Projekta ID
23-TA-824Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
17.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Uzsverot IKT sistēmu sadrumstalotības aspektus un ieviešot "ekosistēmas" jēdzienu (rindkopas 258.-260.) ir jādod norādes ne tikai uz veselības nozares "ekosistēmu", bet arī iekļaušanos valsts pakalpojumu kopējā "ekosistēmā", kā arī pārrobežu sadarbības (datu apmaiņas) aspektus. VARAM uzskata, ka nākošajam secīgajam solim pēc DigiVes vispārējā līmeņa stratēģijas izstrādes ir jābūt veselības jomas jeb t.s. "domēna" arhitektūras izstrādei, nodrošinot, ka veselības domēna arhitektūra demonstrē atbilstību valsts pārvaldes kopējiem arhitektūras principiem, kas ir balstīti uz Eiropas sadarbspējas satvara (EIF) principiem un ir salāgota ar citu saistīto domēnu arhitektūrām.
Lūdzam papildināt stratēģiju un tās īstenošanas plānu ar norādi par domēna arhitektūras izstrādi, kā arī veikt atbilstošas korekcijas 1.pielikumā "Veselības nozares digitālās datu telpas kartējums", kura pašreizējā redakcijā atsauces uz EIF četrām dimensijām (perspektīvām) ir nepamatotas, jo netiek tālāk izvērstas. Šo dimensiju (perspektīvu) izvērsums ir jāveic nākošajā attīstības solī - domēna arhitektūrā.
Lūdzam papildināt stratēģiju un tās īstenošanas plānu ar norādi par domēna arhitektūras izstrādi, kā arī veikt atbilstošas korekcijas 1.pielikumā "Veselības nozares digitālās datu telpas kartējums", kura pašreizējā redakcijā atsauces uz EIF četrām dimensijām (perspektīvām) ir nepamatotas, jo netiek tālāk izvērstas. Šo dimensiju (perspektīvu) izvērsums ir jāveic nākošajā attīstības solī - domēna arhitektūrā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Rīcības virzienam "Pakalpojumu digitālā transformācija" ir jāatspoguļo arī nozares pakalpojumu pārvaldības caurskatāmības (atvērtības) aspektus, t.sk. norādi par pakalpojumu sniegšanas datu publicēšanu atvērto datu formā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
99., 204. rindkopā un citur - jāparedz integrācija ar nacionālā līmenī centralizēto pakalpojumu sniegšanas infrastruktūru, t.sk. eAdreses an valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru izmantošanu veselības jomas pakalpojumu saņēmēju apziņošanai. DigiVesIS (t.sk. tā "kodolam") nav jāsatur eAdreses daudzkanālu apziņošanas sistēmai alternatīvu klentu kontaktinformācijas pārvaldības un apziņošanas risinājumu, bet gan ir jābūt integrētam ar atbilstošiem nacionālā līmeņa (parnozaru) koplietošanas risinājumiem, nodrošinot apziņošanu un ōficiālu ziņojumu piegādi ar šo risinājumu palīdzību.
Piedāvātā redakcija
[99]
DigiVesIS “kodola” sistēmās iekļausies risinājums pacientu un ārstu apziņošanai, kas iniciēs pacientu apziņošanu, izmantojot nacionālajā pakalpojumu piegādes infrastruktūrā (t.sk. eAdreses risinājumā) pieejamos apziņošanas un ziņojumu nodošanas risinājumus. EVK sistēmā tiks iestrādāta funkcionalitāte, kas ļaus ar pacientu un ārstu sazināties caur dažādiem kanāliem – īsziņu, e-pastu, pacientu portālā vai pieslēgtajā ārstniecības iestādes vadības sistēmā, arī telefoniski un lietotnē, kad tāda iespēja tiks izveidota. Funkcionalitātes izmantošana paredzēta caur pacientu portālu vai pieslēdzoties no iesaistīto pušu sistēmām.
DigiVesIS “kodola” sistēmās iekļausies risinājums pacientu un ārstu apziņošanai, kas iniciēs pacientu apziņošanu, izmantojot nacionālajā pakalpojumu piegādes infrastruktūrā (t.sk. eAdreses risinājumā) pieejamos apziņošanas un ziņojumu nodošanas risinājumus. EVK sistēmā tiks iestrādāta funkcionalitāte, kas ļaus ar pacientu un ārstu sazināties caur dažādiem kanāliem – īsziņu, e-pastu, pacientu portālā vai pieslēgtajā ārstniecības iestādes vadības sistēmā, arī telefoniski un lietotnē, kad tāda iespēja tiks izveidota. Funkcionalitātes izmantošana paredzēta caur pacientu portālu vai pieslēdzoties no iesaistīto pušu sistēmām.
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
[202] Lūdzam precizēt vai ietvert vispārēju punktu par sadarbību ar VPVKAC, norādot, ka VPVKAC tīkls nedigitālo klientu atbalstam ir jāizmanto ne tikai attālinātās medicīnas pakalpojumiem, bet arī citiem e-veselības pakalpojumiem.
Arī sadaļā "Uzdevumu kopsavilkums" 1.4.3.3.punktā minēta sadarbība ar VPVKAC, atbalstot Digitālās veselības pakalpojumu izmantošanu, neizdalot atsevišķi tikai telemedicīnas pakalpojumus.
Arī sadaļā "Uzdevumu kopsavilkums" 1.4.3.3.punktā minēta sadarbība ar VPVKAC, atbalstot Digitālās veselības pakalpojumu izmantošanu, neizdalot atsevišķi tikai telemedicīnas pakalpojumus.
Piedāvātā redakcija
Sadarbība ar valsts un pašvaldību vienotajiem klientu apkalpošanas centriem plānota visu e-veselības pakalpojumu pieteikšanai. Pacienti, kam nav atbilstošas iekārtas pakalpojumu pieteikšanai, varēs veselības aprūpes pakalpojumus pieteikt attālināti, apmeklējot VPVKAC klātienē un ievērojot konfidencialitāti, kā arī saņemt atbalstu darbā ar e-veselības, tai skaitā, telemedicīnas pakalpojumiem.
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
[204] Lūdzam atzīmēt, ka apziņošanas risinājumos jāizmanto vai jāattīsta koplietošanas kanāli, tostarp oficiālā elektroniskā adrese un ar to saistītie saziņas veidi visiem valsts pakalpojumiem, nevis jāveido lokāli savi – tikai e-veselībai. Ja nepieciešams, valstī ir jāveido papildu koplietošanas kanāli.
Arī 1.1.2.punktā sadaļā 'Uzdevumu kopsavilkums" pievienojams skaidrojums, ka pamatā tiek izmantoti esošie valsts risinājumi (koplietošanas kanāli). Gadījumā, ja nepieciešamā koplietošanas kanāls nav izveidots, to var veidot tikai kā koplietojamu kanālu.
Arī 1.1.2.punktā sadaļā 'Uzdevumu kopsavilkums" pievienojams skaidrojums, ka pamatā tiek izmantoti esošie valsts risinājumi (koplietošanas kanāli). Gadījumā, ja nepieciešamā koplietošanas kanāls nav izveidots, to var veidot tikai kā koplietojamu kanālu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
[237 un citur rīcības virzienā "Pakalpojumu digitālā transformācija"]
Transformācijas darbībām ir jāietver ne tikai sistēmu modernizāciju, bet arī procesu pārveidi un, ja nepieciešams, arī prasmju attīstību. Aicinām atbilstoši precizēt 237. un citas rindkopas.
Transformācijas darbībām ir jāietver ne tikai sistēmu modernizāciju, bet arī procesu pārveidi un, ja nepieciešams, arī prasmju attīstību. Aicinām atbilstoši precizēt 237. un citas rindkopas.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām papildināt datu analītikai veltītos formulējumus [135 - 137] ar norādēm par nepieciešamību attīstīt ne tikai tehniskos risinājumus bet arī analītikas spējas kopumā, tajās ietverot arī analītikas rezultātu izmantošanas prasmju, analītikas kompetenču un, ja nepieciešams, arī darba procesu izmaiņu un papildus/specializēta personāla attīstības aspektus.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām 66. ridkopā un citur izvairīties no konkrētu domēnu vārdu pieminēšanas, pieļaujot, ka piekļuve pacientu pašapkalpošanās sistēmām var tikt tehniski nodrošināta dažādos veidos, t.sk. ar vienotā pakalpojumu portāla un mobilo lietotņu palīdzību.
Piedāvātā redakcija
[66]
Pacienti aktīvāk iesaistīsies savas veselības aprūpē, t.sk. paši ērti pārvaldot savus veselības datus digitālajā vidē, kuri
pēc nepieciešamības un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā būs operatīvi pieejami visām
iesaistītajām pusēm.
Pacienti aktīvāk iesaistīsies savas veselības aprūpē, t.sk. paši ērti pārvaldot savus veselības datus digitālajā vidē, kuri
pēc nepieciešamības un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā būs operatīvi pieejami visām
iesaistītajām pusēm.