Atzinums

Projekta ID
23-TA-2472
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
09.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts paredz izteikt likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" pārejas noteikumu 164. punktu jaunā redakcijā, kur tiek lietoti vārdi un skaitlis "piemērojot maksātāja ienākumiem 25 procentu likmi". Vēršam uzmanību, ka korekti būtu norādīt, ka 25 procentu likmi piemēro maksātāja ieņēmumiem. Tādējādi lūdzam likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" pārejas noteikumu 164. punkta jaunajā redakcijā aizstāt vārdus un skaitli "piemērojot maksātāja ienākumiem 25 procentu likmi" ar vārdiem un skaitli "piemērojot maksātāja ieņēmumiem 25 procentu likmi". 
Piedāvātā redakcija
izteikt 164. punktu šādā redakcijā:
"No šā likuma pārejas noteikumu 163. punktā minētajiem maksātāja ienākumiem, kurus izmaksā komersanti, individuālie uzņēmumi (arī zemnieku vai zvejnieku saimniecības), kooperatīvās sabiedrības, nerezidentu pastāvīgās pārstāvniecības, iestādes, organizācijas, biedrības, nodibinājumi un fiziskās personas, kuras reģistrētas kā saimnieciskās darbības veicējas, ietur nodokli izmaksas vietā un iemaksā to vienotajā nodokļu kontā ne vēlāk kā ienākuma izmaksas mēnesim sekojošā mēneša 23. datumā, piemērojot maksātāja ieņēmumiem 25 procentu likmi."
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts paredz izteikt likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" pārejas noteikumu 164. un 166. punktu jaunā redakcijā, kas nosaka 2024. gadā piemērot tikai vienu 25 procentu likmi autoratlīdzības ieņēmumiem, kā arī pienākumu autoratlīdzības saņēmējam iesniegt autoratlīdzības saņēmēja gada deklarāciju par 2024. gadu, ja likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" pārejas noteikumu 163. punktā minētais ienākums ir gūts ārvalstīs vai no tā nav bijis jāietur un nav ieturēts nodoklis. Tomēr likumprojektā nav precizēts likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" pārejas noteikumu 169. punkts, kas nosaka pienākumu Valsts ieņēmumu dienestam līdz taksācijas gadam sekojošā gada 5. martam aizpildīt autoratlīdzības saņēmēja gada deklarāciju ar informāciju, kas ir pieejama valsts informācijas sistēmās, kā arī aprēķināt rezumējošā kārtībā budžetā maksājamo nodokļa summu un paziņot to maksātājam. Informējam, ka attiecībā par 2024. gadu Valsts ieņēmumu dienests nevar izpildīt minēto pienākumu, jo valsts informācijas sistēmās nav datu, vai arī tie tiek saņemti gada otrajā pusē, par ienākumu no samaksas par intelektuālo īpašumu (izņemot ienākumus, kurus izmaksā kolektīvā pārvaldījuma organizācija) vai no literatūras, zinātnes vai mākslas darbu, atklājumu, izgudrojumu un rūpniecisko paraugu autoru un izpildītāju darbu radīšanas, izdošanas, izpildīšanas vai citādas izmantošanas, kas ir gūts ārvalstīs vai no tā nav bijis jāietur un nav ieturēts nodoklis (proti, gadījumos, kad ienākuma izmaksātājam nav pienākums sniegt paziņojumu Valsts ieņēmumu dienestam par izmaksāto ienākumu). Minētā informācija nav Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā, to zina tikai pats autoratlīdzības saņēmējs. Attiecīgi lūdzam papildināt likumprojektu un noteikt, ka likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" pārejas noteikumu 169. punkts ir piemērojams attiecībā uz likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" pārejas noteikumu 163. punktā minētajiem ienākumiem, kas gūti periodā no 2021. gada 1. jūlija līdz 2023. gada 31. decembrim.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3. apakšpunktā ietverto pamatojumu par pašreizējo situāciju, problēmu un risinājumiem, pareizi formulējot pamatproblēmu atbilstoši Finanšu ministrijas piedāvātajām redakcijām. 
 
Piedāvātā redakcija
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Lielākā daļa autoratlīdzības saņēmēju saņem autoratlīdzības neregulāri un ļoti ierobežotā apmērā, līdztekus pamata ienākumiem, ko gūst citur, bieži vien darba tiesisko attiecību ietvaros. Šādām personām vispiemērotākais risinājums būtu reģistrēties kā mikrouzņēmumu nodokļa maksātājām un izmantot vienkāršoto nodokļa samaksas risinājumu – saimnieciskās darbības ieņēmumu kontu, taču šīs personas pagaidām šādu risinājumu neizvēlas.

Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts

Ja autoratlīdzības saņēmējiem vairs nebūs iespējas maksāt nodokļus, nereģistrējoties kā saimnieciskās darbības veicējiem, tie varētu reģistrēties kā mikrouzņēmumu nodokļa maksātāji un izmantot vienkāršoto nodokļa samaksas risinājumu – saimnieciskās darbības ieņēmumu kontu, taču šādu izvēli apgrūtina tas, ka līdz šim – tā kā mikrouzņēmumu nodoklim tika piemērotas divas likmes (25% un 40%) – saimnieciskās darbības ieņēmumu konta izmantošana ir likusies sarežģīta.

Risinājuma apraksts
Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" pārejas noteikumos paredzētais laika periods, kura ietvaros autoratlīdzības saņēmējiem ir iespēja nereģistrēties kā saimnieciskās darbības veicējiem, bet nodokļus par viņiem nomaksā ienākuma izmaksātājs, tiek pagarināts līdz 2024. gada 31. decembrim. Ņemot vērā paredzētos grozījumus Mikrouzņēmumu nodokļa likumā, plānots arī noteikt tikai vienu nodokļa likmi - 25% (šobrīd nodokļu likme ir 25% apmērā no ieņēmumiem līdz 25 000 euro un 40% apmērā no ieņēmumiem, kas pārsniedz 25 000 euro). Šajā laikā autoratlīdzību saņēmēji varētu pārliecināties, ka ērtāks ir kļuvis vienkāršotā nodokļa samaksas risinājuma – saimnieciskās darbības ieņēmumu konta lietojums, ņemot vērā, ka ar 2024. gadu tiek ieviesta arī vienota mikrouzņēmumu nodokļa likme 25% apmērā.
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 3. sadaļu
Piedāvātā redakcija
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas punktu "Cita informācija" izteikt šādā redakcijā:
Lai nodrošinātu izmaiņu veikšanu Valsts ieņēmumu dienesta informāciju sistēmās ir nepieciešams finansējums 32 326 euro apmērā, kas tiks nodrošināts Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirtā finansējuma ietvaros.
Lūdzam attiecīgi precizēt arī 3 sadaļas 1., 1.1.;  3. un 3.1. punktu.
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt informāciju anotācijas  III sadaļas "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" sadaļā "Cita informācija", norādot, ka paredzētais valsts budžeta ieņēmumu samazinājums ir ņemts vērā, sagatavojot likumprojektu "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācija III sadaļa "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" ir precizējama, 4., 6. un 8.kolonnas 5.1. un 5.punktā norādot finansējumu "- 368 000" euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt protokollēmumu ar 5.punktu.
Piedāvātā redakcija
Finanšu ministrijai precizēt nodokļu ieņēmumu prognozes 2024.-2026.gadam, samazinot ieņēmumus no iedzīvotāju ienākuma nodokļa par 73 600 euro (tai skaitā valsts pamatbudžetā par 18 400 euro un pašvaldību budžetā par 55 200 euro) un samazinot ieņēmumus no sociālās apdrošināšanas iemaksām valsts speciālajā budžetā par 294 400 euro ik gadu.
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 6.1. ar aprēķinu.
Piedāvātā redakcija
Fiskālās ietekmes aprēķinos izmantoti dati no Paziņojuma par fiziskai personai izmaksātajām summām par 2022.gadu. Autoratlīdzību nodoklis visam apgrozījumam piemērojot 25% likmi – 82,703 milj.euro*25%=20,676 milj.euro. Nodoklis pēc fakta, piemērojot likmi 25% un 40% – 21,044 milj.euro. Fiskālā ietekme 20,676-21,044=-0,368 milj.euro.
9.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Tā kā nodokli no autoratlīdzības novirza – 80 % valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu daļai (VSAOI), 20 %  – IIN daļai, lūdzam sadalīt summu -368 000 euro pa budžetiem:
valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi -18 400 euro;
valsts speciālais budžets -294 400 euro;
pašvaldību budžets -55 200 euro.

Vienlaikus lūdzam precizēt aili Precizēta finansiālā ietekme, ietekmi norādot visiem gadiem.
Piedāvātā redakcija
-