Atzinums

Projekta ID
23-TA-1533
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
08.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu par e-id kartes nepieciešamību tiem bērniem pirmsskolas vecumā, kuriem noteikta invaliditāte un kurus pavada kāda persona, kurai arī ir tiesības saņemt kā pavadošai personai braukšanas maksas atvieglojumus – kā šajā gadījumā tiks piemērots atvieglojums pavadošai personai, ja e-id karte bērnam nav obligāta. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt normu un papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai, nosakot, ka braukšanas maksas atvieglojumu saņemšanai reģionālās nozīmes maršrutos, identificējoties  ar e-id karti, piemēro no 2025. gada 1. jūlija, nav pretrunā tam, ko paredz 35. pārejas noteikumu otrais teikums – proti, ka līdz 2025. gada 1. jūlijam reģionālas nozīmes maršrutos braukšanas maksas atvieglojumus var saņemt, gan identificējoties  ar e-id karti, gan neidentificējoties ar e-id karti. Ja reģionālajos maršrutos ir faktiski iespējama identificēšanās ar e-id karti jau no 2025. gada 1. janvāra, kā to paredz pamatregulējums, proti, precizējums pārejas noteikumu 32. punktā, kas ietverts likumprojekta 11. pantā,  tad Labklājības ministrijas ieskatā 35. pārejas noteikumu normai ir jāparedz tikai pārejas periods – Satiksmes ministrijas piedāvātie 6 mēneši – lai nodrošinātu iedzīvotāju iespējas sakārtot visus nepieciešamos jautājums ar e-id kartes funkcionalitāti, neradot riskus nesaņemt braukšanas maksas atvieglojumus. Proti, ka 6 mēnešus pēc regulējuma spēkā stāšanās iedzīvotāji, kuriem tiesības uz braukšanas maksas atvieglojumiem, var izmantot gan  e-id karti, gan dokumentu, kas tika piemēroti braukšanas maksas atvieglojuma saņemšanai līdz 2024. gada 31. decembrim.
Ja šādas faktiskās iespējas nav - proti, pārvadātāji to no 2025. gada 1 .janvāra reģionālajos maršrutos nodrošināt nevar vispār, tad norma reģionālajos maršrutos, kas paredz identificēšanos ar e-id, nav ieviešama ātrāk kā no 2025. gada 1. jūlija, un pārejas norma, tad ir pakārtojama faktiskās ieviešanas brīdim.

Tāpat lūdzam izvērtēt, vai personas, kas izmantos sabiedrisko transportu pilsētas nozīmes maršrutos, netiek nostādītās atšķirīgos apstākļos. Proti, ja identificēšanās ar e-id reģionālajos maršrutos tiek paredzēta  ar pārejas normu, apzinoties, ka ne visiem iedzīvotājiem, kuriem tiesības uz atvieglojumiem, būs pieejama atbilstīga e-id karte, tad šāda pati situācija var izveidoties arī pilsētas nozīmes maršrutos. Turklāt ne visām pašvaldībām ir sava unikālā identifikācijas sistēma sabiedriskajos transportos, kas nozīmē, ka pašvaldības, kurām tāda nebūs, nevarēs nodrošināt papildu atvieglojumu saņemšanas iespējas tām personu grupām, kurām nebūs ar funkcionalitāti aprīkotā e-id karte.

Attiecīgi Labklājības ministrija rosina izvērtēt, vai nosacījums par braukšanas maksas atvieglojumu saņemšanu reģionālajos un pilsētas nozīmes maršrutos nav jāpiemēro vieni un tie paši pārejas perioda nosacījumi, ievērojot saprātīgu termiņu, kura ietvaros darbotos divas validēšanās sistēmas neatkarīgi no tā, vai tas ir reģionāls vai pilsētas maršruts.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā sniegt papildu skaidrojumu, kā tiks nodrošināta braukšanas maksas atvieglojumu saņemšana  personām, kuras pavada personas ar I invaliditātes grupu un bērnus ar invaliditāti - ja validācija e-id kartē ir autorizēta tikai pašai personai, kurai ir tiesība saņemt atvieglojumu, tad pavadošā persona katrā braukšanas reizē var atšķirties - vai tad atvieglojums tiks piemērots manuāli ar nulles biļetes pieeju?
Piedāvātā redakcija
-