Atzinums

Projekta ID
23-TA-212
Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
12.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ministru kabineta 2022. gada 17. septembra sēdes protokollēmumā (turpmāk - protokollēmums) dots uzdevums (prot. Nr. 47 1§; 2.punkts) - Izglītības un zinātnes ministrijai līdz 2022. gada 1. decembrim sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu "Par pedagogu zemākās mēneša darba samaksas likmes   pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim", ievērojot  Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam noteiktos darba samaksas pieauguma principus.
Ņemot vērā minēto,  kā arī to, ka pedagogu darba samaksa šobrīd normatīvajos aktos netiek noteikta kā samaksa par stundu darbu (summētais darba laiks), lai korekti izpildītu Ministru kabineta protokollēmumā doto uzdevumu, un lai nodrošinātu sasaisti ar pašlaik spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem par pedagogu darba samaksu, lūdzam precizēt rīkojuma pielikumā esošo informāciju, norādot  zemākās mēneša darba samaksas likmes. 



Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļā  "Risinājuma apraksts"  7 rindkopā norādīts, ka "3) sākot ar 2024.gadu pakāpeniski tiek ieviests jauns akadēmiskās karjeras modelis, nodrošinot akadēmiskā un pētnieciskā darba slodzes vienotību un pāreju uz 40 h darba nedēļu; šis jautājums tiks skatīts, ministrijai virzot konceptuālo ziņojumu par akadēmiskās karjeras jauno modeli;"  - uzturam iepriekš izteikto iebildumu - norādām, ka minētais nav diskutēts ar sadarbības partneriem. un citām ministrijām. Vienlaikus norādām, ka anotācijas sadaļā par pašreizējo situāciju un problēmām nav norādīts uz šādas problēmas esamību un nepieciešamību pārskatīt akadēmiskā personāla slodzes apmēru,  un kā tas risinās augstskolu pedagogu darba samaksas jautājumus.  Vienlaikus no Izglītības un zinātnes ministrijas sniegtās informācijas par finansiālās ietekmes aprēķināšanas principiem, kā arī anotācijas secināms, ka šobrīd ar grafika ieviešanu tiek noteikta finansiālā ietekme tikai samaksas paaugstināšanai,  bet jautājumi par pedagogu slodzes sadalījumu  un tās apmēru tiks diskutēti  vēlāk. Līdz ar to  arī attiecībā uz augstskolām ir nepieciešama diskusija un izvērtējums par slodzes izmaiņām augstskolu pedagoģiskajam un akadēmiskajam personālam. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3.sadaļa "Cita informācija"
Ziņojumā ir norādīts, ka 2023.gada rudenī augstskolām nepieciešamais finansējums tiks piešķirts centralizēti, izmantojot IZM līgumus ar augstskolām un koledžām, tai skaitā trīspusējos līgumus ar ZM, KM, VM, LM un attiecīgajām augstākās izglītības iestrādēm.  Vienlaikus anotācijā norādīts, ka finansējums akadēmiskā personāla zemākās darba samaksas paaugstināšana papildus tiks piešķirts kā studiju vietas bāzes finansējums. Līdzšinējā prakse ir tāda, ka studiju bāzes finansējums tiek plānots attiecīgās ministrijas, kuras pārraudzībā ir attiecīgā augstskola, budžetā. Līdz ar to nav saprotams, kāpēc daļa no studiju vietas bāzes finansējuma tagad tiks piešķirta no Izglītības un zinātnes ministrijas  budžeta. Minētais potenciāli radīs neskaidrības par atskaišu un pārskatu aizpildīšanu un finansējuma izlietojuma kontroli. Lūdzam norādīt 2023.gadā plānojamā finansējuma sadalījumu pa resoriem un paredzēt attiecīgu punktu par studiju bāzes finansējuma paaugstināšanai nepieciešamā finansējuma pārdali starp resoriem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
3.pielikums - pedagogu slodzes
Lai gan anotācijas pielikumā ir pievienots pielikums par paredzamajām pedagogu slodzes izmaiņām un sadalījuma izmaiņām, vēršam uzmanību, ka šīsm izmaiņām nav norādīta finansiālā ietekme. Lai gan anotācijā ir skaidrots, ka slodzes izmaiņām ir iespējama finansiālā ieteikme, ne rīkojumā, ne protokollēmumā netiek paredzēta iespēja noteikt šism mērķim apapildu piešķiramā finansējuma apmērā noteikšanu un papildu finansējuma pieprasīšanu. 
Lūdzam papildināt projektu (rīkojumu vai protokollēmumu)  ar punktu par to, kā un kad tiks noteikta finansiālā ieteikem no slodzes izmaiņām. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Minsitru kabineta 2022. gada 17. septembra sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 47 1§)  jau ir  dots uzdevums Izglītības un zinātnes ministrijai izstrādāt grozījumus normatīvajos aktos, kas ir saistīti ar skolotāju slodzes izmaiņām, un noteiktā kārtībā iesniegt tos izskatīšanai Ministru kabinetā. PAmatojoties uz doto uzdevumu jau tik aizveidota darba grupa, kurai ir jāsniedz priekšlikumi pedagogu slodzes sabalansēšanai. Līdz ar to nav skaidrs kāpēc atkārtoti tiek dots šāds uzdevums nosakot konkrētas istitūcijas, ja par šo jautājumu jau darbojas darba grupa, kurai ir jāveic šis pats uzdevums. 


 
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Profesionālā izglītība ietver ne tikai profesionālo vidējo izglītību, kurās nodarbinātajiem pedagogiem darba slodze tiek noteikta gadam, bet arī profesionālās ievirzes izglītības programmas, interešu izglītības programmas, un citas programmas, kurās pedagogu slodze tiek noteikta nedēļā. Līdz ar to, nav skaidrs vai šajā punktā dotais uzdevums attiecas uz pilnīgi viem profesionālās izglīt'bias programmu veidiem, vai tikai uz profesionālo vidējo izglītību. Papilds tam, jau iepriekš esam norādījuši, ka pedagogu slodzes izmaiņas ir saistītas arī ar finansējuma izmaiņām, līdz ar to  slodzes sabalansēšanai un slodzes apmēra izmaiņām būs nepieciešams papildu finansējums, kas nav ietverts šajā rīkojumā. Lūdzam papildināt rīkojumu ar to, kādā kārtībā tiks noteikts papildu finansējums slodzes izmaiņām. 
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Šī Ministru kabineta rīkojuma projekta mērķis ir risināt jautājumu spar pedagogu darba samaksas pieaugumu nākamajiem periodiem, līdz ar to jautājums par augstākās izglītības finansēšanas modeļa maiņu nav šī projekta mērķis un būtiski pārsniedz projekta anotācijā norādīto projekta izstrādes mērķi. Norādām, ka jautājums par augstākās izglītības finansēšanas modeļa maiņu ir ļoti būtisks un ietver ne tikai pedagogu darba samaksas jautājumus, bet arī jautājums par iestāžu uzturēšanas izdevumiem un finansējumu noteiktiem mērķiem. Ņemot vērā jautājuma nozīmību, norādām, ka tas nav pienācīgi izdiskutēts ar augstskolām un nav saņemts konceptuāls atbalsts šādu visaptverošu izmaiņu veikšanai.  Uzskatām, ka šis jautājums ir izskatāms sagatavojot citu politikas plānošanas dokumentu - piemēram, koncepciju. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot 9.punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Pedagogu darba zemākās samaksas pieaugums ir paredzēts jau no 2023.gada 1.septembra, līdz ar to, jautājumu par 2023.gadā papildu nepieciešamo finansējumu nav iespējams atrisināt izskatot to likumprojekta par budžetu  kārtējam gadam un budžeta ietvaru  nākamajiem gadiem sagatavošanas un izskatīšanas procesā. Lai gan minētais ir noteikts protokollēmuma projektā, būtu nepieciešams saskaņot un ietvert rīkojuma projektā vienotu regulējumu, kas attiecas uz finansējuma avotiem, nevis tikai par vienu no periodiem. 
 
Piedāvātā redakcija
-