta iesniegums. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu vai sniegt pamatotu skaidrojumu par minēto noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 8. punktā svītrot norādi uz pašvaldību, ņemot vērā, ka valsts šī jēdziena plašākajā nozīmē ietver sevī arī atvasinātas publisko tiesību juridiskās personas, tai skaitā pašvaldības.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 9.1.1. apakšpunktu u.c. vienības, kur paredzēts līdzīgs regulējums. Proti, atbilstoši  noteikumu projektam nav paredzēts, ka darbiniekiem ir jāsamazina atalgojums, bet gan tiek skaidrots apmērs, kādā attiecīgās izmaksas būs attiecināmas.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2.3. apakšpunktu lūdzam noteikumu projektā lietot vienveidīgas izteiksmes un noteikumu projekta 18. punktu salāgot ar noteikumu projekta 11. punktu attiecībā uz to, vai iesniegti tiek izmaksu pamatojošie vai apliecinošie dokumenti.
Piedāvātā redakcija
-