Projekta ID
24-TA-1548Atzinuma sniedzējs
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
Atzinums iesniegts
26.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (turpmāk – KNAB) vērtējumā KNAB izteiktais otrais iebildums nav ņemts vērā. Valsts kanceleja (turpmāk – VKanc) izziņā norādījusi, ka atbilstoši KNAB izteiktajam iebildumam precizējusi informatīvo ziņojumu, skaidrojot iespējamā regulējuma par efektivitāti tvērumu.
Precizētais informatīvais ziņojums papildināts 3. sadaļā Priekšlikumi turpmākai rīcībai ar šādu skaidrojumu: jāpaplašina trauksmes cēlēja kontaktpunkta funkcijas, nosakot, ka tam jāuzrauga trauksmes cēlēju ziņojumu izskatīšanas efektivitāte (tas ir, vai pamatoti atteikts atzīt par trauksmes cēlēja ziņojumu, vai sniegtas atbildes likumā noteiktajos termiņos, vai sniegta atbilde pēc būtības, vai ir ievērots Likumā noteiktais, tostarp vai nodrošināta identitātes aizsardzība), jābūt informētam par ziņojumu izskatīšanas gaitu un rezultātu iespējami savlaicīgi, jānodrošina mācības, it īpaši atbildīgajām personām, kontaktpersonām un kompetentajām institūcijām, kā arī jāizskata trauksmes cēlēju ziņojumi, attiecībā uz kuriem nav saskatāma kompetentā institūcija, tāpat kontaktpunkts varētu koordinēt trauksmes cēlēja ziņojuma izskatīšanu, piemēram, kopīgas darba sanāksmes, vienotu atbilžu sniegšanu trauksmes cēlējam, ja saņemtais iesniegums ir vairāku institūciju kompetencē un tas tiek izskatīts kopīgi.
Tomēr informatīvajā ziņojumā nav sniegta papildu informācija par to, kā praktiski (tehniski) trauksmes cēlēja kontaktpunktam iecerēts turpmāk uzraudzīt trauksmes cēlēju ziņojumu izskatīšanas efektivitāti. Turklāt nav izvērtēta un raksturota KNAB turpmākā darbība kopsakarā ar citiem normatīvajiem aktiem, kas regulē iestādes administratīvo aktu pārsūdzēšanu, atbilžu sniegšanu termiņā un pēc būtības, personas identitātes aizsardzības prasības.
Informatīvais ziņojums ir papildināts ar informāciju par trauksmes cēlēja pazīmēm, t.i., saistība ar darbu un sabiedrības intereses. Ziņojumā minēts, ka “vienlaikus saistība ar darbu ir skatāma plašāk, jo darba pienākumu veikšana ir noteikta darba, tostarp brīvprātīgā darba, profesionālo vai amata (dienesta) pienākumu veikšana vai pakalpojumu sniegšana. Tātad trauksmes cēlējs var būt arī persona, kura informāciju par pārkāpumu ir guvusi, sniedzot pakalpojumus (taču, ne saņemot to, jo tas vairs nav darbs). Tāpat "veikšana" ietver arī to, ka informāciju var sniegt arī personas, kurām darba tiesiskās (amata, dienesta) attiecības ir beigušās, bet tās šo informāciju guvušas iepriekš, veicot darba (amata) pienākumus.” Tas ļauj secināt, ka potenciālo trauksmes cēlēju loks varētu būt plašāks kā līdz šim.
Informatīvā ziņojuma redakcija 23. lp. papildināta ar informāciju par trauksmes cēlēju kontaktpunkta darbībā iesaistīto kompetencēm metodiskajā vadībā, t.i., "nodrošināt ekspertīzi kompetentajām institūcijām sarežģītās vai robežsituācijās, vai situācijās ar augstu nelabvēlīgo seku risku, piemēram, konsultēt par pazīmēm, piekritību, izskatīšanu, pseidonimizāciju (tai skaitā, kādos gadījumos to varētu neveikt), konsultēt par izskatīšanas veidiem, lai neizpaustu identitāti [..]."
KNAB redzējumā minētie aspekti ir ļoti būtiski, prognozējot iespējamo darba apjomu un darbinieku noslodzi. Informatīvā ziņojuma sadaļā Likuma izpildei nepieciešamais finansējums un cilvēkresursi VKanc provizoriski aprēķinājusi KNAB kā trauksmes cēlēju kontaktpunktam nepieciešamo cilvēkresursu skaitu (kopā trīs nodarbinātie), ņemot vērā VKanc līdzšinējo darba pieredzi, kā arī trauksmes cēlēju aktivitāti. Vēršam uzmanību, ka trauksmes cēlēju ziņojumu izskatīšanas efektivitātes vērtēšana un ziņojumu izskatīšanas gaitas uzraudzība ir iecerēta kā jauna funkcija trauksmes cēlēju kontaktpunktam, tomēr informatīvā ziņojuma sadaļā Likuma izpildei nepieciešamais finansējums un cilvēkresursi KNAB nepieciešamo cilvēkresursu aprēķinā šie jaunie pienākumi netiek atspoguļoti.
Līdz ar to, KNAB uzņemoties trauksmes cēlēju kontaktpunkta funkcijas, nepieciešama pilna informācija ar iespējamo darba apjomu, lai pārliecinātos, ka VKanc aprēķinā par KNAB nepieciešamajiem cilvēkresursiem, ietvertas kā esošās, tā jaunās trauksmes cēlēju kontaktpunkta funkcijas.
Precizētais informatīvais ziņojums papildināts 3. sadaļā Priekšlikumi turpmākai rīcībai ar šādu skaidrojumu: jāpaplašina trauksmes cēlēja kontaktpunkta funkcijas, nosakot, ka tam jāuzrauga trauksmes cēlēju ziņojumu izskatīšanas efektivitāte (tas ir, vai pamatoti atteikts atzīt par trauksmes cēlēja ziņojumu, vai sniegtas atbildes likumā noteiktajos termiņos, vai sniegta atbilde pēc būtības, vai ir ievērots Likumā noteiktais, tostarp vai nodrošināta identitātes aizsardzība), jābūt informētam par ziņojumu izskatīšanas gaitu un rezultātu iespējami savlaicīgi, jānodrošina mācības, it īpaši atbildīgajām personām, kontaktpersonām un kompetentajām institūcijām, kā arī jāizskata trauksmes cēlēju ziņojumi, attiecībā uz kuriem nav saskatāma kompetentā institūcija, tāpat kontaktpunkts varētu koordinēt trauksmes cēlēja ziņojuma izskatīšanu, piemēram, kopīgas darba sanāksmes, vienotu atbilžu sniegšanu trauksmes cēlējam, ja saņemtais iesniegums ir vairāku institūciju kompetencē un tas tiek izskatīts kopīgi.
Tomēr informatīvajā ziņojumā nav sniegta papildu informācija par to, kā praktiski (tehniski) trauksmes cēlēja kontaktpunktam iecerēts turpmāk uzraudzīt trauksmes cēlēju ziņojumu izskatīšanas efektivitāti. Turklāt nav izvērtēta un raksturota KNAB turpmākā darbība kopsakarā ar citiem normatīvajiem aktiem, kas regulē iestādes administratīvo aktu pārsūdzēšanu, atbilžu sniegšanu termiņā un pēc būtības, personas identitātes aizsardzības prasības.
Informatīvais ziņojums ir papildināts ar informāciju par trauksmes cēlēja pazīmēm, t.i., saistība ar darbu un sabiedrības intereses. Ziņojumā minēts, ka “vienlaikus saistība ar darbu ir skatāma plašāk, jo darba pienākumu veikšana ir noteikta darba, tostarp brīvprātīgā darba, profesionālo vai amata (dienesta) pienākumu veikšana vai pakalpojumu sniegšana. Tātad trauksmes cēlējs var būt arī persona, kura informāciju par pārkāpumu ir guvusi, sniedzot pakalpojumus (taču, ne saņemot to, jo tas vairs nav darbs). Tāpat "veikšana" ietver arī to, ka informāciju var sniegt arī personas, kurām darba tiesiskās (amata, dienesta) attiecības ir beigušās, bet tās šo informāciju guvušas iepriekš, veicot darba (amata) pienākumus.” Tas ļauj secināt, ka potenciālo trauksmes cēlēju loks varētu būt plašāks kā līdz šim.
Informatīvā ziņojuma redakcija 23. lp. papildināta ar informāciju par trauksmes cēlēju kontaktpunkta darbībā iesaistīto kompetencēm metodiskajā vadībā, t.i., "nodrošināt ekspertīzi kompetentajām institūcijām sarežģītās vai robežsituācijās, vai situācijās ar augstu nelabvēlīgo seku risku, piemēram, konsultēt par pazīmēm, piekritību, izskatīšanu, pseidonimizāciju (tai skaitā, kādos gadījumos to varētu neveikt), konsultēt par izskatīšanas veidiem, lai neizpaustu identitāti [..]."
KNAB redzējumā minētie aspekti ir ļoti būtiski, prognozējot iespējamo darba apjomu un darbinieku noslodzi. Informatīvā ziņojuma sadaļā Likuma izpildei nepieciešamais finansējums un cilvēkresursi VKanc provizoriski aprēķinājusi KNAB kā trauksmes cēlēju kontaktpunktam nepieciešamo cilvēkresursu skaitu (kopā trīs nodarbinātie), ņemot vērā VKanc līdzšinējo darba pieredzi, kā arī trauksmes cēlēju aktivitāti. Vēršam uzmanību, ka trauksmes cēlēju ziņojumu izskatīšanas efektivitātes vērtēšana un ziņojumu izskatīšanas gaitas uzraudzība ir iecerēta kā jauna funkcija trauksmes cēlēju kontaktpunktam, tomēr informatīvā ziņojuma sadaļā Likuma izpildei nepieciešamais finansējums un cilvēkresursi KNAB nepieciešamo cilvēkresursu aprēķinā šie jaunie pienākumi netiek atspoguļoti.
Līdz ar to, KNAB uzņemoties trauksmes cēlēju kontaktpunkta funkcijas, nepieciešama pilna informācija ar iespējamo darba apjomu, lai pārliecinātos, ka VKanc aprēķinā par KNAB nepieciešamajiem cilvēkresursiem, ietvertas kā esošās, tā jaunās trauksmes cēlēju kontaktpunkta funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
