Atzinums

Projekta ID
21-TA-421
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
28.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 153. punktu, ņemot vērā to, ka Ministru kabineta noteikumos nevar ietvert normas ar atpakaļejošu spēku. Attiecīgi precizējama arī projekta 1. pielikumā ietvertā informācija.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt projekta 7. nodaļu ar jaunu punktu, paredzot, ka Ministru kabineta 2016. gada 7. jūnija noteikumi Nr. 360 "Radioiekārtu atbilstības novērtēšanas, piedāvāšanas tirgū, uzstādīšanas un lietošanas noteikumi" zaudē spēku ar projekta spēkā stāšanos. Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta 2016. gada 7. jūnija noteikumi Nr. 360 "Radioiekārtu atbilstības novērtēšanas, piedāvāšanas tirgū, uzstādīšanas un lietošanas noteikumi" izdoti arī uz likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 7. panta pamata, tādējādi spēku ir zaudējusi tikai tā minēto noteikumu daļa, kas izdota saskaņā ar Elektronisko sakaru likumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 146. punktā ietvertās atsauces uz projekta normām, kurās minētas radioiekārtas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 145. punkts paredz, ka Aizsardzības ministrija pēc lietošanas uzraudzības institūcijas pieprasījuma pārtrauc projekta 2.1. apakšpunktā minēto radioiekārtu darbību, ja šīs radioiekārtas var apdraudēt cilvēka veselību, dzīvību, personas mantu un vidi. Ņemot vērā to, ka saskaņā ar projekta 2.1. apakšpunktā noteikto projektā ietvertās prasības, tostarp, attiecībā uz lietošanas uzraudzības institūcijas darbībām, neattiecas uz noteiktām militārām vajadzībām lietotām radioiekārtām, nav saprotams, kā lietošanas uzraudzības institūcija varēs konstatēt nepilnības šajās radioiekārtās. Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam pārskatīt projekta 145. punktā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt projekta 144. punktā ietverto kopsakarā ar projekta 2.1. apakšpunktā paredzēto, ņemot vērā to, ka ar projekta 2.1. apakšpunktā noteikto uz projekta 2.1. apakšpunktā minētajām radioiekārtām netiek attiecināts projekts, izņemot projekta 144. un 146. punktu. Proti, ja uz projekta 2.1. apakšpunktā minētajām radioiekārtām neattiecas projekts, tad arī projekta 144. punktā uzskaitītajās normās ietvertās prasības uz tām neattiecas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 140. punkts paredz, ka lietošanas uzraudzības institūcija ir tiesīga pieņemt lēmumu par radioiekārtas lietošanas aizliegumu. Administratīvā procesa likuma 11. pantā ietvertais likuma atrunas princips paredz, ka personai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot iestāde var uz Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam tikai tad, ja Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 33. panta otrajā daļā noteikto Ministru kabinets ir tiesīgs noteikt prasības radioiekārtu piedāvāšanai tirgū, uzstādīšanai un lietošanai un to uzraudzības kārtību. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt projekta 140. punktā noteiktā regulējuma atbilstību Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 131. punkts paredz, ka lietošanas uzraudzības institūcija ir tiesīga pieņemt lēmumu par radioiekārtas uzstādīšanas un darbības tūlītēju pārtraukšanu. Administratīvā procesa likuma 11. pantā ietvertais likuma atrunas princips paredz, ka personai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot iestāde var uz Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam tikai tad, ja Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 33. panta otrajā daļā noteikto Ministru kabinets ir tiesīgs noteikt prasības radioiekārtu piedāvāšanai tirgū, uzstādīšanai un lietošanai un to uzraudzības kārtību. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt projekta 131. punktā noteiktā regulējuma atbilstību Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, no kuras likuma normas izriet Ministru kabineta tiesības noteikt projekta 5.4. apakšnodaļā noteikto radiostaciju pazīšanas signālu lietošanu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, no kuras likuma normas izriet Ministru kabineta tiesības noteikt projekta 5.3. apakšnodaļā minēto institūciju tiesības noteikt radioiekārtu uzstādīšanas un lietošanas ierobežojumus.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 5.1. apakšnodaļa nosaka uzstādītāja pienākumus radioiekārtas uzstādīšanai un lietošanai un prasību piemērošanas izņēmumus. Projekta 5.2. apakšnodaļa nosaka radioiekārtas turētāja un lietotāja pienākumus. Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt radioiekārtu būtiskās prasības un to ievērošanas uzraudzības mehānismu un prasības radioiekārtu piedāvāšanai tirgū, uzstādīšanai un lietošanai un to uzraudzības kārtību, kā arī radioiekārtu atbilstības novērtēšanas kārtību. Ministru kabineta noteikumi nedrīkst ietvert tādas tiesību normas, kas bez likumdevēja pilnvarojuma veidotu jaunas tiesiskās attiecības (sk. Satversmes tiesas 2007. gada 9. oktobra sprieduma lietā Nr. 2007-04-03 16. punktu un 2017. gada 29. jūnija sprieduma lietā Nr. 2016-23-03 16. punktu). Tādējādi Ministru kabinets drīkst tikai konkretizēt Saeimas pieņemto likumu (sk. Satversmes tiesas 2017. gada 29. jūnija sprieduma lietā Nr. 2016-23-03 secinājumu daļas 16. punktu). No minētājās apakšnodaļās ietvertā regulējuma nav skaidrs, vai tas atbilst Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, jo paredz visdažādākos pienākumus, kas varētu būt attiecināmi gan uz būtisko prasību ievērošanas uzraudzību, gan radioiekārtu uzstādīšanas un lietošanas prasībām, gan arī uz ko citu. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projektu, neizdalot atsevišķi iesaistīto pušu pienākumus, bet loģiski veidot regulējumu atbilstoši Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, vienlaicīgi izvērtējot šī regulējuma atbilstību Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, no kura normatīvā akta izriet Ministru kabineta tiesības noteikt projekta 108. un 109. punktā noteikto, ņemot vērā to, ka minētais regulējums paredz Eiropas Komisijas tiesības pēc būtības pārskatīt tirgus uzraudzības iestādes lēmumu, ja tiek noteikts, ka Eiropas Komisijas iebildumi ir pamats tirgus uzraudzības iestādes pieņemtā lēmuma atcelšanai. Vēršam uzmanību uz to, ka privātpersonai būs tiesības apstrīdēt un pārsūdzēt šādu lēmuma atcelšanu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 101. punkts paredz, ka tirgus uzraudzības iestāde ir tiesīga pieņemt lēmumu aizliegt radioiekārtas laišanu un piedāvāšanu tirgū un uzdot izņemt radioiekārtas no tirgus vai tās atsaukt. Administratīvā procesa likuma 11. pantā ietvertais likuma atrunas princips paredz, ka personai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot iestāde var uz Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam tikai tad, ja Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 33. panta otrajā daļā noteikto Ministru kabinets ir tiesīgs noteikt prasības radioiekārtu piedāvāšanai tirgū, uzstādīšanai un lietošanai un to uzraudzības kārtību. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt projekta 101. punktā noteiktā regulējuma atbilstību Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 92.4. apakšpunktā minēts, ka paziņotā institūcija informē par ES tipa pārbaudes sertifikātiem vai lēmumiem, ko tā atsaukusi. Administratīvā procesa likuma 11. pantā ietvertais likuma atrunas princips paredz, ka personai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot iestāde var uz Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam tikai tad, ja Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus. Vēršam uzmanību uz to, ka sertifikātu vai lēmumu atsaukšanas kārtības noteikšana neizriet no Ministru kabinetam dotā pilnvarojuma. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 33. panta otrajā daļā noteikto Ministru kabinets ir tiesīgs noteikt radioiekārtu atbilstības novērtēšanas kārtību, proti, pieņemt lēmumu par radioiekārtas atbilstību noteiktām prasībām vai neatbilstību noteiktām prasībām. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 92.4. apakšpunktu. Vienlaikus norādām, ka nav saprotams, ko nozīmē sertifikāta vai lēmuma atsaukšana.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 89.1. apakšpunktā minēts, ka paziņotā institūcija informē par ES tipa pārbaudes sertifikātu vai kvalitātes nodrošināšanas sistēmas apstiprinājumu ierobežošanu, apturēšanu vai anulēšanu. Administratīvā procesa likuma 11. pantā ietvertais likuma atrunas princips paredz, ka personai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot iestāde var uz Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam tikai tad, ja Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus. Vēršam uzmanību uz to, ka sertifikātu vai apstiprinājumu anulēšanas, apturēšanas un ierobežošanas kārtības noteikšana neizriet no Ministru kabinetam dotā pilnvarojuma. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 33. panta otrajā daļā noteikto Ministru kabinets ir tiesīgs noteikt radioiekārtu atbilstības novērtēšanas kārtību, proti, pieņemt lēmumu par radioiekārtas atbilstību noteiktām prasībām vai neatbilstību noteiktām prasībām. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 89.1. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 87. punktā minēts, ka paziņotā institūcija var anulēt ES tipa pārbaudes sertifikātu vai kvalitātes nodrošināšanas sistēmas apstiprinājumu vai apturēt to darbību. Savukārt projekta 88. punktā paredzēts, ka paziņotā institūcija ierobežo, aptur vai atsauc ES tipa pārbaudes sertifikātu vai kvalitātes nodrošināšanas sistēmas apstiprinājumu. Administratīvā procesa likuma 11. pantā ietvertais likuma atrunas princips paredz, ka personai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot iestāde var uz Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam tikai tad, ja Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus. Vēršam uzmanību uz to, ka sertifikātu vai apstiprinājumu anulēšanas, apturēšanas, ierobežošanas vai atsaukšanas kārtības noteikšana neizriet no Ministru kabinetam dotā pilnvarojuma. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 33. panta otrajā daļā noteikto Ministru kabinets ir tiesīgs noteikt radioiekārtu atbilstības novērtēšanas kārtību, proti, pieņemt lēmumu par radioiekārtas atbilstību noteiktām prasībām vai neatbilstību noteiktām prasībām. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot projekta 87. un 88. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot projekta 86. punktā noteikto vai to precizēt, ņemot vērā turpmāk minēto. ES tipa pārbaudes sertifikāts un kvalitātes nodrošināšanas sistēmas apstiprinājums tiek izsniegts administratīvā procesa ietvaros. Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmajā daļā noteikto administratīvais akts izdodams viena mēneša laikā no iesnieguma iesniegšanas dienas. Ņemot vērā minēto, ja projekta 86. punktā minētās darbības tiek veiktas administratīvā procesa ietvaros un ražotājam tiek dots viena mēneša termiņš trūkumu novēršanai, kamēr vēl nav pieņemts gala lēmums par sertifikāta vai apstiprinājuma izsniegšanu, proti, izdots administratīvais akts, netiks ievērots Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmajā daļā noteiktais termiņš.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam precizēt projekta 80.2. apakšpunktu atbilstoši Biedrību un nodibinājumu likumā noteiktajam, ņemot vērā to, ka nav saprotams, kas ir nodibinājuma loceklis. Biedrību un nodibinājumu likumā ir paredzēts, ka nodibinājumam ir dibinātāji, kā arī izpildinstitūcija, kas var būt valde, kuras sastāvā ir valdes locekļi.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam skaidrot, no kuras likuma normas izriet Ministru kabineta tiesības noteikt projekta 3. nodaļā ietverto regulējumu par paziņoto institūciju.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt vai svītrot projekta 74. punktu, ņemot vērā to, ka tajā ietvertais regulējums jau izriet no projekta 13. un 19. punktā noteiktā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt vai svītrot projekta 64. un 71. punktu, ņemot vērā to, ka projekta 71. punktā ietvertais regulējums faktiski dublē projekta 64. punktā ietverto regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam skaidrot, no kuras likuma normas izriet Ministru kabineta tiesības noteikt projekta 2.13. apakšnodaļā ietverto marķēšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 68. punktā minēts, ka paziņotā institūcija informē par tiem kvalitātes nodrošināšanas sistēmas apstiprinājumiem, kurus tā ir apturējusi vai anulējusi. Administratīvā procesa likuma 11. pantā ietvertais likuma atrunas princips paredz, ka personai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot iestāde var uz Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam tikai tad, ja Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus. Vēršam uzmanību uz to, ka apstiprinājuma anulēšanas vai apturēšanas kārtības noteikšana neizriet no Ministru kabinetam dotā pilnvarojuma. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 33. panta otrajā daļā noteikto Ministru kabinets ir tiesīgs noteikt radioiekārtu atbilstības novērtēšanas kārtību, proti, pieņemt lēmumu par radioiekārtas atbilstību noteiktām prasībām vai neatbilstību noteiktām prasībām. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 68. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 66. punktā noteikto, ņemot vērā to, ka nav saprotams, ko nozīmē "nodrošina pieeju". Projekta 13.15. apakšpunkts paredz ražotāja pienākumu pēc pieprasījuma sniegt visu nepieciešamo informāciju, kas apliecina radioiekārtas atbilstību projektā noteiktajām prasībām. Savukārt projekta 13.5. apakšpunkts noteic ražotāja pienākumu saglabāt tehnisko dokumentāciju un Eiropas Savienības atbilstības deklarāciju 10 gadus pēc radioiekārtas laišanas tirgū. Tādējādi, ja projekta 66. punktā noteiktā regulējuma mērķis ir uzlikt par pienākumu ražotājam attiecīgos dokumentus glabāt 10 gadus, projekta 66. punkts attiecīgi jāprecizē. Vienlaikus lūdzam projekta 66. punktā nedublēt projekta 13.5. apakšpunktā ražotājam jau noteikto pienākumu glabāt noteiktus dokumentus.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 60. punktā lūdzam svītrot vārdus "mēneša laikā", ņemot vērā to, ka tas dublē Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmajā daļā noteikto viena mēneša termiņu administratīvā akta izdošanai.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 40.2. apakšpunktā minēts, ka paziņotā institūcija informē par tiem ES tipa pārbaudes sertifikātiem vai to papildinājumiem, kurus tā ir apturējusi, anulējusi vai citādi ierobežojusi. Administratīvā procesa likuma 11. pantā ietvertais likuma atrunas princips paredz, ka personai nelabvēlīgu administratīvo aktu izdot iestāde var uz Satversmes, likuma, kā arī uz starptautisko tiesību normas pamata. Ministru kabineta noteikumi var būt par pamatu šādam administratīvajam aktam tikai tad, ja Satversmē, likumā vai starptautisko tiesību normā tieši vai netieši ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam, izdodot noteikumus, tajos paredzēt šādus administratīvos aktus. Vēršam uzmanību uz to, ka sertifikātu anulēšanas, apturēšanas vai citādu ierobežojumu uzlikšanas kārtības noteikšana neizriet no Ministru kabinetam dotā pilnvarojuma. Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 33. panta otrajā daļā noteikto Ministru kabinets ir tiesīgs noteikt radioiekārtu atbilstības novērtēšanas kārtību, proti, pieņemt lēmumu par radioiekārtas atbilstību noteiktām prasībām vai neatbilstību noteiktām prasībām. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 40.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt projekta 19.9. un 20.5. apakšpunktā ietverto importētāja un izplatītāja pienākumu sniegt visu informāciju un dokumentāciju, kas apliecina radioiekārtas atbilstību projektā noteiktajām prasībām. Proti, ja importētājs un izplatītājs nav ražotājs, vai tā rīcībā būs pilnīgi visa informācija par radioiekārtas atbilstību projektā noteiktajām prasībām un vai tā rīcībā ir jābūt visai informācijai, kā arī vai ražotājam ir pienākums šādu informāciju nodot importētāja un izplatītāja rīcībā. Ja importētāja un izplatītāja rīcībā nav visas informācijas, tad iestādei attiecīgā informācija ir jāiegūst no tās personas, kuras rīcībā tā ir, nevis jāuzliek par pienākumu importētājam un izplatītājam tādu iegūt un iesniegt iestādei. Vienlaikus aicinām izvērtēt iespēju papildināt projekta 19.9. un 20.5. apakšpunktu, nosakot, ka importētājs un izplatītājs sniedz to informāciju, kas ir tā rīcībā.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 19.1. apakšpunktā ir paredzēts, ko nodrošina importētājs pirms radioiekārtas laišanas tirgū. Saskaņā ar projekta 3.6. apakšpunktā noteikto importētājs ir fiziska vai juridiska persona, kas veic komercdarbību Eiropas Savienībā un laiž Eiropas Savienības tirgū no trešajām valstīm importētas radioiekārtas, proti, importētājs nav ražotājs. Taču no projekta 19.1. apakšpunktā ietvertajiem pienākumiem secināms, ka importētājam jānodrošina, ka ražotājs ir veicis savus pienākumus. Importētājs nevar uzņemties atbildību (nodrošināt) par to, vai ražotājs ir izpildījis savus pienākumus. Vienlaikus importētāja pienākums laist tirgū tikai projektā noteiktajām prasībām atbilstošas radioiekārtas jau izriet no projekta 18. punkta. Savukārt projektā noteiktajām prasībām atbilstošas radioiekārtas būs tikai tādas, kuru izstrādē ražotājs būs ievērojis ar projektu uzliktos pienākumus.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 2.3. apakšnodaļa nosaka ražotāja un pilnvarotā pārstāvja pienākumus, laižot radioiekārtas tirgū, projekta 2.4. apakšnodaļa nosaka importētāja pienākumus, laižot radioiekārtas tirgū, projekta 2.5. apakšnodaļa nosaka izplatītāja pienākumus, piedāvājot radioiekārtas tirgū, un projekta 2.6. apakšnodaļa nosaka iesaistītās personas pienākumus. Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt radioiekārtu būtiskās prasības un to ievērošanas uzraudzības mehānismu un prasības radioiekārtu piedāvāšanai tirgū, uzstādīšanai un lietošanai un to uzraudzības kārtību, kā arī radioiekārtu atbilstības novērtēšanas kārtību. Ministru kabineta noteikumi nedrīkst ietvert tādas tiesību normas, kas bez likumdevēja pilnvarojuma veidotu jaunas tiesiskās attiecības (sk. Satversmes tiesas 2007. gada 9. oktobra sprieduma lietā Nr. 2007-04-03 16. punktu un 2017. gada 29. jūnija sprieduma lietā Nr. 2016-23-03 16. punktu). Tādējādi Ministru kabinets drīkst tikai konkretizēt Saeimas pieņemto likumu (sk. Satversmes tiesas 2017. gada 29. jūnija sprieduma lietā Nr. 2016-23-03 secinājumu daļas 16. punktu). No minētājās apakšnodaļās ietvertā regulējuma nav skaidrs, vai tas atbilst Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, jo paredz visdažādākos pienākumus, kas varētu būt attiecināmi gan uz būtisko prasību ievērošanas uzraudzību, gan radioiekārtu piedāvāšanu tirgū un uzraudzības kārtību, gan arī uz ko citu. Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam precizēt projektu, neizdalot atsevišķi iesaistīto pušu pienākumus, bet loģiski veidot regulējumu atbilstoši Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam, vienlaicīgi izvērtējot šī regulējuma atbilstību Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 11. punkts paredz, ka radioiekārtas atbilst projekta 8. punktā minētajām būtiskajām prasībām, ja tās atbilst piemērojamo standartu vai to daļu prasībām, uz kuriem publicētas atsauces Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī un kuri attiecas uz minētajām būtiskajām prasībām. No projekta 11. punktā ietvertā regulējuma nav skaidrs, vai tā ir vēl viena prasība radioiekārtām un tāpēc būtu iekļaujama projekta 8. punktā, vai arī tas ir kaut kas cits. Tādējādi, ja projekta 11. punktā ir paredzēta vēl viena prasība radioiekārtām, atkārtoti lūdzam tajā ietverto regulējumu ietvert projekta 8. punktā. Savukārt, ja projekta 11. punktā nav paredzēta vēl viena prasība radioiekārtām, atkārtoti lūdzam izvērtēt šāda regulējuma atbilstību Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt projekta 9. punktā ietvertā regulējuma nepieciešamību. Projekta 8. punkts paredz, kādas prasības attiecināmas uz visām radioiekārtām, uz kurām attiecas projekts. Vienlaikus projekta 9. punkts īpaši uzskaita, uz kādām radioiekārtām attiecas projekta 8.5., 8.6. un 8.7. apakšpunktā minētās prasības. Vēršam uzmanību uz to, ka, ja uz projekta 9. punktā minētajām radioiekārtām attiecas projekts, tad uz tām attiecināmas arī projekta 8.5., 8.6. un 8.7. apakšpunktā minētās prasības. Savukārt, ja uz projekta 9. punktā minētajām radioiekārtām projekts neattiecas, nav saprotams, kāpēc noteiktas prasības uz tām tomēr tiek attiecinātas.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 5. punkts paredz, kādas projekta normas neattiecas uz radioamatieru radiostacijām. Vienlaikus anotācijā ir norādīts, ka uz projekta 5. punktā minētajām iekārtām attiecas Ministru kabineta 2016. gada 9. augusta noteikumi Nr. 529 "Radioamatieru radiostaciju būvēšanas, ierīkošanas un lietošanas, kā arī radioamatieru apliecības saņemšanas kārtība". Vēršam uzmanību uz to, ka minētie Ministru kabineta noteikumi ir zaudējuši spēku 2022. gada 1. oktobrī. No projektā ietvertā regulējuma izriet, ka projekta mērķis ir nodrošināt, ka radioiekārtas nekaitē cilvēku veselībai un videi, tāpēc arī iekārtām, kas minētas projekta 5. punktā, ir jābūt nekaitīgām cilvēku veselībai un videi. Ņemot vērā minēto, nav skaidrs, vai uz minētajām iekārtām kopš minēto Ministru kabineta noteikumu spēka zaudēšanas netiks attiecināts cits normatīvais regulējums vai arī šāds regulējums vēl tiks izstrādāts. Ievērojot minēto, lūdzam papildināt anotāciju ar attiecīgu skaidrojumu. Ja attiecībā uz projekta 5. punktā minētajām iekārtām nav plānots izstrādāt jaunu regulējumu, lūdzam skaidrot anotācijā, kā tiks nodrošināts, ka šīs iekārtas nerada kaitējumu cilvēku veselībai un videi.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 4.5. apakšpunkts paredz, kādas projekta normas neattiecas uz speciāli izgatavotiem novērtējuma komplektiem, kas paredzēti izmantošanai vienīgi zinātnes un pētniecības iestādēs. Vienlaikus anotācijā ir norādīts, ka nav zināmas prasības, kādas attiecināmas uz projekta 4.5. apakšpunktā minētajām iekārtām. No projektā ietvertā regulējuma izriet, ka projekta mērķis ir nodrošināt, ka radioiekārtas nekaitē cilvēku veselībai un videi, tāpēc arī radioiekārtām, kas minētas projekta 4.5. apakšpunktā, ir jābūt nekaitīgām cilvēku veselībai un videi. Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam skaidrot anotācijā, kā tiks nodrošināts, ka šīs radioiekārtas nerada kaitējumu cilvēku veselībai un videi.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā norādīt normatīvos aktus, uz kuriem veidota atsauce projekta 4.2. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 4.1. apakšpunkts paredz, kādas projekta normas neattiecas uz radioamatieru radioiekārtām, kuras netiek laistas vai piedāvātas tirgū. Vienlaikus anotācijā ir norādīts, ka uz projekta 4.1. apakšpunktā minētajām iekārtām attiecas Ministru kabineta 2016. gada 9. augusta noteikumi Nr. 529 "Radioamatieru radiostaciju būvēšanas, ierīkošanas un lietošanas, kā arī radioamatieru apliecības saņemšanas kārtība". Vēršam uzmanību uz to, ka minētie Ministru kabineta noteikumi ir zaudējuši spēku 2022. gada 1. oktobrī. No projektā ietvertā regulējuma izriet, ka projekta mērķis ir nodrošināt, ka radioiekārtas nekaitē cilvēku veselībai un videi, tāpēc arī radioiekārtām, kas minētas projekta 4.1. apakšpunktā ir jābūt nekaitīgām cilvēku veselībai un videi. Ņemot vērā minēto, nav skaidrs, vai uz minētajām radioiekārtām kopš minēto Ministru kabineta noteikumu spēka zaudēšanas netiks attiecināts cits normatīvais regulējums vai arī šāds regulējums vēl tiks izstrādāts. Ievērojot minēto, lūdzam papildināt anotāciju ar attiecīgu skaidrojumu. Ja attiecībā uz projekta 4.1. apakšpunktā minētajām radioiekārtām nav plānots izstrādāt jaunu regulējumu, lūdzam skaidrot anotācijā, kā tiks nodrošināts, ka šīs radioiekārtas nerada kaitējumu cilvēku veselībai un videi.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt projekta 1. punktu, ņemot vērā to, ka projekta izdošanas tiesiskais pamats paredz, ka projekts izdots arī saskaņā ar likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 7. panta otro daļu, taču projekta 1. punkts neparedz noteikt tādu regulējumu. Vienlaikus norādām, ka šobrīd projektā ir ietverta tirgus uzraudzības kārtība, taču nav noteikts, kura institūcija veiks tirgus uzraudzību.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta izdošanas tiesiskais pamats ir likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 7. pants un Elektronisko sakaru likuma 33. panta otrā daļa. Minētajās normās nav ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt projekta 1.2. un 1.3. apakšpunktā paredzēto. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot projekta 1.2. un 1.3. apakšpunktu vai papildināt projekta izdošanas tiesisko pamatu ar atsaucēm uz tām likuma normām, kas pilnvaro Ministru kabinetu noteikt projekta 1.2. un 1.3. apakšpunktā paredzēto.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam precizēt projekta 1.1. apakšpunktā ietverto atbilstoši Elektronisko sakaru likuma 33. panta otrajā daļā un likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 7. panta pirmajā daļā noteiktajam, ņemot vērā sagatavošanas noteikumu 100. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
Iebildums
Direktīvas 26. panta 7. punkta "d" apakšpunktā, kas pārņemts projekta 80.11.4. apakšpunktā, ir runa par "ES tipa pārbaudes sertifikātu". Attiecīgi lūdzam precizēt apakšpunktu, lai ir skaidrs, par kādu sertifikātu ir runa, vai arī lūdzam sniegt skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt projekta 80.11.3. apakšpunktu, ņemot vērā, ka no tā, šķiet, izriet, ka privātpersonām tiek uzlikts pienākums (turklāt nekonkrēts, lietojot vārdu "attiecīgajiem") ievērot arī Eiropas Savienības tiesību aktus, kas privātpersonām nav saistoši (piemēram, direktīvas vai lēmumi, kas adresēti dalībvalstīm un bez to pārņemšanas nacionālajos normatīvos aktos privātpersonām nav saistoši). Attiecīgi lūdzam precizēt normu.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projektā ietvertas atsauces uz standartiem ("piemērojamie standarti vai to daļas, uz kuriem publicētas atsauces Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī", "vispārpieņemtie standarti" u.tml.). Lūdzam skaidrot attiecīgo projekta normu atbilstību Standartizācijas likumam, kā arī skaidrot, vai ar minētajām atsaucēm domāti obligāti vai brīvprātīgi piemērojami standarti, un skaidrot to atbilstību Latvijas nacionālā standarta statusam, kā arī nepieciešamības gadījumā precizēt projektu. Vēršam arī uzmanību, ka sagatavošanas noteikumu 5. nodaļa noteic, kā izdarāmas atsauces uz Latvijas nacionālā standarta statusā adaptētiem starptautiskajiem, reģionālajiem un Latvijas nacionālajiem standartiem.
Piedāvātā redakcija
-
41.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam, pirmoreiz minot Eiropas Savienības regulu nosaukumus, lietot to pilnos nosaukumus, attiecīgi veidojot atsauci uz regulu vai tās normu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - sagatavošanas noteikumi) 171.-172. punktam. Papildus norādām, ka ne par visām regulām (piemēram, ne visām 10. punktā minētajām regulām, 1. pielikumā minētajām regulām) ir ietverta informācija anotācijas 5. sadaļā. Attiecīgi lūdzam precizēt projektu un anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
42.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projektā ir vairākas atsauces uz starptautiskiem dokumentiem, kā arī dažādām "prasībām". Piemēram, projekta 4.3.2. apakšpunktā ir atsauce uz Starptautiskās Telesakaru savienības Radionoteikumiem, 80.15. apakšpunktā ir atsauce uz "darba grupas sagatavotiem lēmumiem un dokumentiem", 1. pielikuma 2. punktā ir atsauce uz "GMDSS darbības prasībām", kā arī "Starptautiskās Jūrniecības organizācijas attiecīgajiem noteikumiem", savukārt 3. punktā - "kuģu automātiskās identifikācijas sistēmas (AIS) ekspluatācijas prasībām". Nav skaidrs, kas ir šie dokumenti un prasības un kāds ir to juridiskais statuss, arī projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk - anotācija) nav ietverti attiecīgi skaidrojumi. Norādām, ka ārējos normatīvajos aktos nav pieļaujamas atsauces uz privātpersonām nesaistošiem dokumentiem, turklāt privātpersonām saistošas prasības jāparedz ārējos normatīvajos aktos. Attiecīgi lūdzam veikt attiecīgus precizējumus vai sniegt anotācijā pamatotus skaidrojumus par minētajām norādēm un atsaucēm.
Vienlaikus, konstatējot konkrētas starptautiskās saistības, lūdzam precizēt anotācijas 5. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
43.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izskatot Ministru kabineta noteikumu projektu "Radioiekārtu atbilstības novērtēšanas, piedāvāšanas tirgū, uzstādīšanas, lietošanas un uzraudzības noteikumi" (turpmāk – projekts), secināms, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 16. aprīļa Direktīvas 2014/53/ES par dalībvalstu tiesību aktu saskaņošanu attiecībā uz radioiekārtu pieejamību tirgū un ar ko atceļ Direktīvu 1999/5/EK (turpmāk - Direktīva 2014/53/ES) pārņemšanai izmantota transponēšanas metode, pamatā pārkopējot direktīvas normas noteikumu projektā. Vēršam uzmanību, ka burtiska direktīvu normu pārkopēšana nacionālajā tiesību aktā ne vienmēr palīdz sasniegt direktīvā noteikto mērķi. Ņemot vērā, ka direktīvu pārņemšanas procesā svarīgākais ir nodrošināt direktīvas mērķa sasniegšanu, dalībvalstij ir jāizvēlas tāda direktīvas normu pārņemšanas forma un metode, kas atbilstu gan tās nacionālajai tiesību sistēmai, gan arī ES prasībām (vairāk par pārņemšanas metodēm sk. Tieslietu ministrijas 2014. gada Eiropas Savienības tiesību aktu ieviešanas rokasgrāmatā, kas pieejama: https://www.tm.gov.lv/lv/metodiskie-ieteikumi). Svarīgi ir ņemt vērā ne tikai pašas direktīvas normas saturu, bet arī nacionālā tiesību akta, kurā direktīvu plānots pārņemt, juridisko valodu un tehniku. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un skaidrot, vai transponēšanas metode konkrētajā gadījumā atbilst Latvijas tiesību sistēmai, tostarp ir sistēmiski iederīga, ņemot vērā citos normatīvajos aktos lietoto terminoloģiju. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
44.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Tiesību akta projekta anotācijas IV sadaļā ietver informāciju par to, kādos normatīvajos aktos veicami grozījumi, kas izriet no attiecīgā tiesību akta projekta. Savukārt informāciju par normatīvajiem aktiem, kas attiecās uz iekārtām, uz kurām neattiecas projekts, var norādīt anotācijas I sadaļā. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt anotāciju.
Vienlaikus lūdzam ņemt vērā, ka:
- Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumi Nr. 93 "Noteikumi par speciālo radiolīdzekļu izmantošanas kārtību un tehniskajām prasībām to darbībai" ir zaudējuši spēku un kopš 2022. gada 18. oktobra spēkā ir Ministru kabineta 2022. gada 11. oktobra noteikumi Nr. 628 "Speciālo radiolīdzekļu izmantošanas kārtība";
- Ministru kabineta 2016. gada 9.augusta noteikumi Nr. 529 "Radioamatieru radiostaciju būvēšanas, ierīkošanas un lietošanas, kā arī radioamatieru apliecības saņemšanas kārtība" 2022. gada 1. oktobrī ir zaudējuši spēku.
Piedāvātā redakcija
-
45.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas I sadaļas 2. punktu ar projektā ietverto normu skaidrojumu, ņemot vērā to, ka projekta piemērotājam jābūt pieejamai informācijai par projektā ietvertajām normām aktuālajai Ministru kabineta noteikumu redakcijai. Vēršam uzmanību uz to, ka tiesību zinātnē ir norādīts, ka laika gaitā tiesību norma sāk dzīvot ar vien patstāvīgāku dzīvi un attālinās no sava radītāja priekšstatiem. Tāpēc tiesību normas mērķis un jēga jātulko kontekstā ar pastāvīgi mainīgo reālo dzīvi un sabiedrības attīstību (sk.: Meļķisis E. Latvijas tiesiskās sistēmas ceļš uz demokrātisku tiesisku valsti. Rakstu krājums. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2014, 191.–192., 244.lpp.). Interpretējot tiesību normu, ir jāvērtē ne tikai tās teksts, kāds tas bija šīs normas pieņemšanas brīdī, bet arī tiesību normas dzīve pēc tās pieņemšanas (sk.: Dvorkin R. Law’s Empire. London: Fontana, 1991, p.348). Proti, tiesību normas saturs nav sastindzis, jo ikviena sabiedrība turpina attīstīties un līdz ar to atbilstoši evolucionē arī tās tiesību sistēma. Tādējādi tiesību normas saturu nosaka arī tie procesi, kas notikuši pēc normas pieņemšanas (sk. Satversmes tiesas 2018. gada 29. jūnija sprieduma lietā Nr. 2017-25-01 13.2. apakšpunktu). Ņemot vērā minēto, projektā ietvertās normas redakcionāli var neatšķirties no Ministru kabineta 2016. gada 7.jūnija noteikumos Nr. 360  "Radioiekārtu atbilstības novērtēšanas, piedāvāšanas tirgū, uzstādīšanas un lietošanas noteikumi" ietvertajām normām, taču to saturiskā izpratne un interpretācija var būt mainījusies.
Piedāvātā redakcija
-
46.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas kopsavilkumā un I sadaļā ietverto informāciju, ņemot vērā to, ka Ministru kabineta 2016. gada 7.jūnija noteikumi Nr. 360  "Radioiekārtu atbilstības novērtēšanas, piedāvāšanas tirgū, uzstādīšanas un lietošanas noteikumi" saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piekto daļu nezaudēja spēku, stājoties spēkā jaunajam Elektronisko sakaru likumam, jo minētie noteikumi izdoti uz divu likumu pamata.
Piedāvātā redakcija
-
47.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Lūdzam izvērstāk anotācijas 5. sadaļas 1. tabulas ailē "Cita informācija" skaidrot, kā minētā informācija ir attiecināma uz projektu, tostarp, vai kāda projekta norma attiecīgo izņēmumu paredz.
Piedāvātā redakcija
-
48.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Ja Direktīvas 2014/53/ES vienībai ir apakšvienības, lūdzam konkrēti anotācijas 5. sadaļas 1. tabulā norādīt, kur katra apakšvienība ir pārņemta (piemēram, 40. panta 1. punktam ir vairākas daļas. III pielikuma B moduļa 8.punktam ir apakšvienības u.tml.).
Piedāvātā redakcija
-
49.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 5. sadaļas 1. tabulas ailē par rīcības brīvību ietverto informāciju. Vēršam uzmanību, ka rīcības brīvība Direktīvā 2014/53/ES ir paredzēta arī citās normās (piemēram, 7. pantā "var ieviest papildu prasības"). Attiecīgi lūdzam izvērtēt un tabulā attiecīgajā ailē norādīt, kā un kāpēc rīcības brīvība ir vai nav izmantota.
Piedāvātā redakcija
-
50.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Lūdzam anotācijas 5. sadaļas 1. tabulā ietvert informāciju, kādas Direktīvas 2014/53/ES normas ir pārņemtas projekta 7. punkta apakšpunktos, ņemot vērā, ka arī tajos, šķiet, ir pārņemtas direktīvas prasības. Lūdzam arī pārskatīt projektu un tabulā ietverto informāciju un pārliecināties, ka visas attiecīgās projekta vienības, kurās pārņemtas kādas direktīvas normas prasības, ir norādītas.
Piedāvātā redakcija
-
51.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Lūdzam izvērstāk skaidrot anotācijas 5. sadaļas 1. tabulā minēto informāciju par Direktīvas 2014/53/ES 2. panta 1. punkta 18. apakšpunkta pārņemšanu. Proti, lūdzam skaidrot, vai pastāv iespēja, ka ne visi saskaņotie standarti minētās direktīvas normas izpratnē ir piemērojamie standarti Standartizācijas likuma 12. panta trešās daļas izpratnē.
Turklāt Standartizācijas likuma 12. panta trešā daļa kā piemērojamo standartu definē konkrēti pēc Eiropas Komisijas pieprasījuma Eiropas standartizācijas komitejas, Eiropas Elektrotehniskās standartizācijas komitejas vai Eiropas Telekomunikāciju standartu institūta izstrādātu un pieņemtu standartu, kurš reģistrēts Latvijas nacionālā standarta statusā.
Attiecīgi lūdzam sniegt izvērstāku skaidrojumu par termina "saskaņotie standarti" nozīmi un atbilstību Standartizācijas likumā lietotajam terminam "piemērojamie standarti".
Piedāvātā redakcija
-
52.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2009.gada 6.oktobra noteikumi Nr.1151 "Noteikumi par radiofrekvenču spektra joslu sadalījumu radiosakaru veidiem un iedalījumu radiosakaru sistēmām, kā arī par radiofrekvenču spektra joslu izmantošanas vispārīgajiem nosacījumiem (Nacionālais radiofrekvenču plāns)" ir zaudējuši spēku. Attiecīgi aicinām aktualizēt anotācijas 5. sadaļas 1. tabulā norādīto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
53.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Direktīvas 2014/53/ES 1. panta 1. punkts noteic, ka ar direktīvu izveido regulatīvo satvaru radioiekārtu laišanai tirgū un nodošanai ekspluatācijā Savienībā. Proti, tas noteic direktīvas mērķi. Attiecīgi nav saprotams anotācijas 5. sadaļas 1. tabulā minētais skaidrojums par normas pārņemšanu, un lūdzam to precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
54.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Lūdzam anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā ietvert pilnīgu informāciju par visām Direktīvas 2014/53/ES vienībām un to pārņemšanu. Piemēram, nav ietverts skaidrojums par 1. panta 4. punktu, 2. panta 1. punkta 16. apakšpunktu, 2.panta 1.punkta 25. apakšpunktu, vairāki 3. panta 3. punkta apakšpunkti, 4. pants, 5. pants, 9. panta 1. punkts, 26. panta 2. punkts, 35. punkts, vairāku pielikumu pēdējie punkti u.c.
Piedāvātā redakcija
-
55.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Attiecībā uz Direktīvas 2014/53/ES normu pārņemšanu un anotācijas 5. sadaļas 1. tabulā ietverto informāciju vēršam uzmanību uz šādām neskaidrībām vai neprecizitātēm:
1) direktīvas 2. panta 1. punkta 9. apakšpunktā ir arī norāde "Eiropas Savienības tirgū", kāda, šķiet, neizriet no projekta 3.1. apakšpunkta;
2) direktīvas 2. panta 1. punkta 14. apakšpunktā ir norāde uz personu, "kas reģistrēta Savienībā", savukārt projekta 3.6. apakšpunktā - uz personu, kas "veic komercdarbību";
3) projekta 3.7. apakšpunktā ir piebilde "kas veic komercdarbību Eiropas Savienībā", kāda nav attiecīgajā pārņemtajā direktīvas 2. panta 1. punkta 15. apakšpunktā;
4) direktīvas 2. panta 1. punkta 17. apakšpunktā izmantots formulējums "tehniskās prasības, kurām radioiekārtām ir jāatbilst", savukārt projekta 3.8. apakšpunktā - "kurām atbilst radioiekārta";
5) direktīvas 2. panta 1. punkta 23. apakšpunkts formulēts mazliet citādi nekā projekta 3.10. apakšpunkts (proti, radioiekārtas, kas ir bijušas, nevis, kas ir pieejamas);
6) nav pilnīgi skaidra Direktīvas 2014/53/ES 3. panta 3. punkta (kuram turklāt ir apakšvienības, un ne par visām ietverta informācija tabulā) saistība ar projekta 8.4. apakšpunktu, kā arī 3. punkta "g" apakšpunkta pārņemšanas korektums, ņemot vērā, ka tajā ir runa vispārīgi par "radioiekārtām";
7) projektā, šķiet, nav pārņemts direktīvas 9. panta 2. punkta 2. teikums;
8) direktīvas 10. panta 7.punktā vēl ir piebilde "kontaktinformācija ir galalietotājiem un tirgus uzraudzības iestādēm viegli saprotamā valodā" (līdzīgi arī 12. panta 3. punkta pēdējais teikums), kura, šķiet, projekta 13.9. apakšpunktā nav pārņemta (sal. ar 13.10. apakšpunktu);
9) direktīvas 12. panta 8. punktā ir runa ne tikai par atbilstības deklarācijas glabāšanu, bet arī par tehniskās dokumentācijas pieejamību tirgus uzraudzības iestādēm pēc pieprasījuma, kāda, šķiet, nav projekta 19.8. apakšpunktā;
10) lūdzam direktīvas 14. panta pārņemšanas kontekstā skaidrot, kādēļ projekta 14. punktā ietverta vēl papildus atsauce tieši uz noteikumu 13.1. apakšpunktā minētajām prasībām;
11) direktīvas 17. panta 1. punkts, šķiet, ir plašāk formulēts (ar plašāku prasību saturu) nekā projekta 27. punkts. Nav pilnīgi skaidrs, kur un kā pārņemts 1. teikums;
12) direktīvas 18.panta 2.punkts, šķiet, ir pārņemts arī projekta 65. punktā;
13) nav pilnībā skaidra 18. panta 3. punkta pārņemšana. Piemēram, projektā, šķiet, nav norma par to, ka sagatavo vienotu atbilstības deklarāciju noteiktā gadījumā;
14) kontekstā ar direktīvas 18. panta 4. punkta pārņemšanu, nav skaidrs, kāpēc projekta 13.4. apakšpunktā ir atsauce tieši uz šo noteikumu 2. nodaļas prasībām, nevis vispārīgi uz šo noteikumu prasībām;
15) nav pilnībā skaidrs, kur un kā ir pārņemts 20. panta 3. punkta trešā daļa.
16) direktīvas 21. panta 1. punkts, šķiet, ir pārņemts arī 70. punktā;
17) lūdzam izvērstāk skaidrot 26. panta 9. punkta pārņemšanu projektā, ņemot vērā direktīvas normas un projekta 80.13. apakšpunkta atšķirības;
18) projekta 80.14. apakšpunktā, šķiet, ir stingrāka prasība, nekā direktīvas 26. panta 10. punktā attiecībā uz neizpaužamās informācijas saturu;
19) nav skaidrs, vai direktīvas 41. panta 2. punkts ir pilnībā pārņemts, ņemot vērā, ka tas paredz arī dalībvalsts rīcību gadījumā, ja valsts pasākums tiek uzskatīts par pamatotu
20) nav pilnībā skaidrs, kā direktīvas 42. panta 2. punkts saistāms ar tabulā norādītajām projekta vienībām;
21) lūdzam skaidrot direktīvas 42. panta 3. punkta pārņemšanu projekta 111. punktā, ņemot vērā punktā ietverto atsauci uz 103. punktu, nevis uz 105. punktu;
22) lūdzam precizēt informāciju par direktīvas 42. panta 5. punkta pārņemšanu, jo norma adresēta Komisijai;
23) projekta 101. punktā lietots formulējums "ir tiesīga pieņemt lēmumu", nevis "pieņem lēmumu", kā direktīvas 43. panta 2. punktā;
24) nav skaidrs, kāda saistība ir direktīvas 49. pantam ar projekta 152. punktu;
25) direktīvas I pielikuma 1. punkts tālāk konkretizē, kas saprotams ar iekārtām, kas netiek laistas tirgū. Attiecīgi nav skaidrs, vai ir pilnībā pārņemts 1. punkts;
26) direktīvas I pielikuma 4. punkts ir nedaudz plašāk formulēts nekā projekta 4.5. apakšpunkts;
27) lūdzam kontekstā ar direktīvas III pielikuma C moduļa 1. punktu (u.c. līdzīgi formulētu direktīvu normu) pārņemšanu skaidrot, vai atsauce projekta 44. punktā (u.c. līdzīgās attiecīgajās projekta vienībās) tieši uz "noteikumu 8. punktā minētajām būtiskajām prasībām" ir atbilstoša, ņemot vērā direktīvas normā ietverto vispārīgo atsauci uz direktīvas prasībām;
28) nav pilnīgi skaidra direktīvas VI pielikuma 2. un 3. punkta pārņemšana, ņemot vērā normu saturisko atšķirību no projekta 2. pielikuma 2. un 3. punkta.
Attiecīgi lūdzam izvērtēt iepriekš minēto un attiecīgi to, vai pilnībā pārņemtas konkrētās direktīvas normas, un sniegt skaidrojumu vai precizēt tabulu vai projektu.
Piedāvātā redakcija
-
56.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka projekta 10.2. apakšpunktā ir atsauce uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 27. novembra Regulu (ES) 2019/2144 par prasībām mehānisko transportlīdzekļu un to piekabju un šiem transportlīdzekļiem paredzētu sistēmu, sastāvdaļu un atsevišķu tehnisko vienību tipa apstiprināšanai attiecībā uz to vispārīgo drošību un transportlīdzekļa braucēju un neaizsargāto ceļu satiksmes dalībnieku aizsardzību, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2018/858 un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 78/2009, (EK) Nr. 79/2009 un (EK) Nr. 661/2009 un Komisijas Regulas (EK) Nr. 631/2009, (ES) Nr. 406/2010, (ES) Nr. 672/2010, (ES) Nr. 1003/2010, (ES) Nr. 1005/2010, (ES) Nr. 1008/2010, (ES) Nr. 1009/2010, (ES) Nr. 19/2011, (ES) Nr. 109/2011, (ES) Nr. 458/2011, (ES) Nr. 65/2012, (ES) Nr. 130/2012, (ES) Nr. 347/2012, (ES) Nr. 351/2012, (ES) Nr. 1230/2012 un (ES) 2015/166, nevis uz tās 17. un 18. pantu. Turklāt nav skaidra minēto pantu saistība ar norādīto projekta normu (10.2. apakšpunktu). Attiecīgi lūdzam precizēt anotācijas 5. sadaļas 1. tabulu vai sniegt skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
57.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 5. sadaļas 1. tabulā norādīto informāciju par Eiropas Komisijas 2021. gada 29. oktobra Deleģētās Regulas (ES) 2022/30, kas papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2014/53/ES attiecībā uz minētās direktīvas 3. panta 3. punkta pirmās daļas d), e) un f) punktā norādīto pamatprasību piemērošanu (turpmāk - Regula 2022/30) ieviešanu.
Pirmkārt, gan tās 1. pantam, gan 2. pantam ir apakšvienības, attiecīgi lūdzam konkretizēt, kur katra apakšvienība ir ieviesta. Turklāt regulai ir arī 3. pants, kas citastarp noteic, no kāda datuma piemēro regulu.
Papildus paužam bažas, ka projektā, šķiet, tiek dublētas minētās regulas normas, kā arī Regulas 2018/1139 138. pants. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288.panta otro daļu „regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs.” Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu, un attiecīgi to normas aizliegts pārrakstīt nacionālajos normatīvajos aktos, atkārtojot jau attiecīgajā regulā noteikto. Izņēmums no vispārīgā aizlieguma var pastāvēt ļoti retos gadījumos. Attiecīgi lūdzam vai nu sniegt skaidrojumu, vai precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
58.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atsauce uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 4. jūlija Regulu (ES) 2018/1139 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas jomā un ar ko izveido Eiropas Savienības Aviācijas drošības aģentūru, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 2111/2005, (EK) Nr. 1008/2008, (ES) Nr. 996/2010, (ES) Nr. 376/2014 un Direktīvas 2014/30/ES un 2014/53/ES un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 552/2004 un (EK) Nr. 216/2008 un Padomes Regulu (EEK) Nr. 3922/91 (turpmāk - Regula 2018/1139) ir ietverta arī projekta 114.3. apakšpunktā. Attiecīgi lūdzam papildināt anotācijas 5. sadaļas 1. tabulā ietverto informāciju. Papildus lūdzam izvērtēt iespēju projekta 114.3. apakšpunktā ietvert atsauci uz konkrētām regulas normām, lai atvieglotu normas piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
59.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Ņemot vērā, ka projektā tiek pārņemta Direktīva 2014/53/ES, kā arī ieviestas citas Eiropas Savienības prasības, lūdzam anotācijā skaidrot, kādas prasības (piemēram, 73. punktā, 1. pielikumā ietvertās normas u.c.) un kādēļ noteiktas papildus Eiropas Savienības prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
60.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 123.5. apakšpunktā vārdu "rakstiska" lūdzam aizstāt ar vārdu "rakstveida".
Piedāvātā redakcija
-
61.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka sagatavošanas noteikumu 111. punkta pēdējais teikums paredz, ka noteikumu projektā neveido nodaļas, kas satur vienu punktu, aicinām attiecīgi precizēt projekta 5.2. apakšnodaļu.
Piedāvātā redakcija
-
62.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka sagatavošanas noteikumu 111. punkta pēdējais teikums paredz, ka noteikumu projektā neveido nodaļas, kas satur vienu punktu, aicinām attiecīgi precizēt projekta 5.1. apakšnodaļu.
Piedāvātā redakcija
-
63.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 84. punktā ietverto atsauci uz projekta 80. punktu, ņemot vērā to, ka projekta 80. punktā ietvertas paziņotajai institūcijai izvirzītās prasības, savukārt projekta 84. punktā ir minēts uzdevuma veicējs vai filiāle.
Piedāvātā redakcija
-
64.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, kura iestāde minēta projekta 67. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
65.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 65. punktā lūdzam vārdu "rakstiski" aizstāt ar vārdu "rakstveidā".
Piedāvātā redakcija
-
66.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt projekta 33.2. vai 50.4. apakšpunktu, ņemot vērā to, ka projekta 33.2. apakšpunktā minēts, ka pieteikumam pievieno rakstveida apstiprinājumu, ka tāds pats pieteikums nav iesniegts citai paziņotajai institūcijai, savukārt projekta 50.4. apakšpunktā minēts, ka pieteikumam pievieno rakstveida paziņojumu, ka tāds pats pieteikums nav iesniegts citai paziņotajai institūcijai.
Piedāvātā redakcija
-
67.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka sagatavošanas noteikumu 111. punkta pēdējais teikums paredz, ka noteikumu projektā neveido nodaļas, kas satur vienu punktu, aicinām attiecīgi precizēt projekta 2.5. apakšnodaļu.
Piedāvātā redakcija
-
68.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 17. punktā ietverto atsauci uz 13. punktā minēto tehnisko dokumentāciju, ņemot vērā to, ka tehniskās dokumentācijas izstrāde ir paredzēta projekta 13.2. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
69.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka sagatavošanas noteikumu 111. punkta pēdējais teikums paredz, ka noteikumu projektā neveido nodaļas, kas satur vienu punktu, aicinām attiecīgi precizēt projekta 2.1. apakšnodaļu.
Piedāvātā redakcija
-
70.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 3.10. apakšpunkts paredz, ka atsaukšana ir pasākums ar mērķi panākt, ka tiek atdota atpakaļ radioiekārta, kas ir pieejama galalietotājam. Lūdzam precizēt, kam tiek atdota atpakaļ radioiekārta.
Piedāvātā redakcija
-
71.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 3.5. apakšpunktā lūdzam vārdu "rakstisku" aizstāt ar vārdu "rakstveida".
Piedāvātā redakcija
-
72.
Anotācija (ex-ante)
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 5. sadaļas 1. tabulā attiecībā uz Direktīvas 2014/53/ES normu pārņemšanu konsekventi lietot terminu "pārņemts" (nevis, piemēram, izteikts, ietverts u.tml.).
Piedāvātā redakcija
-
73.
Anotācija (ex-ante)
Priekšlikums
Aicinām nedublēt anotācijas 5. sadaļas 1. tabulā ietverto informāciju par Direktīvas 2014/53/ES vienību, kurām ir apakšvienības, pārņemšanu (sk., piemēram, 2. panta 1. punktu), jo attiecīgā vispārīgā norāde ir lieka, turklāt dažviet arī nekorekta.
Piedāvātā redakcija
-
74.
Anotācija (ex-ante)
Priekšlikums
Lūdzam informāciju par katru Eiropas Savienības tiesību aktu un tā ieviešanu vai pārņemšanu anotācijas 5. sadaļas 1. tabulā izdalīt atsevišķi.
Piedāvātā redakcija
-