Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
Projekta ID
24-TA-3298
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
14.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
5. Pasākuma ietvaros tiek īstenots projekts, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu. Atbalsts finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts. Finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem nav ietekmes uz konkurenci un tirdzniecību Eiropas Savienības iekšējā tirgū. Piekļuve atvērtajiem datiem tiek nodrošināta bez ekskluzivitātes un diskriminēšanas, un datu nodošanas darbības ir bezpeļņas.
Iebildums
Lai nodrošinātu pasākuma atbilstību komercdarbības atbalsta kontroles normām, lūdzam precizēt noteikumus un skaidrojumu anotācijā tā, lai skaidrs, vai pasākuma ietvaros tiek īstenots projekts, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu, vai arī atbalstam nav ietekmes uz konkurenci un tirdzniecību Eiropas Savienības iekšējā tirgū.

Skaidrojam, ka komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā vispirms tiek vērtēts, vai atbalsts tiek/netiek sniegts projekta aktivitātēm, kas ir/nav saistītas ar saimnieciskās darbības veikšanu, un, ja tiek konstatēts, ka atbalsts plānots projekta aktivitātēm, kas ir saistītas ar saimnieciskās darbības veikšanu, tikai tad pasākums tiek vērtēts atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā noteiktajām komercdarbības atbalsta pazīmēm, t.sk. vai atbalstam ir/nav ietekmes uz konkurenci un tirdzniecību Eiropas Savienības iekšējā tirgū.

Attiecīgi, lūdzam noteikumu projektā un anotācijā skaidri nodalīt izvērtējumu par biedrību, un atsevišķi par partneriem, tai skaitā, arī skaidri norādot, kādas aktivitātes tie veiks, pamatojot, kādēļ tās nav kvalificējamas kā pakalpojums tirgū, un kādas tiks iepirktas.

Lūdzam ņemt vērā, ka, ja atbalsts biedrībai plānots pārvaldes uzdevuma veikšanai, skaidri jānorāda, kurā normatīvajā aktā deleģējums biedrībai noteikts un vai deleģējums aptver arī šajā pasākumā plānotās aktivitātes.
Lūdzam arī ņemt vērā, ka, ja attiecībā uz sadarbības partneriem saskatāms atbalsts pētniecībai, tad analīze atšķiras no atbalsta izglītībai un, piemēram, atsaucoties uz Eiropas Komisijas 2022. gada 28. oktobra paziņojuma "Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes" 20. punktā minētajām nesaimnieciskajām darbībām, vēl arī jāpierāda, ka partneris atbilst pētniecības organizācijas definīcijai un ka tiek nodrošināta atsevišķa grāmatvedības uzskaite. Papildus, lūdzam ņemt vērā, ka katra augstākās izglītības iestāde ir jāizvērtē pirms atbalsta piešķiršanas un kritēriji jāietver noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
7.2. EOSC nacionālā mezgla lietotāju (institūciju) skaits – vismaz 20;
Iebildums
Lūdzam IZM skaidrot, kāpēc noteikta tik zema nominālā vērtība, ņemot vēra faktu, ka Latvijā ir reģistrētas 64 zinātniskās institūcijas, no kurām 22 ir valsts budžeta finansēta zinātniskās institūcijas un kopējais pasākuma finansējums ir 21.75 mil.eur, mērķis- zinātniskās darbības digitalizācija. Mūsuprāt, ja šim mērķim ir atvēlēts tik liels finansējums, tad ar šo ir jānodrošina iespējas visas nacionālās zinātniskās darbības digitalizācijai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
10. Pasākuma ietvaros plānotais kopējais attiecināmais finansējums ir  21 750 002 euro (tai skaitā elastības finansējums – 5 007 778 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums 18 487 501 euro (tai skaitā elastības finansējums – 4 256 611 euro) un valsts budžeta līdzfinansējums – 3 262 501 euro (tai skaitā elastības finansējums – 751 167 euro). 
Iebildums
Ņemot vērā pasākuma īstenošanai plānotās augstās izmaksas 21.75 mEUR, kā arī ANM plāna ietvaros īstenoto ar zinātnes digitalizāciju saistīto investīciju 2.1.3.1.i  "Atbalsts atvērtās zinātnes ieviešanai praksē, kā arī izveidoti risinājumi zinātnes datu koplietošanai un dalībai ES atvērtajā zinātnes mākonī"  (3.44 milj eur), ka arī  plānoto lietotāju skaitu- tikai ap 20 no visām valstī esošajām 64 zinātniskajām institūcijām, kā arī plānoto projektam īstenošanai piesaistīto darbinieku skaitu- vismaz 30, kā arī ņemot vērā to, ka visa Eiropa šobrīd strādā pie zinātnes digitalizācijas un atvērtās zinātnes risinājumiem, lūdzam IZM sniegt informāciju, vai IZM  ir apzinājis situāciju Eiropā/kaimiņvalstīs par jau tirgū eksistējošiem risinājumiem un piemēram, pieslēgumu izmaksām, zinātnes digitalizācijas jau izstrādātajiem/iespējams jau standartizētajiem risinājumiem, kas pamatotu šim pasākumam plānoto finansējuma apmēru.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
12. Maksimālais Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apmērs nepārsniedz 85 procentus no projekta kopējā attiecināmā finansējuma. Pārējo finansējumu – ne mazāk kā 15 procentus no kopējā projekta attiecināmā finansējuma – veido valsts budžeta līdzfinansējums.
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 12.punktā vārdus "ne mazāk kā" pirms noteiktās valsts budžeta līdzfinansējuma likmes.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
21.1. EOSC nacionālā mezgla izveidošana, kas ietver ar EOSC Eiropas Savienības mezgla savienojama un tā federācijas noteikumiem atbilstošas infrastruktūras un datu izmantošanas pakalpojumu izstrādi, ieviešanu un nodrošināšanu;
Iebildums
Lūdzam pārskatīt atbalstāmo darbību uzskaitījumu noteikumu projekta 21., 22., 23. punktā, nodrošinot to nepārprotamu saturu un savstarpēju nodalīšanu. Piemēram, bet neaprobežojoties ar:
1) 21.1. apakšpunktā norādītā darbība ir EOSC nacionālā mezgla izveidošana kopumā, vienlaikus pārējos apakšpunktos uzskaitītas EOSC nacionālā mezgla izveidošanas sastāvdaļas - 21.1. apakšpunkta saturs potenciāli jāpārceļ uz 21. punktu.
2) 21.5. apakšpunkts paredz virtuālās vides darbam ar datiem un rīkiem (..) izstrādi, ieviešanu un nodrošināšanu, ko saturiski paredz ari 21.6. apakšpunkts;
3) 21.7. apakšpunkts ietver uzturēšanas, pārvaldības, attīstības un atbalsta organizācijas un sistēmas izveidi projekta norises laikā - nav saprotams, ar kādu saturu šī darbība nodalāma no 21.9. apakšpunkta -projekta vadības un īstenošanas nodrošināšanas, un no 22. punktā minētās nodrošināšanas;
4) 22. punkts ietver arī uzturēšanas izmaksas, taču anotācijā norādīts, ka pēc investīcijas projekta noslēguma EOSC nacionālā mezgla un tā pakalpojumu uzturēšanas izmaksas paredzēts segt no Zinātniskās darbības bāzes finansējuma;
5) 22. punktā minēta pakalpojumu pārbūve, pielāgošana, adaptācija - nav saprotams, kā šīs darbības atšķiras;
6) 21.8. apakšpunkts ietver kapacitātes paaugstināšanu par EOSC nacionālā mezgla izmantošanu, vienlaikus 23. punktā paredzēta apmācība un informēšana par darbu ar EOSC nacionālā mezgla pakalpojumiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
21.8. Ar pētniecības procesu saistītā sadarbības partneru personāla un pētniecības organizāciju personāla, kuri izmanto vai plāno izmantot EOSC nacionālā mezgla pakalpojumus, kompetenču pilnveide EOSC nacionālā mezgla pakalpojumu izmantošanas un zinātnes digitālās transformācijas jomā;
Iebildums
Ņemot vēra, ka pasākuma mērķis un atbalstāmās darbības ir vērstas tieši uz EOSC nacionālā mezgla izveidi un rādītāji uz tā lietošanu, lūdzam izslēgt vai pamatot personāla kapacitātes stiprināšanas aktivitāšu attiecināmību ne tikai EOSC nacionālā mezgla pakalpojumiem, bet zinātnes digitālās transformācijas jomā plašākā nozīmē, un to sinerģiju ar citām investīcijām/ atbalsta pasākumiem kapacitātes stiprināšanai digitālās transformācijas jomā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
23. Šo noteikumu 21.1, 21.2., 21.3., 21.4., 21.5., 21.6., 21.7. apakšpunktos minēto sistēmu un pakalpojumu ieviešana ietver arī ar to izveidi un ieviešanu saistīto prasību un biznesa procesu analīzi un izstrādi; esošās situācijas analīzi un auditus; labāko prakšu analīzi; tehnoloģisko standartu, datu standartu un struktūru, procedūru un nosacījumu, pārvaldības pakalpojumu atlasi, izstrādi, pielāgošanu un ieviešanu; pakalpojumu tehnisko projektēšanu, izstrādi, sistēmu arhitektūras un integrāciju  izveidi; dokumentācijas sagatavošanu; biznesa procesu maiņu saistībā ar digitalizāciju (iekšējās procedūras un funkcijas) un jaunu funkciju un pakalpojumu izveidi; datu sagatavošanu, digitalizāciju, pārnešanu un pārvaldību; pētniecības organizāciju sadarbības procedūru izveidi digitalizēto pakalpojumu sniegšanai; pakalpojumu koplietošanas un sadarbības organizatorisko struktūru, sadarbības procedūru un nosacījumu izstrādi un ieviešanu EOSC nacionālajā mezglā un pētniecības organizācijās; reģistrēšanas un dalības maksu (projekta īstenošanas laikā) starptautiskajās organizācijās un tīklos, zinātniskā personāla, pētniecības organizāciju administratīvā personāla, sistēmu lietotāju un apkalpojošā personāla mācības un informēšanu par darbu ar EOSC nacionālā mezgla pakalpojumiem, ieskaitot pasākumus un materiālu sagatavošanu, reģistrēšanu vai dalību starptautiskajās organizācijās un tīklos, lai nodrošinātu starptautisku sadarbību un datu apmaiņu.
Iebildums
Lūdzam dzēst vai anotācijā skaidrot "reģistrēšanas un dalības maksa (projekta īstenošanas laikā) starptautiskajās organizācijās un tīklos, lai nodrošinātu starptautisku sadarbību un datu apmaiņu" izmaksu nepieciešamību. Ņemot vērā, ka EOSC nacionālais mezgls jau tiek veidots ar datu apmaiņu un sadarbības veicināšanu kā pamata mērķiem, t.sk. ir jāsasniedz noteikts tā lietotāju skaits, nav saprotama minētās darbības sasaiste ar pasākuma mērķi.
Vēršam uzmanību, ka minētā darbība 23. punktā atkārtojas un, ja tā tiek saglabāta, aicinām redakcijas apvienot.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
23. Šo noteikumu 21.1, 21.2., 21.3., 21.4., 21.5., 21.6., 21.7. apakšpunktos minēto sistēmu un pakalpojumu ieviešana ietver arī ar to izveidi un ieviešanu saistīto prasību un biznesa procesu analīzi un izstrādi; esošās situācijas analīzi un auditus; labāko prakšu analīzi; tehnoloģisko standartu, datu standartu un struktūru, procedūru un nosacījumu, pārvaldības pakalpojumu atlasi, izstrādi, pielāgošanu un ieviešanu; pakalpojumu tehnisko projektēšanu, izstrādi, sistēmu arhitektūras un integrāciju  izveidi; dokumentācijas sagatavošanu; biznesa procesu maiņu saistībā ar digitalizāciju (iekšējās procedūras un funkcijas) un jaunu funkciju un pakalpojumu izveidi; datu sagatavošanu, digitalizāciju, pārnešanu un pārvaldību; pētniecības organizāciju sadarbības procedūru izveidi digitalizēto pakalpojumu sniegšanai; pakalpojumu koplietošanas un sadarbības organizatorisko struktūru, sadarbības procedūru un nosacījumu izstrādi un ieviešanu EOSC nacionālajā mezglā un pētniecības organizācijās; reģistrēšanas un dalības maksu (projekta īstenošanas laikā) starptautiskajās organizācijās un tīklos, zinātniskā personāla, pētniecības organizāciju administratīvā personāla, sistēmu lietotāju un apkalpojošā personāla mācības un informēšanu par darbu ar EOSC nacionālā mezgla pakalpojumiem, ieskaitot pasākumus un materiālu sagatavošanu, reģistrēšanu vai dalību starptautiskajās organizācijās un tīklos, lai nodrošinātu starptautisku sadarbību un datu apmaiņu.
Iebildums
Lūdzam dzēst vai skaidrot atbalstāmās darbības "biznesa procesu maiņa saistībā ar digitalizāciju (iekšējās procedūras un funkcijas)" nepieciešamību. Ņemot vērā, ka pasākumā tiek izveidots jauns EOSC nacionālais mezgls, nevis digitalizēti esoši organizāciju procesi, paredzētas kapacitātes celšanas aktivitātes iesaistītajām institūcijām EOSC nacionālā mezgla izmantošanai, nevis to procesu pārveide, tādējādi nav saprotama darbības sasaiste ar pasākuma saturu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
25.9. licenču iegādes izmaksas finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem, tai skaitā licenču atjauninājumu iegādes izmaksas šo noteikumu 21.1., 21.2., 21.3., 21.4., 21.5., 21.6., 21.7. un 21.8. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai licenču darbības periodā, kas nepārsniedz projekta īstenošanas laiku; 
Iebildums
Noteikumu projekta 22. punktā paredzēta arī licenču nomas attiecināšana, taču 25.9. apakšpunktā tikai iegāde - lūdzam saskaņot atbalstāmās darbības un attiecināmās izmaksas, lai mazinātu neatbilstoši veiktu izdevumu risku.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
25.10. ārvalstu ekspertu piesaistes izmaksas (t.sk. ekspertu komandējuma izdevumu segšanu) finansējuma saņēmējam šo noteikumu 21.1., 21.2., 21.3., 21.4., 21.5., 21.6., 21.7. un 21.8. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
Iebildums
Lūdzam dzēst 25.10. apakšpunktu vai skaidri nodalīt attiecināmo izmaksu saturu, ņemot vērā, ka:
1) 25.1.2. apakšpunkts jau paredz personāla izmaksas ekspertiem, tostarp ārvalstu;
2) 25.3. un 25.4. apakšpunkti jau paredz komandējumu izmaksas personālam;
3) 25.8. apakšpunkts jau paredz pakalpojumu izmaksas, ja ekspertu piesaistītu ar uzņēmuma nevis darba līgumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
30. Saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu finansējuma saņēmējam ir paredzēts avanss, to var izmaksāt pa daļām. Viens avansa maksājums nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā  finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. Avansa un starpposma maksājumu kopsumma var būt 95 procenti no projektam piešķirtā ERAF un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. 
Iebildums
Vēršam uzmanību, ja, Ministru kabineta noteikumos par specifisko atbalsta mērķi tiek paredzēta avansa un starpposma maksājuma kopsumma Ministru kabineta 2023.gada 25.aprīļa noteikumu Nr.205 “Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā” 18.punktā noteiktajā apjomā, tad anotācijā ir īpaši jāpamato šāda avansa un starpposma maksājuma kopsummas apmēra nepieciešamība. Minēto nosaka arī Ministru kabineta 2023.gada 25.aprīļa sēdes protokollēmuma Nr.22  25.§ 3.punkts. Ņemot vērā iepriekšminēto, lūdzam papildāt noteikumu projekta anotāciju ar attiecīgu informāciju.

Vienlaikus, lai ir viennozīmīga izpratne, no kādiem finanšu līdzekļiem tiek aprēķināts avansa maksājums un nodrošinātu atbilstību Eiropas Savienības fondus regulējošajiem normatīvajiem aktiem, lūdzam noteikumu projekta 30.punkta otro teikumu papildināt aiz vārdiem "projektam piešķirtā" ar abreviatūru "ERAF".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
32. Projekta īstenošanas uzraudzībai finansējuma saņēmējs izveido projekta uzraudzības padomi, kuras sastāvā iekļauj Izglītības un zinātnes ministrijas, Latvijas Zinātnes padomes, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas, Ekonomikas ministrijas pārstāvjus. Projekta uzraudzības padomes sastāvā novērotāju statusā var iekļaut pārstāvjus arī no citām institūcijām, tai skaitā no sadarbības partneriem. Padomes darbību nosaka finansējuma saņēmēja izstrādāts un apstiprināts nolikums. Pirmo projekta uzraudzības padomes sēdi sasauc ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas.
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka Izglītības un zinātnes ministrijas izveidotā projekta uzraudzības padome savu darbību nodrošinās tajā iesaistīto institūciju un organizāciju pieejamā finansējuma ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam salāgot anotācijas 15.lpp trešajā rindkopā norādīto pasākuma ietvaros plānotā kopējā attiecināmā finansējuma sadalījumu pa finansējuma avotiem ar noteikumu projekta 10.punktā norādīto sadalījumu pa finansējuma avotiem (novirze 1 euro).
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas apakšsadaļu “Cita informācija” ar informāciju šādā redakcijā: “Nepieciešamais finansējums pasākuma īstenošanai tiks piesaistīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.”.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka budžets tiek plānots veselos skaitļos, lūdzam korekti aizpildīta anotācijas 3.sadaļu, tās 6.punktā norādīto finansējumu sadalījumā pa gadiem un finansējuma avotiem norādot veselos skaitļos, bez cipariem aiz komata. Tāpat lūdzam svītrot šīs sadaļas 4.punktā norādītās finansiālās vērtības, norādot tās sadaļas 5.punktā un 5.1.apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka šobrīd ir jau 2025.gads, lūdzam anotācijas 3.sadaļā kā kārtējo gadu noteikt 2025.gadu, nevis 2024.gadu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
6. Pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim ir sasniedzams šāds iznākuma rādītājs: pētniecības un inovācijas aprīkojuma nominālā vērtība – 2 700 000 euro.
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt noteikumu projekta 31.punktā noteikto projekta īstenošanas termiņu, ņemot vērā pasākumā plānotā iznākuma rādītāja sasniegšanas termiņu, tos savstarpēji salāgojot. Šobrīd noteikumu projekts paredz, ka projektu īsteno līdz 2029.gada 30.novembrim, bet kā iznākuma rādītāja sasniegšanas termiņš noteikts 2029.gada 31.decembris.

 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
7.1. Zinātnisko institūciju piesaistītais programmas “Apvārsnis Eiropa” finansējums līdz programmas “Apvārsnis Eiropa” noslēgumam – 150 000 000 euro;
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka projekta īstenošanas termiņš ir līdz 2029. gada beigām un anotācijā norādīts, ka atvērtās zinātnes prakses ir priekšnosacījums dalībai programmā "Apvārsnis Eiropa", lūdzam skaidrot, kā vienlaikus, līdz 2029. gada beigām, iecerēta arī nacionālā rādītāja sasniegšana. 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
13. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1.janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 10. punktā minētajam finansējuma apmēram.
Priekšlikums
Aicinām viennozīmīgai tiesību normas interpretācijai konkretizēt noteikumu projekta 13.punktu, tas ir, pēc skaitļiem un vārdiem "10.punktā minētajam" papildināt ar vārdu "kopējam".

Piedāvātā redakcija
13. Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt no 2026. gada 1.janvāra palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu 10. punktā minētajam kopējam finansējuma apmēram.
 
20.
Noteikumu projekts
16. Projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros ir biedrība, kura pilda pārvaldes uzdevumu izveidot un uzturēt augstākās izglītības un pētniecības digitālos pakalpojumus (turpmāk – Biedrība), kas sagatavo projekta iesniegumu un projektu iesniegumu atlases nolikumā noteiktajā kārtībā iesniedz to sadarbības iestādē, izmantojot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas elektronisko vidi. Ja sadarbības iestāde apstiprina projekta iesniegumu, projekta iesniedzējs ir finansējuma saņēmējs.
Priekšlikums
Ievērojot to, ka 1.1.1.6. pasākumu plānots īstenot ierobežotas atlases veidā un sadarbības iestādei ir jāuzaicina projekta iesniedzēju iesniegt projektu, lūdzam norādīt arī biedrības nosaukumu - konkrētu subjektu, kas būs aicināms kā iesniedzējs ierobežotā atlasē.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
20. Lai sasniegtu pasākuma mērķi un nodrošinātu 7.2. apakšpunktā noteiktā nacionāla rādītāja izpildi, bez šo noteikumu 17. punktā projektā minētajiem sadarbības partneriem projekta iesniedzējs projekta īstenošanas darbības var veikt arī citās augstskolās vai pētniecības organizācijās.
Priekšlikums
Noteikumu projekta 20.punktā arī paredzēts, “lai sasniegtu pasākuma mērķi un nodrošinātu 7.2.apakšpunktā noteikto nacionālā rādītāja izpildi, projekta iesniedzējs projekta īstenošanas darbības var veikt arī citās augstskolās vai pētniecības organizācijās”. Ņemot vērā 17.punktā noteikto, lūgums sniegt skaidrojumu, kādas darbības ir plānotas veikt citās augstskolās vai pētniecības organizācijās. Papildus lūdzam skaidrot, vai ir vērtēti  visi iesaistes aspekti par citām augstskolām vai pētniecības organizācijām, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 5.punktā ir atrunāts par finansējuma saņēmēju un sadarbības partneriem. 
 
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
21. Projekta ietvaros ir atbalstāmas šādas darbības: 
Priekšlikums
Lai noteikumu projekts būtu vieglāk uztverams, aicinām pārskatīt noteikumu projekta 21.punktā norādītos apakšpunktus, norādot pie šī punkta tikai atbalstāmās darbības, bet 25.punktā norādot tiešās attiecināmās izmaksas, kas nodrošinās 21.punktā minēto darbību sasniegšanu. Papildus aicinām sastrukturēt atbalstāmās darbības projektā, kā arī pārskatīt, vai nedublējas informācija norādītajos apakšpunktos, piemēram:
1) 21.4.apakšpunktā ir paredzēts “…datu drošās apstrādes vide…” un 21.5.apakšpunktā “Drošas virtuālas vides darbam ar datiem un rīkiem datu apstrādei un analīzei izstrāde, ieviešana un nodrošināšana”;
2) pirmšķietami pēc satura 21.6.apakšpunkts dublējas ar 21.4.apakšpunktā noteikto.
Vienlaikus lūdzam pārskatīt un precizēt (ja attiecināms) arī anotāciju.

21.1.-21.6.apakšpunkti paredz izstrādi, ieviešanu un nodrošināšanu. Lūgums skaidrot, vai ar "nodrošināšanu" ir domāta uzturēšana. Ja ir domāta uzturēšana, lūgums papildināt minētos punktus ar “nodrošināšana projekta norises laikā”.

 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
22. Šo noteikumu 21.1., 21.2., 21.3., 21.4., 21.5., 21.6., 21.7 apakšpunktos minēto sistēmu un pakalpojumu ieviešana ietver arī ar to izveidi un ieviešanu saistītā tehniskā aprīkojuma, programmatūras un citu licenču, un pakalpojumu (tajā skaitā mākoņpakalpojumu) iegādi vai nomu; pakalpojumu izstrādāšanu, pārbūvi, pielāgošanu, konfigurēšanu,  adaptāciju un testēšanu; sistēmu integrāciju (tajā skaitā savienošanu ar sistēmām citās institūcijās un valstīs), uzturēšanu un nodrošināšanu. Šajā punktā minētā licenču noma un pakalpojumu nodrošināšana atbalstāma projekta norises laikā.
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un anotācijā iekļaut nosacījumu, ka noma attiecināma tad, ja pamatots, ka tā ir saimnieciski izdevīgāka nekā iegāde un kā tiks nodrošināta ilgtspēja, beidzoties attiecīgajam nomas periodam - projekta īstenošanas laikam.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
25.1.1. projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas, izņemot virsstundas, šo noteikumu 21.9. un 21.10. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, kas ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas, paredzot projekta vadības personāla izmaksu ierobežojumu līdz 84 787 euro kalendārajā gadā. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka biedrība pilda valsts deleģētu funkciju, lūdzam precizēt noteikumu projekta 25.1.1. un 25.1.2.apakšpunktus, nosakot, ka atlīdzības izmaksas ir attiecināmas atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma nosacījumiem.

 
Piedāvātā redakcija
25.1.1. projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma nosacījumiem, izņemot virsstundas, šo noteikumu 21.9. un 21.10. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, kas ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas, paredzot projekta vadības personāla izmaksu ierobežojumu līdz 84 787 euro kalendārajā gadā. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;
25.1.2. projekta īstenošanas personāla, tai skaitā ekspertu, speciālistu, konsultantu, tostarp ārvalstu, atlīdzības izmaksas atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma nosacījumiem, izņemot virsstundas, šo noteikumu 21.1., 21.2., 21.3., 21.4., 21.5., 21.6., 21.7., 21.8. un 21.9. punktā minēto darbību īstenošanai, kas ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;
 
25.
Noteikumu projekts
25.1.1. projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas, izņemot virsstundas, šo noteikumu 21.9. un 21.10. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, kas ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas, paredzot projekta vadības personāla izmaksu ierobežojumu līdz 84 787 euro kalendārajā gadā. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;
Priekšlikums
Atbilstoši vadošās iestādes vadlīniju Nr. 1.2. ''Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai 2021.-2027.gada plānošanas periodā"
7.29. apakšpunktam tiek noteikts maksimālais ierobežojums tiešajām projekta vadības personāla atlīdzības izmaksām.
Ņemot vērā iepriekšminēto, lūdzam precizēt atsauci uz ierobežojumu projekta vadības personālu izmaksām šādā redakcijā:
''projektiem ar tiešajām attiecināmajām izmaksām virs 5 milj. EUR projekta vadības personāla izmaksu ES fondu daļas ierobežojums tiek noteikts kā fiksēta summa līdz 84 787 EUR kalendārajā gadā.''
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
25.1.1. projekta vadības personāla atlīdzības izmaksas, izņemot virsstundas, šo noteikumu 21.9. un 21.10. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai, kas ir attiecināmas kā faktiskās izmaksas, paredzot projekta vadības personāla izmaksu ierobežojumu līdz 84 787 euro kalendārajā gadā. Ja personāla iesaiste projektā ir nodrošināta saskaņā ar daļlaika attiecināmības principu, attiecināma ir ne mazāka kā 30 procentu noslodze;
Priekšlikums
Lai salāgotu ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulā (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, lietoto terminoloģiju, vārdus "personāla atlīdzības izmaksām" lūdzam aizstāt ar vārdiem "personāla izmaksas".
Lūdzam visā MK noteikumu tekstā šo precizēt kur tas ir attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
25.8. pakalpojumu un piegādes izmaksas finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem šo noteikumu 21.1., 21.2., 21.3., 21.4., 21.5., 21.6., 21.7. un 21.8. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka 21.1.-21.8. apakšpunktos minētajām darbībām izmaksas attiecināmas gan kā pakalpojumi un piegādes, gan projekta īstenošanas personāla izmaksas (25.1.2. apakšpunkts), aicinām izvērtēt un 25.8. apakšpunktā, 39. punktā, 42. punktā vai anotācijā iekļaut piebildi, ka, lai novērstu dubulto finansējumu, t.sk. pakalpojumu un piegādes izmaksām, ir jābūt skaidri nodalāmām no īstenošanas personāla izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
27. Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, un ja tas nav atgūstams saskaņā ar valsts tiesību aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem.
Priekšlikums
Ņemot vēra  MK noteikumu projekta 25.1.1. punktā noteikto ierobežojumu projekta vadības personāla izmaksām, secināms, ka projekta tiešās attiecināmās izmaksas būs virs 5 milj. euro, attiecīgi atbilstoši vadošās iestādes vadlīniju Nr. 1.2. "'Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai 2021.-2027.gada plānošanas periodā'' 7.29. apakšpunktā noteiktajam, lūdzam 27. punktu papildināt ar piebildi ''ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā''.
Piedāvātā redakcija
27. Pievienotās vērtības nodoklis, kas tiešā veidā saistīts ar projektu, un ja tas nav atgūstams saskaņā ar valsts tiesību aktiem pievienotās vērtības nodokļa jomā, uzskatāms par attiecināmām izmaksām saskaņā ar Regulas Nr. 2021/1060 64. panta 1. punkta "c" apakšpunktā ietvertajiem nosacījumiem, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
29.
Noteikumu projekts
28. Finansējuma saņēmējam izmaksas ir attiecināmas, ja tās atbilst šajos noteikumos minētajām izmaksu pozīcijām un ir radušās no šo noteikumu apstiprināšanas dienas.
Priekšlikums
Lūdzam saskaņot anotācijā norādīto informāciju par izmaksu attiecināmības sākuma datumu ar noteikumu projekta 28. un 29. punktu, skaidri norādot, vai izmaksas ir attiecināmas no noteikumu apstiprināšanas dienas vai no spēkā stāšanās dienas. 
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
30. Saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu finansējuma saņēmējam ir paredzēts avanss, to var izmaksāt pa daļām. Viens avansa maksājums nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā  finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. Avansa un starpposma maksājumu kopsumma var būt 95 procenti no projektam piešķirtā ERAF un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. 
Priekšlikums
Aicinām precizēt 30.punktu, ņemot vērā vadlīniju Nr.1.4. “Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā” un MK noteikumos Nr.205 "Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā " noteikto.


 
Piedāvātā redakcija
Saskaņā ar līgumu par projekta īstenošanu finansējuma saņēmējam ir paredzēts avanss, to var izmaksāt pa daļām. Kopējais avansa maksājums nepārsniedz 30 procentus no projektam piešķirtā  finansējuma un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas. Avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 95 procenti no projektam piešķirtā ERAF un valsts budžeta līdzfinansējuma kopsummas.
31.
Noteikumu projekts
IV. Pasākuma īstenošanas nosacījumi
Priekšlikums
Ņemot vērā iepriekšējo pieredzi ar IKT jomas projektu īstenošanu, aicinām izvērtēt, vai nepieciešams papildināt noteikumu projektu ar punktu, kurš nosaka, ka finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris (ja attiecināms) tam pieejamā finansējuma ietvaros  nodrošina projekta rezultātu ilgtspēju, tai skaitā projekta ietvaros izveidoto un ieviesto informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu darbību vismaz piecus gadus pēc projekta beigām.

Papildus aicinām izvērtēt, vai noteikumu projekts būtu papildināms ar punktu, kurā tiktu noteikts, ka līdz projekta īstenošanas noslēgumam būtu apstiprināts tiesiskais regulējums, kas nosaka projekta ietvaros izveidotās vai attīstītās informācijas sistēmas, platformas vai izveidotā elektroniskā pakalpojuma darbību un lietošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
32. Projekta īstenošanas uzraudzībai finansējuma saņēmējs izveido projekta uzraudzības padomi, kuras sastāvā iekļauj Izglītības un zinātnes ministrijas, Latvijas Zinātnes padomes, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas, Ekonomikas ministrijas pārstāvjus. Projekta uzraudzības padomes sastāvā novērotāju statusā var iekļaut pārstāvjus arī no citām institūcijām, tai skaitā no sadarbības partneriem. Padomes darbību nosaka finansējuma saņēmēja izstrādāts un apstiprināts nolikums. Pirmo projekta uzraudzības padomes sēdi sasauc ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 12. panta trešās daļas 13. punktam sadarbības iestāde, ņemot vērā projekta iesniedzēja juridisko formu un tiesisko statusu, slēdz ar finansējuma saņēmēju līgumu vai vienošanos par projekta īstenošanu atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, 72. panta 1. punkta "a" apakšpunktā noteiktajam. Ņemot vērā noteikumu projekta 16. punktā noteiktā projekta iesniedzēja juridisko statusu, aicinām noteikumu projekta 32. punkta pēdējā teikumā aizstāt vārdu "vienošanās" ar vārdu "līguma". Minēto lūdzam precizēt arī anotācijā, kur attiecināms.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
34. Publiskos iepirkumus finansējuma saņēmējs un sadarbības partneri veic atklātā, pārredzamā, konkurenci nodrošinošā, ja vien tas ir iespējams, sociāli atbildīgā veidā un saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, ievērojot nediskriminācijas principus. Projekta ietvaros ir atbalstāma vides prasību un inovatīvu pakalpojumu integrēšana preču un pakalpojuma iepirkumos (zaļais publiskais iepirkums, inovāciju publiskais iepirkums un sociāli atbildīgs publiskais iepirkums).
Priekšlikums
Lai finansējuma saņēmējam būtu skaidri saprotami nosacījumi attiecībā uz iepirkumu veikšanu pasākuma ietvaros, aicinām precizēt 34. punkta redakciju, skaidri norādot, vai sociāli atbildīga publiskā iepirkuma principu ievērošana ir atbalstāma, t.i., vēlama, vai obligāta, ņemot vērā, ka 34.punkta ievaddaļa nosaka, ka sociāli atbildīga publiskā iepirkuma principus piemēro, ja vien tas ir iespējams, un pēc būtības šo principu ir iespējams ievērot visos iepirkumos.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
41. Finansējuma saņēmējs izstrādā projekta izmaksu un ieguvumu analīzi, ko pievieno projekta iesniegumam. Izmaksu un ieguvumu analīzei jāparāda, ka  projekta kopējie ieguvumi un ietaupījumi ir lielāki par projekta izmaksām.
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 41. punktā aizstāt vārdus "Finansējuma saņēmējs" ar vārdiem "Projekta iesniedzējs", ņemot vērā, ka izmaksu un ieguvumu analīzi saskaņā ar Ministru kabineta 2023 . gada 13. jūlija noteikumos Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" noteikto veic projekta iesniedzējs.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
41. Finansējuma saņēmējs izstrādā projekta izmaksu un ieguvumu analīzi, ko pievieno projekta iesniegumam. Izmaksu un ieguvumu analīzei jāparāda, ka  projekta kopējie ieguvumi un ietaupījumi ir lielāki par projekta izmaksām.
Priekšlikums
Tā kā 1.1.1.6.pasākuma ietvaros plānots finansēt tikai vienu projektu, aicinām izvērtēt, vai šī pasākuma ietvaros nebūtu lietderīgi izmaksu un ieguvumu analīzi izstrādāt jau noteikumu projekta skaņošanas laikā un iekļaut to anotācijā (pielikumā pievienojot aprēķinu failu), attiecīgi  - tādā gadījumā šo noteikumu punktu būtu jāsvītro. Šāda pieeja atbalsta programmas izstrādātājs savlaicīgi varētu novērtēt, vai plānotie ieguldījumi ir lietderīgi un rada pietiekamus sociālekonomiskos ieguvumus, kā arī mazinātu administratīvo slogu gan finansējuma saņēmēja, gan sadarbības iestādes pusē. 
 
Piedāvātā redakcija
-
36.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Aicinām papildināt noteikumu projekta anotācijas 1.1. sadaļas apakšsadaļu "Apraksts" arī ar norādi uz Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. punktu, ņemot vērā noteikumu projekta izdošanas pamatu.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām papildināt anotāciju ar informāciju par sinerģiju ar Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pētniecības un inovāciju kapacitātes stiprināšana un progresīvu tehnoloģiju ieviešana  kopējā P&A sistēmā" 1.1.1.5. pasākuma "Latvijas pilnvērtīga dalība Apvārsnis Eiropa programmā, tajā skaitā nodrošinot kompleksu atbalsta instrumentu klāstu un sasaisti ar RIS3 specializācijas jomu attīstīšanu" trešo projektu iesniegumu atlases kārtu, kur tiek finansēta dalība konkrētos konsorcijos.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām IZM anotācijas sadaļā "Pasākuma īstenošanas nosacījumi" ietvertajiem intervences kodien norādīt arī to nosaukumus.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot vai precizēt sadaļā "Risinājuma apraksts" norādīto, ka 1.1.1.6. pasākums paredz t.sk. drošas pētniecības vides izstrādi, ņemot vērā, ka:
1) kiberdrošības jomā ieguldījumi plānoti EOSC nacionālajā mezglā, kas saskaņā ar anotāciju ir vide pētniecības datu un rezultātu uzglabāšanai, pieejamībai un atkārtotai izmantošanai, neietverot pētniecības procesu - datu radīšanu;
2) anotācijā norādīts, ka nav paredzēts finansējums kiberdrošības prasību īstenošanai zinātniskajās institūcijās, lai gan tās NKDL ir noteiktas par svarīgo pakalpojumu sniedzējiem.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Lūgums sniegt skaidrojumu anotācijā, kādēļ nevalstiskās organizācijas netika iesaistītas projekta izstrādē (6.1. apakšnodaļa). 
Piedāvātā redakcija
-
41.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Aicinām papildināt noteikumu projekta anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās personas" ar norādi uz Izglītības un zinātnes ministriju kā atbildīgo iestādi, savukārt atbilstošajā apakšsadaļā "Ietekmes apraksts" norādot, ka minētā ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-