Projekta ID
24-TA-1466Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
15.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Tā kā noteikumu projekts papildināt noteikumus ar 165. punktu, kas nosaka jaunajiem inženierbūvju tipiem, kas stājās spēkā ar 2025. gada 1. janvāri, piemērojamās bāzes vērtības fiskālās kadastrālās vērtības aprēķinam. 165.4. apakšpunktā minētas inženierbūves “Laukumi” ar kodu/tipu 24200701.
Noteikumu projekts nenoteic rīcību ar šobrīd spēkā esošajiem laukumu tipiem, kuri klasificēti kā “ielas, ceļi un laukumi” ar kodu 21120101. Ja pieņem, ka Valsts zemes dienesta rīcība inženierbūvju datu konvertēšanai ir noteikta Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija noteikumu Nr. 326 “Būvju klasifikācijas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 326) 13. punktā, tad lūdzam to atsevišķi izskaidrot, vai arī skaidrojumu norādīt anotācijā. Vēršam uzmanību, ka MK noteikumu Nr. 326 11. punktā minētie nosacījumi pilnībā neatbilst situācijai, kāda izveidotos pēc grozījumu pieņemšanas MK noteikumos Nr.103. MK noteikumu Nr. 326 11.1. apakšpunktā minētie Ministru kabineta 2012. gada 10. janvāra noteikumi Nr. 48 "Būvju kadastrālās uzmērīšanas noteikumi" ir zaudējuši spēku 2023. gada 28. martā (spēkā ir Ministru kabineta 2023. gada 7. martā noteikumi Nr. 116 “Būvju kadastrālās uzmērīšanas noteikumi”) un jauna kadastrālo vērtību bāze nekustamā īpašuma nodokļa aprēķinam attiecīgajam gadam netiek apstiprināta (plānots apstiprināt līdz 2027. gada 15. jūnijam).
Ja rīcība ar spēkā esošajiem laukumu tipiem, kuri klasificēti kā “ielas, ceļi un laukumi” ar kodu 21120101, atbilst Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 57.³ pantā noteiktajam par kadastra datu aktualizāciju, tad vispārīgā gadījumā Valsts zemes dienests aktualizē kadastra datus ne vēlāk kā gada laikā no normatīvā akta spēkā stāšanās dienas, ja termiņš nav noteikts normatīvajā aktā. Tātad, ja kadastra datu aktualizācija notiks pamatojoties uz šo likuma normu, tad ir jānodrošina, lai jau 2025.gadā būtu iespējams aprēķināt nekustamā īpašuma nodokli par saimnieciskajā darbībā izmantojamiem laukumiem. Kas nav iespējams, ja šīm inženierbūvēm netiek aprēķināta kadastrālā vērtība.
lūdzam pievienot jaunu protokollēmuma projekta punktu
Noteikumu projekts nenoteic rīcību ar šobrīd spēkā esošajiem laukumu tipiem, kuri klasificēti kā “ielas, ceļi un laukumi” ar kodu 21120101. Ja pieņem, ka Valsts zemes dienesta rīcība inženierbūvju datu konvertēšanai ir noteikta Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija noteikumu Nr. 326 “Būvju klasifikācijas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 326) 13. punktā, tad lūdzam to atsevišķi izskaidrot, vai arī skaidrojumu norādīt anotācijā. Vēršam uzmanību, ka MK noteikumu Nr. 326 11. punktā minētie nosacījumi pilnībā neatbilst situācijai, kāda izveidotos pēc grozījumu pieņemšanas MK noteikumos Nr.103. MK noteikumu Nr. 326 11.1. apakšpunktā minētie Ministru kabineta 2012. gada 10. janvāra noteikumi Nr. 48 "Būvju kadastrālās uzmērīšanas noteikumi" ir zaudējuši spēku 2023. gada 28. martā (spēkā ir Ministru kabineta 2023. gada 7. martā noteikumi Nr. 116 “Būvju kadastrālās uzmērīšanas noteikumi”) un jauna kadastrālo vērtību bāze nekustamā īpašuma nodokļa aprēķinam attiecīgajam gadam netiek apstiprināta (plānots apstiprināt līdz 2027. gada 15. jūnijam).
Ja rīcība ar spēkā esošajiem laukumu tipiem, kuri klasificēti kā “ielas, ceļi un laukumi” ar kodu 21120101, atbilst Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 57.³ pantā noteiktajam par kadastra datu aktualizāciju, tad vispārīgā gadījumā Valsts zemes dienests aktualizē kadastra datus ne vēlāk kā gada laikā no normatīvā akta spēkā stāšanās dienas, ja termiņš nav noteikts normatīvajā aktā. Tātad, ja kadastra datu aktualizācija notiks pamatojoties uz šo likuma normu, tad ir jānodrošina, lai jau 2025.gadā būtu iespējams aprēķināt nekustamā īpašuma nodokli par saimnieciskajā darbībā izmantojamiem laukumiem. Kas nav iespējams, ja šīm inženierbūvēm netiek aprēķināta kadastrālā vērtība.
lūdzam pievienot jaunu protokollēmuma projekta punktu
Piedāvātā redakcija
9. Valsts zemes dienestam veikt nepieciešamās darbības, lai nodrošinātu visiem kadastra objektiem fiskālo kadastrālo vērtību aprēķinu 2025.gada 1.janvārī, tai skaitā inženierbūvēm laukumiem, kas minēti Latvijas Pašvaldību savienības iebildumā, tai skaitā veicot datu konvertāciju un aktualizāciju, lai 2025.gadā būtu iespējams aprēķināt nekustamā īpašuma nodokli par saimnieciskajā darbībā izmantojamiem laukumiem.
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka grozījumi tikai daļēji atbilst Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā noteiktajiem kadastrālās vērtēšanas mērķim un principiem, kā arī nerisina absolūti lielāko daļu no Valsts kancelejas Inovāciju laboratorijā apzinātajām vismaz 29 sistēmiskajām kadastrālās vērtēšanas problēmām (vienlaikus uzsverot, ka problēmu uzskaitījums nav galīgs, jo to neļāva inovāciju sprinta ietvars, kā arī atšķīrās sprinta dalībnieku problēmu prioritizācija) :
1.Neapbūvētai apbūves zemei kadastrālās vērtības aprēķinā netiek ņemts vērā zonējums un apbūves noteikumi.
2.Esošā grupējuma potenciāla neatbilstība tirgus situācijai.
3.Rezultātu validācijas veida kopīgs izvērtējums/ vienošanās.
4.Apbūvētas Zemes lietošanas mērķi neatspoguļo apbūves noteikumus un dalījumu tirgū.
5.Nepietiekami ņemta vērā savrupmāju platība (ļoti mazas un ļoti lielas).
6.Izmaksu pieeja visām ēkām, ne tikai inženierbūvēm.
7.Visās vērtību zonās aprēķinātas 44 bāzes vērtības zemei nevar pamatot ar tirgus datiem.
8.Zemei zem apbūves Ministru kabineta noteikumi atļauj īpašniekam izvēlēties kadastrālo vērtību (caur telpu grupu lietošanas mērķi).
9.Ēku klasifikācija neatbilst situācijai dabā un tirgus iedalījumam.
10.Neapbūvētai zemei Ministru kabineta noteikumi atļauj īpašniekam izvēlēties un mainīt kadastrālo vērtību (caur nekustamā īpašuma lietošanas mērķi).
11.Nav ieviests vienota īpašuma vērtēšanas modelis.
12.Vērtību zonas ir daudz vairāk, nekā tās var pamatot no tirgus tendencēm.
13.Ministru kabineta noteikumi ļauj optimizēt kadastrālo vērtību līdz 1.2 EUR/kv.m. zemei ar mežu.
14.Apbūvei Ministru kabineta noteikumi atļauj īpašniekam izvēlēties un mainīt kadastrālo vērtību (caur galveno lietošanas veidu).
15.Neapbūvēta apbūvei paredzēta zeme (nekustamā īpašuma lietošanas mērķis 1031) ļauj optimizēt kadastrālo vērtību līdz 1.5 EUR/kv.m.
16.Ēku nolietojuma aprēķina metodika nav adekvāta, neatspoguļo tirgus realitāti.
17.Nav identificēti ekskluzīvie un premium īpašumi, šādu īpašumu novērtējums ir kļūdains.
18.Apbūvei negatavās zemes identificēšanas pieeja un procesi nav efektīvi.
19.Nav pilnvērtīgi publiskots pamatojums par vērtību zonām.
20.Esošā kadastrālo vērtību metodikā nav ieviesta ienākumu pieeja komercīpašumu vērtības aprēķinā.
21.Vērtību zonu noteiktās robežas negatīvi ietekmē līdzīgu īpašumu vērtību precizitāti.
22.Ēku nolietojums vietām neatspoguļo situāciju dabā, nav aktualizēts.
23.Apbūvētu īpašumu zemes daļas ‘vērtības’ pielīdzināšana neapbūvētu zemju darījumu cenām.
24.Darījumu ar apbūvētu zemi mākslīga sadalīšana atsevišķi novērtējamās komponentēs.
25.Nav pilnvērtīgi publiskots pamatojums par vērtību zonu bāzes vērtībām.
26.Visās vērtību zonās aprēķinātas 38 bāzes vērtības būvēm nevar pamatot ar tirgus datiem.
27.Reģistrētie nekustamā īpašuma lietošanas mērķi neatbilst situācijai dabā, nav aktualizēti dati.
28.Reģistrētie galvenie lietošanas veidi neatbilst situācijai dabā, nav aktualizēti dati.
29.Netiek ņemta vērā iekštelpu apdares esamība, vecums un kvalitāte.
No šīm sistēmiskajām problēmām daļējs risinājums tiek piedāvāts tikai attiecībā uz neapbūvētu apbūves zemi (1.; 10.; 13.; 15.sistēmiskās problēmas)
Vēršam uzmanību, ka LPS iepriekš17.09.24. izteiktie 71.iebildumi (kā arī ļoti daudzie citi iepriekšējos gados izteiktie iebildumi), kas lielākajā daļā nav ņemti vērā, tikai raksturo sistēmisko problēmu lielo apmēru kadastrālajā vērtēšanā. Tomēr ņemot vērā valsts budžeta iespējas (jo izmaiņas kadastrālajā vērtēšanā ir saistītas ar atbilstošām informācijas sistēmu izmaiņām, lai nodrošinātu masveida automātisko aprēķinu), šīs problēmas var risināt arī pakāpeniski, ja vien Ministru kabinets to uzdot darīt.
Lūdzam pievienot jaunus protokollēmuma projekta punktus
1.Neapbūvētai apbūves zemei kadastrālās vērtības aprēķinā netiek ņemts vērā zonējums un apbūves noteikumi.
2.Esošā grupējuma potenciāla neatbilstība tirgus situācijai.
3.Rezultātu validācijas veida kopīgs izvērtējums/ vienošanās.
4.Apbūvētas Zemes lietošanas mērķi neatspoguļo apbūves noteikumus un dalījumu tirgū.
5.Nepietiekami ņemta vērā savrupmāju platība (ļoti mazas un ļoti lielas).
6.Izmaksu pieeja visām ēkām, ne tikai inženierbūvēm.
7.Visās vērtību zonās aprēķinātas 44 bāzes vērtības zemei nevar pamatot ar tirgus datiem.
8.Zemei zem apbūves Ministru kabineta noteikumi atļauj īpašniekam izvēlēties kadastrālo vērtību (caur telpu grupu lietošanas mērķi).
9.Ēku klasifikācija neatbilst situācijai dabā un tirgus iedalījumam.
10.Neapbūvētai zemei Ministru kabineta noteikumi atļauj īpašniekam izvēlēties un mainīt kadastrālo vērtību (caur nekustamā īpašuma lietošanas mērķi).
11.Nav ieviests vienota īpašuma vērtēšanas modelis.
12.Vērtību zonas ir daudz vairāk, nekā tās var pamatot no tirgus tendencēm.
13.Ministru kabineta noteikumi ļauj optimizēt kadastrālo vērtību līdz 1.2 EUR/kv.m. zemei ar mežu.
14.Apbūvei Ministru kabineta noteikumi atļauj īpašniekam izvēlēties un mainīt kadastrālo vērtību (caur galveno lietošanas veidu).
15.Neapbūvēta apbūvei paredzēta zeme (nekustamā īpašuma lietošanas mērķis 1031) ļauj optimizēt kadastrālo vērtību līdz 1.5 EUR/kv.m.
16.Ēku nolietojuma aprēķina metodika nav adekvāta, neatspoguļo tirgus realitāti.
17.Nav identificēti ekskluzīvie un premium īpašumi, šādu īpašumu novērtējums ir kļūdains.
18.Apbūvei negatavās zemes identificēšanas pieeja un procesi nav efektīvi.
19.Nav pilnvērtīgi publiskots pamatojums par vērtību zonām.
20.Esošā kadastrālo vērtību metodikā nav ieviesta ienākumu pieeja komercīpašumu vērtības aprēķinā.
21.Vērtību zonu noteiktās robežas negatīvi ietekmē līdzīgu īpašumu vērtību precizitāti.
22.Ēku nolietojums vietām neatspoguļo situāciju dabā, nav aktualizēts.
23.Apbūvētu īpašumu zemes daļas ‘vērtības’ pielīdzināšana neapbūvētu zemju darījumu cenām.
24.Darījumu ar apbūvētu zemi mākslīga sadalīšana atsevišķi novērtējamās komponentēs.
25.Nav pilnvērtīgi publiskots pamatojums par vērtību zonu bāzes vērtībām.
26.Visās vērtību zonās aprēķinātas 38 bāzes vērtības būvēm nevar pamatot ar tirgus datiem.
27.Reģistrētie nekustamā īpašuma lietošanas mērķi neatbilst situācijai dabā, nav aktualizēti dati.
28.Reģistrētie galvenie lietošanas veidi neatbilst situācijai dabā, nav aktualizēti dati.
29.Netiek ņemta vērā iekštelpu apdares esamība, vecums un kvalitāte.
No šīm sistēmiskajām problēmām daļējs risinājums tiek piedāvāts tikai attiecībā uz neapbūvētu apbūves zemi (1.; 10.; 13.; 15.sistēmiskās problēmas)
Vēršam uzmanību, ka LPS iepriekš17.09.24. izteiktie 71.iebildumi (kā arī ļoti daudzie citi iepriekšējos gados izteiktie iebildumi), kas lielākajā daļā nav ņemti vērā, tikai raksturo sistēmisko problēmu lielo apmēru kadastrālajā vērtēšanā. Tomēr ņemot vērā valsts budžeta iespējas (jo izmaiņas kadastrālajā vērtēšanā ir saistītas ar atbilstošām informācijas sistēmu izmaiņām, lai nodrošinātu masveida automātisko aprēķinu), šīs problēmas var risināt arī pakāpeniski, ja vien Ministru kabinets to uzdot darīt.
Lūdzam pievienot jaunus protokollēmuma projekta punktus
Piedāvātā redakcija
4.Pieņemt zināšanai, ka noteikumi ir pagaidu risinājums universālo kadastrālo vērtību ieviešanai no 2025.gada 1.janvāra, lai nodrošinātu piespiedu dalītās zemes atsavināšanas cenu aprēķināšanu zem privatizēto daudzdzīvokļu mājām, kā arī lai no 2025.gada 1.janvāra nodrošinātu fiskālās kadastrālās vērtības aprēķināšanu.
5.Tieslietu ministrijai noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā normatīvo aktu grozījumus, kas nodrošinās fiskālo kadastrālo vērtību savstarpēji labāku proporcionālo atbilstību, atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma Pārejas noteikumu 43.4 punktam, kā arī būs izmantojami vienoto kadastrālo vērtību masveida aprēķinā, atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma Pārejas noteikumu 50. punktam.
6.Tieslietu ministrijai pakāpeniski, bet ne ilgāk kā līdz 2027.gada 1.janvārim noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā grozījumus šajos noteikumos, kā arī citos saistītajos normatīvajos aktos, lai nodrošinātu Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma noteikto masveida vērtēšanas prasību ievērošanu kadastrālās vērtēšanas normatīvajos aktos, pirms Tieslietu ministrija iesniegs Ministru kabinetā Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma Pārejas noteikumu 50.punktā noteikto jauno kadastrālo vērtību bāzi.
7. Tieslietu ministrijai, izpildot Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma Pārejas noteikumu 49.punktu par vienota īpašuma novērtēšanas principa piemērošanas uzsākšanu, izstrādājot kadastrālo vērtību bāzi 2029.un turpmākiem gadiem, un ievērojot likuma 68.panta otro daļu, nodrošināt kadastrālo vērtību bāzes 2029.un turpmākiem gadiem projekta iesniegšanu Ministru kabinetā ne vēlāk kā līdz 2027.gada 15.maijam.
8.Uzdot Tieslietu ministrijai ar kadastrālo vērtēšanu saistīto normatīvo aktu projektiem pievienot Nekustamā īpašuma vērtēšanas konsultatīvās padomes viedokli.
5.Tieslietu ministrijai noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā normatīvo aktu grozījumus, kas nodrošinās fiskālo kadastrālo vērtību savstarpēji labāku proporcionālo atbilstību, atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma Pārejas noteikumu 43.4 punktam, kā arī būs izmantojami vienoto kadastrālo vērtību masveida aprēķinā, atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma Pārejas noteikumu 50. punktam.
6.Tieslietu ministrijai pakāpeniski, bet ne ilgāk kā līdz 2027.gada 1.janvārim noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā grozījumus šajos noteikumos, kā arī citos saistītajos normatīvajos aktos, lai nodrošinātu Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma noteikto masveida vērtēšanas prasību ievērošanu kadastrālās vērtēšanas normatīvajos aktos, pirms Tieslietu ministrija iesniegs Ministru kabinetā Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma Pārejas noteikumu 50.punktā noteikto jauno kadastrālo vērtību bāzi.
7. Tieslietu ministrijai, izpildot Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma Pārejas noteikumu 49.punktu par vienota īpašuma novērtēšanas principa piemērošanas uzsākšanu, izstrādājot kadastrālo vērtību bāzi 2029.un turpmākiem gadiem, un ievērojot likuma 68.panta otro daļu, nodrošināt kadastrālo vērtību bāzes 2029.un turpmākiem gadiem projekta iesniegšanu Ministru kabinetā ne vēlāk kā līdz 2027.gada 15.maijam.
8.Uzdot Tieslietu ministrijai ar kadastrālo vērtēšanu saistīto normatīvo aktu projektiem pievienot Nekustamā īpašuma vērtēšanas konsultatīvās padomes viedokli.
