Projekta ID
21-TA-593Atzinuma sniedzējs
Baltijas ģeologu asociācija
Atzinums iesniegts
01.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
35.7 panta (1) daļa no Likumprojekta svītrojama.
Panta formulējums ir vispārīgs un pretrunā ar 35.5.panta normu par Valsts vides dienesta kompetenci saistībā ar piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu izpēti un sanāciju – pārraudzību un kontroli, nosakot augsnes, grunts, virszemes vai pazemes ūdeņu kvalitātes normatīvu pārsniegumu, kā arī apdraudējumu cilvēka veselībai vai videi. Šādā situācijā rodas iespēja tiesību normas subjektīvam interpretējumam un nepamatotu lēmumu pieņemšanai, kas var radīt zaudējumus operatoram vai zemes īpašniekam. Nav iespējams uzlikt par pienākumu operatoram vai zemes īpašniekam pēc savas iniciatīvas veikt izpēti vai sanāciju. Vispirms kompetentai institūcijai pēc skaidri saprotamas metodoloģijas un pamatojoties uz laboratoriski noteiktiem piesārņojuma robežvērtību pārsniegumiem ir jādefinē teritorija kā piesārņota vai potenciāli piesārņota vieta. Tādējādi tālāk operators vai zemes īpašnieks tiek informēts par nepieciešamību veikt izpēti vai sanāciju.
Panta formulējums ir vispārīgs un pretrunā ar 35.5.panta normu par Valsts vides dienesta kompetenci saistībā ar piesārņoto un potenciāli piesārņoto vietu izpēti un sanāciju – pārraudzību un kontroli, nosakot augsnes, grunts, virszemes vai pazemes ūdeņu kvalitātes normatīvu pārsniegumu, kā arī apdraudējumu cilvēka veselībai vai videi. Šādā situācijā rodas iespēja tiesību normas subjektīvam interpretējumam un nepamatotu lēmumu pieņemšanai, kas var radīt zaudējumus operatoram vai zemes īpašniekam. Nav iespējams uzlikt par pienākumu operatoram vai zemes īpašniekam pēc savas iniciatīvas veikt izpēti vai sanāciju. Vispirms kompetentai institūcijai pēc skaidri saprotamas metodoloģijas un pamatojoties uz laboratoriski noteiktiem piesārņojuma robežvērtību pārsniegumiem ir jādefinē teritorija kā piesārņota vai potenciāli piesārņota vieta. Tādējādi tālāk operators vai zemes īpašnieks tiek informēts par nepieciešamību veikt izpēti vai sanāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aizstāt visā likumā vārdus „sanācijas pasākumi” (attiecīgā locījumā) ar vārdiem „vides atjaunošanas pasākumi” (attiecīgā locījumā). Terminu “vides atjaunošanas pasākumi” lūdzam precizēt uz “vides kvalitātes sākotnējā līmeņa atjaunošanas pasākumi”.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
2.1.pantā nav norādīti visi cilvēka radītā piesārņojuma veidi.
Priekšlikums papildināt: "...piesārņotā augsne,zemes dzīles, ūdens, gaiss".
Priekšlikums papildināt: "...piesārņotā augsne,zemes dzīles, ūdens, gaiss".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
"(4) Vides politikas pamatnostādnēs iekļauj Vides monitoringa programmu, kas nosaka vides monitoringa tīklu, tā parametrus un regularitāti, kā arī izmantojamās metodes." Lūdzam norādīt, kādu metožu izmantošana – testēšanas paraugu noņemšana, testēšanas metodes vai citas metodes, piemēram, monitoringa datu apstrādes metodes u.c.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Izteikt sekojošā redakcijā: (3) Nosakot piesārņoto vietu sanācijas programmā vietas izpētes un sanācijas metodes, ir jāņem vērā piesārņojuma izplatīšanās risks, turklāt izraudzītajām metodēm jābūt ekonomiski pamatotām, tehnoloģiski atbilstošām, efektīvām, lai to īstenošana neizmaksātu dārgāk, kā nepieciešams šajā pantā noteikto mērķu sasniegšanai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Sākotnēji nepieciešams veikt izvērtējumu un noteikt procedūru kā notiks izmaksu aprēķini, lai noteiktu piesārņojuma apmēru un proporcionālo sadalījumu, kā arī noteikt, kas apmaksās šos aprēķinus.
Piedāvātā redakcija
-