Projekta ID
25-TA-1092Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
19.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
5. Ministru kabineta 2024. gada 13. augusta noteikumu Nr. 543 “Metodiskās vadības institūcijas noteikumi” (turpmāk - Noteikumi Nr. 543) 7. punktā metodiskās vadības institūcijām ir noteikti konkrēti pienākumi attiecīgajā veselības aprūpes jomā. Veselības ministrija, Nacionālais veselības dienests un metodiskās vadības institūcija (turpmāk – MVI) slēdz līgumu par apmaksas kārtību metodiskās vadības nodrošināšanai attiecīgajā veselības aprūpes jomā, paredzot atbilstošu finansējumu deleģēto uzdevumu izpildei.
MVI ģimenes medicīnas jomā uzdevumos nav definēta iesaiste multiprofesionālo komandu veidošanā, kas tieši saistīta ar pediatrijas jomu un ietvertu darbības bērnu attīstības risku skrīninga veidošanā.
Ņemot vērā minēto un to, ka viens no MVI uzdevumiem ir ģimenes ārstu kopprakšu veidošanas modeļa izstrāde, kuras komandā plānots piesaistīt arī pediatru, formulējot MVI uzdevumus nākamajam periodam, ir būtiski izvirzīt mērķus, kritērijus, kā arī atbilstošus rezultatīvos rādītājus.
Lūdzam atbilstoši precizēt anotāciju.
MVI ģimenes medicīnas jomā uzdevumos nav definēta iesaiste multiprofesionālo komandu veidošanā, kas tieši saistīta ar pediatrijas jomu un ietvertu darbības bērnu attīstības risku skrīninga veidošanā.
Ņemot vērā minēto un to, ka viens no MVI uzdevumiem ir ģimenes ārstu kopprakšu veidošanas modeļa izstrāde, kuras komandā plānots piesaistīt arī pediatru, formulējot MVI uzdevumus nākamajam periodam, ir būtiski izvirzīt mērķus, kritērijus, kā arī atbilstošus rezultatīvos rādītājus.
Lūdzam atbilstoši precizēt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
4. Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kā plānoto multiprofesionālo komandu izveide ietekmēs šobrīd esošo pedagoģiski medicīnisko komisiju darbu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
3. Vēršam uzmanību, ka Mātes un bērna plāna veselības uzlabošanas plāna 2025. – 2027. gadam projektā šobrīd kā rezultatīvais rādītājs ir minētas 4 komandas, primāri pilotprojektu 2026. gadā īstenojot Daugavpils novadā un secīgi 2027. gadā turpinot iniciatīvas īstenošanu pārējos trīs Latvijas novados. Nevaram piekrist tam, ka līdz 2028. gadam būtu izveidojamas 8 multiprofesionālas komandas, kas ir nesamērīgi, raugoties gan no cilvēkresursu un infrastruktūras nodrošināšanas viedokļa, gan arī vienlaikus ņemot vērā iespējamos riskus attiecībā uz Bērnu agrīnās attīstības skrīninga ieviešanas iespējām primārajā veselības aprūpē, kura veikšana ir priekšnosacījums bērnu nonākšanai multiprofesionālo komandu darbības laukā.
Ņemot vērā iepriekšējo pieredzi, nodrošinot agrīno intervenci bērniem ar AST, norādām, ka 9 ārstniecības iestādēs gadā ilglaicīgs atbalsts tiek nodrošināts 500 bērniem, savukārt konkrētā Valsts kancelejas projekta ietvaros ir plānots, ka viena komanda gada laikā sniegs atbalstu līdz 2200 bērniem, kas nav objektīvi sasniedzams rādītājs.
Tāpat jānorāda, ka pastāv risks attiecībā uz cilvēkresursu piesaisti šim pakalpojumam, jo īpaši pediatriem. Lai gan valstī ir 524 pediatri un katru gadu rezidentūrā tiek uzņemti 10 - 14 pediatri, daļai ir sertifikāti arī citā specialitātē un daļa nav praktizējoši savā specialitātē. Piesaistot šim pakalpojumam speciālistus, ir jābūt garantijai par šī pakalpojuma kvalitāti un ilgtspēju.
Ņemot vērā iepriekšējo pieredzi, nodrošinot agrīno intervenci bērniem ar AST, norādām, ka 9 ārstniecības iestādēs gadā ilglaicīgs atbalsts tiek nodrošināts 500 bērniem, savukārt konkrētā Valsts kancelejas projekta ietvaros ir plānots, ka viena komanda gada laikā sniegs atbalstu līdz 2200 bērniem, kas nav objektīvi sasniedzams rādītājs.
Tāpat jānorāda, ka pastāv risks attiecībā uz cilvēkresursu piesaisti šim pakalpojumam, jo īpaši pediatriem. Lai gan valstī ir 524 pediatri un katru gadu rezidentūrā tiek uzņemti 10 - 14 pediatri, daļai ir sertifikāti arī citā specialitātē un daļa nav praktizējoši savā specialitātē. Piesaistot šim pakalpojumam speciālistus, ir jābūt garantijai par šī pakalpojuma kvalitāti un ilgtspēju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
2. Anotācijā nav atspoguļota informācija par to, kā tiek plānots nodrošināt multiprofesionālo komandu darbu, tai skaitā, kas vadīs multiprofesionālo komandu.
Atsaucoties uz iepriekš diskusijās izceltajiem riskiem, atkārtoti vēršam uzmanību, ka pediatri kā ārstniecības personas var nodrošināt tikai ārstniecības procesa vadību, tostarp koordinēt nepieciešamo funkcionālo speciālistu iesaisti. Uzsveram, ka pediatrs var sniegt rekomendācijas, taču viņam nav kompetences pieņemt lēmumus, piemēram, par izglītības programmas koda noteikšanu vai par konkrētu sociālo pakalpojumu apjomu. Attiecībā uz jautājumu par neonatologu un neirologu izvērtējumu, aicinām pakalpojuma izstrādes fāzē koncentrēties uz pakalpojuma saturu, kas ir jāizstrādā pediatrijas jomas speciālistiem. Vienlaikus, ņemot vērā, ka projektā tiek plānota pilotēšanas fāze, tikai praksē būs iespējams izvērtēt nepieciešamību pēc papildu speciālistu iesaistes.
Veselības ministrijas skatījumā komandas vadība būtu jāuzņemas starpnozaru administratīvajam vadītājam, kas būtu nostiprināms jau projekta sākuma posmā, izstrādājot komandas darba metodiku. Pediatrs nevar uzņemties vadību jautājumos, kas skar izglītības un sociālās jomas. Ir kritiski nozīmīgi, lai Veselības ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas un Labklājības ministrijas pārstāvji darbotos kā līdzvērtīgi starpnozaru komandas locekļi, nodrošinot atbalstu savas kompetences ietvaros. Piemēram, izglītības jomā – nodrošinot atbilstošu atbalstu izglītības iestādē, savukārt sociālajā jomā – rūpējoties par pieejamību pakalpojumiem, tostarp transporta nodrošināšanu ģimenēm ar ierobežotiem resursiem, kā tas vairākkārt fiksēts BKUS veiktajās reģionālajās vizītēs.
Atsaucoties uz iepriekš diskusijās izceltajiem riskiem, atkārtoti vēršam uzmanību, ka pediatri kā ārstniecības personas var nodrošināt tikai ārstniecības procesa vadību, tostarp koordinēt nepieciešamo funkcionālo speciālistu iesaisti. Uzsveram, ka pediatrs var sniegt rekomendācijas, taču viņam nav kompetences pieņemt lēmumus, piemēram, par izglītības programmas koda noteikšanu vai par konkrētu sociālo pakalpojumu apjomu. Attiecībā uz jautājumu par neonatologu un neirologu izvērtējumu, aicinām pakalpojuma izstrādes fāzē koncentrēties uz pakalpojuma saturu, kas ir jāizstrādā pediatrijas jomas speciālistiem. Vienlaikus, ņemot vērā, ka projektā tiek plānota pilotēšanas fāze, tikai praksē būs iespējams izvērtēt nepieciešamību pēc papildu speciālistu iesaistes.
Veselības ministrijas skatījumā komandas vadība būtu jāuzņemas starpnozaru administratīvajam vadītājam, kas būtu nostiprināms jau projekta sākuma posmā, izstrādājot komandas darba metodiku. Pediatrs nevar uzņemties vadību jautājumos, kas skar izglītības un sociālās jomas. Ir kritiski nozīmīgi, lai Veselības ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas un Labklājības ministrijas pārstāvji darbotos kā līdzvērtīgi starpnozaru komandas locekļi, nodrošinot atbalstu savas kompetences ietvaros. Piemēram, izglītības jomā – nodrošinot atbilstošu atbalstu izglītības iestādē, savukārt sociālajā jomā – rūpējoties par pieejamību pakalpojumiem, tostarp transporta nodrošināšanu ģimenēm ar ierobežotiem resursiem, kā tas vairākkārt fiksēts BKUS veiktajās reģionālajās vizītēs.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Veselības ministrija konceptuāli atbalsta projekta anotācijā minēto Valsts kancelejas iniciatīvu veidot multiprofesionālu speciālistu komandas agrīna un visaptveroša atbalsta nodrošināšanai bērniem, tomēr iebilst pret projekta anotācijā izklāstītajiem risinājumiem attiecībā uz multiprofesionālo komandu izveidi un darbību:
1. Veselības ministrija uztur iebildumu pret multiprofesionālo komandu veidošanu ārstniecības iestāžu ietvaros. Sākotnēji projektā paredzētie sabiedrībā balstītie pakalpojumi tika plānoti ārpus ārstniecības iestādēm, tādējādi tuvinot tos sabiedrībai un nodrošinot, ka pakalpojums pēc savas būtības ir integrēts un ietver gan izglītības, gan sociālās, gan veselības jomas pakalpojumus.
Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” (turpmāk – BKUS) Metodiskās vadības centrs ir gatavs uzņemties iniciatīvu šī pakalpojuma satura izstrādē, ieviešanas koordinēšanā un snieguma pārraudzībā, cieši sadarbojoties ar LM un IZM partneriem. BKUS jau ir uzkrāta pozitīva pieredze agrīnās intervences komandu darbības organizēšanā autiska spektra traucējumu (turpmāk – AST) projekta ietvaros. Metodiskās vadības nodrošināšana būtu organizējama sadarbības līguma ietvaros, atrunājot izglītības un sociālās jomas pārstāvju iesaisti, tādējādi nodrošinot iespēju BKUS Metodiskās vadības centram uzraudzīt gan pakalpojuma izpildi, gan starpnozaru sadarbību. Līdzīga prakse jau pastāv sporta medicīnas jomā, nodrošinot iespēju vienoties par pakalpojuma saturu, kvalitātes uzraudzību un tā ieviešanu.
Vēršam uzmanību, ka minēto uzdevumu veikšanai BKUS nepieciešams papildu finansējums divu amata vietu nodrošināšanai.
1. Veselības ministrija uztur iebildumu pret multiprofesionālo komandu veidošanu ārstniecības iestāžu ietvaros. Sākotnēji projektā paredzētie sabiedrībā balstītie pakalpojumi tika plānoti ārpus ārstniecības iestādēm, tādējādi tuvinot tos sabiedrībai un nodrošinot, ka pakalpojums pēc savas būtības ir integrēts un ietver gan izglītības, gan sociālās, gan veselības jomas pakalpojumus.
Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Bērnu klīniskā universitātes slimnīca” (turpmāk – BKUS) Metodiskās vadības centrs ir gatavs uzņemties iniciatīvu šī pakalpojuma satura izstrādē, ieviešanas koordinēšanā un snieguma pārraudzībā, cieši sadarbojoties ar LM un IZM partneriem. BKUS jau ir uzkrāta pozitīva pieredze agrīnās intervences komandu darbības organizēšanā autiska spektra traucējumu (turpmāk – AST) projekta ietvaros. Metodiskās vadības nodrošināšana būtu organizējama sadarbības līguma ietvaros, atrunājot izglītības un sociālās jomas pārstāvju iesaisti, tādējādi nodrošinot iespēju BKUS Metodiskās vadības centram uzraudzīt gan pakalpojuma izpildi, gan starpnozaru sadarbību. Līdzīga prakse jau pastāv sporta medicīnas jomā, nodrošinot iespēju vienoties par pakalpojuma saturu, kvalitātes uzraudzību un tā ieviešanu.
Vēršam uzmanību, ka minēto uzdevumu veikšanai BKUS nepieciešams papildu finansējums divu amata vietu nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
