Atzinums

Projekta ID
23-TA-775
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
27.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka šajā noteikumu projektā iekļautās atbalstāmās darbības, t.sk. stendu organizēšanai starptautiskajās izstādēs, mārketinga programmas, kā arī citi starptautiskās konkurētspējas veicināšanas pasākumi, daļēji pārklājas ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam (turpmāk - Kohēzijas programma) ietvaros plānotajām programmām, piemēram, 1.2.3.6. pasākumu "Tūrisma produktu attīstības programma", tādējādi lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju attiecībā uz demarkāciju un papildinātību ar Kohēzijas programmas plānotajām darbībām. Papildus lūdzam norādīt konkrētas institūcijas, kurs nodrošinās minēto demarkāciju. 
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 2.1.sadaļā nav norādīts, ar kuru komercdarbības atbalsta kontroles regulējumu atbalsts tiks piešķirts Institūtam, lūdzam veikt izvērtējumu komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā. Iespējams, atbalsts Institūtam tiks piešķirts valsts deleģēto funkciju ietvaros, kas nav saimnieciska darbība, vai arī varbūt Institūts noteikumu projekta 2.1.sadaļā norādītās darbības veiks kā saimnieciskās darbības veicējs un līdz ar to tam būtu jāpiemēro komercdarbības atbalsta kontroles regulējums. Aicinām ar atbilstošu izvērtējumu un informāciju papildināt anotāciju un, ja atbalsts tiek piešķirts saimnieciskās darbības veikšanai, precizēt noteikumu projekta 2.1.sadaļu, tajā iekļaujot piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma normas.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt noteikuma projekta 10.punktā paredzēto atbalsta periodu līdz 2024. gada 31. janvārim, ņemot vērā, ka valsts budžeta finansējums šim mērķim piešķirts tikai 2023.gadam, attiecīgi izdevumi veicami 2023.gada ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot, kāpēc nepieciešama noteikumu projektā paredzētā priekšapmaksa 95 procentu apmērā no kopējās atbalsta summas, tai skaitā sniedzot novērtējumu par riskiem valsts budžeta līdzekļu efektīvā izmantošanā šādos gadījumos.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu to, ka atbalsta sniedzējs ievēro visus Ministru kabineta 2018.gada 21.novembra noteikumu Nr.715 “Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem” nosacījumus, lūdzam noteikumu projekta 2.2. un 4.sadaļu papildināt ar atbalsta sniedzēja pienākumu piešķirt de minimis atbalstu saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 21.novembra noteikumiem Nr.715 “Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem”. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka no noteikumu projekta 2.2.sadaļas nav skaidrs, kurā gadījumā atbalsts atbalsta pretendentam tiks piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.1407/2013 un kurā gadījumā ar Komisijas regulu Nr.1408/2013, aicinām papildināt noteikumu projekta 2.2.sadaļu ar atbilstošo punktu, lai arī atbalsta pretendentam būtu viennozīmīgi skaidrs, kuras regulas nosacījumiem tam ir jāatbilst, piesakoties atbalstam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka, ja de minimis atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.1407/2013, atbalsta sniedzējs pārbauda, vai atbalsta apmērs, kas piešķirts atbilstoši šiem noteikumiem, viena vienota uzņēmuma ietvaros kopā ar attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados piešķirto de minimis atbalstu, nepārsniedz Komisijas regulas Nr.1407/2013 3.panta 2.punktā noteiktā maksimālā de minimis atbalsta apmēru. Attiecīgi lūdzam papildināt arī noteikumu projekta 65.1.apakšpunktu.
Arī attiecībā uz de minimis atbalstu, kas tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr.1408/2013, atbalsta sniedzējam ir jāpārbauda, vai atbalsta apmērs, kas piešķirts atbilstoši šiem noteikumiem, viena vienota uzņēmuma ietvaros kopā ar attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados piešķirto de minimis atbalstu, nepārsniedz Komisijas regulas Nr.1408/2013 3.panta 3.a punktā noteiktā maksimālā de minimis atbalsta apmēru.

Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 18.2.apakšpunktā un 65.2.apakšpunktā minētais nosacījums ir pretrunā noteikumu projekta 6.punktā norādītajam, kas paredz, ka "Pasākumā sniegtais atbalsts par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nevar pārklāties ar atbalstu no citiem līdzīgiem atbalsta pasākumiem.". Aicinām novērst pretrunu un precizēt noteikumu projektu.

Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkarībā no tā, vai noteikumu projektā tiks pieļauta atbalsta kumulācija (lūdzam skatīt komentāru pie noteikumu projekta 18.2.apakšpunkta), lūdzam precizēt noteikumu projekta 18.5.apakšpunktu:
- gadījumā, ja atbalsta kumulācija noteikumu projektā tiek atļauta, lūdzam izteikt 18.5.apakšpunktu, piemēram, šādā redakcijā: “Ja tiek konstatēts, ka ir pārkāptas Komisijas regulas Nr.1407/2013 vai Komisijas regulas Nr.1408/2013 prasības, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.” 
- gadījumā, ja noteikumu projektā tiks paredzēti stingrāki nosacījumi nekā Komisijas regulā Nr.1407/2013 vai Komisijas regulas Nr.1408/2013, piemēram, kumulācijas aizliegums, lūdzam izteikt 18.5.apakšpunktu piemēram, šādā redakcijā: "Ja tiek pārkāptas šajos Noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr.1407/2013 vai Komisijas regulas Nr.1408/2013 prasības, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem."
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Normas skaidrākai uztveramībai, lūdzam precizēt darbības vai izmaksu nodalīšanas nosacījumu, kas ietverts noteikumu projekta 24. un 70.punktā, izsakot to, piemēram, šādā redakcijā: "Ja atbalsta pretendents, kas piesakās atbalstam Komisijas regulas Nr.1407/2013, darbojas kādā no Komisijas regulas Nr.1407/2013 1.panta 1.punkta a), b) vai c) apakšpunktā minētajām neatbalstāmajām nozarēm vai veic neatbalstāmās darbības, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja tiek skaidri nodalītas atbalstāmās darbības vai finanšu plūsmas no citu darbības nozaru finanšu plūsmas, nodrošinot, ka darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no atbalsta saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 2. punktu". Piedāvātajā redakcijā aicinām izteikt noteikumu projekta 2.2.sadaļā arī Komisijas regulas Nr.1408/2013 1.panta 2. un 3.punkta nosacījumu.

Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka šobrīd noteikumu projekta 25.punkts pārklājas ar noteikumu projekta 18.4.apakšpunktu, līdz ar to, aicinām dzēst 18.4.apakšpunktu, kā arī noteikumu projekta 71.punkts pārklājas ar noteikumu projekta 65.4.apakšpunktu, līdz ar to aicinām dzēst arī 65.4.apakšpunktu. Vienlaikus skaidrojam, ka komercdarbības atbalsta saņēmējam dokumenti ir jāglabā 10 fiskālos gadus no brīža, kad tam piešķirts atbalsts, attiecīgi lūdzam papildināt noteikumu projekta 2.2. un 4.sadaļu - aicinām atsevišķi ietvert prasību par dokumentu glabāšanu, kas ievērojama atbalsta sniedzējam (informāciju glabā desmit gadus sākot no dienas, kad ir piešķirts pēdējais atbalsts saskaņā ar atbalsta shēmu) un atsevišķi prasības par dokumentu glabāšanu atbalsta saņēmējam (desmit gadus no atbalsta piešķiršanas brīža).

Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka šobrīd noteikumu projekta 2.2. sadaļā pretendents var pieteikties atbalstam gan saskaņā ar Komisijas regulu Nr.1407/2013, gan atbalstam saskaņā ar Komisijas regulas Nr.1408/2013, taču  noteikumu projekta 26.3.punktā norādītie nosacījumi nav piemērojami kumulatīvi un šobrīd ir savstarpēji pretrunīgi/izslēdzoši, lūdzam noteikumu projekta 26.3.apakšpunktu precizēt, piemēram, šādā redakcijā: “Atbalsta piešķiršanas nosacījumi attiecībā uz nozarēm un darbībām:
1. ja [atbalsta pretendents] piesakās atbalstam Komisijas regulas Nr. 1407/2013 ietvaros, tam ir jāatbilst minētās regulas 1. panta 1. punkta nosacījumam;
2. ja [atbalsta pretendents] piesakās atbalstam Komisijas regulas Nr. 1408/2013 ietvaros, tam ir jāatbilst minētās regulas 1. panta 1. punkta nosacījumam."

Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projektā ir norādīts, ka 4.sadaļas pasākuma ietvaros atbalsta saņēmējs ir Institūts, lūdzam skaidrot, kāpēc tieši Institūts ir izvēlēts kā atbalsta saņēmējs, proti, vai Institūts ir vienīgais, kas spēj veikt mārketinga programmas izstrādi. Mūsuprāt, šādu darbību var īstenot arī citi subjekti tirgū un pakalpojuma saņemšana būtu jānodrošina, piemērojot publiskā iepirkuma procedūru. Skaidrojam, ka atklātas, pārredzamas, nediskriminējošas un konkurenci nodrošinošas procedūras piemērošana izslēdz ekonomiskās priekšrocības piešķiršanu pakalpojuma sniedzējam un tad attiecībā uz tam piešķirto finansējumu nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējums. Attiecīgi lūdzam anotācijā skaidrot, kāpēc tieši Institūts izvēlēts kā šādu darbu veicējs un, nepieciešamības gadījumā, lūdzam precizēt noteikumu projekta 4.sadaļu.

Vienlaikus, vēršam uzmanību, ka no anotācijā sniegtās informācijas par mārketinga programmas izstrādi, nav skaidrs, vai gala labuma guvējs būs zvejniecības nozare kopumā, tostarp, jūras piekrastes teritoriju zvejnieki, piekrastes vietējās rīcības grupas un pašvaldības, vai atsevišķi nozares uzņēmumi/saimnieciskās darbības veicēji. Ja atbalsts pēc būtības tiek sniegts atsevišķiem nozares uzņēmumiem, aicinām papildināt noteikumu projektu ar komercdarbības atbalsta nosacījumiem. Ja atbalsts mērķēts uz nozares popularizēšanu utt. kopumā, lūdzam anotācijā ietvert informāciju, sniedzot argumentus, kāpēc atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.


 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkarībā no tā, vai noteikumu projektā tiks pieļauta atbalsta kumulācija (lūdzam skatīt komentāru pie noteikumu projekta 65.2.apakšpunkta), lūdzam precizēt noteikumu projekta 65.5.apakšpunktu:
- gadījumā, ja atbalsta kumulācija noteikumu projektā tiek atļauta, lūdzam izteikt 18.5.apakšpunktu, piemēram, šādā redakcijā: “Ja tiek konstatēts, ka ir pārkāptas Komisijas regulas Nr.1407/2013 prasības, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.” 
- gadījumā, ja noteikumu projektā tiks paredzēti stingrāki nosacījumi nekā Komisijas regulā Nr.1407/2013, piemēram, kumulācijas aizliegums, lūdzam izteikt 65.5.apakšpunktu piemēram, šādā redakcijā: "Ja tiek pārkāptas šajos Noteikumos noteiktās komercdarbības atbalsta kontroles normas, tostarp nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr.1407/2013, atbalsta saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbalsta sniedzējam visu projekta ietvaros saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem."
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” precizēt sniegto informāciju, norādot, ka finansējums noteikumu projekta īstenošanai tiks nodrošināts Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecības un lauku attīstībai" paredzēto līdzekļu ietvaros, kā arī precizējot, ka Likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" sagatavošanas procesā ar Ministru kabineta 2023.gada 28.februāra sēdē pieņemto lēmumu (prot. Nr.12 60.§ 2.7.p.), tika atbalstīts Zemkopības ministrijas priekšlikums, ka budžeta apakšprogrammā 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecības un lauku attīstībai" ar Ministru kabineta 2022. gada 11. oktobra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 52 5. §) "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" izstrādes procesā"" 43.1. apakšpunktā atbalstītā finansējuma 50 000 000 euro 2023. gadam sadalījums pa pasākumiem ir Zemkopības ministrijas kompetences jautājums un nepieciešamības gadījumā finansējuma sadalījums pa pasākumiem, ievērojot maksimāli noteikto atbalsta apmēru, ir precizējams atbilstoši aktuālajai situācijai, Zemkopības ministrijai sniedzot attiecīgu informāciju tiesību aktu projektā par tā izmantošanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām anotācijā skaidrot, kāpēc pārskati par projektu īstenošanu (tai skaitā par sasniegtajiem rezultātiem un izmantoto finansējumu) iesniedzami līdz 2024. gada 15. aprīlim nevis garāk, ņemot vērā, ka piešķirtais finansējums ir jāizmanto līdz 2023.gada beigām.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.1407/2013 1.panta 1.punkta c) apakšpunktā ir uzskaitītas nozares nevis darbības, kurām atbalsts netiek piešķirts attiecīgās regulas ietvaros, aicinām veikt tehnisku precizējumu noteikumu projekta 59.punkta redakcijā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 1.sadaļas 1.1.p. atsaukties uz  2023. gada 20. aprīļa Ministru kabineta rīkojumu Nr. 200 (prot. Nr. 17 48. §) “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai”.
Piedāvātā redakcija
-