Projekta ID
24-TA-2820Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
3.5. iekļauj personas identificējošos datus un citu iegūto informāciju, kas nepieciešama elektroniskās uzraudzības nodrošināšanai, drošības līdzekļa uzraudzības lietā (turpmāk – uzraudzības lieta) un ievada šos datus elektroniskās uzraudzības sistēmā.
Iebildums
Lūdzam projektā noteikt uzraudzības lietā esošo personas datu glabāšanas termiņu, anotāciju sniedzot attiecīgu skaidrojumu, kas pamatotu noteikto datu glabāšanas termiņu. Paskaidrojam, ka atbilstoši personas datu glabāšanas ierobežojuma principam, personas datus glabā veidā, kas pieļauj datu subjektu identifikāciju, ne ilgāk, kā tas nepieciešams personas datu apstrādes nolūkos.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
3.5. iekļauj personas identificējošos datus un citu iegūto informāciju, kas nepieciešama elektroniskās uzraudzības nodrošināšanai, drošības līdzekļa uzraudzības lietā (turpmāk – uzraudzības lieta) un ievada šos datus elektroniskās uzraudzības sistēmā.
Iebildums
Lūdzam precizēt projektu kopumā, skaidri nosakot, kādus datu veidus iekļaus uzraudzības lietā, kā arī norādot šīs uzraudzības lietas izveides nolūku. Paskaidrojam, ka atbilstoši personas datu apstrādes principiem, personas datus apstrādā likumīgi un godprātīgi, vāc konkrētos, skaidros un tiesiskos nolūkos un neapstrādā ar minētajiem nolūkiem nesaderīgā veidā, ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos. Norādām, ka sākotnēji būtu jānodefinē uzraudzības lietas izveides nolūks un tajā apstrādājamo personas datu nolūks, un tikai vadoties no šī nolūka, būtu saprotams ar kādiem līdzekļiem tas ir sasniedzams, proti, kādu informāciju, tajā skaitā fizisko personu datus, nepieciešams tajā iekļaut. Papildus norādām, ka norāde par to, ka uzraudzības lietā tiks iekļauta informāciju, kas nepieciešama elektroniskās uzraudzības nodrošināšanai, nesniedz pietiekamu skaidru priekšstatu par to, kādas ziņas plānots apstrādāt. Ņemot vērā minēto, lai neradītu personas datu nesamērīgas apstrādes riskus, projekts ir precizējams kopumā, iespēju robežās norādot konkrētus apstrādājamos datus veidus, piemēram, vārds, uzvārds, dzīvesvietas adrese, anotācijā sniedzot izvērstāku skaidrojumu par datu apstrādes nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
4.6. iekļauj personas identificējošos datus un citu iegūto informāciju uzraudzības lietā un ievada elektroniskās uzraudzības sistēmā.
Iebildums
Lūdzam precizēt projektu kopumā, iespēju robežās skaidri nosakot, kādus datu veidus iekļaus uzraudzības lietā par vardarbības riskam pakļauto personu, anotācijā sniedzot izvērstāku skaidrojumu par datu apstrādes nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
29. Aizdomās turētā, apsūdzētā, kā arī vardarbības riskam pakļautās personas datu apstrādes mērķis ir elektroniskās uzraudzības nodrošināšana.
Iebildums
Lūdzam salāgot projektā ietverto regulējumu ar Kriminālprocesa likuma 246.1 panta vienpadsmito daļu. Norādām, ka minētā likuma daļā jau ir ietverts personas datu apstrādes mērķis - lai veiktu drošības līdzekļa izpildes elektronisko uzraudzību, tādēļ projektā nav nepieciešams to atkārtoti noteikt. Savukārt, ja ar projekta 29.punktu tika plānots noteikt elektroniskās uzraudzības sistēmā apstrādājamo personas datu nolūku, tad pirmkārt, ja tā ir valsts informācijas sistēma, tad šādas informācijas sistēmas izveides tiesiskais pamats būtu jānosaka likumā, otrkārt, ņemot vērā, ka ar šādu informācijas sistēmu tiktu veikts personas tiesību uz datu aizsardzību ierobežojums, tas arī būtu jānosaka likumdevējam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
30.3.9. ja vardarbības riskam pakļautā persona, kurai izsniegta elektroniskā ierīce, ir nepilngadīga, likumiskā pārstāvja identificējošā informācija un kontaktinformācija;
Iebildums
Lūdzam projektā skaidri noteikt, kādus personas datu apstrādās par likumisko pārstāvi, piemēram, vārds, uzvārds, tālruņa numurs.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
3.1. pārliecinās par aizdomās turētā vai apsūdzētā personas identitāti;
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā veikt izvērstāku skaidrojumu par to, kā tiek plānots veikt personas identitātes pārbaudi, piemēram, aizdomās turētajam vai apsūdzētajam uzrādot personu apliecinošu dokumentu, nepieciešamības gadījumā precizējot projektu kopumā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
3.3. iegūst un apstrādā aizdomās turētā vai apsūdzētā identificējošos datus;
Priekšlikums
Lūdzam svītrot projekta 3.3. un 3.4.apakšpunktu, ņemot vērā, ka tie pēc normas jēgas dublē projekta 3.5.apakšpunktu. Papildus norādām, ka personas datu "apstrāde" ir jebkura ar personas datiem vai personas datu kopumiem veikta darbība, tādēļ 3.3. un 3.4.apakšpunktā ietvertā darbība "apstrāde" aptver arī datu un informācijas "iegūšanu" un nav uztveramas kā divas dažādas darbības.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
4.1. pārliecinās par vardarbības riskam pakļautās personas identitāti;
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā veikt izvērstāku skaidrojumu par to, kā tiek plānots veikt personas identitātes pārbaudi, piemēram, vardarbības riskam pakļautajai personai uzrādot personu apliecinošu dokumentu, nepieciešamības gadījumā precizējot projektu kopumā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
4.3. iegūst un apstrādā vardarbības riskam pakļautās personas identificējošos datus;
Priekšlikums
Lūdzam svītrot projekta 4.3. un 4.5.apakšpunktu, ņemot vērā, ka tas pēc normas jēgas dublē projekta 4.6.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
10.1. ievada elektroniskās uzraudzības sistēmā informāciju:
Priekšlikums
Lai tiesību normas piemērotājam būtu nepārprotami skaidrs, kāda informācija ir ievadāma elektroniskās uzraudzības sistēmā, novēršot dažādas interpretācijas riskus, lūdzam projekta 10.punktā ietvert norādi uz projekta 30.punktu, kas paredz noteiktus apstrādājamo datu veidus minētajā sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
10.1.3. par vietām vai teritorijām un citu informāciju, kas nepieciešama elektroniskās uzraudzības izpildei un iespējamā apdraudējuma novēršanai, kā arī elektroniskās uzraudzības sistēmā ienākošo paziņojumu apstrādei;
Priekšlikums
Lai noteikumu projekta normu varētu efektīvāk piemērot praksē, lūdzam precizēt anotāciju, iekļaujot izvērstāku skaidrojumu, kādus datus un ziņas plānots apstrādāt, piemēram, konkrētas adreses, GPS koordinātas u.tt., kā arī piemērus ar ko būtu saprotama cita informācija, kas nepieciešama elektroniskās uzraudzības izpildei. Papildus lūdzam ņemt vērā likumdevēja jau noteikto pamattiesību uz personas datu aizsardzību ierobežojumu, kas noteikts ar Kriminālprocesa likuma 246.1 panta vienpadsmito daļu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
28. Elektroniskās uzraudzības sistēma ir informācijas sistēma, kuras pārzinis un turētājs ir Valsts policija.
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu, vai elektroniskās uzraudzības sistēma ir saprotama kā valsts informācijas sistēma, nepieciešamības gadījumā, izvērtējot tās darbības regulējuma atbilstību Valsts informācijas sistēmu likuma prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
30.1.7. kontaktinformācija (tālruņa numurs, oficiālā elektroniskā adrese, elektroniskā pasta adrese, korespondences adrese);
Priekšlikums
Ņemot vērā personas datu minimizēšanas principu, lūdzam izvērtēt, vai visu datu apstrāde ir nepieciešama noteiktajam apstrādes nolūkam, anotācijā sniedzot skaidrojumu, kādam nolūkam nepieciešams apstrādāt attiecīgos personas datu veidus.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
30.1.8. uzraudzības laikā personas atrašanās vietas dati;
Priekšlikums
Lūdzam iespēju robežās sniegt skaidrojumu, kādi tieši dati tiks apstrādāti par personas atrašanās vietu, piemēram, adrese, GPS koordinātes un šo datu precizitāte.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas sadaļā "Kārtība, kādā Valsts policija veic elektronisko uzraudzību" ir norādīts: "Jānorāda, ka aizdomās turētajam vai apsūdzētajam pēc tiesas lēmuma pasludināšanas par elektroniskās uzraudzības piemērošanu, procesa virzītājs izteiks likumīgu prasību – doties uz Valsts policiju elektroniskās uzraudzības uzsākšanai. Personai būs pienākums pildīt procesa virzītāja likumīgo prasību saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 67. un 74. pantā noteikto, proti, aizdomās turētā pienākumos ietilpst noteiktajā laikā ierasties procesa veikšanai pilnvarotas amatpersonas norādītajā vietā, ja uzaicinājums izdarīts likumā noteiktajā kārtībā. Attiecīgi, ja persona atteiksies doties līdzi procesa virzītājam, tas tiks uzskatīts par aizdomās turētā pienākumu nepildīšanu, jeb amatpersonas likumīgo prasību neizpildīšanu, kas savukārt radīs procesa virzītājam pamatu lemt par stingrāka drošības līdzekļa – apcietinājums, piemērošanu."
Ierosinām salāgot norādīto ar Kriminālprocesa likuma 67. panta otrajā daļā paredzēto: "(2) Drošības līdzekļa noteikumu vai amatpersonu likumīgo prasību neizpildīšana, noteikto ierobežojumu pārkāpšana vai kārtības neievērošana ir pamats, lai tiktu lemts jautājums par stingrāka drošības līdzekļa piemērošanu, papildu ierobežojumu noteikšanu vai procesuālo sankciju piemērošanu."
Ierosinām salāgot norādīto ar Kriminālprocesa likuma 67. panta otrajā daļā paredzēto: "(2) Drošības līdzekļa noteikumu vai amatpersonu likumīgo prasību neizpildīšana, noteikto ierobežojumu pārkāpšana vai kārtības neievērošana ir pamats, lai tiktu lemts jautājums par stingrāka drošības līdzekļa piemērošanu, papildu ierobežojumu noteikšanu vai procesuālo sankciju piemērošanu."
Piedāvātā redakcija
"Attiecīgi, ja persona atteiksies doties līdzi procesa virzītājam, tas tiks uzskatīts par aizdomās turētā vai apsūdzētā pienākumu nepildīšanu, jeb amatpersonas likumīgo prasību neizpildīšanu, kas savukārt radīs procesa virzītājam pamatu lemt par stingrāka drošības līdzekļa (piemēram, apcietinājuma) piemērošanu, papildu ierobežojumu noteikšanu vai procesuālo sankciju piemērošanu."
16.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Ņemot vērā Valsts kancelejas 2021.gada vadlīnijās sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā noteiktajam, aicinām anotācijas 8.1.13. apakšpunktā ietvert skaidru un saprotamu informāciju par projektā paredzēto personu datu apstrādi, norādot tiesisko pamatojumu personu datu apstrādei (tostarp arī spēkā esošu ārējo normatīvo aktu (-us) un tā normu (-as), no kā ir izsecināma nepieciešamība apstrādāt personu datus projektā paredzētajā veidā).
Piedāvātā redakcija
-
