Projekta ID
25-TA-2383Atzinuma sniedzējs
"Latvijas bezdarbnieku un darba meklētāju interešu aizstāvības biedrība"
Atzinums iesniegts
03.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Pašreizējā situācijā valstī nav pieļaujams paaugstināt Dabas resursu nodokli. Piedāvātā likumprojektā pašā ir skaidri norādīts, ka alternatīvie risinājumi nav izvērtēti un samērīgums pret ieguvumiem nav analizēts.
Satversmes 105. pants un tiesiskās paļāvības princips prasa, lai jebkurš ierobežojums būtu samērīgs un nepieciešams, bet šeit tas nav pierādīts.
Nodokļa paaugstināšana radīs uzņēmējiem papildu slogu, it īpaši mazajiem un vidējiem uzņēmumiem reģionos, kur kūdras un koksnes ieguve ir nozīmīgs ienākumu avots. Tas ne tikai mazinās konkurētspēju, bet var izraisīt arī uzņēmumu slēgšanu un darba vietu zaudēšanu. Turklāt paredzēt jaunu nodokļa objektu – nepārstrādātu koksni – faktiski nozīmē eksportu aplikt ar papildu nodevu, kas pirmsšķietami nonāk pretrunā ar ES tiesībām par brīvu preču apriti. Tā vietā, lai balstītu ekonomikas pārstrukturēšanu ar investīciju un atbalsta instrumentiem, tiek piedāvāta vienkārša nodokļu sloga palielināšana. Nodokļa celšana šobrīd nav ne tiesiski pienācīgi pamatota, ne ekonomiski samērīga.
Satversmes 105. pants un tiesiskās paļāvības princips prasa, lai jebkurš ierobežojums būtu samērīgs un nepieciešams, bet šeit tas nav pierādīts.
Nodokļa paaugstināšana radīs uzņēmējiem papildu slogu, it īpaši mazajiem un vidējiem uzņēmumiem reģionos, kur kūdras un koksnes ieguve ir nozīmīgs ienākumu avots. Tas ne tikai mazinās konkurētspēju, bet var izraisīt arī uzņēmumu slēgšanu un darba vietu zaudēšanu. Turklāt paredzēt jaunu nodokļa objektu – nepārstrādātu koksni – faktiski nozīmē eksportu aplikt ar papildu nodevu, kas pirmsšķietami nonāk pretrunā ar ES tiesībām par brīvu preču apriti. Tā vietā, lai balstītu ekonomikas pārstrukturēšanu ar investīciju un atbalsta instrumentiem, tiek piedāvāta vienkārša nodokļu sloga palielināšana. Nodokļa celšana šobrīd nav ne tiesiski pienācīgi pamatota, ne ekonomiski samērīga.
Piedāvātā redakcija
Grozījumi Dabas resursu nodokļa likuma 1. pielikumā:
1. pozīcijā “Smilts” no 2026. gada 1. janvāra likmi noteikt 0,44 euro par m³.
(alternatīvi: samazināt līdz 0,40 euro par m³).
2. pozīcijā “Smilts-grants” no 2026. gada 1. janvāra likmi noteikt 0,44 euro par m³.
(alternatīvi: samazināt līdz 0,40 euro par m³).
3. pozīcijā “Kūdra (mitrums — 40%)” no 2026. gada 1. janvāra likmi noteikt 0,70 euro par tonnu.
(alternatīvi: samazināt līdz 0,60 euro par tonnu).
4. Svītrot 15.2., 15.3., 15.4. un 15.5. pozīcijas (kūdras diferencēto likmju ieviešana netiek paredzēta).
5. Svītrot 20. pozīciju “Nepārstrādāta un realizēta koksne” (jauns nodokļa objekts netiek ieviests).
1. pozīcijā “Smilts” no 2026. gada 1. janvāra likmi noteikt 0,44 euro par m³.
(alternatīvi: samazināt līdz 0,40 euro par m³).
2. pozīcijā “Smilts-grants” no 2026. gada 1. janvāra likmi noteikt 0,44 euro par m³.
(alternatīvi: samazināt līdz 0,40 euro par m³).
3. pozīcijā “Kūdra (mitrums — 40%)” no 2026. gada 1. janvāra likmi noteikt 0,70 euro par tonnu.
(alternatīvi: samazināt līdz 0,60 euro par tonnu).
4. Svītrot 15.2., 15.3., 15.4. un 15.5. pozīcijas (kūdras diferencēto likmju ieviešana netiek paredzēta).
5. Svītrot 20. pozīciju “Nepārstrādāta un realizēta koksne” (jauns nodokļa objekts netiek ieviests).
