Projekta ID
25-TA-2558Atzinuma sniedzējs
Latvijas Sieviešu nevalstisko organizāciju sadarbības tīkls
Atzinums iesniegts
07.11.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
1. Ziņojumā ir skaidri definēti slimnīcu līmeņi un to funkcijas, tomēr sabiedrības uztveres un informētības stiprināšanai būtu lietderīgi papildus sagatavot vizuāli un saturiski vienkāršu skaidrojumu par to, kā praktiski atšķiras palīdzības saņemšana katrā līmenī — nacionālajā, reģionālajā un lokālajā (novadu) līmenī. Šāds skaidrojums palīdzētu iedzīvotājiem saprast, pie kā vērsties dažādos gadījumos un kā jaunā sistēma nodrošina vienlīdzīgu pieejamību neatliekamajai palīdzībai visā Latvijā.
2. Pozitīvi vērtējams, ka ziņojumā paredzēta īpaša pieeja pierobežas teritorijām, kur ar pilotprojekta un rotācijas principu palīdzību paredzēts nodrošināt neatliekamo medicīnisko palīdzību tuvāk iedzīvotājiem. Tā kā pilotprojekta saturs un praktiskā īstenošana vēl tiek plānota, būtu svarīgi paredzēt, ka, uzsākot tā ieviešanu, sabiedrībai tiks sniegta skaidra informācija par palīdzības pieejamības kārtību, ārstu un speciālistu pieejamības regularitāti, kā arī par to, kā iedzīvotāji varēs operatīvi saņemt informāciju par konkrētā reģiona pakalpojumiem. Šāda pārskatāma komunikācija stiprinātu sabiedrības uzticēšanos reformai un nodrošinātu vienlīdzīgu informācijas pieejamību visos reģionos.
3. Ziņojumā aprakstītais NMPUN aprūpes modelis, kas paredz pacientu izrakstīšanu jebkurā diennakts laikā pēc diagnozes noteikšanas, būtu papildināms ar skaidrojumu, kā praksē tiks nodrošināta pacientu droša izrakstīšana un turpinājuma aprūpe, īpaši situācijās, kad pacientam nav iespējams patstāvīgi nokļūt mājās vai nepieciešams sociālais atbalsts pēc neatliekamās palīdzības saņemšanas. Šāds precizējums stiprinātu sabiedrības uzticēšanos reformai un nodrošinātu, ka efektivitātes un izmaksu optimizācijas pasākumi neietekmē pacientu drošību un cilvēka cieņu aprūpes procesā.
4. Lai gan ziņojumā ir aprakstīts Steidzamās medicīniskās palīdzības nodaļu (SMPN) pilotprojekta modelis un paredzēts, ka pacienti smagākos gadījumos tiks nogādāti uz tuvāko NMPUN stundas laikā, joprojām nav pietiekami skaidri izskaidrots, kā šis risinājums tiks īstenots praksē un kā tiks garantēta iedzīvotāju drošība reģionos, kuros ārsts nav pieejams visu diennakti uz vietas. Būtu nepieciešams precizēt, kā šādos reģionos (novados) tiks nodrošināta neatliekamās palīdzības nepārtrauktība, transporta pieejamība un ārsta klātbūtne vai attālināta konsultācija, lai sabiedrībai būtu pārliecība par drošu un vienlīdzīgu palīdzības pieejamību visos Latvijas novados.
5. Ziņojumā ir norādīts, ka veselības aprūpes nozares finansējums ir nepietiekams, lai nodrošinātu ārstu, māsu un citu ārstniecības personu piesaisti, kā arī prognozēts, ka nākamajos gados finansējuma apjoms procentuāli samazināsies. Šāds finansējuma līmenis rada risku, ka reformas mērķi – iedzīvotājiem nodrošināt ātru, drošu un vienlīdzīgu veselības aprūpes pieejamību – netiks sasniegti. Lai novērstu situāciju, kurā savlaicīgas medicīniskās palīdzības trūkums noved pie iedzīvotāju veselības pasliktināšanās un ekonomisko zaudējumu pieauguma, valstij ir neatliekami jānodrošina veselības aprūpes finansējuma saglabāšana un pakāpeniska palielināšana, īpaši neatliekamās palīdzības un reģionālo (novada) slimnīcu kapacitātes stiprināšanai. Tas nodrošinātu, ka reformas mērķi tiek sasniegti un palīdzētu izvairīties no “apburtā loka”, kur nepietiekams finansējums mazina sistēmas spēju piesaistīt personālu, kā arī savlaicīgi ārstēt un atbalstīt cilvēkus, kuri pēc veselības atgūšanas var pilnvērtīgi iesaistīties sabiedrības dzīvē – neatkarīgi no vecuma, profesijas vai nodarbošanās veida –, sniedzot pienesumu gan darba tirgū, gan ģimenēs, kopienās un valsts attīstībā kopumā. Lūdzam minēto skaidrot informatīvajā ziņojumā.
2. Pozitīvi vērtējams, ka ziņojumā paredzēta īpaša pieeja pierobežas teritorijām, kur ar pilotprojekta un rotācijas principu palīdzību paredzēts nodrošināt neatliekamo medicīnisko palīdzību tuvāk iedzīvotājiem. Tā kā pilotprojekta saturs un praktiskā īstenošana vēl tiek plānota, būtu svarīgi paredzēt, ka, uzsākot tā ieviešanu, sabiedrībai tiks sniegta skaidra informācija par palīdzības pieejamības kārtību, ārstu un speciālistu pieejamības regularitāti, kā arī par to, kā iedzīvotāji varēs operatīvi saņemt informāciju par konkrētā reģiona pakalpojumiem. Šāda pārskatāma komunikācija stiprinātu sabiedrības uzticēšanos reformai un nodrošinātu vienlīdzīgu informācijas pieejamību visos reģionos.
3. Ziņojumā aprakstītais NMPUN aprūpes modelis, kas paredz pacientu izrakstīšanu jebkurā diennakts laikā pēc diagnozes noteikšanas, būtu papildināms ar skaidrojumu, kā praksē tiks nodrošināta pacientu droša izrakstīšana un turpinājuma aprūpe, īpaši situācijās, kad pacientam nav iespējams patstāvīgi nokļūt mājās vai nepieciešams sociālais atbalsts pēc neatliekamās palīdzības saņemšanas. Šāds precizējums stiprinātu sabiedrības uzticēšanos reformai un nodrošinātu, ka efektivitātes un izmaksu optimizācijas pasākumi neietekmē pacientu drošību un cilvēka cieņu aprūpes procesā.
4. Lai gan ziņojumā ir aprakstīts Steidzamās medicīniskās palīdzības nodaļu (SMPN) pilotprojekta modelis un paredzēts, ka pacienti smagākos gadījumos tiks nogādāti uz tuvāko NMPUN stundas laikā, joprojām nav pietiekami skaidri izskaidrots, kā šis risinājums tiks īstenots praksē un kā tiks garantēta iedzīvotāju drošība reģionos, kuros ārsts nav pieejams visu diennakti uz vietas. Būtu nepieciešams precizēt, kā šādos reģionos (novados) tiks nodrošināta neatliekamās palīdzības nepārtrauktība, transporta pieejamība un ārsta klātbūtne vai attālināta konsultācija, lai sabiedrībai būtu pārliecība par drošu un vienlīdzīgu palīdzības pieejamību visos Latvijas novados.
5. Ziņojumā ir norādīts, ka veselības aprūpes nozares finansējums ir nepietiekams, lai nodrošinātu ārstu, māsu un citu ārstniecības personu piesaisti, kā arī prognozēts, ka nākamajos gados finansējuma apjoms procentuāli samazināsies. Šāds finansējuma līmenis rada risku, ka reformas mērķi – iedzīvotājiem nodrošināt ātru, drošu un vienlīdzīgu veselības aprūpes pieejamību – netiks sasniegti. Lai novērstu situāciju, kurā savlaicīgas medicīniskās palīdzības trūkums noved pie iedzīvotāju veselības pasliktināšanās un ekonomisko zaudējumu pieauguma, valstij ir neatliekami jānodrošina veselības aprūpes finansējuma saglabāšana un pakāpeniska palielināšana, īpaši neatliekamās palīdzības un reģionālo (novada) slimnīcu kapacitātes stiprināšanai. Tas nodrošinātu, ka reformas mērķi tiek sasniegti un palīdzētu izvairīties no “apburtā loka”, kur nepietiekams finansējums mazina sistēmas spēju piesaistīt personālu, kā arī savlaicīgi ārstēt un atbalstīt cilvēkus, kuri pēc veselības atgūšanas var pilnvērtīgi iesaistīties sabiedrības dzīvē – neatkarīgi no vecuma, profesijas vai nodarbošanās veida –, sniedzot pienesumu gan darba tirgū, gan ģimenēs, kopienās un valsts attīstībā kopumā. Lūdzam minēto skaidrot informatīvajā ziņojumā.
Piedāvātā redakcija
-
