Atzinums

Projekta ID
23-TA-3321
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
09.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Izdoti saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 2., 6. un 13. punktu
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta deleģējumā svītrot atsauci uz Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 2.punktu, jo vēršam uzmanību, ka minētais deleģējums ir Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.-2027. gada plānošanas periodā" izdošanas pamats, nevis Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādes deleģējums.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 5.4.sadaļas Tiesību akta projekta atbilstības izvērtējumu ES tiesību aktiem attiecībā uz visiem noteikumu projekta punktiem, kas saistīti ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 nosacījumiem. Vienlaikus lūdzam ņemt vērā, ka noteikumu projektā ietvertais nosacījums par dokumentu glabāšanu ir stingrāks kā Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.3.apakšpunktā un būtu sasaistāms arī ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.7.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
82. Finansējuma saņēmējs un gala labuma guvējs nodrošina informācijas pieejamību 10 gadus, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. punktam.
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 3.punkts nosaka, ka "Dalībvalstis reģistrēto informāciju par de minimis atbalstu glabā 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas", taču vienlaikus Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 7.punkts nosaka, ka “pēc rakstiska Komisijas pieprasījuma attiecīgā dalībvalsts 20 darbdienu laikā vai tādā ilgākā laikposmā, kāds noteikts pieprasījumā, sniedz Komisijai visu informāciju, kuru Komisija uzskata par vajadzīgu, lai novērtētu, vai šīs regulas nosacījumi ir izpildīti, un jo īpaši informāciju par uzņēmuma saņemto de minimis atbalsta kopsummu šīs regulas un citu de minimis regulu nozīmē”, pastāv gadījumi, ka Eiropas Komisija, ievērojot Padomes Regulā (ES) 2015/1589 (2015. gada 13. jūlijs), ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108.panta piemērošanai (kodificēta redakcija) (jeb Procesuālā regula) noteikto 10 gadu noilguma periodu saistībā ar nelikumīga un nesaderīga komercdarbības atbalsta atgūšanu, var pieprasīt dalībvalstīm iesniegt informāciju, kas pārsniedz Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 1.punktā ietverto informācijas apjomu, lūdzam papildināt noteikumu projekta 82.punktā minēto atsauci uz Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 3.punktu ar atsauci uz Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 7.punktu, vai arī dzēst atsauci uz  Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 3.punktu, atstājot vienkārši nosacījumu par pienākumu glabāt informāciju 10 gadus, neatsaucoties uz normatīvo regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 407 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi"
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek veikti grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 407 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.1. pasākuma "Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi) spēkā esošajā redakcijā, lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projekts nebūtu papildināms ar grozījumiem noteikumu 70.1.apakšpunktā.
Paskaidrojam, ka šajā apakšpunktā minētā Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra Direktīva Nr. 2014/24/ES par publisko iepirkumu un ar ko atceļ Direktīvu 2004/18/EK, nacionālajā regulējumā ir pārņemta ar Publisko iepirkumu likumu, līdz ar to šāda atsauce uz minētās direktīvas prasību ievērošanu nav korekta, kā arī var radīt tiesisko nenoteiktību, praksē piemērojot noteikumus, jo ES direktīvu prasības pēc būtības nav tieši piemērojamas, bet gan pārņemamas nacionālajos tiesību aktos.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka tiek palielināta de minimis atbalsta kopsumma, kas saskaņā ar Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 3.panta otro daļu var sasniegt 300 000 euro apmēru, lūdzam sniegt skaidrojumu, vai šis palielinājums rada ietekmi uz noteikumu 8., 9. un 10.punktā noteiktiem rādītājiem. Attiecīgi lūdzam pārskatīt 1.2.3.SAM rādītāju pasē sniegtos rādītāju aprēķinus un nepieciešamības gadījumā iesniegt grozījumu priekšlikumus Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021.–2027.gadam.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.sadaļas 4.apakšsadaļā "Biznesa inkubācijas komersantu vērtēšanas komisijas izmaiņas" ir sniegta informācija par izmaiņām vērtēšanas komisijas sastāvā, norādot, ka komersantu organizācijas pārstāvi var nomainīt vai papildināt ar finanšu institūcijas pārstāvi un uzņēmumu pārstāvi. Aicinām papildināt šo informāciju, ka finanšu institūcijas un uzņēmumu pārstāvjiem ir jāievēro interešu konflikta novēršanas prasības, nodrošinot, ka pārstāvēto finanšu institūciju, uzņēmumu vai to saistīto personu projektu iesniegumi netiek izskatīti šo ekspertu klātbūtnē, tāpat jānorāda, ka šie eksperti nevar ietekmēt citu komisijas locekļu viedokli.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Komisijas 2013.gada 18.decembra Regula Nr.1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas Regula Nr.1407/2013) ir piemērojama līdz 2023.gada 31.decembrim, taču saskaņā ar Komisijas Regulas Nr.1407/2013 7.panta 4.punktu, pēc šīs regulas spēkā esības perioda beigām jebkurai de minimis atbalsta shēmai, kas atbilst šīs regulas nosacījumiem, šī regula ir piemērojama vēl sešus turpmākos mēnešus, lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļā sniegto informāciju, kas saistīta ar Komisijas Regulas Nr.1407/2013 darbību "Komisijas 2013.gada 18.decembra Regula (ES) Nr.1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013.gada 24.decembris, Nr. L 352/1) (turpmāk – Komisijas Regula Nr.1407/2013) ar 2023.gada 31.decembri izbeidz savu darbību [..]", 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" 6. punktā "Tehniskie grozījumi" ir iekļauta informācija, ka noteikumu projekts ietekmēs tikai jaunus gala labuma guvēju pieteikumus. Lūdzam papildināt ar skaidrojumu, kāda būs minētā ietekme, un kāpēc neietekmēs gala labuma guvējus eksporta veicināšanas aktivitātē, kuri būs pieteikušies līdz noteikumu projekta spēkā stāšanās brīdim.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
21. Vienkāršoto izmaksu vienotā izmaksu likme šo noteikumu 19.1. un 19.2. apakšpunktā minētajām personāla atlīdzības izmaksām ir 20 procentu no pārējām tiešajām attiecināmajām izmaksām, neieskaitot personāla izmaksas, atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060), 55. panta 1. punktam.
Priekšlikums
Noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļas "Risinājuma apraksts" 6. punktā "Tehniskie grozījumi" norādīts, ka normas interpretācijas riska novēršanai noteikumu 21. punktā svītrots vārds "atlīdzības".
Vēršam uzmanību, ka vārds "atlīdzības" noteikumu Nr. 407 21. punktā minēts divas reizes, attiecīgi lūdzam aizstāt noteikumu Nr. 407 21. punktā arī vārdus "minētajām personāla atlīdzības izmaksām" ar vārdiem "minētajām personāla izmaksām", lai salāgotu ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulā (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, un noteikumos Nr. 407 lietoto terminoloģiju.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
63. Finansējuma saņēmējs pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai gala labuma guvējam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos. Ja komersants neatbilst minētajam nosacījumam, finansējuma saņēmējs atbalstu nepiešķir.
Priekšlikums
2023.gada 30.jūnijā stājās spēkā likums"Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"", ar kuru grozīta likuma "Par nodokļiem un nodevām" 18.panta pirmās daļas 8.punkta redakcija, nosakot, ka par nodokļu parādu neuzskata arī tādus nodokļu maksājumus, attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar šā likuma 41. pantu. Līdz ar to Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 18. panta pirmās daļas 8.punktu maksājumi attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar šā likuma 41. pantu netiek iekļauti.
Ievērojot minēto, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu, kas paredz izteikt 63.punktu jaunā redakcijā.


 
Piedāvātā redakcija
Finansējuma saņēmējs pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai gala labuma guvējam saskaņā ar Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē pieejamo informāciju nav nodokļu vai nodevu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo, 1.3 un 1.7 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos vai attiecībā uz kuriem ir noslēgts vienošanās līgums saskaņā ar šā likuma 41. pantu. Ja komersants neatbilst minētajam nosacījumam, finansējuma saņēmējs atbalstu nepiešķir.
11.
Noteikumu konsolidētā versija
69.5. atbalstu saņēmušo gala labuma guvēju piesaistīto investīciju apjomu;
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar skaidrojumu kāpēc tiek aizstāta šo noteikumu 69.5.punktā noteiktā iesniedzamā informācija "radīto augstas pievienotās vērtības produktu skaitu", proti, šī informācija vairs netiek norādīta kā iesniedzama.
Piedāvātā redakcija
-