Atzinums

Projekta ID
22-TA-645
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
10.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā neizdalīt atsevišķi finansējuma saņēmējus no finansējuma saņēmējiem, kam tiek nodota projekta darbību īstenošana. Norādām, ka pretējā gadījumā attiecīgās situācijās nav skaidri saprotams attiecīgo tiesību subjektu tiesību, pienākumu un atbildības sadalījums, turklāt nav skaidri saprotams pamats paredzēt sadarbības partneru piesaisti. Tā vietā ierosinām paredzēt, ka projekta darbības finansējuma saņēmējs var īstenot ar sadarbības partneri. Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 14.7. apakšpunktā skaidrot, kas ir investīciju īstenotāji un vai tie ir finansējuma saņēmēji vai kas cits.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 16.1. apakšpunktā un nepieciešamības gadījumā cituviet neatsaukties uz Atveseļošanās fonda plānu, tā vietā attiecīgā plāna saturu pārņemot noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot, vai, iestājoties attiecīgajiem regulā minētajiem apstākļiem, tiks piemērots Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr.1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr.283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr.966/2012 136. panta 6. punkta izņēmums, ņemot vērā, ka šobrīd no noteikumu projekta izriet, ka pietiek konstatēt izslēgšanas kritēriju. Kā arī saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu ar skaidrojumu par minētās regulas un Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra regulas Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu 22. panta 1. punkta ieviešanu noteikumu projekta 16.4. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 16.5. apakšpunktā skaidrot, par ko tiek paziņots (nevis informēts), t.i., par kādām darbībām un kādos gadījumos paziņo (proti, kam jāatbilst projektam, lai paziņotu par tā apstiprināšanu).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projektā vairākos gadījumos norādīts uz institūciju tiesībām piemērot korektīvas darbības (nekonkretizējot konkrētās darbības), lai nodrošinātu reformu un investīciju virziena mērķu sasniegšanu. Norādām, ka korektīvu darbību piemērošanas priekšnoteikumiem jābūt skaidriem un nepārprotamiem, bet ar vispārīgu atsauci uz noteiktu mērķu sasniegšanu minētais netiek nodrošināts, kādēļ lūdzam skaidrot noteikumu projektā, kas ir saprotams ar korektīvām darbībām un kādu konkrētu pienākumu neizpildes gadījumā tās tiek piemērotas. Ja ar korektīvām darbībām saprotamas Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 621 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanas un uzraudzības kārtība" paredzētās darbības, lūdzam nedublēt minēto noteikumu prasības noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Paužam bažas, ka noteikumu projekta 18.3. apakšpunktā nav nodrošināts efektīvs tiesību īstenošanas mehānisms, jo, ja tiesības vienpusēji atkāpties no projekta īstenošanas līguma ir īstenojamas vienīgi gadījumos, ja to īstenošana tiek saskaņota ar finansējuma saņēmēju, no kura darbībām (līguma pārkāpumiem) vienlaikus var rasties pamats vienpusēji atkāpties, tad, ņemot vērā objektivitātes trūkumu, ir apšaubāms, ka attiecīgs saskaņojums praksē tiks sniegts. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un svītrot vai precizēt norādi uz saskaņojumu ar finansējuma saņēmēju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 4. pielikumā nav minēta par programmas vadību atbildīgā institūcija, kādēļ tiesiskās noteiktības nolūkā ir atbilstoši precizējama noteikumu projekta 20. punktā izdarītā atsauce vai noteikumu projekta 4. pielikums.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā lietot vienveidīgu terminoloģiju attiecībā uz to, kas ir normatīvais satvars, normatīvais regulējums un tiesiskais satvars. Alternatīvi, ja Eiropas Komisijas uzstāj uz attiecīgo terminu lietošanu noteikumu projektā un tas ir nepieciešams privātpersonu tiesību ievērošanas principa īstenošanai, lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt attiecīgu skaidrojumu, atbilstoši skaidrojot noteikumu projektā lietoto jēdzienu nozīmes. Uzsveram, ka viena jēdziena izteikšanai jāizmanto vieni un tie paši termini. Iekšējā terminoloģiskā konsekvence veicina normatīvā akta skaidrību, novēršot pretrunīgus viedokļus vai šaubas par dažādu terminu saturu.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 17.5.2. apakšpunktu tehniski precizēt, svītrojot dubulto norādi uz projektu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 29. punktā svītrot norādi par atbildību projekta mērķu sasniegšanā, ņemot vērā, ka attiecībā uz atbildību noteikumu projekta 28. punkts jau paredz, ka sadarbības partnera piesaiste nenoņem atbildību no finansējuma saņēmēja par projekta mērķu sasniegšanu un tā īstenošanu atbilstoši projekta īstenošanas līguma nosacījumiem. Alternatīvi lūdzam sniegt noteikumu projekta anotācijā, kādēļ attiecīga norāde saglabājama.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 32.2.5. apakšpunktā un nepieciešamības gadījumā cituviet norādīt konkrētu normatīvo aktu jomu.
Piedāvātā redakcija
-