Projekta ID
25-TA-1974Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
31.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam pārskatīt anotācijas 5. sadaļu, nodrošinot pilnīgu un precīzu informāciju par projekta atbilstību Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām un to izpildes atspoguļojumu (anotācijas 5. sadaļas aizpildīšanā iesakām ievērot "Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā").
Vēršam uzmanību, ka, piemēram:
1) atbilstoši anotācijas 1.3. apakšsadaļas skaidrojumiem arī citas, anotācijas 5. sadaļā nenorādītas, projekta vienības, piemēram, 1.1. un 1.8.apakšpunkts ir saistīts ar un pārņem Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 22. novembra Direktīvas (ES) 2023/2668, ar ko groza Direktīvu 2009/148/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar pakļaušanu azbesta iedarbībai darba vietā (turpmāk - Direktīva 2023/2668) tiesību normas, bet netiek skaidrots, kā tieši;
2) atsevišķas Eiropas Savienības tiesību normas groza citu, spēkā esošu tiesību aktu, piemēram, Direktīvas 2023/2668 1. panta 13. punkts groza Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 30. novembra Direktīvas 2009/148/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar pakļaušanu azbesta iedarbībai darba vietā (turpmāk - Direktīva 2009/148) 15. pantu. Attiecīgi, anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā lūdzam pilnībā atspoguļot Eiropas Savienības tiesību aktu pārņemšanu, uztveramības uzlabošanai paredzot atsauci uz korespondējošām tiesību normām, piemēram šādā redakcijā "Direktīvas 2023/2668 1. panta 13. punkts (grozīts Direktīvas 2009/148 15. pants)" u.tml.;
3) atbilstoši projekta redakcijai tiek ieviesti arī citi, anotācijas 5. sadaļā nenorādīti Eiropas Savienības tiesību akti. Piemēram, ieviesta arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 16. decembra Regulas (EK) Nr. 1272/2008 par vielu un maisījumu klasificēšanu, marķēšanu un iepakošanu un ar ko groza un atceļ Direktīvas 67/548/EEK un 1999/45/EK un groza Regulu (EK) Nr. 1907/2006, VI pielikuma 3. daļa (projekta 1.2. apakšpunkts) vai pārņemts arī Direktīvas 2009/148 3. panta a) - d) apakšpunkts (projekta 1.18. apakšpunkts);
4) netiek korekti atspoguļota Eiropas Savienības tiesību normu pārņemšana projekta vienībās. Proti, skaidrots, ka projekta 1.14. apakšpunkts par demontāžas darba plāna izstrādi pārņem Direktīvas 2023/2668 1.panta 5. punktu par to, ka azbestu vai azbestu saturošus materiālus, kas rada putekļus, glabā un pārvadā piemērotā noslēgtā iepakojumā. Direktīvas 2023/2668 1. panta 5. punkta pārņemšana ir saistīta ar 1.8. apakšpunktu, jo paredz, piemēram, no Direktīvas 2023/2668 1. panta 5. punkta (Direktīvas 6. panta b) apakšpunkta) izrietošo. Atbilstoši projekta un Direktīvas 2023/2668 2. panta 2. punkta redakcijai iesakām sadalīt rindu "2. panta 2. punkts" divās, ņemot vērā, ka katra tā daļa attiecināma uz citu projekta vienību u.tml;
5) jāskaidro, kā ir izmantota Eiropas Savienības tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas normas? Kādēļ? Piemēram, Direktīvas 2023/2668 1.panta 3. punkta b) apakšpunkts paredz “[..] dalībvalstis var atkāpties no 4. panta, ja darbs ir saistīts ar (..)”.
Visbeidzot lūdzam izvērtēt un nodrošināt pilnīgu Direktīvas 2023/2668 pārņemšanu un informāciju par to. Vēršam uzmanību, ka, piemēram, nav atspoguļota pielikuma pārņemšana. Savukārt, piemēram, no Direktīvas 2023/2668 1. panta 10. punkta a) apakšpunkta un 13. punkta izriet arī tāda veicamā darbība, kā azbesta aizvākšana, ne tikai demontāža, labošana un apkope.
Vēršam uzmanību, ka, piemēram:
1) atbilstoši anotācijas 1.3. apakšsadaļas skaidrojumiem arī citas, anotācijas 5. sadaļā nenorādītas, projekta vienības, piemēram, 1.1. un 1.8.apakšpunkts ir saistīts ar un pārņem Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 22. novembra Direktīvas (ES) 2023/2668, ar ko groza Direktīvu 2009/148/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar pakļaušanu azbesta iedarbībai darba vietā (turpmāk - Direktīva 2023/2668) tiesību normas, bet netiek skaidrots, kā tieši;
2) atsevišķas Eiropas Savienības tiesību normas groza citu, spēkā esošu tiesību aktu, piemēram, Direktīvas 2023/2668 1. panta 13. punkts groza Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 30. novembra Direktīvas 2009/148/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar pakļaušanu azbesta iedarbībai darba vietā (turpmāk - Direktīva 2009/148) 15. pantu. Attiecīgi, anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā lūdzam pilnībā atspoguļot Eiropas Savienības tiesību aktu pārņemšanu, uztveramības uzlabošanai paredzot atsauci uz korespondējošām tiesību normām, piemēram šādā redakcijā "Direktīvas 2023/2668 1. panta 13. punkts (grozīts Direktīvas 2009/148 15. pants)" u.tml.;
3) atbilstoši projekta redakcijai tiek ieviesti arī citi, anotācijas 5. sadaļā nenorādīti Eiropas Savienības tiesību akti. Piemēram, ieviesta arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 16. decembra Regulas (EK) Nr. 1272/2008 par vielu un maisījumu klasificēšanu, marķēšanu un iepakošanu un ar ko groza un atceļ Direktīvas 67/548/EEK un 1999/45/EK un groza Regulu (EK) Nr. 1907/2006, VI pielikuma 3. daļa (projekta 1.2. apakšpunkts) vai pārņemts arī Direktīvas 2009/148 3. panta a) - d) apakšpunkts (projekta 1.18. apakšpunkts);
4) netiek korekti atspoguļota Eiropas Savienības tiesību normu pārņemšana projekta vienībās. Proti, skaidrots, ka projekta 1.14. apakšpunkts par demontāžas darba plāna izstrādi pārņem Direktīvas 2023/2668 1.panta 5. punktu par to, ka azbestu vai azbestu saturošus materiālus, kas rada putekļus, glabā un pārvadā piemērotā noslēgtā iepakojumā. Direktīvas 2023/2668 1. panta 5. punkta pārņemšana ir saistīta ar 1.8. apakšpunktu, jo paredz, piemēram, no Direktīvas 2023/2668 1. panta 5. punkta (Direktīvas 6. panta b) apakšpunkta) izrietošo. Atbilstoši projekta un Direktīvas 2023/2668 2. panta 2. punkta redakcijai iesakām sadalīt rindu "2. panta 2. punkts" divās, ņemot vērā, ka katra tā daļa attiecināma uz citu projekta vienību u.tml;
5) jāskaidro, kā ir izmantota Eiropas Savienības tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas normas? Kādēļ? Piemēram, Direktīvas 2023/2668 1.panta 3. punkta b) apakšpunkts paredz “[..] dalībvalstis var atkāpties no 4. panta, ja darbs ir saistīts ar (..)”.
Visbeidzot lūdzam izvērtēt un nodrošināt pilnīgu Direktīvas 2023/2668 pārņemšanu un informāciju par to. Vēršam uzmanību, ka, piemēram, nav atspoguļota pielikuma pārņemšana. Savukārt, piemēram, no Direktīvas 2023/2668 1. panta 10. punkta a) apakšpunkta un 13. punkta izriet arī tāda veicamā darbība, kā azbesta aizvākšana, ne tikai demontāža, labošana un apkope.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai tiešām telpu īpašnieki un darba devēji pēc citu darba devēju pieprasījuma jebkurā gadījumā sniedz informāciju par azbestu saturošu materiālu klātbūtni objektos. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Direktīvas 2023/2668 1. panta 9. punktam to dara darba devēji tikai konkrētajā tiesību normā noteiktā pienākuma izpildei. Attiecīgi, lūdzam precizēt projeku vai sniegt skaidrojumus anotācijā, tajā skaitā par potenciāli stingrāku nekā to prasa Eiropas Saveinības tiesību akti nosacījumu paredzēšanu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 1.19. apakšpunktā iekļautais Ministru kabineta 2004. gada 12. oktobra noteikumu Nr. 852 "Darba aizsardzības prasības darbā ar azbestu" 37.2 punkts paredz Valsts darba inspekcijas atļauju ar noklusējumu. Šādu atļauju ar noklusējumu izsniegšanas kārtību un nosacījumus regulē Brīvas pakalpojumu sniegšanas likums, proti, tā 14. panta sestā, septītā un astotā daļa. Vienlaikus lūdzam ņemt vērā, ka Brīvas pakalpojumu sniegšanas likuma 2. panta otrās daļas 5. punkts paredz, ka šo likumu nepiemēro nodarbinātības jomā (darba tiesisko attiecību, darba drošības un veselības aizsardzības regulēšanai). Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt projektā paredzētā regulējuma pieļaujamību un atbilstību minētajam likumam un attiecīgi precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem noformēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumiem Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 4. nodaļai, atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē.
Lūdzam ievērot juridiskās tehnikas prasības arī attiecībā uz to, ka nepieciešamības gadījumā saīsinājumu atrunā pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgā normatīvā akta nosaukums, tādā veidā izvairoties no vispārinātām atsaucēm uz normatīvajiem aktiem, piemēram, "Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 22. novembra Direktīva (ES) 2023/2668, ar ko groza Direktīvu 2009/148/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar pakļaušanu azbesta iedarbībai darba vietā (turpmāk - Direktīva Nr. 2023/2668)".
Lūdzam ievērot juridiskās tehnikas prasības arī attiecībā uz to, ka nepieciešamības gadījumā saīsinājumu atrunā pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgā normatīvā akta nosaukums, tādā veidā izvairoties no vispārinātām atsaucēm uz normatīvajiem aktiem, piemēram, "Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 22. novembra Direktīva (ES) 2023/2668, ar ko groza Direktīvu 2009/148/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar pakļaušanu azbesta iedarbībai darba vietā (turpmāk - Direktīva Nr. 2023/2668)".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3. apakšsadaļu, nodrošinot tiesību normu adresātam pilnīgu un precīzu informāciju par projektu. Vēršam uzmanību, ka, piemēram:
1) skaidrojot ar elektronmikroskopijas ieviešanu saistītos grozījumus, norādīts uz projekta 1.29. apakšpunktu, kas nav saistīts ar elektronmikroskopiju;
2) skaidrojot grozījumus, kas saistīti ar apliecinājumiem par apmācību sekmīgu apguvi u.tml. nosacījumiem, norādīts projekta 1.22. apakšpunkts, kas paredz svītrot Ministru kabineta 2004. gada 12. oktobra noteikumu Nr. 852 "Darba aizsardzības prasības darbā ar azbestu" (turpmāk - Noteikumi) 39. punktu par darba devēja rīcību plānojot demontēt azbestu saturošus materiālus;
3) grozījumi Noteikumu 37. punktā paredzēti projekta 1.17., nevis 1.18. apakšpunktā u.tml.;
4) jānodrošina precīza Direktīvas 2023/2668 pārņemšanas izpratne. Piemēram, no noteikumu 37.4. apakšpunkta izriet nepieciešamība ziņot gada laikā izmantotā azbesta veidu un daudzumu, bet, tajā pārņemtais, Direktīvas 2023/2668 1. panta 4. punkts (Direktīvas 2009/148 4. panta 3. punkta 2. daļas b) apakšpunkts) nenosaka specifisku laika periodu, par kuru ziņas sniedzamas. Attiecīgi, iesakām skaidrot tieši šāda perioda noteikšanu;
5) tiesību normu adresātiem nodrošināma skaidra, viennozīmīga un nepārprotama projekta izpratne. Piemēram, par to, kas saprotams ar nodarbināto atbilstošu aizsardzības nodrošināšanu vai regulāru intervālu. Tādā veidā novēršot subjektīvu izpratni un potenciāli neatbilstošu tiesību normas piemērošanu.
1) skaidrojot ar elektronmikroskopijas ieviešanu saistītos grozījumus, norādīts uz projekta 1.29. apakšpunktu, kas nav saistīts ar elektronmikroskopiju;
2) skaidrojot grozījumus, kas saistīti ar apliecinājumiem par apmācību sekmīgu apguvi u.tml. nosacījumiem, norādīts projekta 1.22. apakšpunkts, kas paredz svītrot Ministru kabineta 2004. gada 12. oktobra noteikumu Nr. 852 "Darba aizsardzības prasības darbā ar azbestu" (turpmāk - Noteikumi) 39. punktu par darba devēja rīcību plānojot demontēt azbestu saturošus materiālus;
3) grozījumi Noteikumu 37. punktā paredzēti projekta 1.17., nevis 1.18. apakšpunktā u.tml.;
4) jānodrošina precīza Direktīvas 2023/2668 pārņemšanas izpratne. Piemēram, no noteikumu 37.4. apakšpunkta izriet nepieciešamība ziņot gada laikā izmantotā azbesta veidu un daudzumu, bet, tajā pārņemtais, Direktīvas 2023/2668 1. panta 4. punkts (Direktīvas 2009/148 4. panta 3. punkta 2. daļas b) apakšpunkts) nenosaka specifisku laika periodu, par kuru ziņas sniedzamas. Attiecīgi, iesakām skaidrot tieši šāda perioda noteikšanu;
5) tiesību normu adresātiem nodrošināma skaidra, viennozīmīga un nepārprotama projekta izpratne. Piemēram, par to, kas saprotams ar nodarbināto atbilstošu aizsardzības nodrošināšanu vai regulāru intervālu. Tādā veidā novēršot subjektīvu izpratni un potenciāli neatbilstošu tiesību normas piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Norādām, ka saskaņā ar Komerclikuma 18. pantu termins „uzņēmums” apzīmē organizatoriski saimniecisku vienību un nevis komercdarbības vai saimnieciskās darbības subjektu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt anotāciju, termina „uzņēmums” vietā izmantojot terminu „komersants” vai „saimnieciskās darbības veicējs”.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Lūdzam ievērot Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumus Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" un to, ka publiskā apspriešana jānodrošina pirms projekts tiek virzīts saskaņošanai, nevis vienlaicīgi ar to vai paralēli tam. Norādām, ka tikai pēc publiskās apspriešanas termiņa noslēgšanās projekts ir virzāms saskaņošanai, aizpildot anotācijas 6.3. apakšpunktu ar informāciju par publiskās apspriešanas rezultātiem.
Organizējot sabiedrības līdzdalības procesu, aicinām ievērot Valsts kancelejas izstrādātajām vadlīnijām sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšanai valsts pārvaldē, kas pieejamas: https://www.mk.gov.lv/lv/media/13835/download.
Organizējot sabiedrības līdzdalības procesu, aicinām ievērot Valsts kancelejas izstrādātajām vadlīnijām sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšanai valsts pārvaldē, kas pieejamas: https://www.mk.gov.lv/lv/media/13835/download.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvairīties no sinonīmu lietošanas, piemēram, "dekontaminācijas (attīrīšanas)", demontāža un nojaukšana u.tml. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām normatīvajā aktā nelieto sinonīmus un vienu lietu konsekventi sauc vienā un tajā pašā vārdā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam nodrošināt, ka visas atsauces uz normatīvajiem aktiem Noteikumos ir aktuālas. Piemēram, ir Ministru kabineta 2002.gada 20.augustā noteikumi Nr.372 "Darba aizsardzības prasības, lietojot individuālos aizsardzības līdzekļus", proti, normatīvais akts par darba aizsardzības prasībām, lietojot individuālos aizsardzības līdzekļus, nevis par individuālo aizsardzības līdzekļu lietošanu u.tml.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam noteikt vai skaidrot rīcību gadījumā, kad Noteikumu 26.1.1. apakšpunkta kontekstā tiek konstatēts, ka azbesta vai azbestu saturošu izstrādājumu aizvākšana nodarbinātos apdraudētu vairāk nekā to atstāšana esošajā vietā un attiecīgi netiek plānota azbesta un azbestu saturošu izstrādājumu aizvākšana, pirms sāk būves, instalācijas vai iekārtas nojaukšanu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Formulējums “informāciju glabā ne ilgāk kā piecus gadus” nosaka informācijas glabāšanas maksimālo termiņu, nevis faktisko glabāšanas ilgumu. Savukārt no anotācijas izriet, ka Valsts darba inspekcija datus faktiski glabās piecus gadus. Ievērojot minēto, kā arī ņemot vērā Vispārīgās datu aizsardzības regulā nostiprinātos godprātības un pārredzamības principus, lūdzam precizēt tiesību normu, skaidri nosakot datu glabāšanas termiņu (skat. piedāvāto redakciju).
Ja personas dati tiek glabāti īsāku laiku un piecu gadu termiņš piemērojams tikai noteiktu nosacījumu iestāšanās gadījumā, lūdzam attiecīgi precizēt tiesību normu un sniegt atbilstošu skaidrojumu anotācijā.
Ja personas dati tiek glabāti īsāku laiku un piecu gadu termiņš piemērojams tikai noteiktu nosacījumu iestāšanās gadījumā, lūdzam attiecīgi precizēt tiesību normu un sniegt atbilstošu skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
Valsts darba inspekcija šo noteikumu 37.6. apakšpunktā minēto informāciju glabā piecus gadus no iesnieguma saņemšanas dienas.
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vienlaicīgi ar plānotajiem grozījumiem iesakām pārskatīt arī pielikumu, kur tā sākuma daļā iztrūkst daļa informācijas.
Piedāvātā redakcija
-
