Atzinums

Projekta ID
23-TA-152
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta anotācijā ir skaidrots, ka pārejas noteikumos  precizēts jēdziena "ģimenes loceklis" tvērums, pielīdzinot to Repatriācijas likuma 3.pantā noteiktajam. Tāpat skaidrots, ka Repatriācijas likumā paredzētās ģimenes locekļu kategorijas ietver arī repatrianta vai viņa laulātā vecākus, bet Imigrācijas likumā tik plašs ģimenes locekļu kategoriju tvērums nav paredzēts, līdz ar to laikposmā, kamēr spēkā ir Repatriācijas likuma normas, kas pieļauj repatriācijas pieteikumu iesniegšanu, ģimenes locekļa definīcijā esot paredzēts ietvert arī Repatriācijas likumā noteiktās kategorijas.
Norādām, ka no projektā paredzētās pārejas noteikumu 63.punkta redakcijas anotācijā skaidrotais regulējums neizriet, kā arī anotācijā norādītais nesniedz pilnvērtīgu skaidrojumu par pārejas regulējumu kopumā. Piemēram, Repatriācijas likuma 9.1 panta pirmās daļas 2.punkts noteic, ka lēmumu par repatrianta statusa vai viņa ģimenes locekļa statusa piešķiršanu pieņem ārzemniekam — vienlaikus ar lēmuma pieņemšanu par pastāvīgās uzturēšanās apliecības vai pastāvīgās uzturēšanās atļaujas piešķiršanu. Projektā pārejas noteikumu 63.punktā paredzēts, ka uz  personas, kurai saskaņā ar Repatriācijas likumu piešķirts repatrianta statuss, ģimenes locekļiem attiecina šajā likumā paredzētās tiesības, ja viņi atbilst kādai no Repatriācijas likuma 3.pantā uzskaitītajām personu kategorijām, un pieteikums repatrianta statusa vai repatrianta ģimenes locekļa statusa piešķiršanai iesniegts līdz 2023.gada 31.decembrim. No šāda piedāvātā regulējuma nav saprotams:
1) vai un kādas tiesiskās sekas iestāsies līdz ar projektā paredzētā regulējuma spēkā stāšanos  repatriantu ģimenes locekļiem, ja repatrianta statuss piešķirts līdz šā projekta spēkā stāšanas brīdim. Jāņem vērā, ka projektā nav paredzēti ierobežojumi tām personām kuras kā repatrianti jau ieceļojušas Latvijā un saņēmušas pastāvīgās uzturēšanās atļaujas;
2) kādas tiesiskās sekas iestāsies iepriekš minētajai personu kategorijai, ja pieteikums repatrianta statusa vai repatrianta ģimenes locekļa statusa piešķiršanai tiks iesniegts pēc 2023.gada 31.decembrim. Jāņem vērā, ka līdztekus projektam virzītajos grozījumos Repatriācijas likumā nav paredzēts izslēgt tā 3.pantu vai apturēt tā piemērošanu kādā laika posmā.
Tāpat vēršam uzmanību, ka projektā paredzētais pārejas noteikumu 63.punkts ir saturiski neskaidrs - nav saprotams, ko sevī ietver norāde "attiecina šajā likumā paredzētās tiesības" (par kādu likumu ir runa?, kādas konkrēti tiesības?). Personu tiesību skaidrības un regulējuma noteiktības nolūkā minētais punkts ir precizējams, skaidri un konkrēti nosakot, kādas tiesības un kādā laika periodā ir tajā paredzētajām personu grupām.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam regulējuma skaidrības un noteiktības nolūkā precizēt projektā paredzētajā pārejas noteikumu 61.un 62.punktā norādi uz pārejas posmā piemērojamo tiesisko regulējumu, proti, norādot, līdz kādam termiņam spēkā esošais regulējums ir piemērojams attiecīgajā laika posmā.
Piedāvātā redakcija
-