Projekta ID
23-TA-2102Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
18.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 4. punktu. Vēršam uzmanību, ka punktā minētais izriet no Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma un Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumiem Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā".
Papildus lūdzam svītrot anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" teikumu "4.1.2.6. pasākuma ietvaros sadarbības iestādes funkcijas pilda un slēdz līgumu par projekta īstenošanu sadarbības iestāde."
Papildus lūdzam svītrot anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā "Risinājuma apraksts" teikumu "4.1.2.6. pasākuma ietvaros sadarbības iestādes funkcijas pilda un slēdz līgumu par projekta īstenošanu sadarbības iestāde."
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 12. punktu atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam papildinājumā norādītajam finansējumam. Attiecīgi lūdzam precizēt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
Pasākumam plānotais kopējais finansējums ir 17 400 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 4 715 030 euro), tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums 14 790 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 4 007 776 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums 2 610 000 euro (tai skaitā elastības finansējuma apjoms 707 254 euro).
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu projekta 17.punkta redakcija liecina, ka rezidentu atbalsta pasākumu īstenošanai nepieciešamais finansējums tiks segts elastības finansējuma ietvaros pēc 2026.gada 1.janvāra, lūdzam anotācijā norādīt, ka projekta iesniegumā neiekļauj darbības, kas saistītas ar rezidenta atbalsta pasākumiem, paredzot, ka šīs darbības un to izmaksas īstenojamā projektā tiks iekļautas veicot grozījumus noslēgtajā vienošanās par projekta īstenošanu. Gadījumā, ja daļa rezidentu atbalsta pasākumu tomēr tiek finansētas arī pieejamā finansējuma ietvaros, tad lūdzam norādīt kāda veida izmaksas tiks segtas pieejamā finansējuma ietvaros un kādas no elastības finansējuma. Vienlaikus lūdzam arī atbilstoši precizēt anotācijā iekļauto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 19. punkta 1. teikumā minētais dublē noteikumu projekta 14. punktā noteikto. Savukārt kārtību, kādā tiek veikti grozījumi līgumā vai vienošanās par projekta īstenošanu, nosaka Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumi Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā".
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot noteikumu projekta 19. punktu.
Ievērojot minēto, lūdzam svītrot noteikumu projekta 19. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespējami plašāku vienkāršoto izmaksu piemērošanu. Ja piemērot vienkāršotās izmaksas papildus jau paredzētajam nav iespējams, lūdzam sniegt argumentētu pamatojumu anotācijā.
Vēršam uzmanību, ka no anotācijā norādītās informācijas secināms, ka pasākums ir kā 2014. - 2020.gada plānošanas perioda SAM pasākuma 9.2.6. turpinājums ar līdzīgu mērķi, mērķa grupu un atbalstāmajām darbībām līdz ar to VI ieskatā, AI rīcībā ir pietiekami daudz vēsturisko datu, lai izvērtētu iespējas piemērot vienkāršotās izmaksas, piemēram, apmācībām.
Vēršam uzmanību, ka no anotācijā norādītās informācijas secināms, ka pasākums ir kā 2014. - 2020.gada plānošanas perioda SAM pasākuma 9.2.6. turpinājums ar līdzīgu mērķi, mērķa grupu un atbalstāmajām darbībām līdz ar to VI ieskatā, AI rīcībā ir pietiekami daudz vēsturisko datu, lai izvērtētu iespējas piemērot vienkāršotās izmaksas, piemēram, apmācībām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, vai ar rezidentiem tiks slēgts līgums par atbalsta pasākumu īstenošanu.
Ja tiek paredzēta rezidentu atlase, lūdzam noteikumu projektā noteikt, ka finansējuma saņēmējs izvērtē rezidentu (t.i. gala labuma guvēju) atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā minētajiem izslēgšanas noteikumiem (kurā pārņemts Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 136. pantā noteiktais).
Šādā gadījumā attiecīgi lūdzam papildināt noteikumu projektu arī ar atbalsta piešķiršanas strīdu risināšanas kārtība starp finansējuma saņēmēju un rezidentu.
Ja tiek paredzēta rezidentu atlase, lūdzam noteikumu projektā noteikt, ka finansējuma saņēmējs izvērtē rezidentu (t.i. gala labuma guvēju) atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā minētajiem izslēgšanas noteikumiem (kurā pārņemts Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 136. pantā noteiktais).
Šādā gadījumā attiecīgi lūdzam papildināt noteikumu projektu arī ar atbalsta piešķiršanas strīdu risināšanas kārtība starp finansējuma saņēmēju un rezidentu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka 29.2. apakšpunktā nav uzskaitītas visas pārējās tiešās attiecināmās izmaksas, līdz ar to lūdzam atbilstoši papildināt minēto apakšpunktu vai redakcionāli precizēt MK noteikumu projekta 23.punktu, norādot, ka piemēro vienoto likmi 11 % apmērā no pārējās tiešajām attiecināmajām izmaksām, kas nav personāla izmaksas.
Pēc līdzības lūdzam precizējumus veikt arī anotācijā.
Pēc līdzības lūdzam precizējumus veikt arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
MK noteikumu 24.3.apakšpunkts nosaka, ka attiecībā uz ārstniecības personu, ārstniecības atbalsta personu un farmaceitiskās aprūpes pakalpojumu sniedzēju un klīnisko psihologu apmācības (22.2.punkts) ir attiecināmas “izmaksas, kas saistītas ar pieredzes apmaiņas pasākumiem Latvijā un ārvalstīs, tai skaitā iekšzemes un ārzemju komandējumu un darba braucienu izmaksas atbilstoši normatīvajiem aktiem [..]”. Savukārt MK noteikumu 29.2. nosaka, ka MK noteikumu 22. punktā minēto atbalstāmo darbību izmaksas veido MK noteikumu 24., 25. un 26. punktā minētās projekta pārējās tiešās attiecināmās īstenošanas izmaksas, ja tās radušās, ievērojot publisko iepirkumu jomu regulējošos normatīvos aktus, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru. Par procedūru nosacījums iekļauts arī MK noteikumu un 43.1. apakšpunktā. Lai nodrošinātu skaidrību, ka visas MK noteikumu 24.punktā, tostarp, 24.3.apakšpunktā, uzskaitītās izmaksas attiecināmas, jatiek ievērota iepirkuma procedūra, kā minēts 29.2 un 43.1 punktā, un neattiecas uz izmaksām, kas rastos pa tiešo ārstniecības personām, ārstniecības atbalsta personām un farmaceitiskās aprūpes pakalpojumu sniedzējiem, lai nokļūtu uz apmācību vietu, lūdzam attiecīgi veikt precizējumus MK noteikumu projektā, kā arī papildināt anotāciju ar skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam 24.3.apakšpunktā veikt šādus papildinājumus:
1) Attiecībā uz iekšzemes komandējumiem atsaukties uz šādām metodikām : (1) "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai", kā arī (2) "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai".
2) Vienlaikus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 62.atsauci, ārvalstu komandējumu izmaksas attiecināmas tikai projekta īstenošanas personālam un projekta vadītājam. Līdz ar to lūdzam attiecīgi precizēt.
Papildināto informāciju lūdzam salāgot arī anotācijā, kā arī lūdzam pamatot anotācijā ārzemju komandējumu nepieciešamību, t.i. kā ārzemju komandējumi veicinās pasākuma mērķu sasniegšanu.
1) Attiecībā uz iekšzemes komandējumiem atsaukties uz šādām metodikām : (1) "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai", kā arī (2) "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai".
2) Vienlaikus vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 62.atsauci, ārvalstu komandējumu izmaksas attiecināmas tikai projekta īstenošanas personālam un projekta vadītājam. Līdz ar to lūdzam attiecīgi precizēt.
Papildināto informāciju lūdzam salāgot arī anotācijā, kā arī lūdzam pamatot anotācijā ārzemju komandējumu nepieciešamību, t.i. kā ārzemju komandējumi veicinās pasākuma mērķu sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam norādīt kādas izmaksas ietver rezidentu atbalsta pasākumi.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta VI nodaļu ar normu, kas paredz, ka finansējuma saņēmējs nodrošina nepārklāšanās principu ar citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem un dubultā finansējuma neiestāšanos.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nerastos normu nekorektas interpretācijas iespējas, lūdzam identificēt, kādas apmācības ir saprotamas ar noteikumu projekta 34. punktā un turpmākajos punktos minētajām apmācībām.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam MK noteikumu projekta 41.punktā precizēt redakciju, skaidrojot vai tīmekļa vietnē paredzēts ievietot aktuālo informāciju par plānotajām/veiktajām apmācībām vai aktuālo informāciju par projekta īstenošanu. Ja paredzēta aktuālās informācijas par projekta īstenošanu ievietošana tīmekļa vietnē, tad lūdzam papildināt, ka informācija tiks ievietota arī sociālajos tīklos un atjaunota, tiklīdz būs pieejama aktuālākā informācija, bet ne retāk kā reizi trīs mēnešos.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
No noteikumu projekta un tā anotācijas izriet, ka 4.1.2.6. pasākuma ietvaros nav paredzēta komercdarbības atbalsta sniegšana, jo atbalsts tiek piešķirts valsts deleģēto funkciju veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu īstenošanai, turklāt pasākuma ietvaros iegādātās preces un pakalpojumi tiks izvēlēti, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru. Attiecīgi, ir iespējams secināt, ka komercdarbības atbalsts nav paredzēts finansējuma saņēmēja un pakalpojumu sniedzēju līmenī, taču nav skaidrs, vai arī gala saņēmēju līmenī tiek izslēgts komercdarbības atbalsts.
Ņemot vērā to, ka ārstniecības personas, ārstniecības atbalsta personas, farmaceitiskās aprūpes pakalpojumu sniedzējs var būt nodarbināts pie konkrēta saimnieciskās darbības veicēja un tādējādi sniegt tam ekonomisku priekšrocību, paaugstinot savu kvalifikāciju, lūdzam papildināt anotāciju ar izvērtējumu par komercdarbības atbalstu gala saņēmēju līmenī. Atbilstoši lūdzam, precizēt arī MK noteikumu 46.punktu. Vēršam uzmanību, ka, veicot analīzi par komercdarbības atbalstu gala lietotāju līmenī, jāvērtē visas komercdarbības atbalsta pazīmes, savukārt, ja tiktu secināts, ka, piemēram, selektīvu ekonomisko priekšrocību gala saņēmēju līmenī izslēgt nevar, tad lūdzam papildināt MK noteikumus un anotāciju ar piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma prasībām, piemēram, ar prasībām, kas izriet no Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulas (ES) Nr.651/2014 I sadaļas un 31.panta nosacījumiem.
Ņemot vērā to, ka ārstniecības personas, ārstniecības atbalsta personas, farmaceitiskās aprūpes pakalpojumu sniedzējs var būt nodarbināts pie konkrēta saimnieciskās darbības veicēja un tādējādi sniegt tam ekonomisku priekšrocību, paaugstinot savu kvalifikāciju, lūdzam papildināt anotāciju ar izvērtējumu par komercdarbības atbalstu gala saņēmēju līmenī. Atbilstoši lūdzam, precizēt arī MK noteikumu 46.punktu. Vēršam uzmanību, ka, veicot analīzi par komercdarbības atbalstu gala lietotāju līmenī, jāvērtē visas komercdarbības atbalsta pazīmes, savukārt, ja tiktu secināts, ka, piemēram, selektīvu ekonomisko priekšrocību gala saņēmēju līmenī izslēgt nevar, tad lūdzam papildināt MK noteikumus un anotāciju ar piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma prasībām, piemēram, ar prasībām, kas izriet no Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulas (ES) Nr.651/2014 I sadaļas un 31.panta nosacījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 36 85. § 3. punkts) noteikts:
“Lai veicinātu Eiropas Savienības fondu projektu izvērtējuma par izmaksu un ieguvumu analīzi veikšanu ne tikai gadījumos, kad Eiropas Savienības fondu projekta ietvaros plānots gūt neto ieņēmumus, atbildīgā iestāde, izstrādājot Ministru kabineta noteikumu projektu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu, paredz nepieciešamību finansējuma saņēmējam veikt izvērtējumu par izmaksu un ieguvumu analīzi Eiropas Savienības fondu projektiem, kuru atlase paredzēta ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā un projekta kopējās izmaksas (ieskaitot PVN) pārsniedz 1 miljonu euro. Atbildīgā iestāde minēto risinājumu var nepiemērot, ja to objektīvi un izvērsti pamato Ministru kabineta noteikumu par specifisko atbalsta mērķa īstenošanu anotācijā.”
Vienlaikus norādām, ka izmaksu un ieguvumu analīze pēc būtības ir nepieciešama, lai noteiktu, vai plānotajā projektā gaidāmie ieguvumi (finanšu vai sociālekonomiskie) ir lielāki par projekta izmaksām visā projekta dzīves ciklā. Parasti publiskās pārvaldes projekti finansiāli rada zaudējumus, tādēļ vienīgais to attaisnojošais iemesls ir gaidāmie sociālekonomiskie ieguvumi no projekta jeb labums sabiedrībai (iedzīvotājiem). Kā piemēri potenciālajiem ieguvumiem būtu meklējami valsts pārvaldes izmaksu, kas nepieciešami funkciju veikšanai, ietaupījumā (salīdzinot situāciju ar projektu un bez projekta). Arī Veselības ministrija anotācijā ir norādījusi, ka “līdz ar sabiedrības novecošanos pieaug vajadzība pēc veselības aprūpes pakalpojumiem, taču samazinās iespēja segt izdevumus par aprūpi no mājsaimniecības budžeta. Šo iemeslu dēļ ir veicami ieguldījumi, lai palielinātu izmaksu efektīvu valsts finansēto veselības aprūpes pakalpojumu apjomu, tādējādi uzlabojot pakalpojumu pieejamību, jo īpaši ģimenēm ar bērniem, senioriem un mājsaimniecībām no zemākajām ienākumu kvintilēm. Projekts radīs ietekmi uz Sabiedrības veselības plāna noteiktajiem mērķiem un rādītājiem, piemēram, tiks uzlabots rādītājs – “Potenciāli zaudētie mūža gadi uz 100 000 iedzīvotājiem līdz 69 gadu vecumam (vīriešiem/sievietēm)””.
Ņemot vērā minēto, izmaksu un ieguvumu analīzes ietvaros ir salīdzinoši viegli šī rādītāja pozitīvās izmaiņas izteikt naudas izteiksmē, piemēram, pieņemot, cik gada laikā darbaspējīgs cilvēks valsts budžetā iemaksā nodokļus, līdz ar to lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas paredz, ka finansējuma saņēmējs veic izmaksu un ieguvumu analīzi. Atbilstoši lūdzam papildināt arī anotācijas 1.3. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļu "Problēmas apraksts".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu anotācijā norādīto HP rādītāju "atbalstu saņēmušo sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļauto personu skaits" saskaņot ar MK noteikumu projekta 42.2.apakšpunktu: "personu skaits, kuras ir piedalījušās apmācību programmās, kurās ir integrēti jautājumi par dzimumu līdztiesības, personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju, vecuma nediskriminācijas, etniskās u.c. piederības un pamattiesību jautājumiem, tostarp par tiesiskajiem un praktiskajiem aspektiem."
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka pasākumam noteiktais rezultāta rādītājs ir Regulas Nr. 2021/1057 I pielikumā noteiktais ESF kopējais tūlītējais rezultāta rādītājs, un saskaņā ar EK vadlīnijām “kvalifikācija ir formāls novērtēšanas un apstiprināšanas procesa rezultāts, kas tiek iegūts, kad kompetentā iestāde nosaka, ka indivīds ir sasniedzis mācību rezultātus atbilstoši noteiktajiem standartiem", lūdzam atbilstoši precizēt anotācijas teikumu "Šo noteikumu izpratnē kvalifikācijas iegūšana ietver profesionālās kvalifikācijas uzlabošanu.".
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam svītrot teikumu "Pasākuma specifiskais iznākuma rādītājs tiks uzskatīts par sasniegtu pēc visu pasākumu pabeigšanas (Darbības programmas rādītājs r.4.1.2.a)", jo tas neattiecas uz 4.1.2.6. pasākumu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļā "Risinājuma apraksts" :
1) lūdzam saskaņot norādītos rādītājus ar MK noteikumu projekta 9. un10.punktā noteiktajiem rezultāta un iznākuma rādītājiem;
2) norādīts, ka "Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde (turpmāk – sadarbības iestāde) pasākuma ietvaros organizē ierobežotu projektu iesniegumu atlasi vienu reizi pasākuma īstenošanas periodā - uzaicina iesniegt Veselības ministriju kā projekta iesniedzēju projektu par 10 782 224 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 9 164 890,40 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 985 155,60 euro." (izdrukas 5.lpp) , kas neatbilst 4.rindkopā un MK noteikumu 13.punktā noteiktajam kopējā pieejamā finansējuma apjomam, t.sk.dalījumā pa finansēšanas avotiem;
3) lūdzam skaidrot kādas izmaksas un par kādiem pasākumiem būs attiecināmas atbalstāmās darbības “Rezidentu, īpaši atbalstāmajās specialitātēs, atbalsta pasākumu nodrošināšana” ietvaros, vai tās būs tikai rezidentūras izmaksas, vai arī ietvers plānošanas dokumentu izstrādi, ņemot vērā, ka darbības aprakstā norādīts, ka "Šobrīd atbalstāmās darbības ietvaros tiek izstrādāti rīcībpolitikas virzieni, kas ietver īpaši atbalstāmās specialitātes un atbalstāmo darbību veidus un mērķu sasniegšanu. Izstrādājot cilvēkresursu apmācību stratēģiju, pieejamā finansējuma ietvaros, tiks izstrādāti nosacījumi atbalstāmās darbības īstenošanai. Tai skaitā ņemot vērā, ka šobrīd valsts budžeta līdzekļi ir pietiekami, lai segtu šā brīža rezidentūras izmaksas, stratēģijā tiks papildus iestrādāti mehānismi, kas paredzēs noteikt īpaši atbalstāmās specialitātes un rezidentu atbalsta pasākumus.", taču nav saprotams, kas un kuru atbalstāmo darbību ietvaros izstrādā minētos rīcībpolitikas virzienus un cilvēkresursu stratēģiju.
1) lūdzam saskaņot norādītos rādītājus ar MK noteikumu projekta 9. un10.punktā noteiktajiem rezultāta un iznākuma rādītājiem;
2) norādīts, ka "Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde (turpmāk – sadarbības iestāde) pasākuma ietvaros organizē ierobežotu projektu iesniegumu atlasi vienu reizi pasākuma īstenošanas periodā - uzaicina iesniegt Veselības ministriju kā projekta iesniedzēju projektu par 10 782 224 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums – 9 164 890,40 euro un valsts budžeta līdzfinansējums – 985 155,60 euro." (izdrukas 5.lpp) , kas neatbilst 4.rindkopā un MK noteikumu 13.punktā noteiktajam kopējā pieejamā finansējuma apjomam, t.sk.dalījumā pa finansēšanas avotiem;
3) lūdzam skaidrot kādas izmaksas un par kādiem pasākumiem būs attiecināmas atbalstāmās darbības “Rezidentu, īpaši atbalstāmajās specialitātēs, atbalsta pasākumu nodrošināšana” ietvaros, vai tās būs tikai rezidentūras izmaksas, vai arī ietvers plānošanas dokumentu izstrādi, ņemot vērā, ka darbības aprakstā norādīts, ka "Šobrīd atbalstāmās darbības ietvaros tiek izstrādāti rīcībpolitikas virzieni, kas ietver īpaši atbalstāmās specialitātes un atbalstāmo darbību veidus un mērķu sasniegšanu. Izstrādājot cilvēkresursu apmācību stratēģiju, pieejamā finansējuma ietvaros, tiks izstrādāti nosacījumi atbalstāmās darbības īstenošanai. Tai skaitā ņemot vērā, ka šobrīd valsts budžeta līdzekļi ir pietiekami, lai segtu šā brīža rezidentūras izmaksas, stratēģijā tiks papildus iestrādāti mehānismi, kas paredzēs noteikt īpaši atbalstāmās specialitātes un rezidentu atbalsta pasākumus.", taču nav saprotams, kas un kuru atbalstāmo darbību ietvaros izstrādā minētos rīcībpolitikas virzienus un cilvēkresursu stratēģiju.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās personas" ar norādi uz Veselības ministriju, savukārt atbilstošajā apakšsadaļa "Ietekmes apraksts" norādot, ka Veselības ministrija pildīs atbildīgās iestādes un finansējuma saņēmēja funkcijas.
Papildus lūdzam minētajā apakšsadaļā "Ietekmes apraksts" norādīt, ka papildus projekta īstenošanai finansējuma saņēmējs izveidos Cilvēkresursu apmācību konsultatīvo darba grupu. Minētais uzskatāms par papildu pienākumu finansējuma saņēmējam, ņemot vērā, ka šāds pienākums neizriet no horizontālā normatīvā regulējuma.
Papildus lūdzam minētajā apakšsadaļā "Ietekmes apraksts" norādīt, ka papildus projekta īstenošanai finansējuma saņēmējs izveidos Cilvēkresursu apmācību konsultatīvo darba grupu. Minētais uzskatāms par papildu pienākumu finansējuma saņēmējam, ņemot vērā, ka šāds pienākums neizriet no horizontālā normatīvā regulējuma.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 8.1.13. apakšsadaļu atbilstoši noteikumu projektā minētajam, tostarp ņemot vērā, ka noteikumu projekts neparedz sadarbības partneru iesaisti.
Vienlaikus lūdzam papildināt anotācijas 8.1.13. apakšsadaļu, norādot, ka tiks uzkrāti dati par projekta ietvaros apmācībām saņēmušajām personām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus un atceļ regulu (ES) Nr. 1296/2013, I pielikumam, un attiecīgie dati tiks ziņoti Eiropas Komisijai.
Lūdzam papildināt anotācijas 8.1.13. apakšsadaļu ar informāciju, kā finansējuma saņēmējs plāno pārliecināties par projektā iesaistīto personu atbilstību mērķa grupai, nepieciešamības gadījumā lūdzam papildināt noteikumu projektu ar atbilstošu regulējumu, ievērojot Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 64 6. § 3. punkts) minēto.
Vienlaikus lūdzam papildināt anotācijas 8.1.13. apakšsadaļu, norādot, ka tiks uzkrāti dati par projekta ietvaros apmācībām saņēmušajām personām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus un atceļ regulu (ES) Nr. 1296/2013, I pielikumam, un attiecīgie dati tiks ziņoti Eiropas Komisijai.
Lūdzam papildināt anotācijas 8.1.13. apakšsadaļu ar informāciju, kā finansējuma saņēmējs plāno pārliecināties par projektā iesaistīto personu atbilstību mērķa grupai, nepieciešamības gadījumā lūdzam papildināt noteikumu projektu ar atbilstošu regulējumu, ievērojot Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 64 6. § 3. punkts) minēto.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar SAM rādītāju metodoloģijas aprakstu rezultāta rādītāja “dalībnieki, kas ieguvuši kvalifikāciju pēc dalības” mērvienība ir “dalībnieku skaits (neunikālās)”. Vēršam uzmanību, ka tas ir Regulas Nr. 2021/1057 I pielikumā noteiktais ESF kopējais tūlītējais rezultāta rādītājs (EECR03), un saskaņā ar EK vadlīnijām šajā rādītājā uzskaitāmas unikālās personas. Lūdzu attiecīgi precizēt SAM rādītāju metodoloģijas aprakstu un, ja nepieciešams, precizēt rādītāja sasniedzamo vērtību, tostarp ņemot vērā, ka saskaņā ar EK vadlīnijām “kvalifikācija ir formāls novērtēšanas un apstiprināšanas procesa rezultāts, kas tiek iegūts, kad kompetentā iestāde nosaka, ka indivīds ir sasniedzis mācību rezultātus atbilstoši noteiktajiem standartiem”. Lūdzam skaidrot, vai visu pasākuma ietvaros plānoto mācību rezultātā plānots šāds formāls novērtēšanas process, kura rezultātā tiks saņemts iegūto kvalifikāciju apliecinošs dokuments.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar SAM rādītāju metodoloģijas aprakstu iznākuma rādītāju “personas ar vidējo izglītību” un “personas ar augstāko izglītību” mērvienība ir “personas (neunikālās)”. Vēršam uzmanību, ka tie abi ir Regulas Nr. 2021/1057 I pielikumā noteiktie ESF kopējie iznākuma rādītāji (EECO10 un EECO11), un saskaņā ar EK vadlīnijām šajos rādītājos uzskaitāmas unikālās personas. Lūdzu attiecīgi precizēt SAM rādītāju metodoloģijas aprakstu un, ja nepieciešams, precizēt rādītāju sasniedzamās vērtības.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 14. punktu aiz vārda "ierosināt" ar vārdiem un skaitļiem "no 2026. gada 1. janvāra". Lūdzam atbilstoši papildināt arī anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļu "Risinājuma apraksts".
Papildus lūdzam svītrot noteikumu projekta 14. punktā vārdus "paredzot elastības finansējuma izmantošanu šo noteikumu 18. punktā minētajam projekta iesniedzējam", ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz ierobežotu projektu iesniegumu atlasi un vienu projekta iesniedzēju.
Papildus lūdzam svītrot noteikumu projekta 14. punktā vārdus "paredzot elastības finansējuma izmantošanu šo noteikumu 18. punktā minētajam projekta iesniedzējam", ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz ierobežotu projektu iesniegumu atlasi un vienu projekta iesniedzēju.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumus vai anotāciju ar informāciju, kur būs pieejams īpaši atbalstāmo specialitāšu uzskaitījums (piemēram, Cilvēkresursu apmācību plānā, konsultatīvās darba grupas lēmumos).
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot normatīvajos aktos, praksē un noteikumu projekta 28. punktā un 43.3. apakšpunktā lietoto terminoloģiju "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšana", lūdzam precizēt noteikumu projekta:
1) 22.5. apakšpunktu, aizstājot vārdus "informācijas un publicitātes pasākumu" ar vārdiem "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību";
2) 28. punktu, svītrojot vārdus "informācijas un publicitātes nodrošināšanas izmaksas un".
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļu "Risinājuma apraksts", tostarp norādot korektas atsauces uz dokumentiem atbilstoši noteikumu projekta 43.3. apakšpunkta redakcijai.
1) 22.5. apakšpunktu, aizstājot vārdus "informācijas un publicitātes pasākumu" ar vārdiem "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību";
2) 28. punktu, svītrojot vārdus "informācijas un publicitātes nodrošināšanas izmaksas un".
Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļu "Risinājuma apraksts", tostarp norādot korektas atsauces uz dokumentiem atbilstoši noteikumu projekta 43.3. apakšpunkta redakcijai.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam apvienot noteikumu projekta 27. punktu ar 17. punktu, ņemot vērā, ka pēc būtības tajos ietvertais regulējums savstarpēji pārklājas.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 28. punktā minētie dokumenti neietver komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas izmaksas, lūdzam svītrot norādes uz attiecīgajiem dokumentiem vai pēc nepieciešamības svītrot 28. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai punktu uzskaitījumu nav nepieciešams papildināt ar 27. un 28.punktu, atbilstoši papildinot arī aprakstu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt, vai VM tiek iesaistīta kā nozares ministrija vai kā finansējuma saņēmējs.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumus ar prasībām rezidentiem, kas atbilstoši šo noteikumu 27.punktā minētajām prasībām ir pabeiguši rezidentūru.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam identificēt, ar kādu tīmekļvietni ir saprotama noteikumu projekta 41. punkta 1. teikumā minētā.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ar noteikumu 22.4.apakašpunktā minētajiem atbalsta pasākumiem rezidentiem, lai būtu viennozīmīgi skaidrs, ka arī informācijai par rezidentu atbalsta pasākumiem jābūt publiski pieejamai.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka saskaņā ar ES kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 7.pielikumu 4.1.2.6.pasākums ir norādīts kā stratēģiski svarīgs, lūdzu papildināt, ka finansējuma saņēmējs izstrādā projekta komunikācijas plānu, kā arī organizē vismaz vienu informatīvo pasākumu vai aktivitāti, tajā iesaistot EK pārstāvniecību Latvijā, AI, VI un SI.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam no MK noteikumu projekta 44.punkta izslēgt informāciju par sociāli atbildīga iepirkuma nosacījumu piemērošanu, ņemot vērā, ka MK noteikumu 43.1.apakšpunktā noteikts, ka finansējuma saņēmējam jānodrošina, ka iepirkumi, kas nepieciešami atbalstāmo darbību īstenošanai, tiek veikti kā sociāli atbildīgi iepirkumi.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Rosinām papildināt anotācijas 1.1. sadaļas apakšsadaļu "Apraksts" ar norādi uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 8.2.sadaļu "Cita informācija" ar aprakstītu, kā 4.1.2.6.pasākumā īstenotais projekts un minētās atbalstāmās darbības veicinās Eiropas Savienības stratēģijā Baltijas jūras reģionam (ESSBJR) noteikto mērķu sasniegšanu, ņemot vērā, ka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021. – 2027. gadam ir norādīts, ka 4.1.2. SAM ietvaros plānota sasaiste ar ESSBJR.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par pasākuma finansējuma dalījumu pa visām intervences kategorijām (Intervences laukums, Finansējuma veids, Teritoriālie sasniegšanas mehānismi, ESF+ sekundārās tēmas un Dzimumu līdztiesība), norādot intervences kodus un tam piemērojamo pasākuma fondu finansējuma apjomu, atbilstoši Programmā (2.1. sadaļa "Informācija par dalījumu par intervences kategorijām") un tā papildinājumā norādītajam. Vēršam uzmanību, ka šobrīd anotācijā ir norādīts tikai finansējuma sadalījums intervences kategorijā "Intervences laukums".
Piedāvātā redakcija
-
40.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbilstoši noteikumiem projektā nav plānots piesaistīt sadarbības partneri, lūdzam atbilstoši precizēt anotāciju, dzēšot informāciju par sadarbības partneri.
Piedāvātā redakcija
-
41.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas informāciju "[...] veicot ieguldījumus iedzīvotāju veselības uzlabošanai, priekšlaicīgas nāves, invaliditātes novēršanai. Ieguvumi tiks pārvērsti saglabātos dzīves gados, uzlabojot dzīves kvalitāti. Līdz ar sabiedrības novecošanos pieaug vajadzība pēc veselības aprūpes pakalpojumiem, taču samazinās iespēja segt izdevumus par aprūpi no mājsaimniecības budžeta. Šo iemeslu dēļ ir veicami ieguldījumi, lai palielinātu izmaksu efektīvu valsts finansēto veselības aprūpes pakalpojumu apjomu, tādējādi uzlabojot pakalpojumu pieejamību, jo īpaši ģimenēm ar bērniem, senioriem un mājsaimniecībām no zemākajām ienākumu kvintilēm. Projekts radīs ietekmi uz Sabiedrības veselības plāna noteiktajiem mērķiem un rādītājiem, piemēram, tiks uzlabots rādītājs - Potenciāli zaudētie mūža gadi uz 100 000 iedzīvotājiem līdz 69 gadu vecumam (vīriešiem/sievietēm)." precizēt atbilstoši 4.1.2.6.pasākuma saturam.
Piedāvātā redakcija
-
42.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam svītrot teikuma daļu "[...] tika nolemts veikt ieguldījumus pasākumos, kas ar lielāko atdevi var nodrošināt potenciāli zaudēto mūža gadu samazināšanu un veselīgo mūža gadu skaita palielināšanu, ar mērķi uzlabot un nodrošināt dažādu veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu pieejamību visiem Latvijas iedzīvotājiem, jo īpaši teritoriālās, sociālās atstumtības un nabadzības riskam pakļautajām iedzīvotāju grupām.", ņemot vērā, ka šī informācija attiecas uz 4.1.2.1. un 4.1.2.2. pasākumiem. Lūdzam precizēt ar 4.1.2.6. pasākumam atbilstošu Sabiedrības veselības pamatnostādnēs sniegto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
43.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai anotācijā minētais "[...] ņemot vērā, ka šobrīd valsts budžeta līdzekļi ir pietiekami, lai segtu šā brīža rezidentūras izmaksas [..]" atbilst faktiskajai situācijai un nepieciešamības gadījumā precizēt informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
44.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, vai anotācijā minētā "cilvēkresursu apmācību stratēģija" ir tas pats noteikumu 34.1.apakšpunktā minētais "Cilvēkresursu apmācību plāns", un nepieciešamības gadījumā saskaņot informāciju, lietojot vienotu terminoloģiju.
Ja tomēr tie ir divi dažādi dokumenti, tad vēršam uzmanību, ka šāda cilvēkresursu apmācību stratēģija MK noteikumos nav atrunāta, kā arī nav skaidrs, vai noteikumu 32.punktā minētā Cilvēkresursu apmācību konsultatīvā darba grupa šo stratēģiju saskaņos.
Lūdzam atbilstoši precizēt anotāciju un noteikumus, ja nepieciešams.
Ja tomēr tie ir divi dažādi dokumenti, tad vēršam uzmanību, ka šāda cilvēkresursu apmācību stratēģija MK noteikumos nav atrunāta, kā arī nav skaidrs, vai noteikumu 32.punktā minētā Cilvēkresursu apmācību konsultatīvā darba grupa šo stratēģiju saskaņos.
Lūdzam atbilstoši precizēt anotāciju un noteikumus, ja nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
45.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu saskaņot anotācijā minēto, ka "Atbalstāmā darbība “sociālā jomā strādājošo speciālistu apmācības darbam integrētajā veselības aprūpē multidisciplināro komandu ietvaros” ietver attiecināmās izmaksas, kas nepārsniedz trīs procentus no pasākumam pieejamā kopējā finansējuma un tās ietvaros ir attiecināmas apmācību izmaksas par prasmēm, kas sociālā pakalpojuma sniegšanas ietvaros ļauj identificēt nepieciešamību piesaistīt ārstniecības personālu." ar noteikumu 25.punktu, kur noteikts, ka šai atbalstāmajai darbībai paredzētās izmaksas nepārsniedz 3% no pasākumam plānotā kopējā finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
46.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai nepārprotami būtu secināms, ka no MK noteikumu 23.punktā minētās likmes 11% nav plānots finansēt apmācību izmaksas, lūdzam atbilstoši precizēt anotācijā minēto "Lai nodrošinātu 4.1.2.6. pasākuma projekta vadību un īstenošanu, kā arī realizētu atbalstāmas darbības saistībā ar ārstniecības un ārstniecības atbalsta personu apmācību veikšanu, finansējuma saņēmējs uz projekta īstenošanas laiku var izveidot nepieciešamās terminētās, tikai uz projekta īstenošanas laiku, amata vietas projekta īstenošanai, prasot tās no Valsts kancelejas."
Piedāvātā redakcija
-
47.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai nav nepieciešams anotācijā minēto punktu uzskaitījumu (24., 25. un 26. punkti), no kuriem rēķina personāla izmaksu vienoto likmi, papildināt ar 27. un 28.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
48.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Ņemot vērā anotācijā norādīto informāciju, ka ārstniecības personām būs “iespēja bez personīgo vai institūcijas, kur šī ārstniecības persona strādā, finanšu līdzekļu ieguldījuma atjaunot ārstniecības personu darbības sertifikātus, tādējādi gūstot labumu”, lūdzam skaidrot, vai pasākuma ietvaros sniegtais atbalsts nav uzskatāms par komercdarbības atbalstu attiecīgajai ārstniecības iestādei vai ārstniecības personai – saimnieciskās darbības veicējam.
Piedāvātā redakcija
-
49.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai ir nepieciešams teikumu "Fiziskās personas ārstniecības un ārstniecības atbalsta personas un sociālajā jomā strādājošās personas" papildināt ar farmaceitiskās aprūpes pakalpojumu sniedzējiem un klīniskajiem psihologiem.
Piedāvātā redakcija
-