Projekta ID
21-TA-27Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
15.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.1. apakšpunktu lūdzam sniegt skaidrojumu par visu būtisko grozījumu noteikumos Nr. 152 būtību, nepieciešamību un mērķi. Norādām, ka šobrīd attiecīga informācija nav sniegta, piemēram, par grozījumiem noteikumu Nr. 152 146. punktā, ciktāl tiek paredzēts, ka komerciālos darījumos nepieciešama norāde par pircēju. Kā arī lūdzam nodrošināt, ka skaidrojumi noteikumu projekta anotācijā visos gadījumos ir sasaistīti ar konkrētām noteikumu projekta vienībām. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka patlaban ir noteikts, ka pupu un zirņu, kā arī vīķu un lupīnu sēklām, kas nav apstrādātas ar biopreparātiem, augu aizsardzības līdzekļiem vai citām ķīmiskām vielām, atkārtotas pārbaudes termiņš, skaitot no dīgtspējas analīzes pabeigšanas dienas ir divi vai viens gads, ja mitrums sēklās nepārsniedz 15,0% un trīs mēnešus, ja pārsniedz 15.0% mitruma. Ņemot vērā praktisko pieredzi, jāsecina, ka pupas un zirņus, kā arī vīķus un lupīnas, vairākkārt attīrot un žāvējot, tie tiek traumēti (šķelti), kā rezultātā samazinās dīgtspēja un iespējamais ražas lielums. Zirņiem un pupām, kā arī vīķiem un lupīnām palielina sēklu mitruma rādītājus viena gada un trīs mēnešu atkārtotajam pārbaudes termiņam līdz 16,0 %. Saistībā ar minēto lūdzam saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.1. apakšpunktu papildināt noteikumu projekta anotāciju ar skaidrojumu, kādēļ zirņiem un pupām, kā arī vīķiem un lupīnām palielināms sēklu mitruma rādītājus viena gada un trīs mēnešu atkārtotajam pārbaudes termiņam tieši līdz 16,0 %. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka OECD sēklu shēmu pamatprasībās ir noteikts, ka sertificētu sēklu pēcpārbaudes procentuālo daļu nosaka valsts izraudzītā iestāde. Sēklu pēcpārbaudes procentuālās daļas līmenis parasti ir robežās no 5 līdz 10 procentiem. Latvijā šobrīd ir noteikts 20% līmenis sēklu pēcpārbaudei. Nepieciešams samazināt šo līmeni līdz 10 procentiem, jo tiek veikts pārāk liels kontroļu daudzums ražojošiem sējumiem, kas nav paredzēti tālākai sēklaudzēšanai. Grozīts tiek Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumu Nr. 152 "Lopbarības augu sēklaudzēšanas un sēklu tirdzniecības noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 152) 152.2. apakšpunkts. Saistībā ar minēto lūdzam:
pirmkārt, atbilstoši papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļas ailīti "Cita informācija", izdarot konkrētu atsauci uz minētajām OECD sēklu shēmu pamatprasībām;
otrkārt, saskaņā ar noteikumu Nr. 617 lūdzam sniegt pamatojumu attiecīgo līmeni samazināt tieši līdz 10 %, ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu projekta anotācijā minētajam sēklu pēcpārbaudes procentuālās daļas līmenis parasti ir robežās no 5 līdz 10 procentiem.
Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
pirmkārt, atbilstoši papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļas ailīti "Cita informācija", izdarot konkrētu atsauci uz minētajām OECD sēklu shēmu pamatprasībām;
otrkārt, saskaņā ar noteikumu Nr. 617 lūdzam sniegt pamatojumu attiecīgo līmeni samazināt tieši līdz 10 %, ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumu projekta anotācijā minētajam sēklu pēcpārbaudes procentuālās daļas līmenis parasti ir robežās no 5 līdz 10 procentiem.
Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek izdarīti grozījumi noteikumu Nr. 152 vienībās, ar kurām iepriekš tikušas ieviestas vairāku direktīvu (t.i., direktīvu, kuras netiek grozītas ar Komisijas 2021. gada 8. marta Īstenošanas direktīvu (ES) 2021/415, ar ko groza Padomes Direktīvu 66/401/EEK un 66/402/EEK, lai konkrēto sēklu un nezāļu sugu taksonomiskās grupas un nosaukumus pielāgotu jaunākajām zinātnes un tehniskām atziņām) prasības, saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunktu lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļu ar atbilstošu informāciju par attiecīgo direktīvu prasību pārņemšanu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.19. apakšpunktu lūdzam noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļas 1. tabulu papildināt ar skaidrojumu par attiecīgās direktīvas prasību pārņemšanu daļēji, tai skaitā arī precīzi norādot, kad tiks nodrošināta minēto saistību izpilde pilnībā, kā arī institūciju, kura ir atbildīga par šo saistību izpildi pilnībā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot noteikumu projekta 1.4. apakšpunktā norādīto ISTA noteikumu juridiski saistošo raksturu un pieejamību. Apzināmies, ka atsauces uz ISTA noteikumiem ietvertas arī jau spēkā esošajos noteikumos Nr. 152. Tomēr noteikumu projektā vispārīgi atsaucoties uz visiem ISTA noteikumiem, tulkojumam dienesta tīmekļa vietnē esot pieejamam vienīgi attiecībā uz informāciju par izmantotajām ISTA metodēm un procedūrām (kā norādīts noteikumu projekta anotācijā), varētu tikt pārkāpts Latvijas Republikas Satversmes 4. un 90. pants. Ievērojot minēto, lūdzam nodrošināt minēto noteikumu pieejamību latviešu valodā un to ieviešanu Latvijas tiesību sistēmā vai svītrot vai precizēt noteikumu projekta regulējumu, kas attiecas uz ISTA noteikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka ar noteikumu projekta 1.4. apakšpunktu netiek sasniegts noteikumu projekta anotācijā izvirzītais mērķis. Proti, noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka noteikumu Nr. 152 62.2. apakšpunktā tiek veikti precizējumi, lai noteikumu lietotājiem būtu skaidrs, ka dienesta tīmekļvietnē ir informācija par tām ISTA (Starptautiskā sēklu kontroles asociācija) metodēm un procedūrām, ko izmanto dienests, lai nodrošinātu sēklu sertifikāciju, bet ne tieši ISTA noteikumi, tomēr iepretim minētajam noteikumu projekta 1.4. apakšpunkts paredz, ka minētie noteikumi elektroniskā veidā pieejami dienesta tīmekļa vietnē. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 1.4. apakšpunktu vai noteikumu projekta anotācijā sniegto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 1.9. apakšpunktā vai tā anotācijā skaidrot, kas konkrēti ietverams norādē par pircēju (t.i., vai nepieciešams norādīt pircēju identificējošu informāciju).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt noteikumu projekta 1.9. apakšpunktu, paredzot, ka norādīts tiek pircējs vai noteikta informācija par pircēju, nevis, ka šāda norāde ir nepieciešama (kas nepārprotami izriet no attiecīgās prasības normatīvā rakstura).
Piedāvātā redakcija
-