Atzinums

Projekta ID
24-TA-250
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
27.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir iepazinusies ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas precizēto informatīvā ziņojuma “Par aizsargājamo biotopu izplatības un kvalitātes apzināšanas rezultātiem un tālāko rīcību aizsargājamo biotopu labvēlīgas aizsardzības stāvokļa nodrošināšanas un tautsaimniecības nozaru attīstības interešu sabalansēšanai” projektu (24-TA-250).
LTRK ieskatā ne informatīvā ziņojuma projekts, ne tā saistītie dokumenti nepiedāvā ilgtermiņa rīcību vai rīcības plānu, kas uzlabotu Latvijas saimnieciskās darbības vides prognozējamību, ņemtu vērā Latvijas tautsaimniecības situāciju un tautsaimniecības nozaru attīstības intereses. Ne mazāk svarīgi ir tas, ka informatīvajā ziņojumā nav ņemta vērā ģeopolitiskā situācija un tas, kā tā ietekme uz Latvijas tautsaimniecību. Informatīvais neveicina efektīvas dabas aizsardzības sistēmas ieviešanu Latvijā.
Nav precizēts, cik daudz palielināsies vai ir plānots palielināt Natura 2000 teritoriju kopējo platību, kāds būs un vai tiek plānots mežsaimnieciskās darbības aizliegumu apjoms, un kā tas ietekmēs gan Latvijas tautsaimniecību kopumā, gan situāciju iespējamo aizliegumu “skartajos” reģionos.  LTRK vērš ministrijas uzmanību, ka precīzu skaitļu, datu un informācijas neesamība neļauj noteikt iespējamo saimnieciskās darbības aizliegumu pieauguma ietekmi uz mežu īpašniekiem un attiecīgi kopējo ietekmi uz Latvijas tautsaimniecību. Lai precīzi noteiktu un saprotami skaidrotu iespējamo saimnieciskās darbības ierobežojumu ekonomisko un sociālo ietekmi, LTRK ieskatā informatīvajā ziņojumā ir jāiekļauj plānoto (iespējami plānoto) jauno Natura 2000 teritoriju ģeogrāfiskais (telpiskais) izvietojums un attiecīgie mežsaimnieciskās darbības ierobežojumi.
LTRK ieskatā turpmākajā informatīvā ziņojuma izstrādes procesā un iesniedzot Ministru kabinetā priekšlikumu par jaunas īpaši aizsargājamas teritorijas vai mikrolieguma izveidi, obligāti jāveic precīzs ekonomisko zaudējumu ietekmes uz tautsaimniecību un valsts budžetu aprēķins un izvērtējums. Nebūtu pieļaujama jaunu platību ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem veidošana, kamēr nav ieviesta taisnīga kompensāciju sistēma.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
5. Lai nodrošinātu atbilstošu Natura 2000 teritoriju apsaimniekošanu, līdz 2024. gada 31. decembrim  Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus likumā “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, paredzot pilnvarojumu Dabas aizsardzības pārvaldei noteikt aizsardzības mērķus katrai Natura 2000 teritorijai.
Iebildums
LTRK iebilst pret informatīvā ziņojuma Protokollēmuma projekta 5. punktā paredzēto, ka lai nodrošinātu atbilstošu Natura 2000 teritoriju apsaimniekošanu, līdz 2024. gada 31. decembrim  Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus likumā “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām, paredzot pilnvarojumu Dabas aizsardzības pārvaldei noteikt aizsardzības mērķus katrai Natura 2000 teritorijai. Šādi grozījumi likumā nozīmētu, ka tiek samazinātas nevalstisko organizāciju iespējas izteikt priekšlikumus un iebildumus, jo Natura2000 platību, kur ir iekļautas īpaši aizsargājamās teritorijas, aizsardzības mērķus, no kuriem izrietēs platību aizsardzības režīmi, noteiks nevis ar likumu un Ministru kabineta noteikumiem, bet ar Dabas aizsardzības pārvaldes lēmumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
6. Lai nodrošinātu nepieciešamos pasākumus Eiropas Savienības nozīmes biotopu labvēlīga aizsardzības stāvokļa sasniegšanai un saglabāšanai, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai izstrādāt un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram līdz 2024.gada 31.decembrim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Sugu un biotopu aizsardzības likumā,  nosakot prasības Eiropas Savienības nozīmes biotopu aizsardzībai visā valstī, arī ārpus īpaši aizsargājamām dabas teritorijām.
Iebildums
LTRK nepiekrīt informatīvā ziņojuma Protokollēmuma projekta 6. punktā piedāvātajam – veikt grozījumus Sugu un biotopu aizsardzības likumā, nosakot papildus prasības biotopu aizsardzībai. Spēkā esošais dabas aizsardzības un meža apsaimniekošanas tiesiskais regulējums paredz (vienlaikus nosakot kārtību to izveidošanai), ka ES nozīmes biotopus var aizsargāt veidojot īpaši aizsargājamas dabas teritorijas vai mikroliegumus, grozījumiem nav saprātīga un loģiska pamatojuma. Nav pieļaujama situācija, ka kādai platībai tiktu noteikti aprobežojumi, tikai tāpēc, ka tā ir iekļauta datu bāzē “Ozols”.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
7. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai izstrādāt un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram līdz 2024.gada 31.decembrim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Sugu un biotopu aizsardzības likumā, nosakot, ka Eiropas Savienības nozīmes biotopus uz valsts, pašvaldību un citām publiskām personām piederošas zemes saglabā  tādā platībā un vismaz tādā ekoloģiskā stāvoklī vai kvalitātē, kā fiksēts dabas datu pārvaldības sistēmā “Ozols”.
Iebildums
LTRK iebilst Protokollēmuma projekta 7. punktā paredzētajam, ka Eiropas Savienības nozīmes biotopus valsts un pašvaldībās/publiskā īpašuma zemēs saglabā tādā platībā un vismaz tādā ekoloģiskā stāvoklī/kvalitātē, kā fiksēts dabas datu pārvaldības sistēmā “Ozols”. Tā taptu gluži jauns faktiski tiesiski neregulēts saimnieciskās darbības ierobežojuma un ierobežošanas veids, kas jebkādu saimniecisko darbību plānošanu padarītu vēl neskaidrāku (kā tas jau ir šobrīd). Projekts ļautu jaunu aizsargājamu platību noteikšanu ārpus tiesību aktos noteiktā procesa – konkrētās vietas izvērtējuma un aizsardzības režīma noteikšanas bez ekonomiskās un sociālās ietekmes vērtējuma, kā arī ieinteresēto pušu iesaistes.
 
Piedāvātā redakcija
-