Atzinums

Projekta ID
22-TA-888
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
04.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Attiecībā par likumprojekta 1.pantu, kas paredz papildināt likuma 5.pantu ar vienpadsmito daļu, LTRK aicina atstāt iespēju personai pašai dzērienu aiznest pie spēļu galda vai citām azartspēļu iekārtām, jo, aizliedzot personai pašai dzērienu nest pie spēļu galdiem vai azartspēļu iekārtām, radīsies risks pārmērīgai un straujai alkoholisko dzērienu lietošanai ar mērķi iet izklaidēties pie spēļu galdiem vai iekārtām un ātrāk izdzert alkoholisko dzērienu pie bāra. Attiecībā par patērēšanu pie spēļu automātiem, kāršu, kauliņu un ruletes spēļu galdiem vai citām azartspēļu iekārtām, LTRK ieskatā minētā aizlieguma ievērošanas uzraudzība nav īstenojama praksē. Vienlaikus, izstrādājot tiesību normas, LTRK aicina saskaņot tuvāko gadu ietvaros paredzamo pasākumu, kas skar azartspēļu komersantus, ieviešanas termiņus. Azartspēļu un izložu politikas pamatnostādnes 2021.-2027.gada paredz virkni pasākumu, kuru izpilde azartspēļu komersantiem prasīs nozīmīgas investīcijas tuvāko gadu laikā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 2.pantā, kas paredz likuma 6.pantu papildināt ar (25) daļā aiz vārda “ka” nepieciešams papildināt ar vārdu “pārmērīgai”. Tieši pārmērīga alkohola lietošana negatīvi ietekmē veselību, kā arī pārmērīgi lietojot alkoholu būtiski palielinās risks saslimst ar vairākām slimībām.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 3.pants paredz noteikt alkoholisko dzērienu papildus marķēšanas prasības. LTRK konceptuāli atbalsta iekļaut dzērienu marķējumā piktogrammas, kas mudina nelietot alkoholu grūtniecības laikā un vadot transportlīdzekli. LTRK biedri norādījuši, ka jau šobrīd šīs piktogrammas tiek izvietotas uz ievērojama skaita alkoholisko dzērienu pudelēm. Tāpat LTRK konceptuāli atbalsta iekļaut marķējumā informāciju par enerģētisko vērtību, kā arī iekļaut informāciju marķējumā vai ar QR kodu par dzēriena sastāvdaļām un uzturvērtību. LTRK atkārtoti norāda, ka Eiropas Komisija šobrīd strādā pie regulējuma izstrādes saistībā ar pārtikas produktu, tai skaitā alkoholisko dzērienu, mārķējumu, kas nozīmē, ka tuvākajā laikā ir paredzamas būtiskas izmaiņas Eiropas Savienībā, kas visticamākais ietekmēs visus pārtikas produktu, tai skaitā alkoholisko dzērienu, ražotājus vienotajā tirgū. Ņemot vērā minēto, LTRK iebilst pret šīs tiesību normas virzīšanu šobrīd, pat neskatoties uz to, ka normas spēkā stāšanās laiks būtu 2024.gada 1.janvarī.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 4.pants paredz papildināt likuma 11.pantu ar jaunu sesto daļu, kas alkoholisko dzērienu tirdzniecības veicināšanas pasākumus, kas ir aizliegti alkoholisko dzērienu mazumtirdzniecības vietās. Arī par šo tiesību normu anotācijā nav skaidri norādīts, kas tieši tiks sasniegts ar šo ierobežojumu. LTRK iebilst arī pret lojalitātes kartes atlaižu aizliegumu, jo lojalitātes kartes atlaides ir pielīdzināmas atlaidēm parastā mazumtirdzniecības veikalā. LTRK aicina Veselības ministriju sniegt prognozes, pēc kā varētu veikt esošā ierobežojuma efektivitātes izvērtējumu. LTRK ieskatā šis aizliegums nesasniegs paredzēto mērķi, jo iepriekš norādīto tirdzniecības veicināšanas pasākumiem nav tiešas saistības ar alkoholisko dzērienu riskantu lietošanu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 4.pants paredz papildināt likuma 11.pantu ar jaunu piekto daļu, kas noteic gadījumus, kad alkoholisko dzērienu cenu un atlaižu reklāma ir aizliegta. Iepazīstoties ar likumprojektu un tā anotāciju, LTRK neatrod nepārprotamu pamatojumu, kā šie aizliegumi un par cik samazinās pārmērīgu alkohola lietošanu vai alkohola lietošanu kopumā. LTRK aicina Veselības ministriju pamatot, kāds konkrēti ieguvums būs no šāda aizlieguma. LTRK ieskatā likumprojektā paredzētais cenu un atlaižu reklāmas aizliegums, neveicinās to, ka kopumā iedzīvotāji mazāk patērē alkoholiskus dzērienu, bet gan bremzēs konkurenci starp dažādiem tirgotājiem un liegs patērētājiem iespēju saņemt informāciju par tirgū pieejamiem piedāvājumiem un izvēlēties labākos piedāvājumus.
 
Piedāvātā redakcija
-