Atzinums

Projekta ID
23-TA-3269
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
03.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Plāna projekta 7.14.pasākuma redakciju un tā darbības rezultātu atbilstoši piedāvātajām redakcijām. Šobrīd Plāna projekta piedāvātā redakcija neprecīzi definē produktu grupu, kurai paredzēts izvērtēt noteikt kriminālatbildību par nelegālu apriti.  Plāna projektā 7.14.pasākumā tiek minēts, ka tiek paredzēts noteikt kriminālatbildību par elektronisko cigarešu šķidrumu nelegālu apriti, papildināt normatīvā regulējuma tvērumu attiecībā uz tādiem produktiem kā nikotīna spilventiņi, nikotīna šķidrumi u.tml., nosakot konkrētu šo tabakas izstrādājumu vai aizstājējproduktu piederību. Norādām, ka minētā pasākumā nepieciešams izdalīt produktu grupas elektroniskās smēķēšanas ierīces un to šķidrumi un tabakas aizstājējprodukti, lai precīzi definētu pasākuma saturu. Informējam, ka nikotīna spilventiņi un elektroniskās smēķēšanas ierīces ir divi dažādi produkti, attiecīgi pasākuma ietvaros jāmin, ka kriminālatbildības noteikšana paredzēta ne tikai par nikotīna saturošu šķidrumu nelegālu apriti, bet gan kopumā par elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu apriti, jo elektroniskās cigaretes var būt arī nikotīnu nesaturošas, pie tam tās var būt vienreizlietojamas, kur šķidrums jau ir iepildīts ierīcē. Tāpat var tik atsevišķi nelegāli izplatīts tikai pats šķidrums vai uzpildes flakoni, kas paredzēti atkārtoti uzpildāmām elektroniskās cigaretēm. Savukārt šobrīd nacionālā regulējuma netiek lietot termins nikotīna spilventiņi, bet gan tiek lietots termins tabakas aizstājējprodukti (likuma  "Par akcīzes nodokli" 1.panta 18.punkts), kur pazīstamākais veids Latvijas tirgū ir nikotīna spilventiņi, tomēr nevaram izslēgt, ka nākotnē tiek radīti vēl kādi jauni nikotīna saturoši produkti, attiecīgi nosakot kriminālatbildību tā būtu jānosaka kopumā par nelegālu tabakas aizstājējproduktu apriti nevis tikai attiecināt to uz konkrētu produktu grupu. 
Vienlaikus lūdzam svītrot pasākumā ietverto tekstu "kā arī apzināt jaunākās narkotiskās un psihotropās vielas, prekursorus un papildināt “Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma” 2. pielikumu.". Vēršam uzmanību, ka Latvijā aizliegto un kontrolējamo narkotisko un psihotropo vielu sarakstus nosaka likuma “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību” (turpmāk - Likums) 2.pielikums[1], ne - Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likums un minētajam likumam nav 2. pielikuma. Vienlaikus uzskatām, ka Plāna projektā nav jāietver pasākums par jaunu narkotisko un psihotropo vielu, un prekursoru aktualizēšanu likuma “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību” (turpmāk - Likums) 2.pielikumā, jo tas ir pastāvīgs darbs, ko ik gadu veic Veselības ministrija sadarbībā ar Iekšlietu ministriju, Zemkopības ministriju un dažādu nozaru ekspertiem.

[1] https://likumi.lv/ta/id/50539-par-kriminallikuma-speka-stasanas-un-piemerosanas-kartibu
Piedāvātā redakcija
Lūdzam veikt redakcionālus precizējumus plāna projekta 7.14.pasākumā, izsakot to šādā redakcijā:

 7.1.4. Izvērtēt grozījumu nepieciešamību Krimināllikumā atbildības paredzēšanai par elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu, kā arī tabakas aizstājējproduktu nelegālu apriti, papildinot normatīvā regulējuma tvērumu attiecībā uz  tabakas aizstājējproduktiem (piem. nikotīna spilventiņi), elektroniskām smēķēšanas ierīcēm un to šķidrumiem u.tml., nosakot konkrētu šo ierīču, šķidrumu vai produktu piederību un apjomus par kādiem piemērot kriminālatbildību nelegālas aprites gadījumā. 

Vienlaikus aicinām izteikt 7.14.pasākuma  darbības rezultātu šādā redakcijā:
Izvērtēta grozījumu nepieciešamība Krimināllikumā attiecībā uz atbildību par elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu, kā arī tabakas aizstājējproduktu nelegālu apriti, papildinot normatīvā regulējuma tvērumu attiecībā uz minētajiem produktiem.