Atzinums

Projekta ID
23-TA-1339
Atzinuma sniedzējs
Satversmes aizsardzības birojs
Atzinums iesniegts
03.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
1. Izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
Priekšlikums
Satversmes aizsardzības birojs (turpmāk – SAB) ir iepazinies ar Ieslodzījuma vietu pārvaldes (turpmāk – IeVP) un Tieslietu ministrijas sagatavoto un saskaņošanas procesā esošo Ministru kabineta 2004. gada 26. oktobra noteikumu Nr. 887 “Valsts noslēpuma objektu saraksts” grozījumu projektu (turpmāk – Grozījumu projekts). Lai arī, saskaņā ar likumu “Par valsts noslēpumu”, Valsts drošības iestāžu likumu un Valsts drošības dienesta nolikumu, attiecīgā Grozījuma projekta izvērtēšana kontekstā ar valsts noslēpuma aizsardzības prasībām pamatā ir Valsts drošības dienesta kompetencē, SAB vēlas darīt zināmu savu viedokli attiecībā uz Grozījumu projektu saskaņā ar likuma “Par valsts noslēpumu” 4. panta pirmo daļu, kas nosaka, ka informācijas un citu par konfidenciālu, slepenu un sevišķi slepenu valsts noslēpumu atzīstamo objektu saturu nosaka Ministru kabinets, ievērojot šajā likumā noteiktos principus un informācijas klasifikācijas noteikumus, kā arī Nacionālās drošības padomes un Satversmes aizsardzības biroja priekšlikumus. Izvērtējot Grozījumu projektā ietverto 2.8.2. un 2.8.3. apakšpunktu piedāvātās redakcijas, SAB ieskatā šajos apakšpunktos definētie valsts noslēpuma objekti aptver pārāk plašu noregulējumo gadījumu loku, kas nākotnē var radīt problēmsituācijas praksē. Pieņemot Grozījumu projektu, gadījumos, kad IeVP būs nepieciešams saņemt pakalpojumus, kuru ietvaros nepieciešams apstrādāt IeVP ieslodzījumu vietu ieslodzīto uzraudzības un apsardzes inženiertehnisko līdzekļu, videonovērošanas sistēmu un signalizācijas sistēmu tehniskos projektus, būs piemērojamas visas prasības, kas izriet no tiesiskā regulējuma par industriālās drošības sertifikāta nepieciešamību un izmantošanu. Neprecīzi definēts valsts noslēpuma objekts var radīt pārāk plašu gadījumu loku, uz kuru attiecināmas, tostarp, industriālās drošības sertifikāta prasības. Līdz ar to, pārāk plašs valsts noslēpuma objekta definējums atsevišķās situācijās var būtiski apgrūtināt IeVP darbu, ja tas saistīts ar industriālās drošības sertifikāta prasību piemērošanu. Tādējādi, SAB lūdz izvērtēt, vai Grozījuma projekta 2.8.2. un 2.8.3. apakšpunktos definēto valsts noslēpuma objektu tvērums nav nesamērīgi plašs un ir pamatots ņemot vērā drošības prasības, kā arī, vai pastāv iespēja sašaurināt minēto valsts noslēpuma objektu tvērumu, vienlaikus, ievērojot IeVP intereses.
Piedāvātā redakcija
-