Atzinums

Projekta ID
24-TA-5
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Studentu apvienība
Atzinums iesniegts
21.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma saturs joprojām norāda uz nodaļu “Kredītu dzēšana” , taču šī nodaļa no ziņojuma ir izņemta.  Aicinām skaidrot šī mehānisma izslēgšanu no ziņojuma.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
17. lpp
LSA uztur savu iebildumu ka nosakot minimālo akadēmisko sasniegumu slieksni sociālajām stipendijām, pastāv risks, ka šīs stipendijas kļūtu par akadēmsiko sasniegumu stipendijām ar papildus kritērijiem, tādējādi faktiski neveicinot augstākās izglītības pieejamību. Lai neierobežotu iespējas augstskolām veidot mērķētus atbalsta mehānismus ir iespējams paredzēt, ka akadēmiskajām stipendijām tiek pievienoti sociāli krietēriji (līdz ar to tās arī neiekļaujot 20% aprēķinā pēc finansējuma avota).
Piedāvātā redakcija
Arī turpmāk ministrija, balstoties uz vēsturiskajiem principiem, piešķirs finansējumu augstākās izglītības iestādēm stipendiju piešķiršanai studējošajiem, kas būtu ne mazāks kā līdz šim piešķirtā finansējuma apmērā. Būtiska atšķirība būtu tajā, ka, līdzīgi kā ar bloka dotāciju, augstākās izglītības iestādes varētu brīvi noteikt stipendiju skaitu un summu, bet ar nosacījumiem, ka vismaz 20% no stipendiju finansējuma tiek piešķirtas pēc sociālajiem kritērijiem un ka vienas stipendijas apmērs mēnesī nebūs mazāks par 140 euro. Mērķētu atbalsta politikas īstenošanai augstskolas var noteikti sociālos kritērijus arī akadēmiskajām stipendijām.
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
17. lpp
LSA uztur savu iebildumu, ka studiju vietu skaitu, studiju vietas finansēšanas principus no valsts budžeta, augstskolas budžeta un privātpersonu līdzekļiem, kā arī studiju maksas nosacījumus padomei būtu jāapstiprina pēc Senāta priekšlikuma ar rektora un augstskolas studējošo pašpārvaldes atzinumiem. 
LSA norāda, ka izziņā norādītā atsauce uz to, ka šādu kārtību paredz pārejas noteikumi neiztur kritiku, jo izstrādājot šos pārejas noteikumus faktiski nenotika sadarbības partneru iesaiste, turklāt tie tika virzīti kopā ar Valsts budžeta paketi uz Saeimu, kas vēl vairāk ierobežoja iespējas sadarbības partneriem iesaistīties grozījumu izstrādē. Ņemot vērā, ka šī konceptuālā ziņojuma ietvaros tiek veidota valsts ilgtermiņa politikas koncepts.
LSA joprojām uzsver, ka esošais formulējums būtiski ierobežotu studējošo pašpārvalžu Augstskolu likumā, 53. panta 3. daļas 1. punktā noteikto pienākumu izpildi - aizstāvēt un pārstāvēt studējošo materiālās intereses augstskolā. Lai arī tiek paredzēts, ka padomei ir jāsaņem studējošo pašpārvaldes atzinums, tas nav saistošs un ir tikai jāuzklausa, kas nerada pārliecību par to, ka studējošo intereses tiks ņemtas vērā.
 
Piedāvātā redakcija
Institucionālā finansējuma sistēmā valsts augstskolas padome pēc senāta priekšlikuma un augstskolas studējošo pašpārvaldes atzinuma apstiprina studiju vietu skaitu, studiju vietas finansēšanas principus no valsts budžeta, augstskolas budžeta un privātpersonu līdzekļiem, kā arī studiju maksas nosacījumus.
4.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
17. lpp
LSA aicina paredzēt, ka stipendijas “Studētgods” saņemšana nevar būt paredzēts kā izslēdzošs kritērijs jebkāda augstskolas sniegtā sociālā atbalsta saņemšanai.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Aicinām Ministru kabineta rīkojuma projektā iekļaut uzdevumu Izglītības un zinātnes ministrijai izstrādāt Augstākās izglītības stipendiju fonda paplašināšanas stratēģiju.
Piedāvātā redakcija
-