Atzinums

Projekta ID
22-TA-1116
Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
20.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu precizēt un sagatavot tiesību aktu projekta saturu un struktūru atbilstoši Profesionālās izglītības likuma deleģējumam - profesionālās ievirzes izglītības standarts nosaka:
1) izglītības programmu stratēģiskos mērķus;
2) obligāto izglītības saturu;
3) iegūtās profesionālās kvalifikācijas vai profesionālās kompetences vērtēšanas pamatprincipus un kārtību.
Vēršam uzmanību, ka tiesību akta projekta redakcija nenosaka profesionālās ievirzes izglītības obligāto saturu, kas ir šo noteikumu būtība. Lūdzam papildināt tiesību akta projektu.
Lūdzam izvērtēt un svītrot no tiesību akta projekta  normas, kas ir saistītas ar profesionālās ievirzes izglītības programmu īstenošanu, mācību procesa īstenošanu, prasībām pedagogiem u.c. normas, kuras nav noteiktas Profesionālās izglītības likuma deleģējumā un neattiecas uz valsts profesionālās izglītības standarta saturu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 1. punkta apakšpunkti dublē Profesionālās izglītības likuma 23.panat 1.1 daļu, tāpēc lūdzam dzēst minētā punkta apakšpunktus.
Piedāvātā redakcija
Noteikumi nosaka valsts profesionālās ievirzes izglītības standartu mākslu (mūzika, māksla, deja) jomā (turpmāk – profesionālās ievirzes izglītības standarts).
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Profesionālās izglītības likuma 23. pantā 1.1 daļā noteikts, ka valsts profesionālās izglītības standartā nosaka izglītības programmas stratēģiskos mērķus, tāpēc lūdzam precizēt noteikumu projekta II sadaļas nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
II. Profesionālās ievirzes izglītības programmu stratēģiskie mērķi
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Profesionālās izglītības likuma 23. pantā 1.1 daļā noteikts, ka valsts profesionālās izglītības standartā nosaka izglītības programmas obligāto izglītības saturu. Likuma deleģējums neparedz valsts izglītības standartā iekļaut uzņemšanas noteikumus. Profesionālās izglītības likuma 27. panta devītā daļa nosaka, ka  prasības uzņemšanai profesionālās ievirzes izglītības programmā tiek noteiktas attiecīgajā profesionālās ievirzes izglītības programmā.
Lūdzam precizēt noteikumu projekta III sadaļas nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
Profesionālās ievirzes izglītības obligātais saturs
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Profesionālās izglītības likuma 23. pantā 1.1 daļā noteikts, ka valsts profesionālās izglītības standartā nosaka izglītības programmas obligāto izglītības saturu. No noteikumu projekta neizriet obligāts saturs attiecībā uz profesionālās ievirzes izglītību. Ministru kabineta būtība ir noteikt vienotas jeb standartizētas prasības attiecība uz profesionālās ievirzes izglītības saturu mākslu jomā visām izglītības iestādēm, kas piedāvā iegūt profesionālās ievirzes izglītību. Ja profesionālās ievirzes izglītības saturu nosaka tikai izglītības iestādes, tad ministru kabineta projektam nav saturiskas nozīmes. Tāpat norādām, ka 25.pants nosaka, ka izglītības programmas tiek izstrādātas atbilstoši valsts izglītības standartam un ka profesionālās izglītības programmu izstrādā izglītības iestāde, saskaņojot ar tās dibinātāju.
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 4. punktu ar profesionālās ievirzes izglītības obligāto saturu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pievienotā pielikuma saturs neatspoguļo izglītības programmas struktūru. Lūdzam precizēt pielikuma nosaukumu un 4.1. punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Profesionālās izglītības likuma 23. panta 1. daļa nosaka, ka valsts profesionālās izglītības standarts nosaka attiecīgās izglītības, šajā gadījumā profesionālās ievirzes izglītības, obligāto saturu, nevis izglītības programmas saturu. Lūdzam precizēt noteikumu projekta 5. punktu.
Piedāvātā redakcija
5.  Profesionālās ievirzes izglītības saturā iekļaujamas normatīvajos aktos par izglītojamo audzināšanas vadlīnijām noteiktās vērtības un tikumi.
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 8. punktā noteiktais attiecas uz izglītības procesa organizāciju, kas nav attiecināms uz valsts izglītības standartu. Lūdzam svītrot noteikumu projekta 8. punktu. Vienlaicīgi, arī izsakām priekšlikumu izskatīt iespēju, ja minētā informācija ir svarīga, ietvert to noteikumu projekta pielikumā, kā paskaidrojošo tekstu, vai skaidrot anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 9. punktā noteiktais attiecas uz izglītības procesa organizāciju, kas nav attiecināms uz valsts izglītības standartu. Lūdzam svītrot noteikumu projekta 9. punktu. Vienlaicīgi, arī izsakām priekšlikumu izskatīt iespēju, ja minētā informācija ir svarīga, ietvert to noteikumu projekta pielikumā, kā paskaidrojošo tekstu, vai skaidrot anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projektā nav minēts profesionālās ievirzes izglītības programmas grupas "Vizuāli plastiskā māksla" mācību priekšmets "Plenērs, tāpēc nav pamatojumu iekļaut punktu, kas nosaka izņēmumu attiecībā uz šī priekšmeta īstenošanu. Lūdzam svītrot 10. punktu. Vienlaicīgi, arī izsakām priekšlikumu izskatīt iespēju, ja minētā informācija ir svarīga, ietvert to noteikumu projekta pielikumā, kā paskaidrojošo tekstu, vai skaidrot anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministrija norāda, ka prasības attiecībā pret konkrētu priekšmetu pedagogu sastāvu un skaitu nav valsts izglītības standarta jautājums, jo Profesionālās izglītības likums precīzi nosaka valsts profesionālās izglītības standarta saturu. Lūdzam svītrot noteikumu projekta 11. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā skaidrots, ka šis izņēmums attiecas uz profesionālās ievirzes izglītības programmām, kas tiek īstenotas vienlaikus ar vispārējās pamatizglītības programmām, bet noteikumu projekta 12. punkts nosaka, ka ārpus noteikumu projekta 4.1. apakšpunktā un 8. punktā noteiktajam  ir tiesīga licencēt valsts dibināta profesionālās izglītības iestāde neatkarīgi no programmas, tas ir tā var būt gan profesionālās ievirzes programma ar kodu 10V, 20V vai 30V.
Precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izglītības likuma 1.pantā noteikts, ka mācību priekšmeta vai kursa programma — izglītības programmas sastāvdaļa, kas ietver mācību priekšmeta vai kursa mērķus un uzdevumus, saturu, satura apguves plānojumu, iegūtās izglītības vērtēšanas kritērijus un kārtību, kā arī programmas īstenošanai nepieciešamo metožu un līdzekļu uzskaitījumu. Papildus minētajam tiek norādīts, ka Profesionālās izglītības likuma 25. panta noteikts, ka profesionālās izglītības programma nosaka nosaukumu, mērķi, uzdevumus un sasniedzamos rezultātus; programmas saturu u.c. Noteikumu projekta 13. punkts dublē likumu normas, tāpēc lūdza dzēst 13. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izglītības programma un tajā ietvertie mācību priekšmeti tiek īstenoti, lai apgūtu konkrētu saturu un sasniegtu noteiktus mācīšanās rezultātus. Līdz ar to savstarpēji var integrēt izglītības programmas saturu, nevis mācību priekšmetus. Lūdzam precizēt noteikuma projekta 14. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Profesionālās izglītības likuma 27.panta devītā daļa nosaka, ka prasības uzņemšanai profesionālās ievirzes izglītības programmā tiek noteiktas attiecīgajā profesionālās ievirzes izglītības programmā, un  desmitā daļa nosaka, personai, ja tai ir atbilstoša kompetence, ir tiesības būt uzņemtai profesionālās izglītības programmas, izņemot studiju programmas un profesionālās pilnveides izglītības programmas, vēlākajos mācību posmos. Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā uzsākamas mācības vēlākos posmos profesionālās izglītības programmās, izņemot studiju programmās un profesionālās pilnveides izglītības programmās. Noteikumu projektā nav nepieciešams dublēt likuma normas, tāpēc lūdzam svītrot noteikuma projekta 15. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 16. punkts  regulē mācību procesa organizāciju.  Mācību procesa organizācijas regulējums nav valsts izglītības standarta jautājums, jo Profesionālās izglītības likums precīzi nosaka valsts profesionālās izglītības standarta saturu. Lūdzam dzēst noteikumu projekta 16. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Profesionālās izglītības likuma 1.pantā profesionālā kompetence ir definēta, kā profesionālās darbības veikšanai nepieciešamo zināšanu, prasmju, profesionālās patstāvības un atbildības kopums, kas nav tas pats, kas mācību sniegums. Lūdzam precizēt noteikumu projekta 17. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projektā nav minēti mācību priekšmeti "Plenērs" vai "Kolektīvā muzicēšana", tāpēc nav pamatojumu iekļaut punktu, kas nosaka izņēmumu attiecībā uz minēto mācību priekšmetu atsevišķi vērtēšanu. Lūdzam papildināt noteikumu projektu vai svītrot 10. punktu. Vienlaicīgi lūdzam arī izskatīt iespēju noteikumu projektā nevis nosaukt konkrētu mācību priekšmetus, bet izteikt to kā konkrētu sasniegto mācīšanās rezultātu vērtējumu, jo minēto mācību priekšmetu apguves rezultātā tiek sasniegti konkrēti sasniedzamie mācīšanās rezultāti.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Dokumentu izsniegšanas kārtību nosaka Ministru kabineta 2023. gada 7.februāra noteikumi Nr. 52 "Valsts atzītu profesionālo izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinošu dokumentu, moduļa apliecību un profesionālās izglītības programmas daļas apguvi apliecinošu dokumentu noteikumi". Noteikumu projekts var iekļaut informāciju par nosacījumiem, kas attiecas uz profesionālās ievirzes izglītības satura apguvi, bet tā forma un saturs nevar dublēt citus normatīvos aktus.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Sagatavotais pielikums sastāv no 15. tabulām, kur tikai 1., 3., 8., un 9. tabulai ir nosaukumi. Pārējās tabulas ir bez nosaukumiem. Lūdzam tabulas bez virsrakstiem apvienot vienā tabulā ar virsrakstu vai arī katrai tabulai norādīt virsrakstu. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka pielikuma saturs precizējams atbilstoši noteikuma projekta satura precizējumiem.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 1.punktā pieteiktais saīsinājums "profesionālās ievirzes izglītības standarts" turpmāk tekstā netiek lietots. Lūdzam izvērtēt šī saīsinājuma nepieciešamību noteikumu projekta 1. punktā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Izglītības likuma pirmajā pantā attālinātas mācības ir definētas kā klātienes izglītības procesa daļa, kurā izglītojamie mācās, tai skaitā izmantojot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, fiziski neatrodoties vienā telpā vai mācību vietā kopā ar pedagogu.
Lūdzu izvērtēt noteikumu projekta 6. punkta otrā teikuma “Attālinātās mācības izglītības iestāde ir tiesīga organizēt ārkārtas gadījumos atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem par attālināto mācību organizēšanas un īstenošanas kārtību” nepieciešamību un pamatotību, jo spēkā esošo Ministru kabineta 2022. gada 8. februāra noteikumu Nr. 111 “Attālināto mācību organizēšanas un īstenošanas kārtība” mērķis ir noteikt kārtību, kādā attālinātās mācības un studijas tiek īstenotas kā efektīva, kvalitatīva, pilnvērtīga un iekļaujoša klātienes mācību un studiju procesa daļa, lai nodrošinātu iespēju izglītojamam apgūt mācību un studiju procesā plānotos sasniedzamos rezultātus un attīstīt caurviju prasmes, kā arī nodrošinātu izglītojamam diferencētu, personalizētu un starpdisciplināru mācību un studiju procesu. Katrā ziņā nebūtu pieļaujams formulējums, ka izglītības iestāde ir tiesīga organizēt attālinātās mācības “ārkārtas gadījumos”.
 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 7. punktā ietvertais - izglītības iestādes vadītājs apstiprina mācību plānu ar kopējo mācību stundu skaitu katrā mācību priekšmetā nedēļā un mācību gadā, attiecas uz izglītības procesa organizāciju, kas nav attiecināms uz valsts izglītības standartu. Precizēt noteikumu projekta 7.punktu.
Piedāvātā redakcija
7. Profesionālās ievirzes izglītības programmas apjomu un īstenošanas ilgumu nosaka atbilstoši šo noteikumu pielikumam.
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikum projekta anotācijā skaidrots, ka 12. punktā iekļautā norma ir nepieciešama arī talantīgo bērnu prasmju attīstībai. Izsakām priekšlikumu darbu ar talantīgiem bērniem organizēt individualizējot mācību plānu atbilstoši talantīgā bērna vajadzībām, nevis licencējot atsevišķu izglītības programmu. 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 22. punkts paredz katrai izglītības iestādei izstrādāt iekšējos vērtēšanas noteikumus. Lūdzam izskatīt iespēju svītrot 18.3.5. punktu no noteikumu projekta, jo katra izglītības iestāde iekšējos noteikumos var noteikt kārtību kā rīkoties situācijā, kas nav iespēja novērtēt izglītojamā sniegumu.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 22. punkts paredz katrai izglītības iestādei izstrādāt iekšējos vērtēšanas noteikumus. Lūdzam izskatīt iespēju svītrot 18.3.6. punktu no noteikumu projekta, jo katra izglītības iestāde iekšējos noteikumos var noteikt kārtību kā rīkoties situācijā, kas nav iespēja novērtēt izglītojamā sniegumu.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izskatīt iespēju pārfrāzēt 18.6. punktu, lai vērtējums būtu nevis visos izglītības programmas mācību priekšmetos, bet vērtējums būtu saņemts par visu profesionālās ievirzes izglītības saturu. Šāds precizējums vieglāk būtu attiecināms arī uz izglītojamajiem, kuriem novērtēta un atzīta iepriekšējā kompetence un kuri uzņemti izglītības programmas vēlākā posmā.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 20. punkts un 23. punkts saturiski ir līdzīgi. Lūdzam izskatīt iespēju apvienot abus minētos punktus vienā punktā. Vienlaicīgi arī lūdzam izskatīt iespēju pievienot noteikumu projekta pielikumā vai anotācijā skalu, kurā vērtējums balles atspoguļots arī procentos, kā tas piemēram ir Ministru kabineta 2020.gada 2. jūnija noteikumu Nr. 322 "Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu" 2.pielikum1 1.tabulā, kur atspoguļots uzdevuma izpildes līmenis procentos.
Piedāvātā redakcija
-