Atzinums

Projekta ID
22-TA-3178
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Finanšu nozares asociācija
Atzinums iesniegts
05.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Finanšu nozares asociācija ir izskatījusi likumprojektu Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā un iebilst šobrīd piedāvātajai 48.panta septītās daļas redakcijai, ņemot vērā sekojošus argumentus.

Starptautisko un nacionālo sankciju likums nosaka normatīvā regulējuma pamatbāzi Latvijas Republikā starptautisko un nacionālo sankciju jomā. Tāpat piemērošanas tvērums un katras sankcijas piemērošanas nosacījumi ir atkarīgi no attiecīgā normatīvā akta satura ar kuru sankcijas noteiktas. Tajā skaitā attiecībā uz pieļaujamajiem izņēmumiem, to noteikšanas procedūru, atbildīgo institūciju. Norādāms, ka iespējamie izņēmumi atbilstoši attiecīgo sankciju režīmam var būt arī plašāki par pamatvajadzību nodrošināšanu vai arī izņēmuma piemērošanas iespējas, saturs, procedūra, attiecīgajā aktā ar ko sankcijas noteiktas, var būt konkretizēti atšķirīgi no tā kā šobrīd likumprojektā piedāvātajā redakcijā. Jāņem arī vērā, ka virknē gadījumu normatīvie akti ar kuriem starptautiskās sankcijas noteiktas, būs augstāka juridiskā spēka normatīvie akti par Latvijas Sodu izpildes kodeksu, piemēram, attiecīgās Eiropas Savienības Regulas, kas var radīt izaicinājumus to savstarpējā piemērošanā. 

Papildus ņemot vērā, ka Ministru kabinetā 2023.gada 15.augustā tika atbalstīts risinājums noteikt vienu iestādi izņēmumu piemērošanai starptautisko un nacionālo sankciju izpildē - Finanšu izlūkošanas dienestu, saglabājot šobrīd piedāvāto likumprojekta redakciju, to jau tuvākajā nākotnē visticamāk nāktos grozīt.

Ievērojot minēto Finanšu nozares asociācija aicina nesarežģīt normatīvā regulējuma sankciju jomā piemērošanu un neradīt potenciālus pārpratumus to savstarpējā piemērošanā, bet gan nostiprināt arī Latvijas Sodu izpildes kodeksā šobrīd jau praksē darbojošos pieeju izņēmumu piemērošanai, ietverot atsauci uz attiecīgajiem normatīvajiem aktiem.

Tāpat norādāms, ka saskaņā ar Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumu Eiropas Savienības noteiktās sankcijas ir starptautiskās sankcijas, savukārt Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts sankcijas piemēro tikai noteiktos gadījumos, kuros noteikta veida lēmumu pieņēmusi Latvijas Banka. Ievērojot minēto, 48.panta septītā daļa precizējama veidojot atsauci uz notiesāto attiecībā uz kuru ir noteiktas starptautiskās vai nacionālās vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts noteiktās sankcijas, kas saskaņā ar Latvijas Bankas noteikumiem būtiski ietekmē finanšu tirgus dalībnieku vai finanšu tirgus intereses.
Piedāvātā redakcija
Notiesātajam, attiecībā uz kuru ir noteiktas starptautiskās vai nacionālās sankcijas, vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts noteiktās sankcijas, kas saskaņā ar Latvijas Bankas noteikumiem būtiski ietekmē finanšu tirgus dalībnieku vai finanšu tirgus intereses, atļauts ar brīvības atņemšanas iestādes administrācijas starpniecību saņemt un sūtīt naudas pārvedumus atbilstoši Starptautisko un nacionālo sankciju likumam un uz tā pamata izdotajiem normatīvajiem aktiem.