Projekta ID
25-TA-1087Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
30.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam izvērst skaidrojumu anotācijas 1.3. apakšsadaļā, nodrošinot tiesību normu adresātiem pilnīgu un precīzu izpratni par projekta atbilstību no Eiropas Savienības tiesību aktiem izrietošajām saistībām un to ieviešanu projektā. Piemēram:
1) atbilstoši skaidrojumam anotācijas 1.3. apakšsadaļā "no 2025. gada 15. augusta SKLOIS pildīs arī Regulā (ES) 2019/1239 noteiktās valsts jūras vienloga sistēmas (MNSW) funkcijas.", ņemot vērā to, ka Ministru kabineta 2020. gada 11. februāra noteikumi Nr. 92 "Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas noteikumi" (turpmāk - Noteikumi) nosaka SKLOIS iekļaujamo informāciju un tās aprites kārtību, sistēmas lietotājus, kārtību, kādā tiem tiek piešķirtas un anulētas piekļuves tiesības, kā arī šo tiesību apjomu, lūdzam izvērtēt vai tas, ka projekts stāsies spēkā tikai 2027. gada 1. janvārī, kaut kādā veidā neietekmēs SKLOIS no 2025. gada 15. augusta pildīt Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija Regulā (ES) 2019/1239, ar ko izveido Eiropas Jūras vienloga sistēmas vidi un ar ko atceļ Direktīvu 2010/65/ES (turpmāk - Regula 2019/1239) noteiktās valsts jūras vienloga sistēmas (MNSW) funkcijas. Pamatojoties uz izvērtējumu, lūdzam skaidrot ar Noteikumiem saistīto nosacījumu īstenošanu laika posmā no 2025. gada 15. augusta līdz 2027. gada 1. janvārim;
2) nepieciešams norādīt ne vien to, ka tiek grozīts Noteikumu 15. punkts un ieviests 15.1 un 15.2 punkts, lai izpildītu Regulas 2019/1239 5. panta 4. punkta nosacījumus, bet arī skaidrot, kā tieši tiek nodrošināts tas, ka "dalībvalstis nodrošina atbilstību tiesiskajām prasībām, kas attiecas uz informācijas pārraidi, kā paredzēts pielikumā norādītajos Savienības tiesību aktos, un attiecīgā gadījumā izmanto Regulas (ES) Nr. 952/2013 6. panta 1. punktā minētās elektroniskās datu apstrādes metodes. Dalībvalstis arī nodrošina sadarbspēju ar minēto iestāžu izmantotajām informācijas sistēmām.", ja tiek norādīts, ka minētā regulas vienība ieviesta pilnībā;
1) atbilstoši skaidrojumam anotācijas 1.3. apakšsadaļā "no 2025. gada 15. augusta SKLOIS pildīs arī Regulā (ES) 2019/1239 noteiktās valsts jūras vienloga sistēmas (MNSW) funkcijas.", ņemot vērā to, ka Ministru kabineta 2020. gada 11. februāra noteikumi Nr. 92 "Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas noteikumi" (turpmāk - Noteikumi) nosaka SKLOIS iekļaujamo informāciju un tās aprites kārtību, sistēmas lietotājus, kārtību, kādā tiem tiek piešķirtas un anulētas piekļuves tiesības, kā arī šo tiesību apjomu, lūdzam izvērtēt vai tas, ka projekts stāsies spēkā tikai 2027. gada 1. janvārī, kaut kādā veidā neietekmēs SKLOIS no 2025. gada 15. augusta pildīt Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20. jūnija Regulā (ES) 2019/1239, ar ko izveido Eiropas Jūras vienloga sistēmas vidi un ar ko atceļ Direktīvu 2010/65/ES (turpmāk - Regula 2019/1239) noteiktās valsts jūras vienloga sistēmas (MNSW) funkcijas. Pamatojoties uz izvērtējumu, lūdzam skaidrot ar Noteikumiem saistīto nosacījumu īstenošanu laika posmā no 2025. gada 15. augusta līdz 2027. gada 1. janvārim;
2) nepieciešams norādīt ne vien to, ka tiek grozīts Noteikumu 15. punkts un ieviests 15.1 un 15.2 punkts, lai izpildītu Regulas 2019/1239 5. panta 4. punkta nosacījumus, bet arī skaidrot, kā tieši tiek nodrošināts tas, ka "dalībvalstis nodrošina atbilstību tiesiskajām prasībām, kas attiecas uz informācijas pārraidi, kā paredzēts pielikumā norādītajos Savienības tiesību aktos, un attiecīgā gadījumā izmanto Regulas (ES) Nr. 952/2013 6. panta 1. punktā minētās elektroniskās datu apstrādes metodes. Dalībvalstis arī nodrošina sadarbspēju ar minēto iestāžu izmantotajām informācijas sistēmām.", ja tiek norādīts, ka minētā regulas vienība ieviesta pilnībā;
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, lūdzam pārskatīt un precizēt projekta anotācijas 5. sadaļu (sadaļas aizpildīšanā aicinām ievērot "Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā"). Vēršam uzmanību, ka, piemēram:
1) atbilstoši skaidrojumiem anotācijas 1.3. apakšsadaļā tiek ieviests arī, piemēram, Regulas 2019/1239 25. pants (projekta 1.25. apakšpunkts), 2. panta 9. punkts (projekta 1.4.apakšpunkts), savukārt 5. panta 4. punkts ieviests ne tikai Noteikumu 15.1 punktā, savukārt atbilstoši projekta redakcijai tajā paredzētas atsauces, līdz ar to, iespējams, tiek ieviests arī, piemēram, 2. panta 13. punkts (Noteikumu 14.2.apakšpunkts) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 23. jūlija Regulas (ES) Nr. 910/2014 par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ Direktīvu 1999/93/EK vienības (Noteikumu 2. pielikums);
2) regulas 2019/1239 5. panta 8. punkts paredz dalībvalsts pienākumu elektroniskā formātā darīt publiski pieejamus plānotos un faktiskos kuģu pienākšanas un atiešanas laikus, attiecīgi nevar būt, ka minētais dalībvalsts pienākum tiek izpildīts no Komisijas puses ar B ailē minēto Eiropas Savienības tiesību aktu. Līdzīgi vēršam uzmanību arī, piemēram uz regulas 2019/1239 5. panta 9. punktu u.tml.;
3) sniegta nepilnīga informācija par dalībvalsts rīcības brīvības izmantošanu. Piemēram, rīcības brīvība paredzēta arī Regulas 2019/1239 7. pantā un regulas 2023/204 II pielikuma 2. punktā "Dalībvalstis var publicētajiem pienākšanas un atiešanas laikiem pievienot atrunas, ar ko precizē pieejamo paredzēto vai faktisko kuģu pienākšanas vai atiešanas laiku avotu, savlaicīgumu vai nolūku." u.tml;
4) aizpildot Komisijas 2022. gada 7. novembra Deleģētās regulas (ES) 2023/205, ar ko attiecībā uz Eiropas Jūras vienloga sistēmas vides datu kopas izveidi papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/1239 un groza tās pielikumu rindas "2.pants" C aili, nav ievērots, ka tajā norādot, ka attiecīgā tiesību normas projektā tiek pārņemta daļēji sniedz arī skaidrojumu par to, kad un kādā veidā tiks nodrošināta minēto saistību izpilde pilnībā; norāda institūciju, kura ir atbildīga par šo saistību izpildi pilnībā.
Tāpat lūdzam pārliecināties, ka ieviešana tiek atspoguļota precīzi, piemēram, izvērtēt un skaidrot, kā tieši 14.2. apakšpunkts, kur noteikts, ka autorizēts sistēmas lietotājs ir arī datu pakalpojumu sniedzējs, ievieš Regulas 2019/1239 7. panta 1. punktu, kur paredzēts, ka deklarētājiem tiek ļauts "brīvprātīgi sniegt informāciju valsts jūras vienloga sistēmai ar datu pakalpojumu sniedzēju starpniecību, kas atbilst saskaņoto ziņošanas saskarņu moduļa prasībām." vai, piemēram, iespējamo Noteikumu 20. punkta saistību ar no Regulas 2019/1239 5. panta 4. punkta izrietošo pienākumu nodrošināt informācijas pieejamības ierobežošanu.
Visbeidzot, skaidrojam, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu "regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs.” Attiecīgi dalībvalstij ir pienākums nodrošināt tādu normatīvo bāzi, lai regulas būtu iespējams tieši piemērot, tostarp, ja vajadzīgs, izstrādājot jaunus normatīvos aktus vai veicot grozījumus jau esošajos normatīvajos aktos, bet tas nepieprasa skaidrot tieši piemērojamu regulas prasību (kuras dalībvalstīm nav jāievieš) ieviešanu un tā atspoguļošanu anotācijas 5. sadaļā. Savukārt atsauču uz regulu un tās vienībām ietveršana normatīvajos aktos pēc būtības varētu būt regulas prasību ieviešana, ja tādējādi tiek nodrošināta regulas prasību praktiskā piemērošana.
1) atbilstoši skaidrojumiem anotācijas 1.3. apakšsadaļā tiek ieviests arī, piemēram, Regulas 2019/1239 25. pants (projekta 1.25. apakšpunkts), 2. panta 9. punkts (projekta 1.4.apakšpunkts), savukārt 5. panta 4. punkts ieviests ne tikai Noteikumu 15.1 punktā, savukārt atbilstoši projekta redakcijai tajā paredzētas atsauces, līdz ar to, iespējams, tiek ieviests arī, piemēram, 2. panta 13. punkts (Noteikumu 14.2.apakšpunkts) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 23. jūlija Regulas (ES) Nr. 910/2014 par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ Direktīvu 1999/93/EK vienības (Noteikumu 2. pielikums);
2) regulas 2019/1239 5. panta 8. punkts paredz dalībvalsts pienākumu elektroniskā formātā darīt publiski pieejamus plānotos un faktiskos kuģu pienākšanas un atiešanas laikus, attiecīgi nevar būt, ka minētais dalībvalsts pienākum tiek izpildīts no Komisijas puses ar B ailē minēto Eiropas Savienības tiesību aktu. Līdzīgi vēršam uzmanību arī, piemēram uz regulas 2019/1239 5. panta 9. punktu u.tml.;
3) sniegta nepilnīga informācija par dalībvalsts rīcības brīvības izmantošanu. Piemēram, rīcības brīvība paredzēta arī Regulas 2019/1239 7. pantā un regulas 2023/204 II pielikuma 2. punktā "Dalībvalstis var publicētajiem pienākšanas un atiešanas laikiem pievienot atrunas, ar ko precizē pieejamo paredzēto vai faktisko kuģu pienākšanas vai atiešanas laiku avotu, savlaicīgumu vai nolūku." u.tml;
4) aizpildot Komisijas 2022. gada 7. novembra Deleģētās regulas (ES) 2023/205, ar ko attiecībā uz Eiropas Jūras vienloga sistēmas vides datu kopas izveidi papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/1239 un groza tās pielikumu rindas "2.pants" C aili, nav ievērots, ka tajā norādot, ka attiecīgā tiesību normas projektā tiek pārņemta daļēji sniedz arī skaidrojumu par to, kad un kādā veidā tiks nodrošināta minēto saistību izpilde pilnībā; norāda institūciju, kura ir atbildīga par šo saistību izpildi pilnībā.
Tāpat lūdzam pārliecināties, ka ieviešana tiek atspoguļota precīzi, piemēram, izvērtēt un skaidrot, kā tieši 14.2. apakšpunkts, kur noteikts, ka autorizēts sistēmas lietotājs ir arī datu pakalpojumu sniedzējs, ievieš Regulas 2019/1239 7. panta 1. punktu, kur paredzēts, ka deklarētājiem tiek ļauts "brīvprātīgi sniegt informāciju valsts jūras vienloga sistēmai ar datu pakalpojumu sniedzēju starpniecību, kas atbilst saskaņoto ziņošanas saskarņu moduļa prasībām." vai, piemēram, iespējamo Noteikumu 20. punkta saistību ar no Regulas 2019/1239 5. panta 4. punkta izrietošo pienākumu nodrošināt informācijas pieejamības ierobežošanu.
Visbeidzot, skaidrojam, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu "regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs.” Attiecīgi dalībvalstij ir pienākums nodrošināt tādu normatīvo bāzi, lai regulas būtu iespējams tieši piemērot, tostarp, ja vajadzīgs, izstrādājot jaunus normatīvos aktus vai veicot grozījumus jau esošajos normatīvajos aktos, bet tas nepieprasa skaidrot tieši piemērojamu regulas prasību (kuras dalībvalstīm nav jāievieš) ieviešanu un tā atspoguļošanu anotācijas 5. sadaļā. Savukārt atsauču uz regulu un tās vienībām ietveršana normatīvajos aktos pēc būtības varētu būt regulas prasību ieviešana, ja tādējādi tiek nodrošināta regulas prasību praktiskā piemērošana.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā personas datu apstrādes likumīguma, godprātības, pārredzamības un minimizācijas principu, lūdzam precizēt projektu nosakot, kādus tieši datu veidus plānots apstrādāt par personām, piemēram, vārds, uzvārds, amats.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 1.17. apakšpunktā skaidrot, kas ir domāts ar tiesību aktiem. Norādām, ka atsauces noteikumu projektā, ņemot vērā tostarp indivīda pamattiesības zināt savas tiesības, ir pieļaujamas vienīgi uz tieši piemērojamiem ārējiem normatīvajiem aktiem (normatīvajiem līgumiem), tostarp tieši piemērojamiem Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem (piemēram, regulām), kuri ir tulkoti latviešu valodā un publicēti oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam projektā vai tā anotācijā skaidrot, kas ir saprotams ar būtiskiem sistēmas drošības noteikumu pārkāpumiem, nepieciešamības gadījumā minot piemērus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Skaidrojot projekta spēkā stāšanos, uz to attiecināmo regulu piemērošanas sākuma datumu un ar to saistīto Komisijas 2024. gada 22. oktobra paziņojumu, lūdzam skaidrot no regulām izrietošo saistību savlaicīgas izpildes nodrošināšanu. Proti, ņemot vērā, ka projekts stājas spēkā 2027. gada 1. janvārī, bet vairāku regulu prasības ir piemērojamas jau no 2025. gada 15. augusta - kā tiks nodrošināta Latvijai, kā Eiropas Savienības dalībvalstij izvirzīto prasību nodrošināšana periodā līdz 2027. gada 1. janvārim, kā arī skaidrot, kāpēc spēkā stāšanās termiņš visam noteikumu projekta regulējumam noteikts tieši 2027. gada 1. janvāris.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka projekts paredz personas datu apstrādi, piemēram, projekta 6.5.apakšpunkts un pielikums, aicinām precizēt anotācijas 8.1.13. apakšpunktu, ietverot visu nepieciešamo informāciju atbilstoši Valsts kancelejas 2021. gada vadlīnijās sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā noteiktajam attiecībā uz datu aizsardzību (54.-55.lpp.), tajā skaitā norādot tiesisko pamatojumu personu datu apstrādei (tostarp arī spēkā esošu ārējo normatīvo aktu (-us) un tā normu (-as), no kā ir izsecināma nepieciešamība apstrādāt personu datus projektā paredzētajā veidā),
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam projekta anotācijā skaidrot arī projekta 1.7. apakšpunktā paredzētā grozījuma nepieciešamību un mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka kompetentajām institūcijām tiek piešķirtas piekļuves tiesības sistēmā esošajai informācijai, lūdzam papildināt anotāciju, sniedzot plašāku skaidrojumu, kas pamatotu nepieciešamību papildināt kompetento institūciju sarakstu ar Satversmes aizsardzības biroju un Militārās izlūkošanas un drošības dienestu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam vārdu "informējot" aizstāt ar vārdu "paziņojot", ja atteikums var būt administratīvs akts.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un papildināt atsauci uz normatīvajiem aktiem, norādot to jomu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 137. punktam.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai pēc iespējas efektīvāk sasniegtu normas mērķi, aicinām papildināt projektu, nosakot, ka sistēmas lietotājs sistēmu var sākt izmantot tikai pēc tam, kad ir sniedzis apliecinājumu, ka ir iepazinies attiecīgajiem noteikumiem un kārtību.
Piedāvātā redakcija
Sistēmas pārzinis publicē savā mājas lapā un sistēmā drošības noteikumus un lietošanas kārtību. Lai uzsāktu sistēmas izmantošanu, sistēmas lietotājs pēc sistēmas lietošanas tiesību saņemšanas sistēmā apliecina, ka ir iepazinies ar šiem noteikumiem un kārtību.
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām skaidrot, kas ir domāts ar piesaistīto fizisko personu, ņemot vērā arī anotācijā šobrīd minēto regulā ietvertā termina “deklarētājs” skaidrojumu, proti, ka tā var būt arī fiziska vai juridiska persona, kas ir pienācīgi pilnvarota rīkoties minētās personas vārdā attiecīgā ziņošanas pienākuma robežās. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
