Atzinums

Projekta ID
21-TA-808
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
10.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši projekta 11. un 12. punktā paredzētajiem grozījumiem Profesiju klasifikatorā vienlaikus pastāvēs vispārīgs profesijas nosaukums "MĀSA/ vispārējās aprūpes MĀSA" un papildus vēl 4 atsevišķas radniecīgas profesijas:
 MĀSA/ vispārējās aprūpes MĀSA bērnu aprūpē,
 MĀSA/ vispārējās aprūpes MĀSA anestēzijā un intensīvajā aprūpē
 MĀSA/ vispārējās aprūpes MĀSA perioperatīvajā aprūpē
 MĀSA/ vispārējās aprūpes MĀSA psihiatrijā un narkoloģijā.
No anotācijas pielikumā sniegtā skaidrojuma nav saprotams, kādēļ Profesiju klasifikatorā nebūtu pietiekami noteikt 1, bet vispārīgu profesijas nosaukumu (MĀSA/ vispārējās aprūpes MĀSA), kas atbilst projekta 11. punktā paredzētajam grozījumam. Proti, kādas praktiskas problēmas radīsies, ja projekta 12. punktā paredzētās atsevišķās profesijas klasifikatorā nebūs. Vienlaikus no anotācijas pielikumā sniegtā skaidrojuma nav saprotams, kādos gadījumos būtu jāizvēlas projekta 11. punktā paredzētas profesijas nosaukums, ja attiecīgā profesija būs sadalīta specialitātēs ar atsevišķiem kodiem.

Ievērojot minēto, ierosinām pārskatīt projekta 11. un 12. punktā paredzētos grozījumus vai papildināt projekta anotācijas pielikumu ar atbilstošu skaidrojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Saistībā ar ieceri papildināt Profesiju klasifikatoru ar jaunu profesiju "IZMEKLĒTĀJA PALĪGS (iekšlietu jomā)" ar kodu 3411 14 vēršam uzmanību, ka Profesiju klasifikatorā šobrīd pastāv profesija "IZMEKLĒTĀJA PALĪGS (valsts ieņēmumu un muitas jomā)" ar kodu 3355 43. No anotācijas pielikuma 49. punktā sniegtā skaidrojuma nav saprotams, kādēļ jaunu radniecīgo profesiju paredzēts iekļaut citā atsevišķā grupā. Turklāt nav saprotams, kādēļ Profesiju klasifikatorā būtu nepieciešamas 2 atsevišķas profesijas izmeklētāja palīga amatam, dalot šo profesiju pa jomām. Ievērojot minēto, ierosinām apsvērt iespēju apvienot šīs profesijas zem viena vispārīga profesija nosaukuma (izmeklētāja palīgs) un attiecīgi zem viena koda.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
No anotācijas pielikuma 42. punktā sniegtā skaidrojuma nav saprotams, kādēļ Profesiju klasifikatoru nepieciešams papildināt ar atsevišķu profesiju "Sardzes STŪRMANIS uz kuģiem, mazākiem par 3000 BT" ar kodu 3152 34, jo Profesiju klasifikatorā jau šobrīd pastāv tādas atsevišķas profesijas, kā:
 Sardzes STŪRMANIS uz kuģiem ar 500 BT un lielākiem,
 Sardzes STŪRMANIS uz kuģiem, mazākiem par 500 BT, piekrastes kuģošanā
 Sardzes STŪRMANIS uz zvejas kuģiem ar garumu 45 m un garākiem neierobežotā zvejas rajonā
 Sardzes STŪRMANIS uz zvejas kuģiem, īsākiem par 45 m, neierobežotā zvejas rajonā
 Sardzes STŪRMANIS uz zvejas kuģiem, īsākiem par 45 m, ierobežotā zvejas rajonā.
Vēršam uzmanību, ka praksē var rasties neskaidrības, kuru no profesiju nosaukumiem un kodiem izvēlēties, ja amats atbilst vienlaikus vairākiem profesiju nosaukumiem. Ievērojot minēto, ierosinām apsvērt vienas profesijas (sardzes stūrmanis) iekļaušanu Profesiju klasifikatorā vairāku atsevišķu radniecīgu profesiju vietā.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
No anotācijas pielikuma 41. punktā sniegtā pamatojuma profesijas "Kuģa VADĪTĀJS uz iekšējo ūdeņu kuģiem, mazākiem par 50 BT" iekļaušanai Profesiju klasifikatorā nav saprotams, kādēļ šāds grozījums ir nepieciešams, jo kā pamatojums ir norādīti Jūrnieku reģistra izsniegtie 29 profesionālās kvalifikācijas sertifikāti "Kapteinis līdz 50 BT uz iekšējo ūdeņu kuģiem".

Pirmkārt, vēršam uzmanību, ka profesija "KAPTEINIS uz iekšējo ūdeņu kuģiem, mazākiem par 3000 BT" (kods 3152 11) un "KAPTEINIS uz iekšējo ūdeņu kuģiem, mazākiem par 500 BT" (kods 3152 12) jau eksistē Profesiju klasifikatorā.

Otrkārt, nav saprotams, kādēļ šāda atsevišķa profesija ir nepieciešama papildus profesijai "Kuģa VADĪTĀJS uz kuģiem, mazākiem par 50 BT" (kods 3152 32), kuru arī plānots iekļaut Profesiju klasifikatorā.

Treškārt, vēršam uzmanību, ka Profesiju klasifikatorā šobrīd kā atsevišķa profesija pastāv papildus arī "Atpūtas kuģu VADĪTĀJS" (kods 3152 29).

Tādēļ pastāv risks, ka praksē var rasties neskaidrības, kuru no profesiju nosaukumiem un kodiem izvēlēties.

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt pamatojumu profesijas "Kuģa VADĪTĀJS uz kuģiem, mazākiem par 50 BT" un "Kuģa VADĪTĀJS uz iekšējo ūdeņu kuģiem, mazākiem par 50 BT" iekļaušanai Profesiju klasifikatorā. Vienlaikus ierosinām apsvērt iespēju ietvert Profesiju klasifikatorā 1 profesiju "kuģa vadītājs" vairāku atsevišķu profesiju vietā, lai izvairītos no iespējamām neskaidrībām Profesiju klasifikatora piemērošanai praksē.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Saistībā ar ieceri papildināt Profesiju klasifikatoru ar jaunu profesiju "Sardzes MEHĀNIĶIS uz kuģiem ar galveno dzinēju jaudu, mazāku par 3000 kW" ar kodu 3151 24 vēršam uzmanību, ka Profesiju klasifikatorā šobrīd pastāv arī šādas profesijas:
 "Sardzes MEHĀNIĶIS uz kuģiem ar galveno dzinēju jaudu 750 kW un lielāku" ar kodu 3151 07,
 "Sardzes MEHĀNIĶIS uz zvejas kuģiem" ar kodu 3151 15.
Vēršam uzmanību, ka praksē var rasties neskaidrības, kuru no profesiju nosaukumiem un kodiem izvēlēties, ja amats atbilst vienlaikus vairākiem profesiju nosaukumiem. Ievērojot minēto, ierosinām apsvērt vienas profesijas (sardzes mehāniķis) iekļaušanu Profesiju klasifikatorā vairāku atsevišķu radniecīgu profesiju vietā.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Anotācijas pielikumā norādīts, ka no Profesiju klasifikatora tiek ierosināts izņemt tās profesijas, kas atbilst izglītības kvalifikācijām un atvasinātas no profesiju standartiem. Savukārt pie pamatojuma par atsevišķu profesiju iekļaušanu Profesiju klasifikatorā kā pamatojums tieši otrādi tiek norādītas jaunas izglītības programmas un profesionālās kvalifikācijas. Ievērojot minēto, šai gadījumā nav līdz galam saprotams pamatojums, kādēļ Profesiju klasifikators tiek papildināts ar atsevišķām profesijām. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt anotācijas pielikumā ietverto skaidrojumu attiecīgiem grozījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 52.2.7. apakšpunktam, ja projekts skar darba devēju un darbinieku intereses, nepieciešams saņemt atzinumu (projekta saskaņojumu) arī no Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes dalībpušu organizācijām – biedrības "Latvijas Darba devēju konfederācija" un arodbiedrību apvienības "Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība". Ievērojot minēto, lūdzam saskaņot projektu ar minētajām organizācijām.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta septīto daļu Valsts pārvaldes pienākums ir informēt sabiedrību par savu darbību; tas attiecas it īpaši uz to sabiedrības daļu un tām privātpersonām, kuru tiesības vai tiesiskās intereses īstenotā vai plānotā darbība skar vai var skart. Tā kā atbilstoši grozāmo noteikumu 11.1. apakšpunktam izmaiņas Profesiju klasifikatorā var skart arī darba tiesiskās attiecības (darba ņēmējus), nevis tikai personas, kuras ierosināja izmaiņas Profesiju klasifikatorā, Tieslietu ministrijas ieskatā sabiedrības līdzdalība šā projekta izstrādē bija nepieciešama. Vienlaikus jāatzīmē, ka saskaņā ar TAP portāla publiskajā vidē pieejamo informāciju par šo projektu no 28.10.2021. līdz 11.11.2021. notiek publiskā apspriešana. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta anotācijas VI sadaļā sniegto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Ņemot vērā, ka projekts paredz mainīt nosaukumus atsevišķām profesijām, kā arī svītrot atsevišķas profesijas, kuru nosaukumi ir pieminēti citos spēkā esošajos normatīvajos aktos, lūdzam izvērtēt projekta ietekmi uz spēkā esošo nacionālo tiesību normu sistēmu un atbilstoši aizpildīt projekta anotācijas IV sadaļu.

Vienlaikus vēršam uzmanību, ka projektā paredzētie grozījumi ietekmē arī citu projektu saturu, piemēram, jāprecizē Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotais Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par valsts valodas zināšanu apjomu un valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību" (VSS-636).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Ņemot vērā, ka projekts paredz mainīt nosaukumu atsevišķām profesijām (piemēram, ārsta ģenētiķa profesijas nosaukums tiek mainīts uz medicīnas ģenētiķa nosaukumu), lūdzam papildināt anotāciju ar izvērtējumu par šo izmaiņu ietekmi uz spēkā esošajām darba tiesiskajām attiecībām ar attiecīgo profesiju pārstāvjiem (proti, vai un kādas izmaiņas būs nepieciešamas, piemēram, darba līgumos, darba devēju darbaspēka uzskaites sistēmās un kādas izmaksas (administratīvo slogu) tas varētu radīt).
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Saskaņā ar grozāmo noteikumu 11.2. apakšpunktu Profesiju klasifikatoru lieto cita starpā arī informācijas sistēmās, ar kurām tiek nodrošināta darbaspēka uzskaitei nepieciešamās informācijas aprite. Ievērojot minēto, kā arī projektā paredzētās izmaiņas Profesiju klasifikatorā, pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.15., 9.22., 14.7. un 14.8. apakšpunktu, lūdzam izvērtēt projekta ietekmi uz attiecīgām valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmām.

Vienlaikus, ņemot vērā grozāmo noteikumu 11.2. apakšpunktā paredzēto, kā arī, pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.5. un 9.7. apakšpunktu, lūdzam izvērtēt projektā paredzēto izmaiņu ietekmi uz izmaksām, kas darba devējiem varētu rasties, lai pielāgotu viņu lietotās darbaspēka uzskaites sistēmas Profesiju klasifikatorā veiktajām izmaiņām.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka projektam datnes veidā pievienotā anotācijas veidlapa neatbilst Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 14. punkta prasībām. Turklāt atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 46. un 234. punktam pēc 2021. gada 9. septembra tiesību aktu projektus sagatavo, aizpildot TAP portālā strukturētas veidnes. Datnes veidā projektu un to pavadošos dokumentus var pievienot, ja attiecīgā strukturētā veidne TAP portālā nav pieejama. Ievērojot minēto, kā arī to, ka TAP portālā ir pieejama veidne projekta anotācijai, ierosinām to aizpildīt.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām precizēt projekta 17. punktā ietvertā grozāmo noteikumu pielikuma 725.4. apakšpunkta noformējumu, saskaņojot to ar grozāmajos noteikumos lietoto stilistisko noformējumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām papildināt projekta 15. punktu pēc vārda "papildināt" ar vārdu "pielikuma", jo šis grozījums tiek veikts grozāmo noteikumu pielikumā, nevis pamattekstā.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saistībā ar projekta 13. punktā paredzēto grozījumu ierosinām izvērtēt vārdu "individuālo vai grupu (arī ģimenes grupu) nodarbību" nepieciešamību minētajā tiesību normā. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar grozāmo noteikumu 2. punktu Profesiju klasifikatorā ir noteikti profesijai atbilstoši pamatuzdevumi, tādēļ šo pamatuzdevumu aprakstu Profesiju klasifikatorā aicinām veidot pēc iespējas vispārīgāk, izvairoties no pārlieku kazuistiska regulējuma.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām papildināt projekta 13. punktu pēc vārda "papildināt" ar vārdu "pielikuma", jo šis grozījums tiek veikts grozāmo noteikumu pielikumā, nevis pamattekstā.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 124. un 44. punktu normatīvajos aktos saīsinājumos abreviatūras neizmanto (pieļaujams izmantot tikai vispārzināmas abreviatūras). Ievērojot minēto, aicinām precizēt projekta 10. punktu.
Piedāvātā redakcija
-