Atzinums

Projekta ID
22-TA-1441
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Pirms katra normatīvā akta projekta izstrādes izvērtē tā mērķi un nepieciešamību, kā arī iespējamās alternatīvas, ka neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi. Ievērojot minēto, lūdzam papildināt MK noteikumu projekta anotāciju ar attiecīgu izvērtējumu ārtelpu pakalpojuma ieviešanai, jo šobrīd spēkā esošais tiesiskais regulējums neliedz bērniem atrasties ārtelpās neierobežotu laika daudzumu pirmsskolas izglītības iestādes apmeklējuma laikā vai saņemot citu bērnu uzraudzības pakalpojumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 6. sadaļu, sniedzot informāciju par notikušajām konsultācijām ar ārpakalpojuma idejas iniciatoriem, pirmsskolas izglītības iestāžu pārstāvjiem un bērnu vecākiem, kā arī citām sabiedrības grupām, kuru intereses skar MK noteikumu projekts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek ieviests pilnīgi jauns specifisks pirmsskolas izglītības pakalpojums, kura laikā gan bērni, gan pirmsskolas izglītības iestādes saskarsies ar mūsu valsts praksē nebijušu pirmsskolas pakalpojuma veidu, kā arī paredzēts būtiski mīkstināt obligātās potēšanas prasības pirmsskolas vecuma bērniem un noteikt regulējumu drošības prasībām ārtelpās, ūdenstilpju un ugunsvietu tuvumā, lūdzam saskaņot noteikumu projektu ar Slimību profilakses un kontroles centru, kā arī Iekšlietu ministriju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt 58.5 punktā iekļauto normu, attiecinot prasību laikus iepazīstināt ar iekšējās kārtības noteikumiem ne vien vecākus, bet arī pirmsskolas izglītības iestādes personālu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Normatīvā akta projekta tekstu raksta normatīvajiem aktiem atbilstošā vienotā stilistikā, izmantojot vienveidīgas un standartizētas vārdiskās izteiksmes. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 58.55 apakšpunktu, saskaņojot tajā lietoto terminoloģiju (āra bērnudārzs) ar MK noteikumu Nr. 890 un Izglītības likumā lietoto terminoloģiju (ārtelpu pakalpojums, pirmsskolas izglītības iestāde).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Normatīvā akta tekstu raksta īstenības izteiksmes tagadnes trešajā personā. Savukārt tiesību normu skaidrojumu ietver noteikumu projekta anotācijā, nevis pamattekstā. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 
58.57. apakšpunktu, piemēram, izsakot to šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
58.57. ja faktiskā atrašanās vieta tiek regulāri atstāta un notiek aktivitātes lauku vai mežu teritorijās, iekšējās kārtības noteikumos iekļauj iepriekš sagatavotu aktivitāšu atrašanās vietas plānu.
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
MK noteikumu Nr. 890 19.2. apakšpunkts nosaka minimālo telpu platību vienam bērnam, kas ir vecāks par trim gadiem, - grupas telpa 3,0 m2, guļamtelpa 2,0 m2. Ievērojot minēto un to, ka noteikumu projekts samazina prasības attiecībā uz vienam bērnam nepieciešamo minimālo telpas platību  no 3,0 m2 uz 2,0 m2, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar minētās normas seku un ietekmes izvērtējumu, sniedzot izsmeļošu informāciju vai un kādā veidā tas ietekmēs bērnu pašsajūtu un epidemioloģiskos apstākļus pakalpojuma sniegšanas vietā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Pirms katra normatīvā akta projekta izstādes veic tā sākotnējās ietekmes izvērtēšanu, kas ietver arī izstrādāto tiesību normu seku un ietekmes apzināšanu. Ievērojot minēto, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar medicīniski pamatotu izvērtējumu, kā ilglaicīga gulēšana ārā ietekmēs bērnu veselību un miegu, kā arī skaidrot, kā plānots organizēt guldināšanu ārā un kāds ir obligāti nepieciešamais inventārs (vai ir obligāti paredzēts spilvens, kā tiek nodrošināta bērnu labsajūta laikapstākļiem krasi mainoties gulēšanas laikā, ka plānots pasargāt bērnus no kukaiņu kodumiem, cik regulāri un kādā veidā plānots tīrīt guldināšanas vietu).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Normatīvā akta projekta tekstu raksta normatīvajiem aktiem atbilstošā vienotā stilistikā, izmantojot vienveidīgas un standartizētas vārdiskās izteiksmes. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 58.66 apakšpunktu, saskaņojot tajā lietoto terminoloģiju (āra bērnudārzs) ar MK noteikumu Nr. 890 un Izglītības likumā lietoto terminoloģiju (ārtelpu pakalpojums, pirmsskolas izglītības iestāde).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Normatīvā akta projekta tekstu raksta normatīvajiem aktiem atbilstošā vienotā stilistikā, izmantojot vienveidīgas un standartizētas vārdiskās izteiksmes. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 58.67 apakšpunktu, saskaņojot tajā lietoto terminoloģiju (āra bērnudārzs) ar MK noteikumu Nr. 890 un Izglītības likumā lietoto terminoloģiju (ārtelpu pakalpojums, pirmsskolas izglītības iestāde).
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Normatīvā akta projekta tekstu raksta normatīvajiem aktiem atbilstošā vienotā stilistikā, izmantojot vienveidīgas un standartizētas vārdiskās izteiksmes. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 58.69 apakšpunktu, saskaņojot tajā lietoto terminoloģiju (āra bērnudārzs) ar MK noteikumu Nr. 890 un Izglītības likumā lietoto terminoloģiju (pirmsskolas izglītības iestāde).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
MK noteikumu IX2 nodaļa ievieš jaunas higiēnas prasības pakalpojuma sniegšanai bērniem Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajos gadījumos, kas pēc būtības pasliktina apstākļus, kuros atrodas bērni pirmsskolas izglītības iestādē. Piemēram: iepriekšējās prasības uz 8 bērniem nodrošināt 1 klozetpodu tiek grozītas uz nepieciešamību nodrošināt uz 10 bērniem 1 klozetpodu, normu par nepieciešamību nodrošināt rotaļu laukumu un smilšu kasti turpmāk varēs nepiemērot, tiek samazināta vienam bērnam noteiktā grupas telpu platība, u.tt. Ievērojot minēto un to, ka projekts negatīvi ietekmēs pirmsskolas vecuma bērnus, kas pēc esošiem apstākļiem būs pakļauti riskam atrasties sliktākos un neizdevīgākos apstākļos, lūdzam izvērtēt MK noteikumu projekta IX2 nodaļā ietvertās normas, attiecīgi papildinot anotāciju ar tiesību normu efektivitātes mērķa sasniegšanā izvērtējumu, tajā skaitā raksturojot iespējamās alternatīvas, kā arī ar sociālās ietekmes un ietekmi uz veselību izvērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Latvijas Republikā jau vairāku gadu garumā tiek veidota stabila uz perspektīvu balstīta veselības politika epidemioloģiskās drošības un slimību profilakses apakšjomā, kas balstās uz sistēmisku un nediskriminējošu sabiedrības veselības veicināšanu.
Slimību profilakses pasākumu normas izglītības jomā ir nostiprinātas Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumu Nr. 11 "Kārtība, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības programmās un atskaitīti no tām, kā arī obligātās prasības izglītojamo pārcelšanai nākamajā klasē" 4.3. apakšpunktā, kas nosaka par pienākumu iesniegumam par uzņemšanu izglītības iestādē pievienot bērna medicīnisko karti (veidlapa Nr. 026/u), iesniedzot to līdz lēmuma pieņemšanai par izglītojamā uzņemšanu izglītības programmā, izņemot ārzemnieku, kurš ir pieprasījis patvērumu vai kuram piemēro izraidīšanas procedūru. Savukārt saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 26. jūlija noteikumu Nr. 488 "Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas" 28.1 punktu iesniegumam par uzņemšanu izglītības iestādē pievieno bērna medicīnisko karti (veidlapa Nr. 026/u) vai ģimenes ārsta izsniegtu izziņu, kurā ir informācija par bērna vakcināciju, apliecinājums, ka bērns nav slims ar tuberkulozi, kā arī par nepieciešamajiem atbalsta pasākumiem mācību procesa apgūšanai, ja bērnam ir diagnosticēta hroniska saslimšana.
No minētā secināms, ka šobrīd visiem bērniem, kas uzsāk pirmsskolas izglītību, ir veikta medicīniska apskate un tiek kontrolēta to slimošanas un potēšanas gaita. 
MK noteikumu projekta 58.9 punkts paredz izņēmumu Ukrainas civiliedzīvotājiem - stājoties pirmsskolas izglītības iestādē, tiem ir nepieciešams iesniegt ģimenes ārsta izziņu viena mēneša laikā kopš pakalpojuma sniegšanas uzsākšanas. Līdz ar to tiek radīts precedents un iespēja pirmsskolas izglītības iestādi apmeklēt slimiem vai nepotētiem bērniem, kas var radīt tiešu apdraudējumu pirmsskolas izglītības iestādes audzēkņiem un personālam, kā arī to ģimenēm. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt MK noteikumu projekta 58.9 punktā ietvertās normas samērīgumu, jo, pastāvot vienlīdzīgiem apstākļiem, tiek radītas atšķirīgas prasības, kas pēc būtības diskriminē gan Latvijas iedzīvotājus, gan citus patvēruma meklētājus, kā arī apdraud Latvijā izveidoto slimību profilakses mehānismu. Jo īpaši ņemot vērā MK noteikumu projekta anotācijā konstatēto problēmu, ka "Ukrainai jau ilgstoši ir bijušas grūtības nodrošināt augstu vakcinācijas aptveri ar vakcinācijas kalendārā ietvertajām vakcīnām, tādēļ liela daļa Ukrainas iedzīvotāju var būt ar nepabeigtu vai pat neuzsāktu vakcināciju, kas rada vakcīnnovēršamo infekcijas slimību uzliesmojumu risku, sevišķi masalu un poliomielīta. Papildus tam Ukrainas vakcinācijas kalendārā nav noteikta bērnu vakcinācija pret rotavīrusu infekciju, pneimokoku infekciju, vējbakām, cilvēka papilomas vīrusu infekciju. Tāpat Ukraina ir starp 27 pasaules valstīm ar augstu tuberkulozes izplatību, un Ukrainā ir plaši izplatītas multirezistentās un polirezistentās tuberkulozes formas. Saskaņā ar Pasaules Veselības organizācijas datiem (PVO) 2019. gadā Ukrainā tika reģistrēti 29 tūkstoši tuberkulozes gadījumu (65 gadījumi uz 100 000 iedzīvotāju). Kā arī Ukraina ir vienīgā valsts Eiropā, kur pēdējos gados ir bijuši pierādīti poliomielīta gadījumi."
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ar mērķi atvieglot MK noteikumu projekta piemērošanu, lūdzam izmantot TAP portāla tehniskās teksta noformēšanas iespējas un izveidot saiti uz Epidemioloģiskās drošības likuma 38.1 pantu.
Piedāvātā redakcija

"Izdoti saskaņā ar Epidemioloģiskās drošības likuma
38.1 panta pirmo daļu".
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Normatīvā akta tekstu raksta atbilstošā vienotā stilistikā, izmantojot vienveidīgas un standartizētas vārdiskās izteiksmes. Ievērojot minēto, lūdzam saskaņot MK noteikumu Nr. 890 49. punktā un noteikumu projekta 58.63. apakšpunktā lietoto gaisa temperatūras apzīmējumu ar un bez "+" zīmes.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ierosinām izvērēt, vai MK noteikumu IX1 nodaļa nebūtu jāpapildina ar normu, kas nosaka prasības ārtelpu pakalpojuma laikā lietojamām mēbelēm,  inventāram un rotaļlietām, to izturībai pret apkārtējās vides ietekmējošiem faktoriem un nodilumu, jo ārtelpu pakalpojuma sniegšanas specifikas dēļ tie būtiski atšķirsies no iekštelpās lietojamiem objektiem.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ierosinām izvērtēt, vai IX1 nodaļa nav jāpapildina ar atsauci uz MK noteikumu Nr. 890 56. punktu, nosakot par pienākumu ārtelpu pakalpojuma sniedzējiem nodrošināt mazgājamo rotaļlietu mazgāšanu ar mazgāšanas līdzekļiem un skalošanu siltā tekošā ūdenī pēc nepieciešamības, bet ne retāk kā reizi nedēļā, savukārt īslaicīgā pakalpojuma sniegšanas vietā nodrošināt lietoto mazgājamo rotaļlietu mazgāšanu katru dienu, jo līdzīgi kā pie iekštelpu pakalpojuma saņemšanas, arī ārtelpu pakalpojuma laikā bērni lietos rotaļlietas visu pirmsskolas izglītības iestādē atrašanās laiku.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka nedz no noteikumu projekta, nedz no tā anotācijas nav skaidri saprotams, kādi dzīvnieki var tikt turēti pirmsskolas izglītības iestādes teritorijā un kādas prasības attiecas uz tiem. Ievērojot minēto ierosinām precizēt noteikumu projektu un tā anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ievērojot to, ka ar terminu "jurta" latviešu valodā tiek apzīmēta pārvietojama (parasti konusveida) telts, kuru veido koka karkass, kas pārklāts ar ādām vai citu materiālu, ierosinām precizēt noteikumu projekta 58.62. apakšpunktu, izvairoties no specifiskā termina "jurta" lietošanas.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Normatīvā akta tekstu raksta atbilstošā vienotā stilistikā, izmantojot vienveidīgas un standartizētas vārdiskās izteiksmes. Ievērojot minēto, lūdzam saskaņot MK noteikumu Nr. 890 49. punktā un noteikumu projekta 58.63. apakšpunktā lietoto gaisa temperatūras apzīmējumu ar un bez "+" zīmes.
Piedāvātā redakcija
-