Projekta ID
22-TA-2186Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
10.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" pārejas noteikumu 30. punkts pilnīgi noteikti nav rīkojuma projektu par publiskas mantas atsavināšanu pamatojošā norma, tāpēc Ekonomikas ministrija aicina to neizmantot rīkojuma saturā par publiskas personas mantas atsavināšanu.
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma piemērošanu nosaka šā likuma 2.panta pirmā daļa [Likums nosaka publiskas personas mantas atsavināšanas kārtību. Likumā noteiktajā kārtībā atsavināma arī publiskas personas manta, kas nodota iestādes vai kapitālsabiedrības valdījumā vai turējumā.] Vēršam uzmanību, ka rīkojuma projektos neviens neietver šo normu, tāpat kā citu likumu vai MK noteikumu piemērošanas gadījumos, mēs neatsaucamies uz normām, kas nosaka likuma vai MK noteikumu piemērošanas tvērumu, bet atsaucamies tikai uz tām tiesību normām, kas tieši pamato rīkojumā paredzēto darbību veikšanu.
Savukārt Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 2.panta otrās daļa nosaka izņēmuma gadījumus, uz ko likums neattiecas un nav piemērojams, kur 2) punktā noteikts, ka tas nav piemērojams uz valsts un pašvaldību mantu, kuru privatizē atbilstoši likumiem "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju", "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" un zemes reformas likumiem;
Līdz ar to likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" pārejas noteikumu 30. punkts (kopsakarībā ar 30.1 punktu) nosaka likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" tvērumu un uz likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" normām būtu jāatsaucas tikai tad, ja rīkojums projekts ir par mantas nodošanu privatizācijai, bet attiecībā uz Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma piemērošanu tā ir tikai palīgnorma, kas ļauj noskaidrot, vai ir vai nav iestājies Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 2.panta otrās daļas 2.punktā noteiktais izņēmuma gadījums.
Tādējādi Finanšu ministrijas sākotnējā Rīkojuma projekta 1.punkta redakcija bija tiesiski korekta, bet izmainītā 1.punkta redakcija satur liekas tiesību normas, kam piesaistes rīkojuma projekta tiešajam tiesiskajam pamatojumam. Protams, pakārtoti katra rīkojuma pieņemšanu pamato daudz tiesību normas, t.sk. vispārējās valsts pārvaldes normas līdz pat Satversmes normām, bet katrā atsevišķā rīkojumā tāpēc nevajag tās visas uzskaitīt.
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma piemērošanu nosaka šā likuma 2.panta pirmā daļa [Likums nosaka publiskas personas mantas atsavināšanas kārtību. Likumā noteiktajā kārtībā atsavināma arī publiskas personas manta, kas nodota iestādes vai kapitālsabiedrības valdījumā vai turējumā.] Vēršam uzmanību, ka rīkojuma projektos neviens neietver šo normu, tāpat kā citu likumu vai MK noteikumu piemērošanas gadījumos, mēs neatsaucamies uz normām, kas nosaka likuma vai MK noteikumu piemērošanas tvērumu, bet atsaucamies tikai uz tām tiesību normām, kas tieši pamato rīkojumā paredzēto darbību veikšanu.
Savukārt Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 2.panta otrās daļa nosaka izņēmuma gadījumus, uz ko likums neattiecas un nav piemērojams, kur 2) punktā noteikts, ka tas nav piemērojams uz valsts un pašvaldību mantu, kuru privatizē atbilstoši likumiem "Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju", "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" un zemes reformas likumiem;
Līdz ar to likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" pārejas noteikumu 30. punkts (kopsakarībā ar 30.1 punktu) nosaka likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" tvērumu un uz likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" normām būtu jāatsaucas tikai tad, ja rīkojums projekts ir par mantas nodošanu privatizācijai, bet attiecībā uz Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma piemērošanu tā ir tikai palīgnorma, kas ļauj noskaidrot, vai ir vai nav iestājies Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 2.panta otrās daļas 2.punktā noteiktais izņēmuma gadījums.
Tādējādi Finanšu ministrijas sākotnējā Rīkojuma projekta 1.punkta redakcija bija tiesiski korekta, bet izmainītā 1.punkta redakcija satur liekas tiesību normas, kam piesaistes rīkojuma projekta tiešajam tiesiskajam pamatojumam. Protams, pakārtoti katra rīkojuma pieņemšanu pamato daudz tiesību normas, t.sk. vispārējās valsts pārvaldes normas līdz pat Satversmes normām, bet katrā atsevišķā rīkojumā tāpēc nevajag tās visas uzskaitīt.
Piedāvātā redakcija
1. Saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4.panta pirmo un otro daļu, ceturtās daļas 5.punktu un 5. panta pirmo daļu, atļaut valsts akciju sabiedrībai „Valsts nekustamie īpašumi” pārdot izsolē, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 45.panta nosacījumus, šādus dzīvokļu īpašumus, kas ierakstīti zemesgrāmatā uz valsts vārda Veselības ministrijas personā: