Atzinums

Projekta ID
22-TA-1828
Atzinuma sniedzējs
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Atzinums iesniegts
02.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Attiecībā uz Likumprojekta 2.pantā paredzēto Elektroenerģijas tirgus likuma 1.panta otrās daļas izteikšanu jaunā redakcijā (20. un 31.punkts):
Regulators ir izvērtējis Likumprojekta precizēto redakciju, izziņā sniegto informāciju un anotāciju un norāda, ka Klimata un enerģētikas ministrija nav sniegusi argumentētu atbildi uz Regulatora 2024.gada 2.jūlijā sniegtajiem iebildumiem par Likumprojekta 2.pantā paredzēto Elektroenerģijas tirgus likuma 1.panta otrās daļas izteikšanu jaunā redakcijā (minētās panta daļas 20. un 31.punkts).
Regulators atkārtoti norāda, ka nepiekrīt Likumprojektā ietvertajām elektroenerģijas ražotāja un elektroenerģijas uzkrātuves operatora definīcijām un attiecīgi no tām izrietošajiem Regulatora pienākumiem regulēt (reģistrēt un uzraudzīt) elektroenerģijas uzkrātuvju operatorus, kuru uzkrātuves plānots darbināt kopā vienā sistēmā ar elektroenerģijas ražošanas iekārtām, un kurām ir viens kopīgs pieslēgums elektroenerģijas sistēmai.
Regulators atkārtoti uzsver – apstāklis, ka ir nepieciešams uzskaitīt uzkrātuves (ko var veikt gan Būvniecības valsts kontroles birojs, gan Regulators, papildinot ierakstus Regulatora veidotajā elektroenerģijas ražotāju reģistrā), nevar būt par iemeslu, lai regulētu elektroenerģijas uzkrātuves operatoru komercdarbību. Elektroenerģijas uzkrātuves operators, kura uzkrātuve kopā ar elektroenerģijas ražošanas iekārtu un vienu kopīgu pieslēgumu elektroenerģijas sistēmai (piem., saules paneļi, vēja elektrostacijas kopā ar uzkrātuvi) uzkrāj saražoto elektroenerģiju, lai to pārdotu citā laika vienībā vai, lai piedāvātu palīgpakalpojumus sistēmas operatoram,  savus pakalpojumus piedāvās koordinēti, izvēloties efektīvāko risinājumu katrā laika posmā, vai nu ražot elektroenerģiju, vai darbināt uzkrātuvi, vai abas kopā, 
Atbilstoši Elektroenerģijas tirgus likuma 1.panta otrās daļas 12.punktam elektroenerģijas sistēmas dalībnieki ir elektroenerģijas ražotāji, pārvades sistēmas operators, sadales sistēmas operatori un galalietotāji. Saskaņā ar plānotajiem grozījumiem Elektroenerģijas tirgus likumā sistēmas dalībnieki  būs arī elektroenerģijas uzkrātuves operatori.
Ņemot vērā, ka elektroenerģijas ražotāju un galalietotāju elektroietaises pēc to pieslēgšanas sistēmai atšķirīgi ietekmē elektroenerģijas sistēmas darbību, Elektroenerģijas tirgus likumā, Regulatora 2013.gada 26.jūnija lēmumā Nr.1/4 “Tīkla kodekss elektroenerģijas nozarē”, kā arī Regulatora noteiktajos pieslēguma noteikumos elektroenerģijas ražotājam un galalietotājam ir noteiktas atšķirīgas tiesības, pienākumi un atbildība. Pēc grozījumiem Elektroenerģijas tirgus likumā konkrētas tiesības, pienākumi un atbildība tiks noteikta arī elektroenerģijas uzkrātuves operatoriem.
Līdz ar to, ņemot vērā sistēmai pieslēdzamā objekta vai objektu īpatnības, sistēmas operatoram ir pamats noteikt tehniskās prasības lietotāja, ražotāja un elektroenerģijas uzkrātuves operatora  vajadzībām nepieciešamo pieslēgumu ierīkošanai. Atšķirīgas tiesības, pienākumus un atbildību ir pamats noteikt arī sistēmas pakalpojumu līgumos, kurus pirms attiecīgā objekta pieslēgšanas sistēmai sistēmas operators slēdz ar attiecīgo sistēmas dalībnieku.
Ievērojot minēto, nav iespējama situācija, kurā ar vienu sistēmas pieslēgumu sistēmai tiek pieslēgti dažādu fizisko vai juridisko personu objekti un katra no šīm personām kļūst par patstāvīgu sistēmas dalībnieku.
Regulators ir piedalījies savstarpējā komunikācijā ar sistēmas dalībniekiem un sistēmas operatoru, kas saistīta ar vairāku potenciālo sistēmas dalībnieku vēlmi izmantot vienu sistēmas pieslēgumu, un šādos gadījumos sistēmas operators ir norādījis, ka, sadalot vienu pieslēgumu vairākām komercsabiedrībām (saistības sniegt pārvades sistēmas pakalpojumu viena pieslēguma ietvaros), pārvades sistēmas operatoram nebūs iespējams identificēt konkrētu elektroenerģijas sistēmas dalībnieku, kura darbības būtu sasaistāmas ar pārvades sistēmas pakalpojumu izmantošanu, kas savukārt rada neskaidrību attiecībā uz saistību izpildi, piemēram, tarifu piemērošanā, kā arī ietekmi uz pārvades sistēmu u.c.
Uzkrātuve tiek izmantota kā optimizācijas iekārta, kas ļauj elektroenerģijas ražotājam papildināt palīgpakalpojumu piedāvājumu un būt elastīgākam elektroenerģijas tirgū. Elektroenerģijas tirdzniecība kādā no elektroenerģijas tirgus segmentiem tiek veikta, izmantojot konkrētajā laika vienībā to iekārtu (ražošanas iekārtu vai uzkrātuvi), kuru ir izdevīgāk piedāvāt konkrētajā tirgus laika vienībā. Regulators uzskata, ka šādu uzkrātuvju darbība nav atsevišķi regulējams sabiedriskais pakalpojums un radīs nevajadzīgu administratīvo slogu (nodalāma grāmatvedības uzskaite; elektroenerģijas ražotājiem, kuru īpašumā būs arī uzkrātuve, būs nepieciešami  līgumi starp ražotāju un elektroenerģijas uzkrātuves operatoru u.c.) Ne uzkrātuvju specifika (sistēmas operatora prasītā tehniskā specifika pieslēgumam), ne tas, ka ir iespējams iepirkt no tirgotāja elektroenerģiju uzkrātuves darbināšanai, nebūtu uzskatāms par iemeslu, kura dēļ šādas kopā ar ražošanas iekārtu darbināmas uzkrātuves būtu nepieciešams atsevišķi regulēt.
Elektroenerģijas ražotāju un elektroenerģijas uzkrātuves operatoru reģistru var papildināt ar informāciju par elektroenerģijas uzkrātuves operatoriem, ja to īpašumā vai valdījumā ir ar atsevišķu, no elektroenerģijas ražotāja pieslēguma nošķirtu pieslēgumu elektroenerģijas sistēmai pieslēgtas uzkrātuves (elektroenerģijas uzkrātuves operatori, ja to uzkrātuvju jauda ir lielāka par 1 MW), un kuri piedalās elektroenerģijas tirgū. Savukārt tās uzkrātuves, kurām ir kopējs pieslēgums elektroenerģijas sistēmai ar elektroenerģijas ražošanas iekārtu, tiek reģistrētas kopā ar elektroenerģijas ražotāju  kopējā elektroenerģijas ražotāju un uzkrātuves operatoru reģistrā, kā tas ir ietverts piedāvātajā Elektroenerģijas tirgus likuma 26.1panta redakcijā.
 
Piedāvātā redakcija
“20) elektroenerģijas ražotājs – fiziska vai juridiska persona, kura ražo elektroenerģiju un var izmantot elektroenerģijas uzkrātuvi:
31) elektroenerģijas uzkrātuves operators – fiziska vai juridiska persona, kuras īpašumā vai valdījumā ir elektroenerģijas uzkrātuve, kurai ir atsevišķs, no elektroenerģijas ražotāja pieslēguma nošķirts pieslēgums elektroenerģijas sistēmai, un kura elektroenerģijas uzkrātuvi izmanto, lai veiktu darījumus elektroenerģijas tirgū.”
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Attiecībā uz Likumprojekta 52.pantu, kas, citstarp, paredz Elektroenerģijas tirgus likuma pārejas noteikumus papildināt ar 127.punktu šādā redakcijā:
“127. Regulators šā likuma 20.1 panta sestajā daļā minēto kārtību izdod līdz 2024.gada 31.decembrim.”
Jāvērš uzmanība, ka līdz 2024.gada 31.decembrim nebūs izdoti Elektroenerģijas tirgus likuma 20.1 panta piektajā daļā minētie Ministru kabineta noteikumi par elektroenerģijas cenu salīdzināšanas rīka minimālajām prasībām. Lai nodrošinātu normatīvo aktu izdošanas pēctecību un kvalitatīva tiesiskā regulējuma pieņemšanu, Regulatora ieskatā, likumprojektā jāietver garāks termiņš Regulatora normatīvā akta izdošanai.
 
Piedāvātā redakcija
“127. Regulators šā likuma 20.panta sestajā daļā minēto kārtību izdod sešu mēnešu laikā pēc šā likuma 20.1 panta piektajā daļā minēto Ministru Kabineta noteikumu stāšanās spēkā.”
 
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Regulators aicina izvērtēt lietderību minētā panta 2.4 un 2.10 daļā ietvertajā norādē uz drošības naudu vārdu “nodrošina” aizstāt ar vārdu “maksā”.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Attiecībā uz Likumprojekta 21.pantā paredzēto Elektroenerģijas tirgus likuma papildināšanu ar 20.1 pantu, kas, citastarp, paredz tā sesto daļu šādā redakcijā:
“(6) Regulators izsniedz apliecinājumu par elektroenerģijas cenu salīdzināšanas rīka atbilstību minimālajām prasībām un veic tā atbilstības uzraudzību. Regulators nosaka kārtību, kādā izsniedzami apliecinājumi par elektroenerģijas cenu salīdzināšanas rīka atbilstību minimālajām prasībām. Regulators veido elektroenerģijas cenu salīdzināšanas rīku reģistru un nodrošina to publisku pieejamību.”
Regulators aicina izvērtēt lietderību paplašināt minētajā normā ietverto deleģējumu, paredzot, ka Regulators nosaka iesniegumā par apliecinājuma saņemšanu ietveramo informāciju, tādējādi ļaujot Regulatoram noteikt informācijas apjomu, kas tam nepieciešams apliecinājuma izsniegšanai.

 
Piedāvātā redakcija
“(6) Regulators izsniedz apliecinājumu par elektroenerģijas cenu salīdzināšanas rīka atbilstību minimālajām prasībām un veic tā atbilstības uzraudzību. Regulators nosaka iesniegumā par apliecinājuma saņemšanu ietveramo informāciju un kārtību, kādā izsniedzami apliecinājumi par elektroenerģijas cenu salīdzināšanas rīka atbilstību minimālajām prasībām. Regulators veido elektroenerģijas cenu salīdzināšanas rīku reģistru un nodrošina tā publisku pieejamību.”