Atzinums

Projekta ID
22-TA-800
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
19.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Nepieciešams precizēt formulējumu "Valsts vienotajos klientu apkalpošanas centros nodrošina valsts pārvaldes pakalpojumu atbalsta dienesta pakalpojumus, lai nodrošinātu valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.gov.lv iekļauto pakalpojumu pieejamību", jo, kaut arī nākamajā apakšpunktā norādīts, ka "Ministru kabinets nosaka valsts pārvaldes pakalpojumu atbalsta dienesta sniegto pakalpojumu apjomu, sniegšanas kārtību un sniegšanas kritērijus", piedāvātā redakcija tomēr rada priekšstatu, ka atbalsts nozīmē pakalpojuma saņemšanu pilnā apmērā ar valsts pārvaldes pakalpojumu atbalsta dienesta darbinieku palīdzību. Tai pašā laikā anotācijā norādīts:"izveidot vienotu pakalpojumu atbalsta dienestu pirmā līmeņa konsultāciju sniegšanai par visiem pakalpojumiem, kuru apraksti iekļauti Latvija.gov.lv pakalpojumu katalogā.", kas liecina, ka tiks sniegts tikai konsultāciju līmeņa atbalsts pakalpojumu saņemšanai un tādējādi tiks uzlabota šo pakalpojumu pieejamība.
Piedāvātā redakcija
Valsts vienotajos klientu apkalpošanas centros nodrošina valsts pārvaldes pakalpojumu atbalsta dienesta konsultāciju pakalpojumus, lai uzlabotu valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.gov.lv iekļauto pakalpojumu pieejamību
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
No piedāvātā formulējuma izriet, ka pēc pārejas noteikumu 31.pantā noteiktā termiņa (2023. gada 1. septembris) iestāšanās (kad Ministru kabinets noteiks personas datu pārlūkošanas tehniskā risinājuma pārzini, personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo apstrādājamo datu apjomu, personas identifikācijas nosacījumus, informācijas aprites kārtību, datu glabāšanas noteikumus un apstrādes kārtību, kā arī institūcijas, kas nodrošina personas datu sniegšanu personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai), institūcijām, kurām tiks noteikts pienākums nodrošināt datu pieejamību noteiktajā apjomā, būs jānodrošina šī panta prasību izpilde. Jāņem vērā, ka informācijas sistēmu datu atlases un starpsistēmu datu apmaiņas risinājumu izstrāde ne vienmēr ir ātri realizējama pieejamo resursu ietvaros. Institūcijām, kuru pārziņā ir vairākas valsts informācijas sistēmas ar sarežģītiem datu apstrādes un apmaiņas algoritmiem, šim mērķim nepieciešamo personas un auditācijas datu izguve, saglabājot  integritāti, var būt saistīta ar būtiskiem finanšu ieguldījumiem un apjomīgiem izstrādes darbiem ilgākā laika periodā. Attiecīgi - Ministru kabinetam jānosaka arī pienākums noteikt tehnisko risinājumu ieviešanas termiņus un izstrādei nepieciešamo budžeta finansējumu.
Piedāvātā redakcija
"(5) Valsts pārvaldes pakalpojumu portālā ir pieejams personas datu pārlūkošanas pakalpojums, lai nodrošinātu personas tiesības uz personas datu pārvaldību, kurā pēc personas pieprasījuma vienuviet atspoguļo informāciju no valsts informācijas sistēmām par personu, tajā skaitā tās personas datiem, kas tiek apstrādāti valsts informācijas sistēmās. Personas datu pārlūkošanas pakalpojums nodrošina iespēju izgūt datus no valsts informācijas sistēmām par informācijas pieprasītāju un personām, kuru likumiskais pārstāvis tas ir, un aizsargātā veidā tos saņemt oficiālajā elektroniskajā adresē. Ministru kabinets nosaka personas datu pārlūkošanas tehniskā risinājuma pārzini, personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo apstrādājamo datu apjomu, personas identifikācijas nosacījumus, informācijas aprites kārtību, datu glabāšanas noteikumus un apstrādes kārtību, kā arī institūcijas, kas nodrošina personas datu sniegšanu personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai, termiņus, kādos ieviešami risinājumi personas datu sniegšanai un ieplāno tehnisko risinājumu ieviešanai nepieciešamo budžeta finansējumu."
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 100.panta piektajā daļā tiek noteikts deleģējums Ministru kabinetam izstrādāt noteikumus, kas nosaka personas datu pārlūkošanas tehniskā risinājuma pārzini, personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai nepieciešamo apstrādājamo datu apjomu, personas identifikācijas nosacījumus, informācijas aprites kārtību, datu glabāšanas noteikumus un apstrādes kārtību, kā arī institūcijas, kas nodrošina personas datu sniegšanu personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai.
Ņemot vērā to, ka pašlaik ir aprīlis, 31.punktā noteiktais termiņš šādu Ministru kabineta noteikumu izstrādei (līdz 2023. gada 1. septembrim) rada paaugstinātus riskus, ka noteiktais rezultāts termiņā var netikt sasniegts. Bez tam - ņemot vērā nepieciešamību datu izguves un apmaiņas risinājumus izstrādāt institūcijās, kuras nodrošinās personas datu sniegšanu personas datu pārlūkošanas pakalpojuma nodrošināšanai, šādā termiņā nebūs iespējams nodrošināt visu 100. panta prasību izpildi. Uzskatu, ka ir papildus jāizvērtē pārejas noteikumu 31. punktā noteiktais termiņš  un pārejas noteikumi papildināmi ar punktu, kurā tiek noteikts, ka 100.panta piektajā daļā iekļautā prasība par personas datu pārlūkošanas pakalpojumu stājas spēkā pēc atbilstošo tehnisko risiājumu ieviešanas personas datu sniegšanas uz DAGR nodrošināšanai.
 
Piedāvātā redakcija
32. 100.panta piektajā daļā minētā personas datu pārlūkošanas pakalpojuma pieejamība tiek nodrošināta pēc atbilstošo tehnisko risiājumu ieviešanas iesaistītajās institūcijās.
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam sniegt papildu informāciju anotācijā attiecībā uz Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.1.2.1.i. projektu “Pakalpojumu sniegšanas reformas atbalsts” (22-TA-3843), proti, norādīt par projektu atbildīgo institūciju, projekta iesniedzēju, finansējuma apjomu, atbalstāmās darbības, utml. Papildus informējam, ka projekts ar šādu nosaukumu nav atrodams MK 14.07.2022. noteikumu Nr.435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2.komponentes “Digitālā transformācija” 2.1.reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” 4.pielikumā. Papildus vēršam uzmanību, ka atbalsts “Latvija.lv” vietnei ir paredzēts Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna projekta “Nacionālā digitālo pakalpojumu koplietošanas centrālā platforma klientcentrētiem un proaktīviem e-pakalpojumiem sabiedrībai (Latvija.lv)” ietvaros (22-TA-3834) (finansējuma saņēmējs: Valsts reģionālās attīstības aģentūra). Nepieciešamības gadījumā, lūdzam precizēt projekta nosaukumu un citu informāciju par projektu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Formulējums "Tāpat šo informāciju nepieciešamības gadījumā varēs lejupielādēt vai atsevišķas funkcionalitātes ietvaros varēs šo informāciju saņemt oficiālajā elektroniskajā adresē" liecina, ka tiks veidotas vairākas funkcionalitātes (risinājumi) datu ieguvei. Tas ir pretrunā ar formulējumu likumprojektā "Personas datu pārlūkošanas pakalpojums nodrošina iespēju izgūt datus no valsts informācijas sistēmām par informācijas pieprasītāju un personām, kuru likumiskais pārstāvis tas ir, un aizsargātā veidā tos saņemt oficiālajā elektroniskajā adresē.", kas norāda tikai uz iespēju saņemt datus oficiālajā elektroniskajā adresē.
Piedāvātā redakcija
Jāsaskaņo formulējumi likumprojektā un anotācijā
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā atsauci uz anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” norādīto, ka plānoti grozījumi MK 19.04.2022. noteikumos Nr. 248 “Kārtība, kādā izmanto gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzēto apropriāciju valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru tīkla izveidei, uzturēšanai un publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidei”, lūdzam norādīt, ka grozījumi minētajos MK noteikumos neradīs negatīvu ietekmi uz valsts budžetu un tajā paredzētās normas tiks īstenotas VARAM pieejamo valsts budžeta līdzekļu (programmas 30.00.00 “Attīstības nacionālie atbalsta instrumenti”) ietvaros.

 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūgums papildināt preambulu ar šādiem vārdiem un cipariem: "2022, 240A. nr."
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūgums precizēt numerāciju un aizstāt pārējās noteikumu 29. , 30. un 31. punktus ar 30., 31. un 32.punktiem, to pašu veicot arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūgums visā anotācijas tekstā izlabot atsauces uz likumprojekta pārējās noteikumu punktiem, ievērojot šobrīd spēkā esošā likuma redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas tekstā vairākās vietās minēto nosaukumu "Atjaunošanas un noturības mehānisms", aizstājot ar vārdiem "Atveseļošanas un noturības mehānisms". 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūgums aizstāt vārdus "Šāda informācijas izgūšanas iespēja no valsts informācijas sistēmām pēc datu subjekta pieprasījuma nolūks" ar vārdiem: "Šādas informācijas izgūšanas iespējas no valsts informācijas sistēmām pēc datu subjekta pieprasījuma nolūks"
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūgums precizēt vai izņēmt no anotācijas atsauci uz likuma 99.panta trešo un ceturto daļu, jo likumprojekts nav papildināts ar 99.panta trešo un ceturto daļu
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūgums aizstāt anotācijā vārdus un ciparus "likuma 73.panta 2.un 3. punkts" ar vārdiem un cipariem "likuma 73.panta pirmās daļas 2. un 3.punkts"
Piedāvātā redakcija
-