Projekta ID
25-TA-1316Atzinuma sniedzējs
Nodibinājums "Latvijas Dabas fonds"
Atzinums iesniegts
14.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījumi likumā "Par zemes dzīlēm"
Iebildums
Latvijas Dabas fonds (turpmāk – LDF) ir iepazinies ar ierosinātajiem grozījumiem un izsaka sekojošus iebildumus:
1. Par grozījumiem kopumā
Vēršam uzmanību uz LDF uzturētajiem iebildumiem rīkojuma projektā "Par Enerģētikas un vides aģentūras pievienošanu Valsts vides dienestam" (25-TA-1300), kas ir normatīvais akts, uz kura pamata tiek izstrādāti augstāk minēto likumu grozījumi. Tajā ir norādīts, ka LDF neatbalsta Enerģētikas un vides aģentūras (EVA) pievienošanu Valsts vides dienestam (VVD) Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) piedāvātajā formātā. Bez skaidras apvienotās iestādes struktūras un funkciju plāna, kas skaidrotu un apliecinātu, kā tiks nodrošināta abu iestāžu pretrunīgo funkciju izpildes objektivitāte (pat, ja iestāžu apvienošana saskanētu ar labas pārvaldības principiem), LDF neatbalsta arī grozījumus saistītajos likumos, kas paredz abu iestāžu un to pilnvaru apvienošanu.
2. Par EVA pārsūdzības procesu nodošanu VVD ģenerāldirektora kompetencē
Norādam uz administratīvo slogu, ko šāda kompetences pārcelšana radītu VVD ģenerāldrektora pienākumu izpildei, turklāt lēmumu par apstrīdējumu izvērtējumiem atstātu vienai personai. Šobrīdējais KEM piedāvātais modelis rada bažas par pilnvērtīgu pārsūdzības procesa nodrošināšanu, kas var radīt riskus, ka VVD ģenerāldirektora lēmumi tiks biežāk pārsūdzēti tiesā. Posmā no 2020. gada līdz 2024. gadam Vides pārraudzības valsts birojs (Šobrīd – EVA) izdeva 340 administratīvos aktus par apstrīdētajiem vides institūciju (VVD un DAP) izdotajiem administratīvajiem aktiem. Ir paredzams, ka apstrīdējumu izvērtējumiem, par kuriem atbildēs iestādes ģenerāldirektors, būs nepieciešams būtisks administratīvais resurss. Ir nepieciešams skaidrot, kādu administratīvo resursu ir paredzēts šai funkcijai atvēlēt un kā tiks nodrošināta izvērtētāju strukturālā neatkarība.
1. Par grozījumiem kopumā
Vēršam uzmanību uz LDF uzturētajiem iebildumiem rīkojuma projektā "Par Enerģētikas un vides aģentūras pievienošanu Valsts vides dienestam" (25-TA-1300), kas ir normatīvais akts, uz kura pamata tiek izstrādāti augstāk minēto likumu grozījumi. Tajā ir norādīts, ka LDF neatbalsta Enerģētikas un vides aģentūras (EVA) pievienošanu Valsts vides dienestam (VVD) Klimata un enerģētikas ministrijas (KEM) piedāvātajā formātā. Bez skaidras apvienotās iestādes struktūras un funkciju plāna, kas skaidrotu un apliecinātu, kā tiks nodrošināta abu iestāžu pretrunīgo funkciju izpildes objektivitāte (pat, ja iestāžu apvienošana saskanētu ar labas pārvaldības principiem), LDF neatbalsta arī grozījumus saistītajos likumos, kas paredz abu iestāžu un to pilnvaru apvienošanu.
2. Par EVA pārsūdzības procesu nodošanu VVD ģenerāldirektora kompetencē
Norādam uz administratīvo slogu, ko šāda kompetences pārcelšana radītu VVD ģenerāldrektora pienākumu izpildei, turklāt lēmumu par apstrīdējumu izvērtējumiem atstātu vienai personai. Šobrīdējais KEM piedāvātais modelis rada bažas par pilnvērtīgu pārsūdzības procesa nodrošināšanu, kas var radīt riskus, ka VVD ģenerāldirektora lēmumi tiks biežāk pārsūdzēti tiesā. Posmā no 2020. gada līdz 2024. gadam Vides pārraudzības valsts birojs (Šobrīd – EVA) izdeva 340 administratīvos aktus par apstrīdētajiem vides institūciju (VVD un DAP) izdotajiem administratīvajiem aktiem. Ir paredzams, ka apstrīdējumu izvērtējumiem, par kuriem atbildēs iestādes ģenerāldirektors, būs nepieciešams būtisks administratīvais resurss. Ir nepieciešams skaidrot, kādu administratīvo resursu ir paredzēts šai funkcijai atvēlēt un kā tiks nodrošināta izvērtētāju strukturālā neatkarība.
Piedāvātā redakcija
-
