Projekta ID
22-TA-1706Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Iebildums
Lūdzam apzināt nepieciešamās izmaiņas pašvaldību saistošajos noteikumos, kas noteic ostu pārvaldes darbības jautājumus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Mūsuprāt, pēdējie grozījumi Ostu likumā attiecībā uz ostu pārvaldi ir apjomīgi, tāpēc lūdzam nodrošināt sabiedrības līdzdalību, lai mazo ostu pārvalžu paraugnolikuma saturs būtu pēc iespējas kvalitatīvāks (aktuālāks) un novērstu liekus turpmākos precizējumus. Šobrīd pastāv septiņas mazo ostu pārvaldes, kuras izveidojušas tik pat pašvaldības.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Minētais projekts skar septiņas pastāvošas mazo ostu pārvaldes un tās izveidojušās pašvaldības, bet izpildi nodrošina Satiksmes ministrija u.c. Lūdzm precizēt informāciju sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā to, ka mazo ostu paraugnolikuma izdošanu paredz tikai Ostu likuma 26.panta "Mazās ostas pārvalde un tās struktūra" otrā daļa, bet Valsts pārvaldes iekārtas likuma 28.pants noteic vispārīgu regulējumu, nosakot orgāna kompetenci izdot nolikumu (nevis paraugnolikumu) un nolikuma saturu - proti, atvasinātas publiskas personas orgāns, izveidojot pastarpinātās pārvaldes iestādi, izdod iestādes nolikumu, kā arī uz pastarpinātās pārvaldes iestādes nolikumu attiecas šā likuma 16.panta otrās daļas noteikumi, lūdzam norādē uz kāda likuma pamata noteikumi tiek izdoti svītrot vārdus "Valsts pārvaldes iekārtas likuma 28.pantu un".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ostu likuma 7.pants no 24.04.2022. vairs neparedz, ka visām ostu pārvaldēm ir izdodami to nolikumi.
Ostu likums noteic, ka ostas darbojas, pamatojoties uz Latvijai saistošiem starptautiskajiem līgumiem, likumiem, Ministru kabineta izdotiem normatīvajiem aktiem un attiecīgās ostas noteikumiem. Mazo ostu darbību reglamentē arī ostu pārvalžu nolikumi.
Ostas pārvalde ir kapitālsabiedrība vai mazajām ostām — pašvaldības iestāde vai pašvaldības kapitālsabiedrība, kas veic šajā likumā noteiktās ostas pārvaldes funkcijas. Ostu likuma 26.panta "Mazās ostas pārvalde un tās struktūra" otrā daļa noteic, ka paraugnolikumu, saskaņā ar kuru attiecīgā pašvaldība izdod ostas pārvaldes nolikumu, ietverot tajā mazās ostas pārvaldes struktūru, ostas valdes un ostas pārvaldnieka tiesības un pienākumus, izdod Ministru kabinets.
Lūdzam aktualizēt noteikumus, ņemot vērā pēdējās izmaiņas Ostu likumā. Piemēram, paraugnolikums nav jāizdod brīvostu pārvaldēm, bet tikai mazo ostu pārvaldēm, kas ir pašvaldības iestāde. Nolikumā nav nepieciešams pārrakstīt vispārīgas normas, kuras ir ietvertas attiecīgajos speciālajos likumos un Ministru kabineta noteikumos un tiek tieši piemērotas. Nolikuma saturs veidojams atbilstoši Ostu likumā dotajam likuma pilnvarojumam (kas attiecas uz ostu pārvaldi) un Valsts pārvaldes iekārtas likuma 28.panta 16.panta otrajā daļā noteiktajam (kas attiecas uz pastarpinātu pārvaldes iestādi), kā arī, iespējams, kādos citos ārējos normatīvajos aktos noteiktajam, ko būtu jāietver konkrētā tiesību subjekta nolikumā (kāda īpaša kompetence, procedūra utt.). Valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām. Tā darbojas normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros. Valsts pārvalde savas pilnvaras var izmantot tikai atbilstoši pilnvarojuma jēgai un mērķim.
Ostu likums noteic, ka ostas darbojas, pamatojoties uz Latvijai saistošiem starptautiskajiem līgumiem, likumiem, Ministru kabineta izdotiem normatīvajiem aktiem un attiecīgās ostas noteikumiem. Mazo ostu darbību reglamentē arī ostu pārvalžu nolikumi.
Ostas pārvalde ir kapitālsabiedrība vai mazajām ostām — pašvaldības iestāde vai pašvaldības kapitālsabiedrība, kas veic šajā likumā noteiktās ostas pārvaldes funkcijas. Ostu likuma 26.panta "Mazās ostas pārvalde un tās struktūra" otrā daļa noteic, ka paraugnolikumu, saskaņā ar kuru attiecīgā pašvaldība izdod ostas pārvaldes nolikumu, ietverot tajā mazās ostas pārvaldes struktūru, ostas valdes un ostas pārvaldnieka tiesības un pienākumus, izdod Ministru kabinets.
Lūdzam aktualizēt noteikumus, ņemot vērā pēdējās izmaiņas Ostu likumā. Piemēram, paraugnolikums nav jāizdod brīvostu pārvaldēm, bet tikai mazo ostu pārvaldēm, kas ir pašvaldības iestāde. Nolikumā nav nepieciešams pārrakstīt vispārīgas normas, kuras ir ietvertas attiecīgajos speciālajos likumos un Ministru kabineta noteikumos un tiek tieši piemērotas. Nolikuma saturs veidojams atbilstoši Ostu likumā dotajam likuma pilnvarojumam (kas attiecas uz ostu pārvaldi) un Valsts pārvaldes iekārtas likuma 28.panta 16.panta otrajā daļā noteiktajam (kas attiecas uz pastarpinātu pārvaldes iestādi), kā arī, iespējams, kādos citos ārējos normatīvajos aktos noteiktajam, ko būtu jāietver konkrētā tiesību subjekta nolikumā (kāda īpaša kompetence, procedūra utt.). Valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām. Tā darbojas normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros. Valsts pārvalde savas pilnvaras var izmantot tikai atbilstoši pilnvarojuma jēgai un mērķim.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt likuma nosaukumu - no 2022.gada ir mainīts nosaukums uz "Ostas likums". Tas pats attiecināms uz noteikumu 7., 10., 11.punktu un 31.4.apakšpunktu.
Papildus lūdzam ietvert konkrētas atsauces uz likuma pantiem, kuros noteiktas mazas ostas pārvaldei deleģētās valsts pārvaldes funkcijas un ja valsts pārvaldes funkcijas ir ietvertas arī citos ārējos normatīvajos aktos, lūdzam tās uzskaitīt anotācijā.
Papildus lūdzam ietvert konkrētas atsauces uz likuma pantiem, kuros noteiktas mazas ostas pārvaldei deleģētās valsts pārvaldes funkcijas un ja valsts pārvaldes funkcijas ir ietvertas arī citos ārējos normatīvajos aktos, lūdzam tās uzskaitīt anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Definējot funkciju īstenošanai pildāmos uzdevumus, lūdzam, uzdevumus norādīt konkrētai funkcijai vai, ja tas ir patstāvīgs uzdevums norādīt to atsevišķi. Kā arī lūdzam vērtēt, vai noteikumos uzskaitītie uzdevumi Ostu likumā nav definētas kā valsts pārvaldes funkcijas vai ostas pārvaldes funkcijas privāto tiesību jomā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Tā kā likuma pilnvarojums ir Ministru kabinetam izdot paraugu nolikumam, tad, mūsuprāt, nākotnē tas būtu jāveido, kā pielikums noteikumiem, kuri nosaka mazās ostas paraugnolikumu. Taču ir jāvērtē, vai vēl joprojām pastāv, kādas neskaidrības, kuru dēļ šāds paraugs nepieciešams. Iespējams var izlīdzēties ar metodiskiem materiāliem vai vadlīnijām pašvaldībām, ņemot vērā jau esošo praksi vai likumā skaidri nosakot mazo ostu pārvaldes nolikumā obligāti nosakāmo saturu ostu pārvaldes jomā.
Piedāvātā redakcija
-