Atzinums

Projekta ID
23-TA-3332
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
05.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Aicinām iekļaut budžetā prioritāro STEM metodisko mācību līdzekļu izmaksas. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
LDDK vērš uzmanību, ka informatīvajā ziņojumā ir paredzēta metodisko mācību līdzekļu izstrāde vidējās izglītības pamatkursiem Vēsture I un Sociālās zinības I. Informatīvajā ziņojumā ir ietverta atsauce par ministrijas un sociālo partneru plānoto mācību kursu ieviešanu atsevišķu kursu formā, taču šobrīd vidējās izglītības standarts nav paredzējis ne šādu kursu nodalījumu, ne arī informatīvajā ziņojumā ietverto mācību stundu sadalījumu starp šiem kursiem. Lai šādu risinājumu īstenotu ministrijai nepieciešams iniciēt attiecīgo Ministru kabineta noteikumu (vidējās izglītības standarta) grozījumus un atbilstoši tos apstiprināt Ministru kabinetā pirms metodisko materiālu izstrādes uzsākšanas, jo standarta grozījumu procesā gan sabiedrības līdzdalības rezultātā, gan atzinumu sniegšanas procesā var tikt koriģēti sasniedzamie rezultāti, kam ir tieša ietekme uz izstrādājamo saturu. Pretējā gadījumā konkrēto metodisko mācību līdzekļu izstrāde ir pretrunā ar spēkā esošo normatīvo aktu redakciju un pastāv risks plānoto izmaksu attiecināmībai, kas šobrīd nav iekļauts kā riska aspekts izmaksu attiecināmībai informatīvā ziņojuma sadaļā par riskiem. 
LDDK aicina izvērtēt iespēju, ja standarta grozījumu izstrāde šobrīd nav uzsākta, pārvirzīt šo finansējumu STEM metodisko mācību līdzekļu izstrādei pamatizglītības posmā, kurās šobrīd nav plānoti izglītības standarta grozījumi. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā ir norādīts, ka viena no prioritātēm ir metodisko mācību līdzekļu izstrāde, tādējādi turpinot iepriekš iesākto un Valsts izglītības satura centra finansēto metodisko materiālu izstrādi mācību kursiem Fizika I, Ķīmija I un Bioloģija I. Ņemot vērā, ka STEM mācību priekšmeti ir bijuši prioritāri un tas ir iekļauts iepriekšējā valdības rīcības plānā un šobrīd saskaņošanā esošā valdības rīcības plāna projektā, kā arī Cilvēkkapitāla attīstības stratēģijas projektā, lūdzam iekļaut informatīvajā ziņojumā nepieciešamību pabeigt dabaszinātņu mācību kursu izstrādi vidējās izglītības posmā un paredzēt secīgu, esošajā infrastruktūrā un pārvaldības modelī jau esošu Fizika II, Ķīmija II un Bioloģija II metodisko līdzekļu izstrādi 2024.gadā līdz augusta mēnesim. Analoģiski būtu papildināmi arī VISC izstrādāto Programmēšana II un Dizains un tehnoloģijas II metodisko līdzekļu kopa ar to pamatkursa līmeņa metodisko materiālu izstrādi. 
Vienlaikus LDDK, vērtējot 2022./2023.mācību gada valsts pārbaudes darbu rezultātus, iebilst, ka mācību līdzekļu izstrādes kopā nav ietverta matemātikas kā pamatpriekšmeta mācību programmas parauga izstrāde gan pamatskolas, gan vidējās izglītības posmā. LDDK šos iebildumus ir sniedzis arī atzinumu sniegšanas procesā (https://tapportals.mk.gov.lv/reviews/resolutions/497d6b6a-a079-4837-a154-26bb1ff1822e) un tie sasaucas ar atzinumu par informatīvajā ziņojumā minēto normatīvā akta projekta iespējamo tālāko virzību, 
Ņemot vērā tautsaimniecības un darba devēju ilgstoši norādīto problemātiku ar STEM mācību snieguma līmeni, aicinām papildināt informātīvo ziņojumu ar šiem iepriekš noteiktajiem prioritārajiem metodiskajiem mācību līdzekļiem. 

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam vērtēt budžetā plānoto izmaksu ekonomisko lietderību atbilstoši informatīvā ziņojuma ieviešanas laikam (piemēram, datoru iegādes izmaksas) un iespējas izmaksu risku minimizēšanai līdz projekta apstiprināšanai. Aicinām pārskatīt atsauces budžetā un dzēst uz citiem periodiem vai projektiem attiecināmās atsauces. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
LDDK aicina izvērtēt iespēju papildināt informatīvo ziņojumu ar skaidrojumu par metodisko mācību līdzekļu izstrādes sistēmisko ietvaru un ilgtspēju, kā arī izstrādāto rezultātu plānoto uzturēšanas sistēmu (aktualizāciju, iesaistītajiem partneriem), lai mazinātu riskus fragmentārai metodisko līdzekļu izstrādei, kas nav savstarpēji vienota jau ar esošo metodisko mācību līdzekļu izstrādes praksi. Plānojot profesionālā kartējuma un mācību līdzekļu izstrādi, redzams, ka piesaistāmie eksperti tiek plānoti jomas, nevis mācību priekšmetu (kursu) līmenī, kas rada bažas par ilgtspējīgu un kvalitatīvu metodisko pārraudzības sistēmu. 
Piedāvātā redakcija
-